Bouwverslag DroneOne

Even kort voorstellen;

Ik ben SFC, 38, en al jaren frevent R/C fanaat. Nadat ik mijn zoontje een JXD 393 had gekocht bij de Action, begon het voor papa te kriebelen. Dus wat onderdelen bij elkaar geschraapt, en bouwen maar.

Dit is de beoogde setup:

- SK S500 frame
- 4x E-Max XA2212 980KV motoren
- E-Max 4-in-1 25A ESC
- 4x 1047 APC props
- Crius AIO Pro V2.0
- Corona RP8D1 Dual Conversion 8ch Synthesized ontvanger (35 MHz)

De reden dat ik gegaan ben voor 35 MHz is simpel; ik had nog een robbe Futaba FX-18 liggen en ik wilde 2,4 GHz vrij houden voor een eventueel FPV systeem. Ik wil deze quadcopter uit gaan breiden met GPS, maar eerst wil ik de basics werkend hebben.

Laatst bewerkt:
Props gebalanceerd

DropBox werkte niet echt mee, Google Drive ook niet, dus dan maar een FotoEmmer... :p

De props zijn nu gebalanceerd, ouderwets met een stukkie schuurpapier en een magnetische Prop Balancer.

:oops:

En nu de rest.. F**k hoe wrkt die s**t allemaal.. Sorry, ben blijven hangen in de 90-ties, toen was alles gewoon aansluiten en klaar

:confused:

Wat gaat nou waar?!?

4-in-1 ESC op 2-3-5-6 en ontvanger op :help:

Laatst bewerkt:
Hoi SFC en welkom, ja dat is niet de makkelijkste FC om mee te beginnen he ha ha. Maar met google kom je een heel eind :-)

http://www.rctimer.com/download/Crius_AIOP_Manual_MWC.pdf

273216d1370558692-megapirate-su-crius-aio-pro-installation-log-scheda.jpg

MultiWii_Megapirate_pinout.jpg

EMAX Multirotor 4in1 ESC- confused.com - RC Groups

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja ben er inmiddels achter dat het moeilijker uitvalt dan ik dacht :p, maar goed, ik hou wel van een uitdaging. Uiteraard had ik ook al in Google gegraven:
2138594_orig.jpg

Het gaat me met name om de ontvanger aansluiten. Ik ben servo's gewend die je gewoon met +/-/signal aansluit. Maar zo'n Crius heeft maar 1 rij pins. Mijn vermoeden is dan ook dat ik alleen de signal pins aan moet sluiten op de ontvanger. En dan alleen de power aansluiting met +/-/signal, maar zijn dat dan de pins +/-/PPM op de Crius?

Stel mijn kanalen zijn als volgt: 1=throttle, 2=yaw, 3=pitch en 4=roll

Moet ik dan 4, 5 en 6 op ch. 1 zetten, en krijgt de ontvanger meteen stroom? (en dan 1 op ch. 2, 2 op ch. 3 en 3 op ch. 4)

Of moet ik apart stroom lussen naar de Batt. aansluiting op de ontvanger? (deze brengt me namelijk in de war)

Ik begrijp namelijk uit het plaatje dat ik had gevonden dat 8 een PPM in pin is (dus zou het ook kunnen dat 6, 7 en 8 op de Batt. van de ontvanger moet?!?)

Laatst bewerkt:
Vandaag weer verder gegaan, en na veel puzzelen en delen uit 'handleidingen' in diverse talen gecombineerd te hebben, ben ik er zo goed als uit.
Alle kabels zo goed als gaat aangesloten, de ontvanger gelinkt en de Crius van MPNG voorzien:

De meegeleverde servo leads zijn helaas te kort, dus wachten op mijn bestelling uit Hongkong :(

En nu de volgende stap... De E-Max 4-in-1 calibreren. Lijkt simpel, je moet elke ESC signal draad op je throttle kanaal zetten, ontvanger aan op vol gas, stroom erop en dan na de eerste piepjes gas naar nul.

..slechts één klein hiaat..

..mijn hele setup haalt zijn power uit de ingebouwde UBEC :rolleyes:

Vanmorgen van één van de toch te korte servo kabels de stekker afgeknipt en er twee pins aan gesoldeerd. Zo kon ik toch stroom op alle elektronica krijgen en de signal draad van motor 4 vrij houden.
Meteen even snel geprobeerd de ESC's te kalibreren. Het gaat in principe zoals omschreven, maar toch loop ik tegen een onverwachte tegenslag aan; de throttle werkt verkeerd om :eek:

Ik dus meteen de instellingen nagelopen in de FX-18. Tot mijn verbazing stond de instelling gewoon op normal, niet op reverse.
Toch maar omgezet naar reverse, maar ik blijf het vreemd vinden.

Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Twee draden van de motor naar de ESC omdraaien werkt ook om de motor de andere kant op te laten draaien.
Of misschien in de software van de FC?

Inderdaad, de software op de FC heeft ook mijn eerste verdenking. Ik moet weer even de forums afstruinen bij MegaPirate, volgens mij zijn er weer vele updates die ik gemist heb :rolleyes: Bovendien heb ik tijdens het compilen en uploaden niet mijn volle aandacht erbij gehad, dus kan heel goed zijn dat ik iets over het hoofd gezien heb, how :n00b:

Heb gisteren geen tijd meer gehad om er verder aan te werken, maar heb wel tussen de bedrijven door nog in Google gegraven. Ik vond ergens de tip om voor de kalibratie van de 4-in-1 de hele FC te omzeilen, denk dat ik dat eerst eens ga proberen.

De motoren draaien inderdaad ook verkeerd om, dat moet ik ook nog fixen. Ik denk dat ik dat ga doen aan de kant van de 4-in-1, omdat ik anders de draden onder de armen moet gaan kruisen (daar kan mijn OCD niet zo goed tegen :p).

Ik heb de ESC's gekalibreerd zonder tussenkomst van de FC, en dat leek al iets beter te gaan. Echter had ik veel jitter. Maar dit was verholpen nadat ik de ontvanger opnieuw had laten verbinden met mijn zender. :thumbsup:

Ook heb ik de FC voor de zekerheid opnieuw geprogrammeerd, en alles weer aangesloten.
Ik kan de FC nu 'armen' en dan reageert de quad op de sticks. Begint er dus op te lijken. Nu moet ik de motoren gaan controleren op draairichting en eventueel corrigeren.

Wel valt me op dat de motoren meteen na het armen al flink beginnen te draaien. Ze gaan wel harder draaien bij meer throttle, maar ze vallen niet stil bij throttle down. Is dit normaal?

Tijdens het controleren van de draairichting van de motoren kwam ik erachter dat wanneer ik de elevator stick naar voren duwde (zender staat op mode 2) dat de motoren stopten met draaien :confused:. Als ik de stick naar achteren trok gingen de motoren sneller draaien.. Weird..

Maar goed, motor 1 en 4 draaiden verkeerd om, dus terwijl ik bezig was met het switchen van de kabels keek ik naar mijn zender die met de antenne naar me toe lag.. En toen viel het kwartje, de sticks waren omgewisseld. Maar mijn zender stond toch echt op mode 2, hmm.

Toch maar eens geprobeerd om in APM_config.h een andere TX te selecteren, de MultiWii. En tot mijn verbazing klopten de sticks nu wel (op het feit na dat throttle nog steeds omgekeerd is).

Props erop en eens voorzichtig testen. Nu had ik me voorgenomen om het frame te verankeren met koord, maar je weet hoe dat gaat.. :rolleyes:
Hee, hij drijft meteen naar rechts.. Gas los, nog een keer.. Drijft inderd..stoel..KLAP.. :(

Resultaat: 1 rotor mist een punt (halve cm ongeveer) en lichte deuk in mijn ego.. :rolleyes:

Nu dus eens kijken hoe ik de roll moet kalibreren.

Ja, was gewoon mijn eigen domme schuld, had de quad toch met koorden vast moeten zetten.. Van je fouten kun je leren ;) (zeg ik ook altijd tegen mijn zoon)

En ja ik heb de throttle in de zender omgedraaid, maar blijf het toch een beetje raar vinden.

Oh ja, ik heb wel twee vragen over de GPS:

Ik heb een NEO-6M v2 en een I2C to GPS module; Kan ik de GPS het beste met of zonder I2C aansluiten (op welke manier reageert de GPS sneller/accurater)?

Alleen de antenne past in mijn GPS doosje; Kan ik de kabel die aan de antenne zit zomaar verlengen?

De zender:

De ontvanger:

De batterij:

4-in1:

Detail van 4-in-1 en spacer:

(De spacer is gemaakt van de originele landing strut)

Detail van 4-in1 en spacer (top view):

Pre flight test:

Back