Een 'knul' die een drone neer knalt? Windbuks? Straks een vuurwapen? Heeft die knul een licentie???
Mag je in het wilde weg rond gaan schieten met vuurwapen? Luchtbuks mag legaal tot punt 5.5? Zoiets? Met bepaalde pellets. Krijg je met zo een pellet op afstand een drone uit de lucht? Dan krijg je ook een mens vlak.
Dan... een katapult is een verboden wapen. Mag zelfs een recreatievisser niet eens z'n aas mee in het water jassen. Overtreding wapenwet!
Dacht dat de overheid het monopolie had op geweld?
Och, tegenwoordig heb je ze ook al gewoon met .357 mm / 9 mm. (
https://www.shogun.nl/luchtdruk/geweren/benjamin-bulldog-357.html)
4.5 en 5.5mm zijn meest gangbaar, daarnaast nog .22.
Maar iedereen boven 18 jaar oud mag een luchtdrukwapen
bezitten en hiermee schieten op een terrein welke niet voor het publiek toegankelijk is en de kogels mogen dit terrein ook niet verlaten.
Zomaar schieten of jagen op dieren met een luchtbuks mag ook niet zondermeer (ook niet op je eigen terrein).
Naast dat het geen gelijkend wapen mag zijn (dus duidelijk lijken op een echt vuurwapen) en dat je het niet mag dragen zijn er (vooralsnog geen inperkingen).
Vliegt iemand met een drone op/over dat terrein dan kan de politie er dus eigenlijk vrij weinig aan doen.
En 'straks een vuurwapen' is i.m.h.o. even kort door de bocht als zeggen dat een (hasj)roker binnen 2 jaar aan de harddrugs zit.
Maar op legale wijze verkrijg je een vuurwapen niet zomaar. Daarnaast zijn er ook wat regels omtrent het houden van een vuurwapen.
Ik werd zelf nogal simpel van de vragen aan mijn vrouw of ze het niet vervelend vond dat er vuurwapens in huis waren........als ik boos zou worden en moordneigingen zou krijgen dan loop ik bijv. wel naar de keuken en pak daar 1 van de 50 messen die daar liggen.
Ben je binnen 30 seconden klaar om de Rambo uit te hangen.
Om een pistool schietklaar te krijgen zou ik 2 kluizen (1 voor de wapens en 1 voor de munitie) door moeten worstelen en de boel schietklaar maken. Dan zou ik onderhand al ruim 10 minuten de tijd hebben om mijn woede af te laten koelen.
Heel de schietsport verbieden omdat iemand een drone van zijn terrein af schiet is dan ongeveer hetzelfde als wat nu gebeurt met de drones.
Hee, een prutser met luchtdrukwapens....laten we de gehele schietsport verbieden. Hee een prutser met een drone, laten we heel de modelvliegsport afschaffen.
Bij katapulten ging het o.a. mis toen mensen er kogels uit kogellagers en knikkers mee gingen schieten.
Een katapult en bijv. knikkers krijg je makkelijk door een metaaldetector en zo krijg je vrij simpel een dodelijk wapen op plekken waar je het niet wilt hebben.
Nadeel bij de recreatievissers is ook nog dat deze hun hobby veelal op publiekelijk toegankelijk terrein uitoefenen.
Aah ja, voor de duidelijkheid. Ik heb zelf geen vuurwapens meer.
Zit nu weer in het modelvliegen dus daar gaat al mijn geld aan op.....