dremel 1731

ik heb een oude dremel 1731 moto sander. Ik wil de schuurschijf verwisselen, maar ik krijg de oude schijf er niet af. Heeft iemand ervaring met de demontage?
Voor de goede orde: ik heb op internet gekeken. Ik heb gezien dat de schijf met een borgschroef op de motoras zit. Maar je kan niet bij die schroef komen met gereedschap. Daarom deze vraag.

Die borgschroef is bij mijn een paspen die je er dus niet uitkrijg zonder te (BOREN):showass:
En het nieuwe schuurpapier zit er inderdaad op geplakt.
Het oude eerst even met een mesje O.I.D er tussen een beginnetje maken en dan er aftrekken
Schoonmaken OUDE lijmresten
Wala en klaar is keesje
m,vg
Frederik:D

Die borgschroef is bij mijn een paspen die je er dus niet uitkrijg zonder te (BOREN):showass:
En het nieuwe schuurpapier zit er inderdaad op geplakt.
Het oude eerst even met een mesje O.I.D er tussen een beginnetje maken en dan er aftrekken
Schoonmaken OUDE lijmresten
Wala en klaar is keesje
m,vg
Frederik:D

OK, OK ! Ik heb bij nadere inspectie ook een paspen. Een andere reden waarom ik de schijf los wil hebben is, dat de beschermkap net te ver uitsteekt voorbij het schuurvlak. Je kan geen grotere voorwerpen schuren dan de diameter van de schijf. Ik wilde , of de schijf naar voren halen, of kortere afstandsbusjes achter de beschermkap zetten.Daarom moet de schijf los.
Dat je de oude papier laag moet verwijderen voor het wisselen begrijp ik.
Bedankt voor het meedenken.

Gelijmde schuurschijf warm stoken met een verfbrander. WARM niet HEET!
en de lijm laat gemakkelijker los.

Zo verwissel ik mijn schuurschijven bij de dremel ;-)

Dremel

Een paspen in een snel draaiende as is onlogisch en word normaal ook niet gedaan.

Volgens de parts list zit er een imbus stift in en die zou je los kunnen halen .

Dus nog effe een nieuwe inspectie. :mrgreen:

Mvg Johan

Johan, je hebt gelijk. Ik kan de stift of bout niet goed zien, van daar de verwarring.De schroef zit bij mij helemaal onder de kap van de motor, dus ver naar binnen. De borgschroef van de schuurband poelie is veel groter en beter bereikbaar. Uit nood heb ik nu een reep van de beschermkap afgeslepen, waardoor ik langere werkstukken kan schuren.

Zaak gesloten.

ik heb een oude dremel 1731 moto sander. Ik wil de schuurschijf verwisselen, maar ik krijg de oude schijf er niet af. Heeft iemand ervaring met de demontage?
Voor de goede orde: ik heb op internet gekeken. Ik heb gezien dat de schijf met een borgschroef op de motoras zit. Maar je kan niet bij die schroef komen met gereedschap. Daarom deze vraag.

Die hoeft er ook niet af
Met een stanly mesje even tussen schuurschijf en metalen sch wrikken
En dan met een tangetje het er af trekken
Metalen schijf schoonmaken en nieuwe er op plakken
dat is al
mvg
Frederik

dremel

leuk dat er nog een bijdrage komt van ervaringsdeskundigen.

Inmiddels heb ik alle tips toegepast. De bevestigingsschroef van mijn schijf trilde los en toen moest ik wel alles loshalen. Toen bleek ook, dat je de schijf in axiale richting kan schuiven.

Dank voor alle tips!

leuk dat er nog een bijdrage komt van ervaringsdeskundigen.

Inmiddels heb ik alle tips toegepast. De bevestigingsschroef van mijn schijf trilde los en toen moest ik wel alles loshalen. Toen bleek ook, dat je de schijf in axiale richting kan schuiven.

Dank voor alle tips!

Nu een vraag mijnerzijds
Waar koop u de schuurbanden voor deze machine

dremel

Nu een vraag mijnerzijds
Waar koop u de schuurbanden voor deze machine

Ik heb in Pijnacker een zaakje gevonden dat alle schuurbanden/schijven voor de dremel verkoopt. Indien ik me niet vergis, wordt de schuurmachine weer gemaakt, maar door een andere firma. Helaas ben ik even kwijt hoe die winkel in Pijnacker heet. In ieder geval niet Quartel!

Schuurbandjes voor de Dremel 1731 zijn zover ik weet alleen nog verkrijgbaar bij Herman Buitelaar machines afmeting 25 x 760 mm

Met vriendelijke A3

Back