Droogdok van HMV 1:250

Discussie in 'Papierbouw' gestart door erikborgers, 4 mrt 2023.

  1. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Vandaag start ik een nieuw topic. Het is een droogdok voor de Fuso. Ik hoop dat niemand het vervelend vind dat ik dit in Bouwverslagen-Schepen plaats, omdat ik denk dat juist mensen die schepen bouwen hierdoor geinspireerd zullen zijn. Inderdaad is ook dit model een bouwplaat (zie link als die blijft werken). Een hele mooie mag ik zeggen, want van HMV, die geweldige kwaliteit levert. Google op Fentens, HMV, en er gaat een scheepvaart wereld in papier voor je open.

    Deze droogdok bouwplaat heeft bovendien een bijzonder verhaal: hij is uitgegeven voor HMV's 25 jarig bestaan. Daarom kostte hij ook een schijntje namelijk 25 eu (door inflatie nu iets meer). Het dok werd uitgegeven samen met een prachtig passagierschip: de Kaiser Wilhelm der Grosse. Alleen de facultatieve laser cut is prijzig, rond 100 eu.

    Dit levert mij wel een probleem: het dok is te smal voor de Fuso. Daarom moet ik modden. Ook staat er in grote letters "Dock" op. Maar dan verzinnen we maar dat de Fuso naar een engelse (shop dock) of duitse (Schwimmdock heet het daar) scheepswerf ging. Tenslotte is hij oorspronkelijk in engeland gebouwd. En eventueel kan modden ook hier: ik hang een spandoek over de letters met de vlag van Japan oid.
     
    Herby63 en AvdH vinden dit leuk.
  2. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
  3. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Is dat mooi, erg mooi of heel erg mooi?
     
  4. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Het droogdok wordt 92,6 cm lang. Daar past de Fuso dus makkelijk in. Theoretisch zouden schepen tot 230 meter passen, maar de Wilhelm is 200 meter, net als mijn Fuso. Ik ga hem verbreden zodat de Foso past, en ook eventueel nog te bouwen schepen als de Baden. Jammer is wel dat de romp van de Fuso minder te zien zal zijn, maar het secundair geschut komt er nog bovenuit.
     
  5. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Ik plak de onderkant straks op een mdf plaat. Duidelijk is de benodigde verbreding te zien. Die mdf is 6mm, wat ook precies de dikte van de onderkant is. Dat is dus mooi, scheelt een hoop werk en het geeft me een stevige en mooi vlakke basis.
     
  6. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Ik figuurzaag de boeg en schuur een hoek van 30 graden of zo aan de voorkant. Boeg en hek van het dok zijn namelijk wel degelijk in een soort scheepsromp vorm. Immers ze werden versleept
     
  7. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer


    Een geweldig filmpje daarvan met een zeer gelijkend dok
     
    beemstra, Jan Walpot en Herby63 vinden dit leuk.
  8. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Ik blunderde helaas met het afsnijden van het middendeel waardoor meer lassen dan nodig en bovendien niet allemaal stotend. Ik vergat dat de zwarte streep in het midden waar de boeg ligt maar een maal voor hoort te komen. Die moest ik weer extra afdekken. Jammer. Maar toch ziet het er best goed uit
     
  9. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Het tweede stuk pak ik slimmer aan (is ook makkelijker). Omdat hier een loopplanken komen aan de zijkanten laat is een stukje open. Je krijgt alleen wel stippellijn in het zicht (jammer dat hmv daar niet wat spaarzamer mee is), maar daar ligt een schip overheen. Echt opvallend is het ook niet.
     
  10. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Voor de randen gebruik ik hier nat gemaakte (lippen) potlood uit de serie albrecht durer van faber castell. Één keer kopen en een leven lang lol
     
    robberdebop en Herby63 vinden dit leuk.
  11. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Tip: als je de kanten kleurt, dan het wit maar je toe. Mocht je uitschieten dan is er niks aan de hand. Andersom …..
     
  12. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    De achterkant zit veel beter in elkaar: alles stotend en een las minder. Slim is ook van bakboord naar stuurboord werken: dan plak je steeds een strook aan, wat veel makkelijker is dan een strook op maat tussen andere leggen
     
  13. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dit was al op basis van twee bouwplaten, een derde ga ik er niet voor kopen. De boeg blijft zoals hij is. Wie weet verzin ik nog zoiets als touw leggen over een la
     
  14. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    [​IMG]

    Lekker opgeschoten, mooi resultaat
     
  15. pascall

    pascall

    Lid geworden:
    8 mrt 2008
    Berichten:
    1.539
    Locatie:
    zeeuws-vlaanderen
    Wederom een abonnement genomen!
     
  16. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Leuk Pascall!
     
  17. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Nu 270 steunen maken voor de romp. Ik doe dat weer met een 3d mal. Dat versnelt enorm en geeft een strak resultaat. Blijft natuurlijk een monniken werk
    image.jpg image.jpg

    De meest rechtse waren de eersten, toen ik nog het papier insneed(ze zijn nog hol ook) na plakken. Eerst snijden gaat veel beter, netter en sneller.
     
  18. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    Dat klusje zit erop. image.jpg Ik hield er 4 over
     
    ozy, Herby63 en Jaap Smith vinden dit leuk.
  19. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg image.jpg

    inmiddels de eerste serie kniksteunen gemonteerd
     
    hvdb, Jaap Smith, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. erikborgers

    erikborgers

    Lid geworden:
    15 nov 2014
    Berichten:
    3.213
    Locatie:
    Zoetermeer
    image.jpg image.jpg

    Inmiddels heb ik één wand geplaatst. Bij optillen van het MDF vervormde dit nogal, dus ik heb extra karton geplaatst. Het is nu behoorlijk stijf
     
    Pingu57, Jaques, Rickkk en 1 andere persoon vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina