Drie standen schakelaar op zender

Op mijn zender heb ikeen 3 standen schakelaar met 3 vaste (dus geen terugverende) standen, deze wilde ik gebruiken om verlichting aan te sturen. Die schakelaar werkt prima op een servo, servo in middenstand als de schakelaar ook in de middenstand staat, en draait dan links-om of rechts om al naar gelang van de schakelaar stand. Dat werkt dus zoals verwacht.

Nu wilde ik hierop van die kleine, goedkope schakelunit zetten voor een paar led-jes; daarbij is de uitgaande spanning gelijk aan de ontvanger spanning, 5V.
Nu het 'probleem' : dat werkt dus maar in 1 stand van de schakelaar, en niet in de andere 'werkstand' , ergens snap ik wel hoe dat komt, maar hoe kan ik die andere stand gebruiken om andere verlichting aan te doen.
De bedoeling is dus dat ik met 1 schakelaar 1 van de 2 verlichting situaties kan regelen: het gaat dus om rijverlichting of werk verlichting die niet gelijktijdig moet branden.
Cor

Hallo Cor,

Welke ' kleine, goedkope schakelunit' bedoel je?

Groeten, Jan.

Precies wat Jan al vraagt, welke schakelunit gebruik je? Er zijn heel veel verschillende uitvoeringen te koop en lang niet allemaal kunnen twee dingen schakelen. Meestal is het zo iets als, wanneer het signaal van de stuurknuppel, schakelaar in dit geval, groter is dan 1,6msec dan gaat de schakelaar aan. Wordt het signaal kleiner dan 1,4msec dan schakelt hij weer uit. De middenstand van je schakelaar is meestal 1,5msec dus in een onbestemd gebied. Is de schakelaar uit, dan blijft hij uit, is hij aan dan blijft hij aan.
Let wel, dit is maar een voorbeeld, de werkelijke signalen kunnen, of beter zullen anders zijn.

Het is dit type, die van 3-5 V en 2A:

Ik ben daarmee gaan spelen, omdat mijn eerdere "oplossing niet werkte, nadat een test met slechts 1 LED het wel goed deed.

Ik zal hierbij 'even' het hele verhaal vertellen:
Zoals gezegd wil ik met 1 stuks 3 standen schakelaar 2 sets verlichting aan/uit schakelen. Ik had dit gedaan met een simpele ESC met de led's en een beveiligings diode met een weerstand in serie te zetten, en dat werkte zoals bedoeld. De uiteindelijke uitvoering dus ook zo gemaakt, met sommige draden weggewerkt, en nu werkt het niet meer. Tot mijn verbazing meet ik op de motor aansluiting van mijn ESC slechts5, 5V, en daarom doen die 4 LEDS in serie het niet meer want dan is de spanning veel te laag. Die 4 LEDs hebben een R van 180 Ohm in serie, en werken dus op 10 mA, dat is laag maar dan gaan ze lekker lang mee en heb ik er geen omkijken naar (dacht ik); maar nu gooit die uitgangsspanning van de ESC roet in het eten, en ik snap niet waarom ik daar maar 5,5V heb op een boordspanning van 11,85V. Tja, dan is het niet verwonderlijk dat die 4 in serie geplaatste ledjes het niet doen.
Dat is dus eigenlijk mijn andere vraag: waarom maar 5,5V uitgangsspanning op die ESC?. Voor alle zekerheid heb ik het signaal al op 120% gezet, maar dat maakt niets uit.
Cor
LED schakeling002.jpg

Nog even ter verduidelijking: Het bovenstaande schema'tje werkt prima op 12 V, maar niet op de ESC (omdat nu blijkt dat de uitgangsspanning veel te laag is.)
De string met 4 leds werkt met de + 12 V boven , en de andere met 2 leds, met de -12 V boven aansluiting

Hallo Cor, Misschien is een heel klein regelaartje een optie. Die schakelt op je 3-standen schakelaar volaan vooruit- stop - volaan achteruit. Dan komt er ongeveer 5 Volt uit, die de regelaar via de ontvanger krijgt. Bij de leds zou ik twee in serie zetten met een 100 Ohm weerstandje. Heb er erg in dat de regelaar op de ene stand positief en op de andere stand negatief is. Dus daarbij de diodes omkeren. Per 5 regelaartjes betaal je geen porto. Ze kunnen maximaal 1 Amp. aan. Heb in dezelfde configuratie eentje gebruikt om een relais aan te trekken. Succes ermee! Gr. Klaas.

Dank je Klaas! Geloof het of niet, maar dat regelaartje heb ik al (een paar dagen) in mijn winkelmandje staan.
En in feite heb ik hiervoor een 'grote' van hetzelfde type als alle andere motoren in mijn kraan, dus veel te groot (en duur) voor deze toepassing.
En dàt is het type dat maar 5,5 volt op de 'motor'draden heeft; volgens mij zou dit tegen de 12 Volt moeten aanlopen, maar ik meet daar maar 5,5 V.
En uit het bovenstaande schema zie je dan ook dat ik de werk- en rijverlichting tegengesteld heb aangesloten, om gebruik te kunnen maken van een ESC voor de led verlichting met een drie standen schakelaar..
De werk verlichting heeft hier nu 2 led's op de cabine, en de rijverlichting 2 koplampen +twee achterlichten
Cor

Die kleine regelaartjes trekken hun stroom uit de ontvangervoeding (BEC van een andere regelaar of accu).
Heb zo'n regelaartje in een mini-sleepbootje en voed die uit een GSM-accu. Het ontvangertje (MPX) neemt genoegen met die lage spanning. Welke regelaar heb jij dan waarbij er maar 5,5 Volt uitkomt en hoe zit dat aangesloten? Heb je daarvan een duidelijke foto? Gr. Klaas.

Deze Klaas:

Het gebruikte type is de 5Ax2Pro. Daarvan heb ik er 6 in mijn kraan, met 5 daarvan aangesloten op motoren, en de aansturing voor de verlichting is met die 3 standen schakelaar, en de motor uitgang zit aangesloten op de verlichting, zoals hierboven aangegeven. Alle regelaars zijn indivudueel aangesloten, dus NIET in de Tank besturingsstand
Cor

Hierbij 2 foto's, alleen heb je daar weinig aan, maar mijn beschrijving zou voldoende moeten zijn. Aan de ene kant zitten 4 ESC's en ook de ontvanger, met 12 kanalen in gebruik. De 4 ESC's zijn gestapeld en genummerd, zodat ik weet wat waar zit. Aan de andere kant 1 zwaardere ESC voor de rijmotoren, en nog 2 ESC's. De bedrading was nu weer losgetrokken om de problemen te achterhalen en bij de ESC's te komen.
.20260512_134220.jpg20260513_135504.jpg

Laatst bewerkt:
Kan zo gauw niet bedenken waarom er maar 5,5 Volt uit die regelaar komt Cor. Waarschijnlijk defect dan, of is dat bij alle regelaars het geval? Kijk eens wat die onwillige regelaar doet op een ander kanaal. Het zou ook nog kunnen dat de drie-standenschakelaar niet de volledige stuurpuls genereert. 1,0-1,5-2,0 milliseconde, waarbij 1,5 de middenstand is. Je zou ook met een servo kunnen testen wat de 3-standenschakelaar doet. Bereikt de stuurpuls de eindwaarden niet, dan zal het micro-regelaartje ook geen soelaas bieden. Gr. Klaas.

Een servo werkt daar goed op, en zoals ik eerder schreef, ik heb de insturing voor dat kanaal al op max gezet, 120%. Alle regelaars op motoren werken naar behoren, maar ik heb daarbij nog niet gemeten welke spanning, moet daar eerst maar een 'break-out' voor maken
Maar ik kan het wel werkend krijgen, alleen weer veel werk omdat sommige bedrading in het chassis niet bepaald goed bereikbaar zit. Ik kom er sws mee weg als ik alle Led's parallel zet met eigen weerstanden, maar dat gebruikt ook weer meer stroom; en dat is dan weer minder gunstig als ik die op ontvanger voltage laat werken.

Cor, Stroomverbruik van ledjes is minimaal en daarover zou ik me maar geen zorgen maken. En anders eerst een test doen met zo'n micro-ESC. Succes ermee! Gr. Klaas.

Wat meer testen uitgevoerd, met enig succes, althans, wat meer begrip van wat er nu gebeurt.
Op dezelfde regelaar motortjes aangesloten die ook op een schakelaar zitten, en dan meet ik daar op die motor draden 10,75 Volt. MAAR, als ik de spanning op de ESC draden meet, nadat ik de draad naar de motoren heb onderbroken, dan meet ik op datzelfde punt maar 5,5 V.
Dus de conclusie moet dan zijn, dat de gemeten spanning , (gemeten met een normale DVM) bij belasting 10,75 V. is, en zonder belasting ik op die regelaar uitgang maar 5,5V meet.
Ik heb geen idee of dit normaal gedrag is bij regelaars, want normaal gesproken meet je zo iets alleen belast, maar kennelijk ziet die regelaar de belasting van 4 ledjes in serie, met een stroom van slechts 10 mA niet als een belasting, en regelt de spanning terug. Geen idee waarom, maar kennelijk is er een minimumbelasting nodig.
Maar die kleine regelaartjes van jou Klaas, werken die wèl met alleen maar een belasting van 10mA, of heb je daarop altijd ook wat anders/meer?
Goed, werk aan de winkel in elk geval: alle led's parallel aansluiten en de stroom per led verhogen middels de juiste R. Met 4x20 mA zalhet wel werken, hoop ik, of er moet een ballast weerstand bij dan......
Eerst maar eens uittesten op een breadbord en dat daarna aansluiten op een regelaar.
Cor

Mijn lange verhaal kostte wat tijd, en intussen schreef jij dit:
Cor, Stroomverbruik van ledjes is minimaal en daarover zou ik me maar geen zorgen maken.
Haha, dat was dus het enige waarover ik me wèl zorgen moest maken...... :yes: Het was te weinig!

@pompebled @Ernst Grundmann
Ik wilde toch nog even graag van jullie horen, hoe ik mijn originele probleem had kunnen oplossen, en met welk type 'schakelaar'. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik de oplossing gevonden, maar is de toepassing van een ESC ws. duurder dan een twee richtingen schakelunit.
Bedankt voor het meedenken!
Cor

Er zijn (waren?) elektronische schakelaar te koop die twee uitgangen hebben.
Als de puls van de ontvanger in de middenstand staat (dat is 1,5msec.) dan zijn beide uit.
Als de puls maximaal is (dat is meer dan 1,9msec.) dan gaat schakelaar 1 aan.
Als de puls minimaal is (dat is minder dan 1,1msec.) dan gaat schakelaar 2 aan.
Dat kanaal kan je met een drie standen schakelaar op je zender bedienen.
Het probleem is dat ik op dit moment zo'n schakelaar niet op het internet kan vinden. "Vroeger" toen dit soort dingen nauwelijks te koop waren. Die toen wel te koop waren, waren knap duur dus was zelf maken toen vrij gewoon. Ik moet gaan zoeken naar een schema wat ik je kan geven, ik denk dat ik zo'n schema nog wel ergens heb.

Bedankt voor de moeite Ernst, maar je hoeft er niet meer tijd aan te besteden; mijn oplossing werkt, en kost ook niet de wereld , dat is dus met een simpele ESC, waarbij ik de stromen bij de 2 gewenste toepssing tegengesteld (+ en -) aangesloten heb. Dat het eerst niet werkte in de uiteindelijke opstelling kwam doordat mijn 'test' met 1 led gedaan werd met een stroom van bijna 20 mA, terwijl de uiteindelijke opbouw werkte met iets van 11mA; dat was dus niet genoeg, en de ESC spanning bleef daardoor te laag; waarom weet ik niet, maar dat is zo uit de bus gekomen.

Nog even een vraag over die opstelling in mijn post #4: is het nodig of misschien overbodig om in serie met de LEDs een extra diode toe te voegen, omdat er ook spanning wordt ' aangeboden' die de verkeerde kant op gaat?
Bedankt voor de hulp
Cor

Nog even een vraag over die opstelling in mijn post #4: is het nodig of misschien overbodig om in serie met de LEDs een extra diode toe te voegen, omdat er ook spanning wordt ' aangeboden' die de verkeerde kant op gaat?
Bedankt voor de hulp
Cor
Nee dat is niet perse nodig. Zolang de voedingsspanning niet hoger dan 15V wordt is de kans op schade aan de led's zeer klein.
Veruit de meeste led's kunnen 5V tot 6V in tegengestelde richting weerstaan. Het kan natuurlijk geen kwaad toch die diode te plaatsen, dat geeft een beetje meer zekerheid.

Back