Drop luik maken?

PH-TVS

verslagschrijvers
Ik ben bezig om een grote sleper te bouwen en daar wil ik graag een snoep drop luikje in maken. (juiste naam?)

Heb al gezocht op het forum, maar kan er niets over vinden.

Heeft iemand voor mij een voorbeeld hoe ik dit zou kunnen maken??

Groet,
Theo

hmm... Frank1 heeft een heel simpele manier: de servo staat rechtop en aan de hevel (in het bovenste dode punt) zitten touwtjes, dacht ik. als hij via een schakelaar de servo omdraait, dan zakken de touwtjes waar de luikjes aanzitten en die zakken dus ook.
als de luikjes dicht zijn, dan moet de servo wel in het bovenste dode punt staan, anders komt steeds de volle last erop.
kijk maar eens een keertje als hij zijn big-lift mee heeft!

hmm... Frank1 heeft een heel simpele manier: de servo staat rechtop en aan de hevel (in het bovenste dode punt) zitten touwtjes, dacht ik. als hij via een schakelaar de servo omdraait, dan zakken de touwtjes waar de luikjes aanzitten en die zakken dus ook.
als de luikjes dicht zijn, dan moet de servo wel in het bovenste dode punt staan, anders komt steeds de volle last erop.
kijk maar eens een keertje als hij zijn big-lift mee heeft!

Dat zou inderdaad een optie zijn.
Maar dan heb je dus wel een sterke servo nodig? (om het gewicht van de lading en de luikjes te kunnen houden)

Ik zelf dacht iets te maken met een servo die een pin uit een oogje trekt waardoor het luikje openvalt. Eventueel met een veertje op het luik, om hem open te duwen.

Maar misschien heeft iemand een beter systeem ervoor?

Groet,
Theo

een sterke servo is niet echt nodig, want op het moment dat de servo beladen is, staat deze ook in het bovenste dode punt. alleen je ophanging ervan moet dus sterk genoeg zijn. volgens mij heeft Frank1 gewoon een 6kg HK servo. en je kunt het luikje ook weer dichttrekken. Op jou manier kun je 'm wel openen (met een palletje) maar niet of heel lastig weer dichtmaken.

Ik ben er inmiddels uit hoe ik het ga maken.

Kreeg een duidelijke uitleg van het systeem zoals Wingman hier beschreef, via de mail van Gerard. Het gaat inderdaad zo worden als Wingman uitgelegd heeft. Met het voorbeeldje wat ik nu heb, moet ik er wel uitkomen.

Bedankt voor het meedenken :thumbsup:

Groet,
Theo

Back