Dream-flight Alula

Vandaag maar eens begonnen met de bouw van mijn Alula, een leuk hellingzwevertje gemaakt van "crashbestendig" Arcel Foam.
Ik heb er diverse leuke filmpjes van gezien en besloten om er een te kopen.

Op dit moment wordt hij echter niet meer geproduceerd.
Hier alles nog maagdelijk in de doos.

full

Eerst dienen de scherpe kantjes (onstaan in de mal) met fijn schuurpapier verwijderd te worden.

full

Daarna kun je al snel met het echte werk beginnen en de zijkant van de ailerons lossnijden zodat ze kunnen bewegen.
Ik heb er 1mm materiaal tussenuit gesneden, en ze daarna een keer of 25 heen en weer bewogen om het de servo dadelijk wat makkelijker te maken.
In de beschrijving staat dat je ze zelfs om de 3cm 1cm op het scharnierpunt los mag snijden voor extra souplesse.

full

full

Hierna kunnen de Carbon versterking in de vleugels gelijmd worden.
Eerst heb ik wat testjes gedaan met verschillende soorten lijm, omdat ik daar altijd mee loop te rommelen.
De Zap Medium werkte bij mij het beste.
Met de achterkant van een potlood de Carbon strip op zijn plaats duwen en daarna wat druppels lijm om de 3 cm er in tippen.

full
full

De volgende stap zijn de 2 pijpjes welke in de vleugel gelijmd moeten worden om de vleugels mee aan het rompje te koppelen.

full

Inmiddels zijn de controlhorns ook geplaatst.
Eenvoudig op de aangegeven plekken voorzichtig door het schuim heen prikken en met 2 druppels CA de boel vastzetten.
Aan de andere zijde de uitstekende pennetjes met een kniptangetje wegknippen, druppeltje CA erop en laten drogen.

full
full

Volgende stap is de cockpit op maat knippen/schuren.
De lijn die je moet volgen is slecht te zien, advies is om met een stift wat streepjes te zetten om de kniplijn beter te zien.
Met een gekromd scherp schaartje en wat schuurpapier is deze snel op maat.

full
full
full

Daarna kunnen de armpjes op de servo's, een kant wegknippen om passend te maken.

full

Vleugels erop, ha ha het wordt al mooi :D
De accu geheel voorin, en de ontvanger moet zover mogelijk naar voren om zo min mogelijk gewicht toe te voegen om het zwaartepunt goed te krijgen.

full

De vleugels heb ik inmiddels vastgelijmd aan de romp, en ik denk dat ik dat met de staart ook ga doen.

Tot later:D weer

Laatst bewerkt door een moderator:
Je zal er veel plezier van hebben.
Belangrijk is alles achter het zwp licht te houden.
Het zwp is erg kritisch. Begin met het zwp op de aangegeven deukjes of iets ervoor. Wanneer je meer vertrouwd raakt kan je tot maximaal 3 mm er achter.
Stapjes van 1 mm zijn aan te bevelen.
Weinig hoogteroer uitslag is een ander geheim. Bij te veel uitslag maakt hij op de grootste helling nog geen looping, met net genoeg uitslag doet hij het met gemak.
Rolroeruitslag mag duidelijk meer dan hoogte.

Succes.

@Rick_NL
In de beschrijving staat al dat het zwaartepunt iets is aangepast in de laatste versie's Alula.
Ik zal eerst de basisinstelling doen, en kijken wat hij doet, eventueel daarna pas ik hem nog wat aan.

Nog een punt wat er aan zit te komen is hoe houd de getapte :confused: vleugel zich bij een DLG-worp.
Wellicht toch een paar druppels CA om de vleugels aan de romp te lijmen ???

Eerste bericht is weer aangevuld.

Ik heb de mijne eerst met alleen tape gevlogen. De tape houdt het wel maar hij stuurde beroerd. De minimale bewiging die de tape tussen romp en vleugel toe liet was voldoende voor raadselachtige reacties op de roeren.
Na lijmen was dit weg en kon ik hem verder afstellen en vliegt hij nu goed.

@Justus, bedankt voor de tip die ga ik zeker meenemen.
Volgende stap is de afscherming (cockpit) op maat knippen en daarna de servo's e.d. installeren en afstellen.
En ik ben van plan om hem ook een kleurtje te geven maar dan met watervaste stift.

Bij de vleugelbuisjes mis ik iets, daar moet volgens mij nog een stelringetje bij waarmee de vleugelpen wordt vastgezet in de buisjes......

Alleen als je hem demontabel wil maken. Als je de vleugel lijmt is dat niet nodig (en dan is het ding nog klein genoeg om altijd wel ergens kwijt te kunnen)

Wat een leuk dingetje en ik lees er niets dan goeds over.
Zijn ze nergens meer te krijgen ??

Succes met de verdere bouw !

Groeten,

Paul.

Hij vliegt super, even wennen met het DLG-en dat heb ik nu gedaan zonder de bijgeleverde grip-tape/schuurpapier.
Als je een flinke zwiep geeft komt er toch wat kracht op de vleugel.
Is het raadzaam om dit te versterken met versterkte tape, en wel of niet het schuurpapier op de grip-plaatsen plakken?
De vleugels heb ik vastgelijmd aan de romp.
Ik heb hier en daar gelezen dat hij dan het beste profiel houd en lekker stevig is.
Ook hoorde ik de tip over versterkte tape onder de romp en het staartstuk.
Iemand ervaring hier mee?

full

Ik heb mij laten vertellen dat je dan geen vel meer op je vingers over houd. Ik heb het niet en mis het ook niet.
De meeste kracht die de vleugel krijgt is het knijpen dat je zelf doet. De worp moet zo dat er geen torsie of knikkrachten op komen en dan blijft hij gewoon honderden worpen goed.

@Justus, Bedankt voor het advies.
Doe jij nog wel van die glasvezel versterkte tape op de romp of op het grippunt van je vleugel?

full

Ik heb de eerste vluchtjes de romp in tweeen gevlogen (accu was leeg en daar kwam ik achter toen ik hem al de lucht in had gegooid) en die breuk heb ik met soortgelijke tape afgeplakt maar verder niets.
Oh ja.....de plastic onderkant heb ik helemaal rondom met tape vast.

De vleugels zitten met ca vast en de staart heb ik met isolatietape vast. (Hij kwam na een jaartje vliegen los bij het gooien)

Back