dremel op draaibank

Hallo, ik heb een emco 8 draaibank met frequentieregelaar, kan dus links en rechts draaien, ik heb er een support voor gemaakt die een dremel mooi in het center steunt die vastgehouden wordt in de beitelhouder, ik dacht op deze manier spiegelgladde oppervlakten te bekomen, heb slijpsteentjes, schuurpapier, slijpschijfjes uitgeprobeerd ook links draaiend op verschillende snelheden, maar het resultaat is zeker niet superglad.
De aslijn van mijn dremel staat mooi in de aslijn van de draaibank, wat kan ik verbeteren om een gladder oppervlak te bekomen?
hartelijk dank bij voorbaat.

Krijg je met een beitel gèèn glad resultaad?
Maar welk materiaal krijg je niet glad?
En wat voor beitel gebruik je en hoe plaats je die op het materiaal bij welke snijsnelheid?

Mvg. Richard

Slijpsteentjes en schuurpapier in combi met een draaibank is ook niet optimaal.

Dat moet gewoon met de juiste beitel gaan.

Mvg Johan

ons is geleerd bij het draaien: voor een glad oppervlak, hoog toerental en dan de(nieuwe)beitel rustig bewegen(verdraaien hoe je dat ook wil noemen) dit gaf bij ons altijd super strakke werkstukken:rolleyes:. het maakt dan niet uit of je staal,aluminium of kunststof wil draaien.

suc6;)

Tja...misschien is de TS bezig met het maken van een nokkenas, dan blijft er weinig over van alle tips wat betreft beitels etc.
Dan kan en moet je gaan slijpen!
Ik wacht even tot de TS opnieuw reageert.

Mvg. Richard

Ik heb vroeger veel geslepen in de draaibank (kleppen van scheepsdiesels) en ik kan je verzekeren dat een Dremel gewoon
A) niet zuiver genoeg rond loopt
B) de constructie van een dremel véél te veel flext
C) je überhaupt (dus zelfs met een goede slijptol) een behoorlijk zwaar uitgevoerde draaibank nodig hebt voor dergelijke klussen

Voor een goed resultaat heb je meestal vrij grote stenen (relatief in verhouding met de diameter van het werkstuk) nodig, en die stenen moet je heel voorzichtig eerst op een diamanten punt zuiveren, zodat de steen absoluut rondloopt. Dit is op zich al een heel erg tijdrovende klus omdat je per snede max 0.01 a 0,02 mm van die steen af kan halen.
Verder heb je een zo hoog mogelijke omloopsnelheid van de steen nodig
(Ik werkte meestal met een steen van 5 tot 10 cm diameter en een toerental van rond de 15000) en een zo laag mogelijke snelheid van het werkstuk.
Tijdens het slijpen moet je ook de snede zo klein mogelijk houden. Ik probeerde meestal ook hier onder de 0.05 mm te blijven, en je moet de langsvoeding ook zo laag mogelijk houden.
Hiermee bereik je gladde oppervlakken, maar niet van "spiegel" kwaliteit. Daarvoor moet je niet slijpen maar polijsten.

Gebruik ABSOLUUT een stofmasker van de beste kwaliteit die je kunt vinden: Slijpen levert superfijn stof wat behoorlijk ongezond is voor je longen. Bescherm ook je ogen, het liefst met een zwemmersbrilletje zonder ventilatie. Het stof kan als schuurpasta op je hoornvlies werken, en daar voel je helemaal niets van tot het te laat is.

In een goed uitgeruste werkplaats, met de juiste spullen en machines zal het best meevallen met die stofbende, maar als je al geïmproviseerd staat te werken, is vermoedelijk de stofafzuiging ook onder de maat, dus neem hier geen risico mee.

Groet, Bert

Vergeet ook niet de machine zelf af te dekken. Dat fijne slijpstof is net zo slecht voor je geleidingen als voor je ogen/longen.

dremel&draaibank

Bedankt voor jullie reactie, draaien met een beitel gaat wel goed en mooi, egaal oppervlak, autovoeding van emco8 op 0,09mm, beitels met wegwerpplaatjes voor metaal en voor allu en kunststof zelfgemaakte beitels van vijlen of draadtappen, geslepen zoals nodig van vorm en spaanhoek.
Wellicht staat die dremel niet vast genoeg en kleine trillingen geven wellicht dat minder resultaat.
bedankt voor de belangstelling.

Back