Druk meten in een rvs koker

Discussie in 'De Non-Modelbouwkroeg' gestart door Z900, 29 apr 2014.

  1. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
  2. bosreus

    bosreus

    Lid geworden:
    19 okt 2003
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    de Kempen
    volgens mij heb je de verkeerde afslag genomen bij de A28. :rolleyes:
    Dit is een modelbouwforum en verwacht niet dat er veel reacties hierop komen.
    Hans
     
  3. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Haha, zit hier toch aardig wat kennis volgens mij :)

    Aanbeveling naar een ander drukbezocht NL forum misschien ?
     
  4. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Als het een absolute druk is die er gemeten wordt, en de druk is in millibar dan zou dat kloppen. Maar je vraagstelling is zodanig dat ik vermoed dat je dat ook wel weet. Waarom nog vragen dan?
    Wel vreemd dat de druk daalt bij stijgende temperatuur trouwens.

    EDIT
    Of is het de omgevingstemperatuur die gemeten wordt? Dan zou het wel kunnen kloppen.
     
  5. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Ik weet het dus niet.

    Idd vreemd dat bij stijgende temp de druk daalt (overcompensatie?)

    Het is idd de omgevingstemperatuur die gemeten wordt en waar de druksensor dus mee compenseert naar zijn uiteindelijke waarde.

    Het is een absolute druksensor.
     
  6. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Dat blijft inderdaad vreemd. Als ik het zo even snel uitreken wordt de drukverhoging door de temperatuurstijging bij lange na niet gecompenseerd door de drukdaling door de volumevergroting door het uitzetten van het rvs.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  7. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    hoeveel zou de drukdaling hierdoor ongeveer bedragen ?

    Als je met alles rekening houdt, binnen hoeveel mBar zou de druk moeten blijven denk je ?
     
  8. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Nog minder dan een halve millibar bij een temperatuurstijging van 3 °C.

    Het zijn allemaal hele kleine effecten, maar de trend is volgens de groene trendlijn wel dalend met ongeveer 2,7 millibar per dag. Ik weet niet of dit door bijvoorbeeld diffusie veroorzaakt kan worden (hangt van het gas af, bij vloeistof kan je dat wel vergeten), zo niet dan is er wel sprake van een minieme lekkage maar dat zou natuurlijk ook een afsluiter kunnen zijn.

    Het is bij omgevingstemperatuur, dus kruip van het materiaal is uitgesloten, dan kan het alleen thermische uitzetting zijn. En nogmaals, dat is maar een enkele tiende millibar.

    Maar het blijft vreemd. Normaal gesproken zou een temperatuursverhoging van 3°C een drukverhoging van rond de 1% moeten geven, dus iets meer dan 28 millibar.

    Ik ben er wel steeds vanuit gegaan dat het een gas is, waarom weet ik ook niet. Is dat zo, kan je aangeven wat er in die buis zit?

    Groet,

    Ad Bakker
     
  9. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Dank je wel Ad !

    Dat is zo goed als te verwaarlozen die 0.5millibar bij een temperatuurstijging van 3 °C.

    Het gaat om een koker van ongeveer 9cm x 7cm x 20cm.
    Deze is gevuld met stikstof.

    Bij het voorbeeld wat je hier ziet is er idd sprake van een hele kleine lekkage.

    Temperatuur schommelt in de praktijk zo tussen de 19 en 27 graden max.


    Wat zijn volgens jou de drukwaarden waar deze tussen zouden moeten blijven
    rekening houdend met alleen de temperatuur (die door de sensor al wordt gecompenseerd) en dan zonder volume vergroting als gevolg van temperatuursveranderingen?

    In het voorbeeld wordt de koker als "niet lek" beschouwd bij een LR range van max -10
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    OK, bij stikstof is drukverlies door diffusie bij kamertemperatuur uitgesloten.

    Bij een gelijkblijvend volume zou bij een temperatuurstijging van 19 naar 27 °C te druk krap 7% moeten stijgen. Dat is de verhouding van de absolute temperaturen, want bij constant volume moet druk gedeeld door absolute temperatuur ongeveer gelijk blijven (ongeveer omdat stikstof geen ideaal gas is).

    Maar dan zitten we nog steeds met het feit dat in jouw grafiek de druk juist daalt bij een temperatuurstijging. Ik kan daar geen verklaring voor vinden.

    EDIT
    Die LR range zal wel de helling van die groene lijn zijn in millibar per tijdseenheid. Als die -10 in millibar per week is dan is er inderdaad volgens die definitie sprake van een minieme lekkage.
     
  11. Z900

    Z900

    Lid geworden:
    16 nov 2006
    Berichten:
    786
    Locatie:
    langs de A28
    Is idd per 7 dagen, indien dan de druk vanaf het beginpunt (3 uur na connectie van het hele spul) tot het eindpunt met max. 10millibar is afgenomen beschouwen we m als niet lek zijnde.

    19 tot 27 °C zijn de uiterste waardes van de omgevingstemperatuur binnenshuis waarin de koker zich kan bevinden.

    Ik weet niet welke correcties de programmeur van de software nog heeft toegepast,
    maar mij lijkt die drukverlaging bij temperatuurstijging niet helemaal lekker.
    Vandaar mijn bedenking hier neergezet......
     

Deel Deze Pagina