drijfstang vast op piston pen Jen47

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Student, 22 mrt 2021.

  1. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ok, maar met heen en weer sturen, ben ik ook een drijfstang kwijt qua financien :D

    Ik ga gewoon even rommelen met de tips die ik hier gekregen heb.
    Zowieso kan hij pas weer in elkaar als ik mn bestelling binnen heb.
    ik hou er niet zo van om zo'n verrotte zuigerpen opnieuw te gebruiken.
    is het nou alleen aangebakken troep op die pen, ok. dat kan eraf, en verder.
    maar ik vermoed dat het hier geen troep is, en dat er gewoon wat roest op zit

    Kan ik de drijfstang op een nette manier redden, dat zou een dubbele plus zijn:D
     
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik zou hem eerst eens in een goede olie zetten. Gebruik zelf interflon TF. Kruipt overal tussen. Lost ook een beetje roest op. Smeert ook enorm goed.

    Paar keer in de oven vol gespoten met een dunne olie. Als het corrosie of vuil is zou het er vanzelf wel tussen gaan kruipen. Als er schade is dan houdt het op als hij daar op klemt.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    En even met een kleine spiegel kijken?

    Als er geen roest op de krukas zit lijkt het me sterk dat het wel op de Pistonpen zit.
     
  4. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    meestal zie je wel dat de piston pen anders behandeld is dan de krukas.
    de lagers bv zijn volledig verroest. geen glimmer meer aan.
    krukas dan weer niet.
    en wat ik tot nu toe zie, lijkt het erop dat er wel een rand roest bij de bovenkant van de drijfstang zit, op de piston pen

    zie je wel eens vaker, dat waar het slijt, de beschermende anti roest laag weg is. en dat het daar dus juist gaat roesten.
    als het gevoelig is.

    olie heb ik wel getest, ik zal een dezer dagen even een bus kruipolie lenen in de werkplaats..
    kan ik gaan testen met wat warmte en zo.
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat kan ook heel goed een rand wonderolie zijn. Dat hangt af van de voorgeschiedenis van de motor, en soms weet je ook niet of er wonderolie in je brandstof heeft gezeten. Maar roest is een heel uitzonderlijk iets op een pistonpen. Het is een van de hetere delen van de motor dus geen condensatie.
     
  6. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    nieuwe motor..
    altijd van mij geweest.
    en ik vlieg volsyntheet, geen wonderolie.
    5% nitro.. 17% olie (al zou dat ook 15 kunnen zijn.. maar 17 staat me bij )
    mix uit waalwijk. gebruik ik in al mijn methanol motoren.

    Eenmaal eruit, deel ik wel even een foto :D
    vanaf de onderkant ziet het er "roestkleurig" uit.

    qua condensatie, ding zit op zn kop op het toestel.
    misschien wat vocht/brandstof onderin de zuiger blijven staan?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Er zitten geen antiroest coatings op. Staalsoort, keuzes in het materiaal, harding buitenlaag.

    Toleranties van lagers in de cups. Verschilt. AX 1 prima,
    de AX 2 46 is een laagwaardiger en brozere legering.

    Valt een lager uit de cup... is er te laat een lager vervangen....
    of is er in de loop der jaren veel lagerwissel geweest.

    Jens motor. Just Engines vragen of ze in een hoekje nog wat hebben liggen.
    Ze werden in de fabriek van ASP gemaakt.

    Mijn Magnum ASP 10 cc heeft aanmerkelijk meer power dan OS.
    Dat was met die uitverkoop toen bij HobbyKing al duidelijk.
    Iedere jakkerbak was er mee voorzien. Werden braaf tot het uiterste gedreven...
    tot de kist het begaf... en niet de motor...

    Ook mijn 10cc op RC1 doet het wonderwel meer dan uitstekend. Boven verwachting.

    Klotz? Dat vraagt altijd om afterrun. Coolpower nimmer gelazer, Airosave nimmer.
    Na de vlucht gaat de toevoer er af, uitpruttelen.
    Bij Klotz was dat thuis direct sloot ATF er in en omproppen.
    1x niet gedaan, en waren mijn lagers binnen 24 uur kuis verroest. Sta je wel effe naar te kijken!
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2021
  8. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... die Sanye motoren waren echt zo slecht niet... Minder mooi gemaakt, goedkopere gietlegering, zachtere krukassen, maar absoluut niet slecht.
    Soms hebben betere materialen en hogere fabricage kwaliteit weinig zin als het ontwerp zodanig is dat die extra kwaliteit benut kan worden.
     
  9. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Qua vermogen kan ik over de JEN nog niet echt wat zeggen...
    ding is amper ingelopen. heeft wel een paar tankjes gezien, maar het toestel gaat eigenlijk zelden mee naar het veld.
    iets met weinig tijd en zo, dan neem je toch iets eerder de bekende vaste toestellen mee.

    Dit toestel moet ik ook nog ff uitdokteren hoe exact te landen.
    de rotzak vliegt met stationair nog zodanig vlot, dat ie over het veld heen schiet.
    dus 95% waarschijnlijk moet gewoon de motor uit bij de landing.
    is ook weer zo definitief.. maar zal in dit geval gewoon moeten :D

    Deze motor zit op een Quickie 500..
    klein toestel. niet zo zwaar.
    10x8 apc als prop.
    de toerentallen, met alle veiligheden ivm inlopen meegenomen, zaten nu al niet zo ver weg, of zelfs al hoger dan bij mijn 46AX op een 11x7.
    zeker met die resopijp, is het ding ook nog eens vrij stil.
    viel me op.
    dit is mijn eerste motor met reso..
    Dus even wat ervaring ingewonnen bij clubgenoten die vaker met reso's hebben gerommeld
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou kunnen, maar wel een beetje vreemd, want zoveel vloeistof zit er normaal niet in een motor dat die hele zuiger vol komt te staan...
     
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ah! Quicky... ja... dat zijn scheermesjes in de lucht en bij landen.
    Daar moeten toch 40er torretjes op? Thundertiger Pro? Extreem gezocht in de USA. :)
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    officieel, als je aan echte races mee doet, mag er alleen een .40 op met een standaard pijp
    klopt helemaal.

    maar, ik zie mezelf in de eerste 10 jaar nog geen officieel evenement vliegen...
    en als je dan gaat kijken wat men er meestal op zet qua motorisering, zie je eerder groter dan .40 erop gaan dan kleiner :D
    in mijn geval had ik ook voldoende moeite om het zwaartepunt goed te krijgen.
    reso verlegt het zwaartepunt nogal naar achter..
    en vermoedelijk had de boel met een normale uitlaat in evenwicht gehangen.
    maar ja. soms kun je niet anders :D

    dus..
    ik had de quicky van de wederhelft gekregen.
    pylonracer = reso pijp (vind ik)
    en ik had nog geen ervaring met een resopijp, dus 1+1=2
    bij het zoeken naar de resopijp, kwam ik op just engines uit..
    met een prachtige .47 op de site, voor niet al teveel.
    dus top.

    ze hadden toen ook een .56 geloof ik..
    .56 in het blokformaat van een .40...
    deze heb ik een tijdje op mijn fourstar gehad. wat een beest.
    Alleen.. ding had problemen om de warmte kwijt te raken.
    en de uitlaat.. maar dat lag weer niet aan de motor..
    Uitlaat hield nogal van vrijheid.
    Of, de bouten braken af. of de boel liep los. of de uitlaat viel uit elkaar. was nogal een speciaal gedempt, wat groter uitlaatje.
    Na een paar keer uitlaat verliezen...
    en vanwege de tankdruk, opeens een heftig arme motor inclusief wat gevolgen en zo..
    en zijn toch al grote uitdaging om een koel hoofd te houden...

    had toen ff een slecht jaar met dat hele toestel.
    je kent het wel, dat ene toestel wat iedere vliegdag weer wat nieuws heeft
    clublid liep te kwijlen bij die motor.
    besloten om dat clublid extreem gelukkig te maken. die wist ook van het gerommel af.
    en hij had weer een mooie .90 liggen waar hij niks mee deed.. dus iedereen blij.
    en hij heeft er na de herstelsessie en een andere pijp nog vrij lang mee rond gevlogen.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    troep uit de reso de motor ingelopen?
    Zitten nog al wat zure stoffen in uitlaatgassen/olie bij gebruik van nitro....
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad wel een mogelijke oorzaak ja...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Dat zou verklaren waarom er zoveel prut in de verbrandingskamer zat...
    Er zat meer troep in, dan ik kan verklaren vanuit wat ik normaal aan vloeistoffen in zo’n motor zie zitten

    Maar tegelijk heeft dit geen invloed op de lagers, en ook niet op de onderkant van de zuiger
    Motor op zn kop, binnenlopende spullen via de uitlaat komen dan niet langs de onderkant van de zuiger
    Ook niet langs de lagers

    Mijn vermoeden zou dan zijn dat de lagers misschien de laatste vlucht al wat “gepekeld” waren, en er zodoende een partij roestzooi in de uitlaat is geblazen.
    Oorzaak roest.. ik hou het gewoon op mn gebruikelijke geluk. Ik heb vaak dingen die zeldzaam zijn:D
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Als je een kist met de reso er aan oppakt... dan motor altijd omhoog.
    Pijp vol drek.
    Sowieso bij het opruimen de pijp er af. Thuis gaat de hete kraan er door.
    En zie je hoeveel bagger er uit komt. Die troep met zuur vreet namelijk ook je pijpje weg.

    Gebruik veerklemmen en geen spanbanden.
    Dat is was Hatori standaard.

    Bij de RC1 hangt in een zelf frutsel houdertje... bij de andere kisten
    ook eigen fratsen...

    IMG_2488.jpg IMG_2083.jpg IMG_2065.jpg IMG_2062 N2.jpg

    De #400 Hatori op de OS 50SX wil wel losknallen. Kan het geweld niet
    aan. Die 50 op jou quickie? Niet meer te handhaven :)

    Knalpijp... daarvoor een oude Macs getroffen. Dat is een echte 50 pijp.
    En die blijft ook mooi op stek.

    Raar... #400... toch hoorde je de SX niet mopperen
    of schraal worden bij loodrecht omhoog. Behield keurig de toeren, magerde niet uit.
    Span 170, OS50SX en lieren als de brandweer. Cloud Dancer 60.

    DSC_2806.JPG

    Met de pijp los kon je weer naar benee... knetterbakkie.
    De pijp bleef goed op stek in een domme gereedschaps beugel met silent-block... beetje lummelend...

    Tzt wil ik hem een ombouwen naar 4 takt... moet ik de neus ernstig voor verbouwen...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    haal je serieus altijd de pijp eraf?
    ik zat meer te denken aan een wat meer "neus omhoog" opbergvak in de stelling..

    zowieso zijn reso's volgens mij nogal zeldzaam aan het worden...
    je ziet ze zelden
    nu "schijnt" een moderne 46AX niet zoveel voordeel te hebben van een reso.. en andere typen juist weer wel
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja! Goed bijhouden is een les uit het verleden. Opdat het niet stuk gaat. Repareren voordat het uit elkaar flikkert.

    Pijpen gaan los op het veld, even het veld zegenen, papierdoek in de pijpen anders wordt de auto goor.

    Thuis de reso onder de kraan en daarna in een oude champagne koeler uitlekken... haha.

    Maar het is het behoud van uitlaat en motor.

    Ik hang bij het poetsen de romp even aan het hek... lekt de motor uit.

    Wat dat betreft vind ik 2-takt prettiger dan 4. Je krijgt de troep bijna niet uit de motor. Maar zou ze met een vetspuit als het ware willen schoon jassen van binnen.

    Dan hebben Bert’s benzinebrommers al een veel beter leven zonder die
    verbrandingszuren en badend in echte motorolie en veel sterkere oliefilms.

    Motorolie beter niet in een methanolmotor. Mengt niet goed en je plug gaat er van stuk door
    afzetting van silicaat aan de gloeidraad. Iets dergelijks zal het wel zijn. Een parel aan de draad van onbekende waarde.

    AX? De eerste en de tweede hebben dezelfde drijfsets. Alleen de alu casting en carburatie is
    verschillend. dus een resonantiepijp werkt zoals ie moet.

    De eerste serie beter afstelbaar, de tweede niet af te stellen. Dus op mijn AXIi zit een eerste
    serie carb, de motor draait zoals ie moet.

    De vorm van de tweede serie doet denken aan Tundertiger motoren.

    De sproeier in de venturi opstelling doet weer denken aan heli carburateurs van de oude 10cc
    RF RX etc. Dus een buis tot halverwege venturi, en geen tegennaald voor het vernevelen aan de keerzijde.

    Die nieuwe generatie zo min mogelijk onderdelen om de kosten te drukken.
    Thans die motoren een schim van het verleden? Zeg het maar?

    De 46 vond ik niet af te stellen. Stond er bij, keek er naar. Wil ik te veel?
    De grotere zouden pardoes makkelijker kunnen zijn. Bij het loshalen voor eerste
    inspectie na inlopen, stripte de draad al van de carburatorhals. Slapper dan plastic. Mozes-meuk!

    Oude OS carbs zijn zeer in trek.
    Omdat je de grootste drek motor, als die bestaat, er ordentelijk op kan laten lopen.
    En exact op de grens kan afstellen voor goede loop in een gewenst optimum.
    Goede materialen, slijtvast. Geen valse lucht op hoofdsproeiers, etc...
     
    Laatst bewerkt: 25 mrt 2021
  19. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.970
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D :D :D

    Er zijn een paar nadelen aan het benzine verhaal, maar zóóóóó veel voordelen...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    het grapje wil, dat ik een OS55 op de vonk heb gezet.
    dus eigenlijk een halve brutificatie :D
    hij loopt nog op methanol.

    Wat blijkt..
    - geen vervelende zooi meer in de motor. geen verbrandingsresten.
    na 2 jaar (dacht ik?) achterdeksel eraf, en alles glimt je tegemoet.
    - lager verbruik
    waar ik op gloei rond de 8 tot 10 minuten op een tank haal, haal ik op vonk 14 tot 16 minuten.
    zelfde brandstof..
    - minder schade
    boel loopt op vonk.. dus gaat ook niet voortijdig ontsteken. dus veel krapper af te stellen (waardoor ook het lage verbruik te verklaren is)
    - minder afstellen
    werking van het geheel is gewoon wat anders. dus afstellen werkt iets meer zoals bij een benzine.

    De algemene schoonheid van de motor, daar geef ik de temperatuur de schuld van.
    blok wordt wel een heel stuk heter dan origineel gloei.
    hoe heet.. geen idee.
    blijkbaar niet te heet.
    maar het stookt wel meteen al je vocht en andere zooi weg.


    op dit huidige moment loopt die motor even weer op gloei.
    maar dat is omdat ik wat technische problemen in de besturing had.
    even wat dingen uitsluiten.
    ondertussen heb ik het probleem gevonden (denk ik)
    motortje weer inlopen (zuigerveer was kapot gelopen), en als alles weer doet wat het moet doen, vonk erop.
    spul heeft toch een jaar of 5 (of meer) erg goed gedraaid..
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina