DSM-ontvanger antenne

Ik heb een Spektrum zender (2,4 Mhz) met bijhorende ontvangers en offc DSM. Die antennetjes zijn veel korter dan een standaard antenne. Kan me iemand zeggen wat de beste oplossing is voor het antennedraadje van de ontvanger. Opgerold laten onder de body, lijkt me niet OK, ... maar tegelijk is dat draadje dan eigenlijk weer te kort om in een gewone antenne-buis te monteren.
Of moet ik er gewoon een kort antennetje van 3 cm van maken?

Iemand een idee hoe dat leuk kan oplossen?

De mijne zit met een stukje Dubbelzijdig plakband tegen de body aangeplakt. opgerold is niet de beste optie, maar in een rechte lijn is prima verder, probeer de antenne niet te verlengen, dat werkt alleen maar tegen, niet mee. Het komt met deze antennes gelukkig niet zo nauw waar je ze steekt. Recht omhoog is nog altijd het beste met rollend materiaal.

Bij de Ar6000 zitten er 2 antennedraadjes op 90 graden van elkaar, zo steek ik ze in mijn modellen. de AR6100 bestaat uit 2 stukken die zet je op 90 graden van elkaar. In mijn robots heb ik de BR6000's zitten en die heb ik gestoken waar ik ze kwijt kan en daar werkt het ook prima.

Ik heb geen ervaring met de Futaba versies, maar ik neem aan dat die ook geen problemen geven.

futuba werkt ook niet 100% hetzelfde naar het schijnt. Dat zou ook uitleggen waarom ze niet uitwisselbaar zijn met de DSM-technologie van o.a. Spektrum. Maar ze zitten ook op de 2,4 Mhz-and dus zal de antenne-problematiek dezelfde zijn.

leo-rcc zei:
De mijne zit met een stukje Dubbelzijdig plakband tegen de body aangeplakt
mmm, dat lijkt me onhandig. Dan zit je body vast op het chassis. Heb je daar dan geen last van als je de body van het chassis moet halen voor werkzaamheden?
Of bedoel misschien dat je het tegen het chassis plakte?

In dat geval, bij mij gaat om een Losi buggy en dat chassis is van graphite (Grafiet-composiet?) ... en ik weet bijna zeker dat dit materiaal he signaal van een antenne kan beïnvloeden. Ik denk dus dat je de antenne, best niet het graphite laat raken ... maar misschien i dat dan weer anders voor een 2,4 GHz-apparaat?
Sooo many questions, ... sooo many things to learn ... :wink: :roll:

Het is GHz, niet MHz. :)

Anyway, ik heb er 0 problemen mee, een ontvangst van hier tot tokyo en terug (Bij wijze van spreken, ik heb de auto niet naar Tokyo gereden ;) ). Ik vind het feit dat je antenne niet buiten de body komt ook het model zelf ten goede komen.

De 2,4GHz heeft vele male minder last van farraday kooien dan 40 en 25 MHz doet.

Voorbeeld: Ik kan een antweigt robotje met een 2,4 GHZ ontvanger in een Quality street blik stoppen, deksel erop, naar een andere kamer lopen, en daar nog het robotje mee rijden. Dat lukt je echt niet met een 40 MHz.

Stond een klein stukje over de antenne in de handleiding, wat ik eerst gemist had.

Samengevat: antenne staat altijd best rechtop. Plat binnen het chassis zal echter ook gaan, de verminderde ontvangst zou minimaal zijn. Ook kan de antenne ingekort worden (!?) maar moet minimaal 3"6 lang zijn. Als ik me goed herinner raden ze ook aan om de antennedraad bovenaan een stukje uit een antennengeleider te laten uitsteken.

Ik ken iemand waarbij door het inpakken van zijn ontvanger het draadje nog amper buiten de ballon komt en ook hij rijdt probleemloos rond...

Ik denk dat neerleggen geen probleem is.

Back