(dringend!) Lipo uit balans

Mijn nieuwe zippy 3s 5000mah 40c lipo's van hobbyking zijn net aangekomen. Op het eerste zicht leken ze perfect gebalanceerd, maar zodra ik één van de twee packs op mijn lader aansloot steeg het voltage van een cel meteen naar 4.2 volt terwijl de andere twee nog maar aan 3.96v zaten...

Wat kan ik doen?

Alles kan, maar eerst even kijken wat het verder doet met ontladen/opladen
Ook even op de pinnetjes in de balanceeraansluiting meten wat de waarden zijn, in theorie als dat allemaal aardig klopt zou het goed moeten werken.

Nieuwe lipo's komen wel vaker niet helemaal 100% perfect aan, weet ik uit ervaring

Zou je dan net die ene hebben?...

kan ook zijn dat de lader een foutieve meeting geeft van het voltage, nameten ,zoals eerder geopperd, met een goede meter, en gewoon aan de balanceerder laten laden en anders even hier kijken......

[URL="http://www.modelbouwforum.nl/threads/informatie-en-aandachtspunten-lipo-cellen.20297[/URL]
Mijn lader (imax b6) is ook mijn balancer. Ik heb geen andere apparatuur waarmee ik zo het voltage kan meten, maar het andere 3-cel pack geeft wel de normale waarden aan.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook de imax b6, twee zelfs. Zijn niet nauwkeurig in meten dat ten eerste. Nameten is wel een must. Je kunt de imax B6 ook calculeren middels een verborgen optie. Meet los een lipo met een mutimeter de totaal spanning. (meter maar ergens lenen denk ik dan). De lader aanzetten met de "DEC" en "START" ingedrukt. En sluit dezelfde LIPO aan. Rechts in het scherm zie je wat de imax meet aan jouw lipo. Met plus en min kun je dat bijstellen tot wat jij los gemeten hebt, druk op /enter om het op te slaan. De Imax is dan iets beter ingesteld. Een verschil van 0,02 V tussen de cellen blijft voorkomen dat weer wel. Daarnaast heb ik via Hobbyking een losse balancer aangeschaft met LCD display en een paar functies zoals balanceren en discharge. Daarmee check ik of de lader het goed gedaan heeft, verschil te groot laat ik het rustig balanceren. Dit ding kun je ook gebruiken als voltmeter erg handig.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Battery Medic System 6S $23.95

Ik heb ook de imax b6, twee zelfs. Zijn niet nauwkeurig in meten dat ten eerste. Nameten is wel een must. Je kunt de imax B6 ook calculeren middels een verborgen optie. Meet los een lipo met een mutimeter de totaal spanning. (meter maar ergens lenen denk ik dan). De lader aanzetten met de "DEC" en "START" ingedrukt. En sluit dezelfde LIPO aan. Rechts in het scherm zie je wat de imax meet aan jouw lipo. Met plus en min kun je dat bijstellen tot wat jij los gemeten hebt, druk op /enter om het op te slaan. De Imax is dan iets beter ingesteld. Een verschil van 0,02 V tussen de cellen blijft voorkomen dat weer wel. Daarnaast heb ik via Hobbyking een losse balancer aangeschaft met LCD display en een paar functies zoals balanceren en discharge. Daarmee check ik of de lader het goed gedaan heeft, verschil te groot laat ik het rustig balanceren. Dit ding kun je ook gebruiken als voltmeter erg handig.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King Battery Medic System 6S $23.95

Ik ga nu wachten tot de cellen gebalanceerd zijn. Als ze daarna niet gelijk ontladen contacteer ik hobbyking.

Back