Winfried heeft eigenlijk alles al goed uitgelegd op één puntje na. Bij het ingaan van een spin moet je eigenlijk GEEN rolroeren gebruiken. Flink up trekken om de snelheid uit het toestel te halen en dan alleen met het richtingroer de spin insturen. Of, als dat gebeurt, met het richtingroer meesturen in de richting die het toestel zelf op valt.
Zoals Winfried ook al schrijft zal dat vaak lastig zijn omdat onze modellen feitelijk een te geringe vleugelbelasting hebben en flink overpowerd zijn, zelfs een stationair draaiende motor kan nog te veel vermogen leveren om een echte spin te kunnen maken. Een electromotor kan je helemaal uit zetten, dat zou ik dan ook doen.
Ooit toen ik mijn "echte" vliegbrevet ook nog had heb ik één keer een spin gemaakt, met een instructeur!!!! Hij heeft mij van te voren ingepeperd dat ik NOOIT met de rolroeren mocht sturen, die moeten tijdens de spin altijd neutraal blijven. Zou ik dat niet doen dan zou het wel eens verkeerd af kunnen lopen.

De reden is simpel, tijdens de spin is één vleugel bijna helemaal overtrokken en de andere zit daar heel dicht tegenaan. Als je dan met je rolroeren gaat sturen zal je de nog aanwezige luchtstroming dusdanig verstoren dat de hele vleugel helemaal overtrokken raakt. Als je dan ook nog draait heb je hele grote problemen want uit die spin komen wordt heel erg moeilijk met een volledig overtrokken vleugel.
Normaal gesproken hoef je alleen het richtingroer en het hoogteroer maar neutraal te zetten en de spin stopt. Stopt de spin niet snel genoeg dan is tegensturen met het richtingroer nodig, maar dan ook ALLEEN het richtingroer :!:
Vergeet ook niet om op tijd weer up te geven en tegelijkertijd (een beetje) gas, anders loopt de snelheid zo heel erg hoog op. Pas als je weer netjes horizontaal vliegt mag je de rolroeren weer gebruiken om het vliegtuig weer met de vleugels horizontaal te leggen als dat nodig is.
Wat wij modelvliegers dus meestal doen, mee sturen met de rolroeren, is verkeerd en in de "echte" luchtvaart zelfs levensgevaarlijk. Met de meeste modellen is het erg lastig om het in een echte nette spin te krijgen, een beetje meesturen met de rolroeren is vaak nodig maar dat geeft direct al aan dat het geen echte spin is! Lukt het echt niet om je model zonder hulp van de rolroeren in een spin te krijgen dan kan dat model gewoon geen spin maken om de al aangegeven redenen.
Wat in sommige gevallen wel eens iets wil helpen is het zwaartepunt wat verder naar achteren verleggen maar dat maakt het model lastiger om er mee te vliegen. Om maar eens een "deskundige" :wink: te citeren, "elk voordeel heb z'n nadeel"!