DriveCalculator v3.1 jan.2007, Win&Mac, Engels&Duits

ron van sommeren

Forum veteraan
Een bericht van Christian Persson.

Discussie, help en nieuwe releases:
www.yahoogroups.com/group/D-calc

Christian Persson zei:
Hello,

Drive Calculator 3 is now final. The software is available on www.drivecalc.de .

Drive Calculator 3 is a standalone application for Windows and Mac OS
platforms. It comes with a SQL database that contains separate tables for
motors, batteries, ESCs, propellers, and gear boxes.

Data sharing via the internet is built into the application, so that the
growth of the database can easily be supported by the users.

Drive Calculator 3 features a refined motor analyzer, multiple graphical
views of motor data and propeller data, versatile database filters, and
useful tools for motor builders.

The software assists in finding props that fit a selected motor, and vice
versa, in finding motors that fit a selected prop. If you have seleted a
cell type and entered the number of cells that make up a battery pack, it
will calculate the pack voltage under load, the WOT flying time and the
total weight of the drive train. You can have metrical units converted to
imperial/English units upon a right mouse click on the respective number.

Regards
Christian

MotorDia.jpg




MainMotor.jpg
 
ben ik nou zo onhandig bezig, of is het een onhandig programma....

Dit programma lijkt automatisch alles op elkaar af te stellen...
Als ik alles instel, zoals ik denk/hoop dat een goede combinatie is. veranderd dit programma alles, zodat ik geen meetgegevens krijg van de door mij gekozen setup.

Doe mij maar een programma wat gewoon de verwachte stroom ed. geeft, van de door mij gekozen setup. Niet een programma dat alles wil veranderen naar wat het beste zou zijn...

Maar dat kan natuurlijk ook persoonlijk zijn.
 
gedeeltelijk de handleiding gelezen.

Dit stukje uit de handleiding is anders dan bij mij in het echt:
"When a battery type has been selected from the menu and the
number of cells entered into the Cells input box, Drive Calculator
will display the wide open throttle (WOT) flying time. Your mileage
may vary, of course, according to the type of plane and the pilot's
flying style."

Wat ik al eerder probeerde duidelijk te maken:
Jammer dat de gegevens al niet meer werken bij een licht overbelaste motor. Ikzelf heb een AXI 2826/8. Die volgens de specs tot 55A/60s kan. Volgens dit rekenprogramma gaat deze maar tot 50A. Dus programma wil dat ik een kleinere prop selecteer... Maar daar heb ik niks aan.

Is wel een erg uitgebreid programma. Morgen maar weer verder lezen/uitproberen.
 
Ron,

ik heb er mee zitten proberen maar ik kom toch nog wel wat grote verschillen tegen met andere progs.

een speed400 6volt, 1,85 vertraging 8 cellen en een 8x4 apc prop levert bij drive calc de volgende resultaten op

Code:
amps                 10.8 A
prop rpm           8067 RPM

statict hrust        422 gram
pitchspeed        38 km/h (wordt hier wel Vopt optimale snelheid? genoemd) 

watt in               100.2 watt
watt out            48.6 watt

eff.                   48.7%


met motocalc en electric motocalc kom ik bijna het zelfde uit
Code:
amps                 12.9 A
prop rpm           10016 RPM

statict hrust        569.80 gram
pitchspeed         60.99km/h

watt in               122.91 watt
watt out             71 watt

eff.                    57.8%

waar komen deze verschillen vandaan... ik vind ze zlef nog al redenlijk.. vanuit drive calc zou dit voormij geen geode aandrijving zijn.

groet,

vinze
 
Back
Top