Vandaag maar eens begonnen met de bouw van mijn Alula, een leuk hellingzwevertje gemaakt van "crashbestendig" Arcel Foam.
Ik heb er diverse leuke filmpjes van gezien en besloten om er een te kopen.
Op dit moment wordt hij echter niet meer geproduceerd.
Hier alles nog maagdelijk in de doos.
Eerst dienen de scherpe kantjes (onstaan in de mal) met fijn schuurpapier verwijderd te worden.
Daarna kun je al snel met het echte werk beginnen en de zijkant van de ailerons lossnijden zodat ze kunnen bewegen.
Ik heb er 1mm materiaal tussenuit gesneden, en ze daarna een keer of 25 heen en weer bewogen om het de servo dadelijk wat makkelijker te maken.
In de beschrijving staat dat je ze zelfs om de 3cm 1cm op het scharnierpunt los mag snijden voor extra souplesse.
Hierna kunnen de Carbon versterking in de vleugels gelijmd worden.
Eerst heb ik wat testjes gedaan met verschillende soorten lijm, omdat ik daar altijd mee loop te rommelen.
De Zap Medium werkte bij mij het beste.
Met de achterkant van een potlood de Carbon strip op zijn plaats duwen en daarna wat druppels lijm om de 3 cm er in tippen.
De volgende stap zijn de 2 pijpjes welke in de vleugel gelijmd moeten worden om de vleugels mee aan het rompje te koppelen.
Inmiddels zijn de controlhorns ook geplaatst.
Eenvoudig op de aangegeven plekken voorzichtig door het schuim heen prikken en met 2 druppels CA de boel vastzetten.
Aan de andere zijde de uitstekende pennetjes met een kniptangetje wegknippen, druppeltje CA erop en laten drogen.
Volgende stap is de cockpit op maat knippen/schuren.
De lijn die je moet volgen is slecht te zien, advies is om met een stift wat streepjes te zetten om de kniplijn beter te zien.
Met een gekromd scherp schaartje en wat schuurpapier is deze snel op maat.
Daarna kunnen de armpjes op de servo's, een kant wegknippen om passend te maken.
Vleugels erop, ha ha het wordt al mooi
De accu geheel voorin, en de ontvanger moet zover mogelijk naar voren om zo min mogelijk gewicht toe te voegen om het zwaartepunt goed te krijgen.
De vleugels heb ik inmiddels vastgelijmd aan de romp, en ik denk dat ik dat met de staart ook ga doen.
Tot later
weer
Ik heb er diverse leuke filmpjes van gezien en besloten om er een te kopen.
Op dit moment wordt hij echter niet meer geproduceerd.
Hier alles nog maagdelijk in de doos.
Eerst dienen de scherpe kantjes (onstaan in de mal) met fijn schuurpapier verwijderd te worden.
Daarna kun je al snel met het echte werk beginnen en de zijkant van de ailerons lossnijden zodat ze kunnen bewegen.
Ik heb er 1mm materiaal tussenuit gesneden, en ze daarna een keer of 25 heen en weer bewogen om het de servo dadelijk wat makkelijker te maken.
In de beschrijving staat dat je ze zelfs om de 3cm 1cm op het scharnierpunt los mag snijden voor extra souplesse.
Hierna kunnen de Carbon versterking in de vleugels gelijmd worden.
Eerst heb ik wat testjes gedaan met verschillende soorten lijm, omdat ik daar altijd mee loop te rommelen.
De Zap Medium werkte bij mij het beste.
Met de achterkant van een potlood de Carbon strip op zijn plaats duwen en daarna wat druppels lijm om de 3 cm er in tippen.
De volgende stap zijn de 2 pijpjes welke in de vleugel gelijmd moeten worden om de vleugels mee aan het rompje te koppelen.
Inmiddels zijn de controlhorns ook geplaatst.
Eenvoudig op de aangegeven plekken voorzichtig door het schuim heen prikken en met 2 druppels CA de boel vastzetten.
Aan de andere zijde de uitstekende pennetjes met een kniptangetje wegknippen, druppeltje CA erop en laten drogen.
Volgende stap is de cockpit op maat knippen/schuren.
De lijn die je moet volgen is slecht te zien, advies is om met een stift wat streepjes te zetten om de kniplijn beter te zien.
Met een gekromd scherp schaartje en wat schuurpapier is deze snel op maat.
Daarna kunnen de armpjes op de servo's, een kant wegknippen om passend te maken.
Vleugels erop, ha ha het wordt al mooi

De accu geheel voorin, en de ontvanger moet zover mogelijk naar voren om zo min mogelijk gewicht toe te voegen om het zwaartepunt goed te krijgen.
De vleugels heb ik inmiddels vastgelijmd aan de romp, en ik denk dat ik dat met de staart ook ga doen.
Tot later

Laatst bewerkt door een moderator: