Drift

  • Topicstarter Topicstarter rorije
  • Startdatum Startdatum
R

rorije

Guest
Hoi,

ik had een vraagje wat nou een goeie drift auto was
Ik heb zelf ook al elektro auto maar ik wil gewoon weten welke beste resultaat zal geven
Tamiya TT-01
Tamiya TL-01
HPI Sprint

M.V.G.
Benjamin
 
dan kom je het beste uit bij een hpi sprint want die auto is laag. je kunt de schokdemper op veel ander manieren instellen. grootste voordeel is dat je heel veel verschillende tandwielverhoudingen kan nemen zodat je de auto op een goede snelheid kan laten driften.
 
hoi

kun je ook met een X ray M18 goed driften of is een tamiya TB-01 beter?

m.v.g.
b.rorije
 
rorije zei:
Hoi,

ik had een vraagje wat nou een goeie drift auto was
Ik heb zelf ook al elektro auto maar ik wil gewoon weten welke beste resultaat zal geven
Tamiya TT-01
Tamiya TL-01
HPI Sprint

M.V.G.
Benjamin
de TT-01 drift al bij redelijk lage toeren, 27T rebuildable motor en banden zonder inserts(radiaal) kom je minimaal al een heel end, afgrijselijk om mee te trainen, leuk om mee te slippen.
voor meer driftpower, toch sterkere motor nodig
 
als je er een niewe auto voor wil kopen koop dan een yokomo drift car.
zo niet lees dan dit maar eens door:

Ga driften:
Kort nadat Tamiya de eerste TA-01 kit introduceerde (herinner je hem nog, de pik zwarte Nissan skyline?) Kregen de hardcore rc’ers de smaak te pakken van het onmogelijk, perfect gecontroleerde driften wat goed mogelijk was met de 4wd touring cars. Dit is waar het allemaal om draait bij het driften. Driften begon in de import-tuner car scène in Japan, vervolgens kregen ook de Amerikanen de smaak te pakken met de achterwiel aangedreven “amircan mussle cars”. Daarna trof het drift virus de rc fans. Net als in het echt is RC driften een hardcore, banden spinnend en adembenemde happening. Hierbij een paar tips, set-ups, en stuur tips voor een echte zijwaartse rit!



DRIFT SETUP
Als je enige RC tune ervaring hebt weet je de ideale set-up om een goed gebalanceerd chassis te krijgen wat aan het circuit kleeft zonder te glijden. Juist het tegenover gestelde heb je nodig om een goede drift machine te krijgen. Het doel is eigenlijk om je wagen te “mis tunen” en zo de perfecte balans te vinden tussen grip&slide. De volgende basis set-ups kunnen toegebracht worden tot bijna alle 4wd sedans, maar net zoals met alle set-ups verschilt elke auto, dus voor een perfecte afstelling zul je moeten experimenteren met schok olie, vering, en band compounds die het best werken voor jou rijstijl.



CAMBER
Het beste is om te starten met -4 graden camber op de voorwielen, dat lijkt veel maar het werkt echt goed! Op de achterwielen kun je het beste 0 graden camber hebben, zodat de wielen bij stilstand perfect vlak op de grond staan. Onthoud: je bent met een perfecte drift afstelling bezig, niet een super rechtlijnige auto met een super bochten grip. Deze setting zal er voor zorgen dat je tijdens een drift een juiste balans tussen de voor en achterkant kwa grip hebt. En dat is nou net wat je nodig hebt voor een goed controleerbare drift!

VERING
Gebruik een stijve veer aan de achterkant, en een medium veer aan de voorkant, dat is een goede basis. Welke veren je ook gebruikt, zorg altijd dat je de stijfste veer achterop monteert.

BANDEN
Hoe harder je banden, hoe beter! Als je banden hebt met verschillende compounds, monteer dan weer de harste aan de achterkant. De vinyl-achtige slicks die in Tamiya’s sports kits zitten, zijn erg geschikt, ze zijn goedkoop en werken super goed om te driften. Je kunt eigenlijk met elke insert driften, maar het beste is om achter een heel harde en voor een medium insert te plaatsen.

STUUR SERVO
Een standaard servo is alles wat je nodig hebt om te driften: het meeste sturen doe je met je gas. Als je echt het driften te pakken hebt en toch je servo wilt upgraden, neem dan een snellere, je hebt namelijk niet veel trekkracht nodig, maar een sneller reageerde servo resulteert in een makkelijker te controleren drift car

DEMPING
Gebruik een behoorlijk dikke shock olie. Een goed begin punt is 60 tot 80 wt siliconen shock vloeistof. Gebruik in alle 4 de dempers dezelfde olie, of een heel klein beetje dikkere in de achterste dempers.

VERTANDING
Neem een lichtere vertanding als je de motor monteert; je hebt namelijk niks aan topsnelheid, je hebt juist een Wheel-spinning trekkracht nodig. Om de wielen spinnend te houden monteer je een kleinere pinion, of een groter spur tandwiel. LET ER WEL OP DAT JE ESC, JE ACCU, EN JE MOTOR NIET TE HEET WORDEN!

MOTOR
Je was waarschijnlijk al blij te horen dat je prima kunt driften met goedkope banden: je hebt ook geen dure motor nodig! Driften vraag om een grote trekkracht, geen hoge toerentallen. Wanner je aan het driften bent, moet je de wielen op alle momenten aan het spinnen kunnen krijgen. Als je motor niet genoeg kracht heeft om de achterwielen te laten spinnen, komt de auto iets omhoog en stopt met driften, of hij “drif-out” (hij is oncontroleer baar). Competitie stock motoren zijn het meest gewild in de RC drifting scene, ander goede keuzes zijn mild gemodificeerde 17 tot 19 turns motoren.

KAN MIJN AUTO OOK DRIFTEN?
Het geheim van een goede RC drifter ligt hem in een laag gewicht. Je hebt dus een ligt en sterk chassis nodig. Een stijf chassis is eigenlijk ook een must, je wilt namelijk geen flexibiliteit tijdens het driften. Eigenlijk kan elke 4wd touring car omgetoverd worden tot een drifter, maar sommige zijn nu eenmaal ideale drifters.

IN DE DRIFT KOMEN
De makkelijkste manier om in een drift te komen is in een rechte lijn rijden (rustig, er komt meer " />" />) en dan langzaam steeds wat verder sturen, zodat je erachter komt op welk moment je banden grip beginnen te verliezen. Nu verlaag je je snelheid en doe je het nog eens, net zolang totdat de achterkant de voorkant wilt inhalen (hou vol, je komt in de buurt van de big boys! ). Dit is het moment om de andere kant op te sturen, niet zoveel dat de auto weer recht komt, maar precies genoeg zodat de auto zich zijwaarts verplaatst. Heb je het te pakken? Cool. Met wat oefenen zul je zien dat het je straks lukt om een drift net zolang vol te houden als je zelf wilt, en zelfs in staat bent om van richting te veranderen tijdens het driften, als je het eenmaal te pakken hebt zul je zien dat je nooit meer een rechte lijn wilt rijden.



Nog een paar tips van mij:
-Need For Speed Underground heeft een drift mode, daar kun je het ook aardig leren.
-Check regelmatig of je onderdelen niet te warm worden.
-Probeer een gladde drift ondergrond te zoeken, vooral pakket, laminaat, en gym vloeren zijn ideaal.
-Als je het eenmaal te pakken hebt kun je een parcours uitzetten, bijvoorbeeld een drift slalom, een vierkant, of zelfs een rondje, zodat je contstant aan het driften bent.

Er zijn nu ook verschillende fabriekanten die kant en klare drift auto's op de markt hebben.
zie: http://www.yokomousa.com/kits/index.html
 
jah maar om nou een yokomo te kopen €250 ,-

is er geen tamiya
of hpi ofzo die er ook wel op lijkt
 
Het is niet noodzakelijk om een Yokomo te kopen.
Een tt01 of tl01 voldoet prima om mee te driften.

Je moet op de volgende dingen letten:
*) Harde (gladde) banden (ABS, PVC of ingetapte banden, persoonlijk vind ik ABS lekker werken.
*) Zachte vering voor harde achter.
*) Diffs locken (of vullen met smeervet, dan wordt het draaien in tegengestelde richting zwaarder).
*) Auto zo licht mogelijk.
*) 4 wielaandrijving (is een echte must).
*) Accent op acceleratie en niet op topsnelheid.
*) Een effen ondergrond (asfalt oid, zeker GEEN klinkers)
*) Oefening veel oefening.

Er is echt veel info over te vinden op internet.
www.drccentral.com is ook een leuk forum voor info.
 
jah ok
en ik had ook wel eens gehoor van een tb-01 is die ook nog geschrikt dan of die eigenlijk niet
 
ja zekers, de TB-01 is naar mening zelfs "torsie-stijver" dan een TT of ouwe TL.
 
als ik een tamiya haal dan moet er sowieso het een en ander aan gebeuren

ander motor tandwiel verhouding rijregelaar

hoeveel turns motor zal ik nodig hebben 17T?
en welke tandwiel verhouding?
 
Neem een lichtere vertanding als je de motor monteert; je hebt namelijk niks aan topsnelheid, je hebt juist een Wheel-spinning trekkracht nodig. Om de wielen spinnend te houden monteer je een kleinere pinion, of een groter spur tandwiel. LET ER WEL OP DAT JE ESC, JE ACCU, EN JE MOTOR NIET TE HEET WORDEN!
 
en hoe zit het dan met camber daar zag ik ook wat over staan moet ik dat ook verander so ja hoe kan ik dat doen?
 
tja licht eraan welke auto je neemt... bij de een heb je miljoenen afstelmogelijkheden bij de andere auto maar een paar.

Camber:
Dit is de stand van de wielen t.o.v. het wegdek als je recht van voren naar de auto kijkt.
Als de wielen haaks op het wegdek staan, is het camber 0 graden. Als de bovenzijde van de wielen dichter naar elkaar toestaan dan de onderzijde, heet dat negatief camber, en als de bovenzijden van elkaar afwijzen heet dat positief camber. Positief camber moet je altijd vermijden! In dat geval drukt alleen de buitenzijde van het loopvlak van de band op het wegdek, en zeker in een bocht kan de band dan geen dwarskracht verwerken, en heeft dus geen grip!


De bedoeling is, dat het loopvlak in een bocht vlak op de weg ligt, en dus met een zo groot mogelijk oppervlak de weg raakt, zodat de grip maximaal kan zijn. Om dat te bereiken, moet zelf als je de situatie statisch bekijkt, het wiel nog een klein beetje negatief camber hebben, omdat de zijwaartse kracht tijdens het rijden in een bocht de band vervormt richting positief camber.
Bij de meeste ophangingen is het zo dat tijdens het in-veren het camber verandert. Als het goed is krijgt het camber een grotere negatieve waarde. Dit is nodig , omdat het chassis in een bocht rolt om de langs-as, c.q. het bovenste ophangpunt gaat meer naar buiten t.o.v. het onderste ophangpunt. Daarbij wordt ook de vering aan de buitenzijde van de auto ingedrukt. Als het camber niet zou veranderen, zou de wielstand positief worden, en het loopvlak zou alleen aan de buitenzijde contact maken. Doordat tijdens het inveren de wielstand negatiever wordt, blijft het loopvlak vlak op de weg en kan dus maximaal grip opwekken. Als tenminste de geometrie van de ophanging juist is voor de hoeveelheid rol van het chassis. De hoeveelheid verandering van het camber is nl van twee zaken afhankelijk: het verschil in lengte tussen de onderste en de bovenste draagarmen, en de hoogte van het aangrijpingspunt van de bovenste draagarm. Hoe korter de bovenste draagarm, en hoe lager het aangrijpingspunt, hoe groter de verandering van camber is tijdens het inveren.


Auto van achteren gezien, in een bocht naar rechts. Wielophanging met gelijke lengte draagarmen boven en onder, geen camber verandering tijdens inveren/rollen. Doordat het chassis rolt (overhelt ) naar links, komt het linker wiel schuin op de weg te staan, het loopvlak van de band heeft weinig grip, wiel breekt snel uit.


Zelfde situatie, maar nu een chassis met ongelijke armen, waardoor het camber verandert tijdens inveren / rollen. Als het chassis nu rolt (overhelt ) naar links, komt het linker wiel recht op de weg te staan. Daardoor kan de band zijn maximale grip opwekken. Het rechter wiel krijgt extra veel negatief camber, en kan daardoor weinig grip opwekken, maar omdat daar weinig druk op staat is dat van minder belang. Maar ook hier geldt: nooit overdrijven. teveel negatief camber geeft ook weer geen grip!


Om het camber te controleren, zet je de auto op een vlakke ondergrond, en rolt het chassis om de lengteas, net zoals gebeurt in een bocht. Liefst ook nog een beetje dwarskracht op de auto uitoefenen, d.w.z. druk de auto horizontaal ook naar de “buitenzijde” van de bocht. Controleer nu de stand van het buitenste wiel. Staat het loopvlak recht, of heeft het nog een halve graad negatief camber? Dat is het ideale uitgangspunt. Dit geldt zowel voor de vóór als voor de achterzijde. Er zijn enkele zeer handige apparaatjes te koop om de juiste instelling te meten, deze zijn zeker het geld waard!
 
jepsz.


voor driften heb je een behoorlijk veel koppel nodig, monteer idd. een kleine pinion, en grote spur, motor maakt dan veel toeren bij een lagere topsnelheid, dat heb je zeker nodig.

vergeet niet dat als je een maal drift dat dan ook maar gewoon gaan is, je moet raazend snel zijn met corigeren tijdens het driften, voor beter stuur controle zou ik dan geen standaard, maar digitale stuurservo montern.
 
Opzich hoef je echt niet veel aan te passen.
Ik heb de volgende dingen gedaan met mijn tt01 en het drift als een gek.
1) ABS banden
2) Zachte vering voor, harde achter
3) Diff's gelocked met smeervet
4) Upperdeck voor de stevigheid

Olie gevulde schokdempers is ook aan te raden (heb ik zelf nog niet).
 
hoi,

ik heb uit eindelijk een TT-01 Gekocht
maar welke tanwiel verhouding zou ik het best kunnen gebruiken bij het driften?pinion22 spur 61 7,21? ne hoeveel turns motor wnat ik heb hier ook nog een RS 540 Sport tuned liggen zou die eventueel goed zijn?
 
Back
Top