drones jargon

beste allemaal,
aan allen die me de voorbije maanden geholpen hebben met het configureren van mijn zender en de DJI F550, en toch in bijzonder Schiksie, een heel gelukkig en gezond 2016 !
Thx !
Stefan

Beste Schiksie,

nog even en hoop dan toch met de drone te kunnen vliegen maar eerst nog een paar vraagjes :
- soms hoor je wel zeggen op deze site dat de throttle niet lager mag zijn dan 10% als je overgaat naar failsafe. Kan je dit ergens instellen of is het gewoon dat je vooraleer je overgaat naar failsafe zordt dat de throttle wat hoger staat . Zo niet, waar kan je dat instellen ?
- ik heb nu een aparte failsafeschakelaar gebruikt. Uiteindelijk gaat mijn zender er als volgt uitzien :
- throttle
- rudder
- aileron
- elevator
- schakelaar voor GPS, Atti, Manual
- schakelaar voor IOC home, IOC lock and OFF
- schakelaar voor failsafe
Als ik gewoonweg hier in mijn hobbykamer de failsafe zou activeren (gele led blinkt) merk je wel een verschil van het geluid en snelheden van de motoren, dus er gebeurd wel degelijk iets.
Schakel ik de failsafe uit, dus de schakelaar staat in Atti-mode en de IOC staat OFF, schakel ik dan de zender uit, gaat hij ook in failsafe position (gele led blinkt) en er gebeurd ook wel iets met de motoren en snelheden van bepaalde motoren. Schakel ik dan de zender terug aan, dan hoor ik aan de motoren dat hij de positie gaat innemen van de sticks. Dus vooral van de throttle. ik kan deze dan perfect opnieuw besturen.
Enfin dit is wat ik toch waarneem.
Nog een vraagje. Heb de batterij geladen (4s 5000mAh) en krijg een spanning van 16,79 Volt, volledig opgeladen en zonder ballast. Hoe stel ik dan de 'Voltage' in bij m'n NAZA ?
first protection : 15.70 Volt and second protection : 14.80 Volt ? Wat is uw mening hierover ?
Verder kan ik enkel de basic gain perfect via draaischakelaar regelen. In de middenpositie van mijn draaischakelaar heb ik volgende instellingen :
Pitch : 128%, Roll : 128%, Yaw : 125%, Vertical : 140% ; de Yaw en de Vertical zijn dus niet regelbaar.
bij de Attitude Gain heb ik voor de
Pitch : 140%, Roll : 140%
Deze waarden kon ik eerst regelen met een andere draaiknop via X2 maar momenteel gaat de uitgang van X2 naar de schakelaar van IOC. Wil ik deze waarden veranderen moet ik even de zender opnieuw configureren , de waarden instellen en dan opnieuw proberen . Maar ik vermoed dat het belangrijkste is dat ik de basic gains kan instellen.
Ik heb op mijn zender met de failsafeschakelaar, het hendeltje voorzien van rode krimpkous, het hendeltje voor de GPS, Atti en Manual met gele krimpkous en dan het hendeltje van de schakelaar voor de IOC met blauw.
Dit was het zo wat. Ik hoop dat je me heirover nog even kan bevestigen en daar waar nodig is verbeteren en dan kan ik hopelijk een dezer dagen een testvlucht maken.
Heel erg bedankt !
Stefan

Failsafe bij signaal verlies bind ik inderdaad altijd met throttle stick op 50-60 % of bedoel je dat niet ?

Ik gebruik zelf nooit de voltage proctection moet ik zeggen maar de 1e rond 15 v en de 2e rond 14,4 v zou voldoende moeten zijn. Onbelast zal het voltage dan per cell dan ongeveer 3,7-3,8 zijn en dat is prima.

Inderdaad zijn die basic gains het belangrijkste :-)

Ja inderdaad, dat bedoel ik maar waar stel je die 50 of 60% juist in ? Is dat bij de instellingen bij de NAZA? Of waar elders?Bedankt he

Dat doe je als je je ontvanger gaat binden voor failsafe. Je set dan de schakelaar van failsafe om en je throttle op 50 %, dan bind je je ontvanger voor failsafe. Tenminste zo werkt het met spektrum ontvangers :
Hoe dat met jouw zender en ontvanger werkt durf ik zo niet te zeggen :-)

Hoi Schiksie,

heel erg bedankt hé ! Ik heb geprobeerd mijn zender (Graupner MZ-18) te programmeren. Hier bedoel ik dan mee de throttle waarde bij failsafe. Maar helaas ik kom er niet uit. Heb zelf al mail gestuurd naar Graupner maar dat zal vermoedelijk wel voor niets zijn, denk ik.
Misschien stel ik de vraag eens in een nieuw topic. Afwachten maar.
Jij nogmaals bedankt om je vele hulp !
Doei

Back