drie slagen spin (F3A-c)

Discussie in 'F3A' gestart door bert de eerste, 19 mei 2007.

  1. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zoals ik al beschreef dus....

    Tnx voor de uitleg winfried! :lol:
     
  2. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    de beschrijving snap ik onder tussen wel
    maar hoe nu te sturen met de knuppels, moeten de rol en richting nu de zelfde kant op of juist niet en wat moet ik aan doen dat hij te snel beneden is
    de oorspronkelijke vraag
     
  3. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    HOi Bert,

    Raar er is een stuk tekst weggevallen waarbij ik terug kom op je vraag. Moet het ff opnieuw verwoorden....

    Daar gaan we weer:

    Valsnelheid.....

    Theoretisch wordt de valsnelheid beperkt door de vleugel (en andere onderdelen) die nog wel lift leveren. Dus hoe hoger de vleugel belasting, des te sneller zal het model vallen.

    Je kan inderdaad proberen van een spin een vlakke spin te maken, dit doe je inderdaad door ailerons tegen te sturen, en vol up , rudder en gas bij te geven.
    Deze vlakke spin is echter voor de wedstrijden niet geschikt, dit omdat je jezelf al verraad door het geluid van het gas, maar het is ook praktisch onmogelijk om in 1 keer in een vlakke spin te komen, meestal moet je eerst enkele slagen in een normale spin zitten voordat je ailerons tegen en gas bij geeft en gaat 'voelen' hoe veel er nodig is.

    Waar je mee kan experimenteren is de combinatie van de diverse roeren, bijvoorbeeld veel Up, weinig ailerons en weinig rudder. Ook je zwaartepunt maakt uit, als je model erg neuslastig is, is het lastig om je neus met het hoogteroer omhoog te houden. Gewoon een middagje alleen maar spins oefenen en goed onthouden wat je al aan combinaties geprobeert hebt.

    Samengevat... ik denk niet dat het echt makkelijk zal zijn om een model wat uit zichzelf snel valt , langzamer te laten vallen. Althans niet op een manier die in een wedstrijd programma voor voldoende hoge punten zal zorgen. Zorg voor de aanvang van de spin dat je hoog genoeg zit, maak een mooie spin
    entry (daar let de jury heel erg op) maak je drie slagen, val na de drie slagen nog een klein stukje met de neus naar beneden en trek het model horizontaal. Het is echt niet nodig om bijvoorbeeld 2/3 van je hoogte loodrecht naar beneden te vallen.

    Ik hoop dat je hier wat mee kan.

    Groet en tot over een paar weken

    Winfried
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    bert, valt het model wel vlak of echt met de neus naar beneden ?
     
  5. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    in een positieve spin stuur je richting en rol naar dezelfde kant.

    in een negatieve spin, dus vanuit rugvlucht stuur je richting en rol naar verschillende kanten.

    Je kunt de draairichting zelf aangeven door bij het vertragen bovenin al een beetje richting te geven.

    dus als je al zo goed als stil hangt geleidelijk meer richting te geven.

    Zie je dat je kist wil vallen geef je verder richting naar volle uitslag samen met vol up.

    Meestal ga je nu al in een vrille. Is dit zo niet geef je een dosis rol mee zonder meten te veel want dan ziet het er echt niet meer uit.

    dus zoals je beschrijft dat je kist veel snelheid maakt zou ik eens proberen of je kist er zonder rol ook ingaat en inblijft.

    Iets meer up instellen voor deze figuur kan ook helpen als hij te snel gaat.

    een vrille is vooral een figuur waaraan je tijdig begint en geduld in moet hebben.

    Een vrille forceren resulteert altijd in een 0 op je scoreblad.

    heb je crosswind stuur je met je richting altijd de richting uit vanwaar de wind komt.

    Dit helpt ten eerste op je model bovenaan niet te laten wegdraaien en je haalt er een beejte voordeel uit dat je iets beter op je lijn blijft zonder weg te waaien.

    Oefenen, oefenen en oefenen. probeer zelf wat verschillende mogelijkheden uit wat betreft hoeveelheid uitslagen en wel of geen rol.

    We horen het wel.

    Peter
     
  6. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    @gerard
    hij gaat vrij stijl naar beneden

    @3w-flyer
    zo als jij heb beschrijft als de zelfde kant op is het erg moeilijk om op tijd uit de spin te komen
    hij maakt zeker nog ander halve slag voor dat hij stopt.
    daardoor kwamen we tot de conclusie dat ik hem anders stuurde
    maar goed, hij staat al aan de lader ga morgen middag julie tips uitproberen

    @winfried
    de spin die ik in oss vloog is goed beoordeeld
    ik denk erover om hem gewoon het zelfde te blijven vliegen
     
  7. hezik

    hezik Guest

    Die halve slag verder doen mijn toestellen ook en schijnt niet abnormaal te zijn. Niet elk toestel doet dat kennelijk (Hans' toestel heeft er voor zover ik weet geen last van) maar het is - voor zover ik begrepen heb - geen bewijs van 'verkeerd sturen' van een spin.
     
  8. 3w_flyer

    3w_flyer Guest

    Bert,

    het kan gebeuren dat bepaalde toestel wat langer doorspinnen. Laat dat wat vroeger je richting los maar hou je hoogte er nog wat in samen met een beetje rol. Zo kun je nog een halve rol "stelen".

    Heeft hij dit fenomeen van doorrollen in de beide richtingen ?

    Een hele lichte kist zal dit doorroleffect veel minder hebben.

    Als je rol in een positieve spin tegenovergesteld geeft tov rudder ga je der misschien in RC3 nog mee weggeraken maar je krijgt dan een effect op je kist dat hij met zijn kont gaat zwaaien. Dit ziet er echt niet uit en zal eens de symphatie van de jury voorbij zeker als een 0 gewaardeerd worden.

    Peter
     
  9. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    dat kont zwaaien doet hij zeker.
    en het doorrollen is links en rechts ongeveer gelijk
    ik zal vanmiddag dat rol "stelen" eens proberen
    de uitslag zal ik hier laten weten

    iedereen alvast bedankt voor de nodige input

    groeten bert
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Probeer het ook eens alleen met richtingsroer, dus zonder roll at all.. als ik dat bij m'n vision doe komt hij wel in een spin, maar doet hij er aanmerkelijk langer over om 'beneden' te komen..
     
  11. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Dan krijg je een soort van kurkentrekker naar beneden, is wel een maf gezicht, vorige week heb ik dat voor de gein eens geprobeerd met m'n 2.6m Extra :lol: Ik vraag me alleen af of de jury dat kan waarderen? (met een voldoende)

    Grt.
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Winfried heeft eigenlijk alles al goed uitgelegd op één puntje na. Bij het ingaan van een spin moet je eigenlijk GEEN rolroeren gebruiken. Flink up trekken om de snelheid uit het toestel te halen en dan alleen met het richtingroer de spin insturen. Of, als dat gebeurt, met het richtingroer meesturen in de richting die het toestel zelf op valt.
    Zoals Winfried ook al schrijft zal dat vaak lastig zijn omdat onze modellen feitelijk een te geringe vleugelbelasting hebben en flink overpowerd zijn, zelfs een stationair draaiende motor kan nog te veel vermogen leveren om een echte spin te kunnen maken. Een electromotor kan je helemaal uit zetten, dat zou ik dan ook doen.
    Ooit toen ik mijn "echte" vliegbrevet ook nog had heb ik één keer een spin gemaakt, met een instructeur!!!! Hij heeft mij van te voren ingepeperd dat ik NOOIT met de rolroeren mocht sturen, die moeten tijdens de spin altijd neutraal blijven. Zou ik dat niet doen dan zou het wel eens verkeerd af kunnen lopen. :oops: De reden is simpel, tijdens de spin is één vleugel bijna helemaal overtrokken en de andere zit daar heel dicht tegenaan. Als je dan met je rolroeren gaat sturen zal je de nog aanwezige luchtstroming dusdanig verstoren dat de hele vleugel helemaal overtrokken raakt. Als je dan ook nog draait heb je hele grote problemen want uit die spin komen wordt heel erg moeilijk met een volledig overtrokken vleugel.
    Normaal gesproken hoef je alleen het richtingroer en het hoogteroer maar neutraal te zetten en de spin stopt. Stopt de spin niet snel genoeg dan is tegensturen met het richtingroer nodig, maar dan ook ALLEEN het richtingroer :!:
    Vergeet ook niet om op tijd weer up te geven en tegelijkertijd (een beetje) gas, anders loopt de snelheid zo heel erg hoog op. Pas als je weer netjes horizontaal vliegt mag je de rolroeren weer gebruiken om het vliegtuig weer met de vleugels horizontaal te leggen als dat nodig is.
    Wat wij modelvliegers dus meestal doen, mee sturen met de rolroeren, is verkeerd en in de "echte" luchtvaart zelfs levensgevaarlijk. Met de meeste modellen is het erg lastig om het in een echte nette spin te krijgen, een beetje meesturen met de rolroeren is vaak nodig maar dat geeft direct al aan dat het geen echte spin is! Lukt het echt niet om je model zonder hulp van de rolroeren in een spin te krijgen dan kan dat model gewoon geen spin maken om de al aangegeven redenen.
    Wat in sommige gevallen wel eens iets wil helpen is het zwaartepunt wat verder naar achteren verleggen maar dat maakt het model lastiger om er mee te vliegen. Om maar eens een "deskundige" :wink: te citeren, "elk voordeel heb z'n nadeel"!
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Dat was toch echt dat elk nadeel z'n voordeel had, hoor ;)
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Oké, dan gebruik ik daar een kleine variatie op. :roll: Moet kanne denkt ik. :wink:
     
  15. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    ben net terug van het veld

    toevallig was daar dennis van hobbyin ook aan het trainen
    ik heb hem gelijk gevraagd om even mee te kijken
    hij heeft even uitgelegd hoe dat zit met dat "rol stelen"
    is wel even lastig om de timing goed te krijgen

    maar goed weer wat geleerd
     
  16. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Hoe heeft hij het je uitgelegd?

    Grt.
     
  17. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    het zelfde als 3w-flyer
    bij die training heeft die beste man waarschijnlijk de negetieve en de positieve spin omgedraait
    is geen ramp kijk eens wat een informatie dat oplevert :lol:
    bij "onze" spin moeten rol en richting de zelfde kant op
    en voor al optijd richting minderen dan kun je met je rolroeren veel beter corigeren
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.404
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ah ok, dan heb ik het tot dusver goed gedaan, nu de andere figuren nog :oops: :lol:

    Grt.
     
  19. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    @3w-flyer
    dit wil niet zeggen dat ik je niet geloofde, maar zien en direct horen wat je fout doet is voor mijn makkelijker
     
  20. hezik

    hezik Guest

    Maar is jouw probleem nu opgelost dan, kun je nu de spin wel met het door jou gewenste hoogteverlies uitvoeren?
     

Deel Deze Pagina