DSM2 in EU VERBODEN in nieuwe ZENDERS !!!

Discussie in 'Model elektronica' gestart door MartinT, 9 aug 2015.

  1. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Hallo mede forummers,

    Weten jullie wel dat "Brussel" (de EU dus) DSM2 van Spektrum illegaal heeft verklaard in NIEUWE zend apparatuur? Er mag alleen nog maar via het DSMX protocol gezonden worden. Dussss...wanneer je nu een zender upgrade doet, dan zijn meteen al je DSM2 ontvangers waardeloos geworden. (Niet alleen de goedkope HK Orange en Lemon dingetjes, maar ook de originele Spektrum ontvangers die (nog) op DSM2 werken). (Reeds bestaande zend apparatuur mag gelukkig nog wel DSM2 gebruiken...)

    In de USA is DSM2 gewoon nog wel legaal, wanneer men daar een nieuwe (Spektrum) zender koopt schakelt deze, net zo als bij de oude modellen in de EU gewoon tussen DSM2 en DSMX afhankelijk van de gebruikte ontvanger. Dit terwijl de EU versie van hetzelfde nieuwe model, vanwege andere firmware alleen maar met DSMX werkt. (En nee, dit is helaas al jaren niet meer "user selectable", zoals destijds bij de oude DX6i)

    Met dank aan onze fijne politici in Brussel, hoe zouden we het toch zonder hen moeten redden...:mad:
     
  2. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dat nieuwe apparatuur alleen nog DSMX ondersteund en niet meer in DSM2 kan zenden kan ik me voorstellen, maar dat bestaande apparatuur door upgraden van de firmware ook opeens DSM2 niet meer zou ondersteunen kan ik me niet voorstellen. Dat zou voor een fabrikant nogal een slechte naam geven als hun eigen ontvangers opeens niet meer samenwerken met hun zenders.
    Dat niet officiële apparatuur, dus compatibele ontvangers niet meer samenwerken met de zender na een upgrade daarvan kan ik me nog voorstellen, maar dan is het hopelijk slechts een kwestie van tijd voor het weer functioneert.
    Heb je een bron van deze info?
     
  3. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Dit is oud nieuws en ook nog verkeerd gebracht.
    Vanaf 15 januari 2015 zijn er nieuwe normen t.a.v. de 2.4 GHz band. Die verbeterde normen moeten ervoor zorgen dat apparatuur zich socialer t.o.v. andere apparatuur gedraagt zodat de steeds drukkere 2.4 GHz gebruikt kan blijven worden.
    Er wordt geen nieuwere apparatuur meer toegelaten in de EU zonder dat die aan die nieuwe normen voldoet. De bestaande apparatuur kan gewoon worden blijven gebruikt.
    Het reeds verouderde DSM2 protocol zal dus niet meer worden geïmporteerd en alle zenders van Spektrum ondersteunen nu dus ook DSMX.

    DSM2 is dus NIET illegaal zoals je schrijft. Enkel de import ervan mag niet meer. In het geval van DSM2 helemaal geen slechte zaak.
     
  4. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik wil er nog aan toevoegen dat ik voor mijn 40 MHz ontvanger ook geen nieuwe zender meer kan kopen. Vooruitgang...
    Naarmate ik ouder wordt valt het me op hoe slecht jongeren daarmee om kunnen gaan.
     
  5. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    @alm: met zender upgrade bedoel ik een nieuwe kopen, niet een software update doen... mijn bron is RCGroups en Spektrum (internet) zelf.

    @Frater: Sorry, maar voor mij was het echter wel (onprettig) nieuws. Je schrijft: "DSM2 is dus NIET illegaal zoals je schrijft. Enkel de import ervan mag niet meer".
    A) Jij schrijft: "de import ervan mag niet meer". Als iets wettelijk niet (meer) mag is het dus niet legaal. Als iets niet legaal is, dan is het per definitie... illegaal.
    B) heb je mijn stelling maar half gelezen, ik schrijf duidelijk: ..."illegaal heeft verklaard in NIEUWE zend apparatuur".

    Je stelt verder dat alle nieuwe zenders van Spektrum nu ook DSMX ondersteunen, dat klopt, maar ze doen er helaas geen DSM2 er meer bij. Dat is nogal een aderlating wanneer je talloze ontvangers (van Spektrum e.a. merken) hebt die op 2,4GHz met DSM2 werken...

    De vergelijking met 40MHz raakt natuurlijk kant nog wal dat snap jij zelf ook wel. (Nou vooruit dan: wanneer je overstapt van 40MHz naar 2,4GHz weet je dat je al je apparatuur (transmitter en receivers) moet gaan vervangen want dit zijn 2 zendprotocollen uit verschillende tijdperken die volstrekt niets met elkaar van doen hebben en dus totaal incompatibel met elkaar zijn.
    Maar wanneer je overstapt van een bestaand Spektrum 2,4GHz systeem naar een nieuwe zender van Spektrum op 2,4GHz moet je nu opeens (maar alleen in de EU!!!) OOK al je receivers EN OOK je TM1000 telemetry units gaan vervangen. Terwijl dit niet nodig zou hoeven te zijn!!! (hier gaat het nu juist om, dat het eigenlijk niet nodig zou hoeven zijn!) Want -EXACT- datzelfde nieuwe type zender, wanneer gekocht buiten de EU, kiest wanneer ie ziet dat er een DSM2 ontvanger aan gehangen wordt WEL voor het bestaande DSM2 protocol.

    Je ziet nu al in de handel dat Spektrum en de andere merken die met het DSM(xx) protocol van Spektrum werken geen DSM2 ontvangers meer uitbrengen, alleen nog maar DSMX. De slimme regelmakers in de EU hadden er dus beter voor kunnen kiezen (zoals in de US en de rest vd wereld gebeurt...) om nieuwe zenders gewoon zelf te laten kiezen afh. van de gebruikte ontvanger. Dat had de consument (de belastingbetaler, jij en ik) namelijk minder op kosten gejaagd. Maar dat is niet iets waar ze in Brussel erg veel rekening mee houden, daar weten we inmiddels alles van. (er komen nergens meer nieuwe DSM ontvangers BIJ, dus wanneer je een nieuwe zender koopt wordt het protocol dan ook niet vaker dan eerst gebruikt, het zal alleen wat langer voortbestaan totdat alle ontvangers kapot en vervangen zijn. (In de EU zal dat door deze regelgeving alleen eerder het geval zijn)

    Ook grappig dat je mij, gezien je laatste opmerking, onder de jongeren schaart, da's voor mij ook al een aardig tijdje geleden! Ik denk dat ik het maar als een compliment beschouw:D.
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  6. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Man, man, wat een geneuzel weer. Zoiets heet gewoon een uitsterfconstructie en wordt zeer vaak toegepast. Dit is bedoeld om de bestaande gebruikers te ontzien, door niet per direct zaken te verbieden. Zul je altijd zien dat er weer een paar zijn die daar dan alsnog over beginnen te zeuren. wees blij dat je je spullen nog gewoon mag gebruiken.

    Inderdaad, het importeren is illegaal. Het gebruik van bestaande apparatuur niet. Twee verschillende dingen dus.

    Volgens mij heeft hij je bericht prima begrepen:
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  7. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Ik wil er nog aan toevoegen dat dit in het geheel niet gericht is op de RC-besturingen. Vooral WiFi-apparatuur moet dus aan die normen voldoen. Lijkt me een hele gezonde ontwikkeling dat die wat minder in het wilde weg gaan zenden.

    Je doet voorkomen alsof dit een volledig bureaucratische regeling is die te vergelijken is met andere wél betuttelende maatregelen vanuit Brussel (zoals de beruchte olijfolie in restaurants). Dit is ingegeven vanuit technici die een oplossing wilden voor de overvolle 2.4 GHz-band.

    Het zijn juist de Aziatische fabrikanten die hebben geslapen of bewust hebben doorgezet met de verkoop hiervan. In het geval van Frsky weet ik dat ze hebben liggen slapen...

    DSM2 is al lang verouderd en daar had je al 3 jaar niet meer in moeten investeren.... Maar ja.. ze zijn zo goedkoop die Orange-ontvangers. Nu weet je waarom.

    Omdat bij Spektrum de ontvangers niet zenden (geen telemetrie) kunnen die Orange-ontvangers nog gewoon ingevoerd worden. Ik denk dat het niet moeilijk zal zijn om nog een nieuwe DSM2-zender te kopen... Maar waarom in godsnaam?
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  8. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    En nu een vraag. Mijn DX8 met DSM2 en DSMX support moet voor onderhoud naar het buitenland, terug sturen naar mij als deze gerepareerd is, is dan :
    - legaal ?
    - illegaal ?

    Bart,
     
  9. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Volgens de letter van de wet is importeren "op de markt brengen". De jouwe was al op de markt, dus verandert er niets aan de status quo. Als dat wel zo zou zijn, zou je hem ook niet mee terug mogen nemen als je hem mee zou nemen op vakantie (buiten de EU)
     
  10. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    Andy Kuntz vertelt leugens over de concurrenten van Spektrum en hun producten. In dit geval komt hij daar niet mee weg en geeft hij Brussel de schuld.
    Hij en "Esprit Models" (Jeti) maken zichzelf belachelijk op rcgroups en dat geeft natuurlijk ook af op hun producten.
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=32384001&postcount=8

    Kwam deze post van Andy ook nog tegen uit 2011
    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=19908971&postcount=13
     
    Laatst bewerkt: 11 aug 2015
  11. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Wat Andy in de laatste post (die van 2011) zegt is eigenlijk dat DSM2 niet deugt en daarom vervangen is. Velen zullen dit van harte beamen.

    Rick
     
  12. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    En te bedenken dat ze tot voor kort nog DSM2-only zenders (DX6) verkochten terwijl ze verdomd goed wisten dat deze regelgeving er aan kwam....
    En nu de schuld bij politici leggen..
     
  13. Frater

    Frater

    Lid geworden:
    22 jun 2014
    Berichten:
    654
    Locatie:
    Heeze/Amsterdam/Helmond
    DSM2 is óók van een ander tijdperk. Maar je wil dit niet accepteren. Spektrum zelf weet dit ook wel, maar proberen/probeerden zo lang mogelijk deze verouderde techniek overpriced op de markt te brengen.
    Blijkbaar hebben ze dit zetje nodig gehad..
    Anders gaat het maar door en door....
     
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die nieuwe regels voor het gebruik van de 2,4GHz band zijn inderdaad voor het WiFi gebruik bedoeld. Waarom dan ook toepassen op de model besturing?
    Simpel, omdat de model besturing meelift op het WiFi gebeuren! Feitelijk mag de 2,4GHz band niet voor model besturing gebruikt worden want daar zijn andere banden voor aangewezen. De 2,4GHz band is bedoeld voor data overdracht over korte afstand.

    Er waren echter slimme mensen die redeneerden dat model besturing ook data overdracht over korte afstand is. Er wordt computer data overgestuurd die toevallig gebruikt wordt voor de besturing van een model. Daar komt bij dat, zeker in het begin, er van de zelfde chipsets gebruik wordt gemaakt alleen wordt (werd) het retour kanaal niet gebruikt.
    Maar dat kanaal is (was) wel beschikbaar dus al vrij snel werd dit wel in gebruik genomen voor status terug melding van de ontvanger naar de zender. Nog weer korte tijd later werd het ook gebruikt voor het oversturen van bijvoorbeeld de accu spanning en de snelheid, telemetrie dus. Er is er dus zeker sprake van data overdracht over korte afstand.

    De 2,4GHz is heel snel zodanig in zwang gekomen dat het nu echt niet meer weg te denken is. We zitten dus ook "vast" aan de WiFi regels, er zal verstandiger/socialer om gegaan moeten worden met de beschikbare kanalen op die 2,4GHz band. Dat fabrikanten zoals Spektrum daar gehoor aan geven kan niet anders en kan je hen absoluut niet verwijten. We moeten er volgens mij zelfs blij mee zijn want het komt ook ons "modelbestuurders" ten goede. Wij hebben er ook niets aan als de band op een bepaald moment vol zit en er modellen de mist in gaan doordat de besturing weg valt.

    Dus stop met zeuren en zeveren. Je heb een tijd plezier gehad van die goedkope spullen. Je kan en mag die voorlopig nog gewoon gebruiken. Doe dat dus tot ze "op" zijn en dan is het over en uit.
    Denk ook eens aan de 27MHz, 35MHz en 40MHz apparatuur. Die kan en mag nog steeds gewoon gebruik worden. Maar wat is er nog nieuw van te koop? Alleen nog maar "oude" voorraad. Nieuwe ontwikkelingen zijn er niet of nauwelijks meer op dit gebied. Daar hoor ik eigenlijk nooit meer iemand over. ;)
     
  15. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    845
    Locatie:
    Veendam
    werkt alleen spectrum met deze protocol of bijvoorbeeld futaba of graupner ook ?
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Het gaat hier niet over een bepaald protocol maar de manier waarop de protocollen (alle protocollen!) gebruik maken van de beschikbare kanalen (81) op de 2,4GHz band.

    Hoe het DSM2 protocol exact werkt(e) weet ik niet maar het maakt een soort van "asociaal" gebruik van die kanalen. Hierdoor worden bepaalde kanalen feitelijk in beslag genomen door de zender en ontvanger waardoor ze voor anderen onbruikbaar worden. Hierdoor wordt het aantal zenders dat tegelijk in de lucht kan zijn sterk beperkt en wordt de kans op (ver)storing duidelijk groter. Ook is de kans dat onder andere WiFi netwerken hierdoor gestoord worden, of RC apparatuur door WiFi, behoorlijk groot. Daarom mogen dit soort protocollen niet meer gebruikt worden.

    Of er nog meer modelbesturingsapparatuur hier last van hebben weet ik niet, maar zeker bij de WiFi apparatuur zijn er de nodige routers en dergelijke die van andere protocollen gebruik moeten gaan maken.
    De reeds bestaande apparatuur mag (voorlopig?) nog gewoon gebruikt worden alleen er mag er geen nieuwe apparatuur die dit soort protocollen gebruikt meer verkocht worden.
    Futaba en Graupner maken gebruik van protocollen die constant over de band heen hoppen en dus geen kanalen vast leggen. Daarmee voldoen ze dus aan het "sociaal" gebruik van de band zoals de nieuwe regels voorschrijven.

    Er zijn nog meer zaken die mee spelen zoals de hoeveelheid data die in één keer verstuurd wordt, dus hoe lang duurt het om één datapakket te versturen. Ook daar schijnt het DSM2 protocol niet zo best te scoren.
    Nogmaals het zijn regels om het nog steeds groeiende aantal gebruikers op deze band allemaal de benodigde ruimte te geven om die band te kunnen blijven gebruiken. Het is echt geen pesten van de RC wereld! "Wij" lopen misschien te schelden op die WiFi lui die ons het leven zuur willen maken. Omgekeerd lopen de WiFi mensen te schelden op de RC lui die hun band in hebben gepikt en dar nu een claim op willen leggen alsof het voor hen alleen is.
    Zeker die lui die met extra sterke zenders aan de gang gaan voor bijvoorbeeld FPV. Die zenders kunnen WiFi (wat ook steeds meer op de 5,8GHz plaats vindt) in een vrij groot gebied storen en zelfs plat leggen. Daar verwacht ik (helaas) dus ook nog strengere regels. Hoe die gehandhaafd moeten worden weet ik ook niet dus mogelijk komt er gewoon een keihard verbod. Dan kunnen we dat leuke deel van de hobby helemaal vergeten. Maar dat is een heel ander discussie en off topic in dit draadje.
     
  17. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Voor zover ik weet eisen de nieuwe regels de toepassing van Listen Before Talk. Ik ben geen kenner, dus kan er naast zitten, maar ondanks dat futaba en consorten frequency hopping systemen gebruiken is dat nog niet direct LBT!?. Echter ik weet in ieder geval van Futaba en van Frsky dat ze software updates hebben uitgebracht voor Rx en Tx om hier wel aan te voldoen. Jeti gebruikte al LBT meen ik.
     
  18. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Erns, de feiten niet verdraaien.

    asociaal ?? Ja echt. testen hebben uitgewezen dat je met meer dan 32 ( tel even hoeveel kanalen we vroeger hadden pre 2.4 Ghz ) vliegtuigen tegelijk in de lucht kunt zijn met DSM2.
    Ik weet niet hoe het bij jullie is maar wij hebben een regel dat er maar 4 tegelijk in de lucht mogen. DSM2 gebruikt de kanalen waar het op zit niet 100% dat zit veeeeel lager.

    En het probleem zoals hier boven al gezegd wordt heeft niks met band breedte gebruik te maken want die is bij Futaba en Spektrum niet veel anders ( we hebben nu eenmaal niet zo heel veel data te versturen ). Maar met listen before Talk. Een systeem dat altijd de zelfde frequentie gebruikt kan niet listen before talk doen, want als iemand anders dat niet doet stuur je dus geen data meer.

    Even voor de duidelijkheid, ik ben geen fan van Spektrum, ik heb het veel maar ben bijna voledig overgestapt op Futaba omdat de gimbals van Spektrum gewoon ruk waren (Potmeters en Mechanica , misschien zijn ze het nog ) .

    Bart
     
  19. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    De nieuwe regels, die januari van kracht zijn geworden betreffen inderdaad het LBT protocol. Uitsluitend de apparatuur, die vanaf januari wordt verkocht, moet hieraan voldoen. Voor de reeds in gebruik zijnde apparatuur geldt dit niet.

    Voor de DSM2 apparatuur van Spektrum geldt eigenlijk wat anders. Dit is een DSSS systeem, waarvoor in de EU geldt dat (hoewel het maximale vermogen 100 mW e.i.r.p. mag zijn) de spectrale dichtheid maximaal 10 mW/MHz mag bedragen. Door een onvolkomenheid in een vorige versie van de desbetreffende directief (EN 300.328 V1.6.1.) kon Spektrum het systeem echter laten keuren als een FHSS systeem. Deze versie is inmiddels vervallen.

    Zoals reeds geschreven mag reeds in gebruik zijnde apparatuur onverkort in gebruik blijven en behoeft dit dus niet aan de nieuwe regels te voldoen. Als je deze appartuur wil updaten zul je er rekening mee moeten houden, dat het dan wél aangepast wordt aan de nieuwe regels. Fabrikanten mogen nu eenmaal geen updates beschikbaar stellen, waarmee de apparatuur niet meer aan de nieuwe eisen voldoet.
     
  20. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Bart ik heb het niet alleen over DSM2 maar alle WiFi protocollen.
    Ik schreef al dat het niet alleen om de RC apparatuur gaat maar om de alle WiFi apparatuur. En of je dat nu wilt of niet daar zijn wij met onze 2,4GHz besturing deel van. Dat heb ik niet verzonnen.
    Dus als er 32 DSM2 zenders tegelijk kunnen werken zegt helemaal niets. Het enige wat het zegt is dat wanneer er 32 DSM2 zenders tegelijk in de lucht zijn de hele band "dicht" zit en er verder niemand van die band gebruik kan maken. Er is ook WiFi apparatuur die soortgelijke protocollen gebruikt en daarmee de band behoorlijk dicht kan drukken. Dat wil je in een druk kantoorgebouw of in een stad niet hebben. Dan heb je een 100Mb+ netwerk en je komt toch maar aan 23Mb of zelfs nog minder. Dat is de reden van deze regels en daar zullen wij ons ook aan moeten houden.

    DSM2 maakt volgens de nu geldende regels op een niet juiste manier gebruik van de beschikbare bandbreedte en moet daarom uit gefaseerd worden. Dat heb ik niet verzonnen maar dat zijn de regels die zijn afgesproken.
    "Listen Before Talk" is onderdeel van die regels maar ook de grootte van het datapakket en er zijn er meer zaken. Ja, het klopt dat bij computer communicatie vele malen meer data wordt overgestuurd dan bij de modelbesturing van ons. Dus zal de grootte van de data pakketten voor "ons" geen probleem vormen.
    Voor Spektrum is het DSM2 protocol al verouderd dus steken ze geen tijd en moeite (lees geld) meer in het aanpassen van dat protocol en kiezen er voor het uit te faseren. Net als dat Philips en Sony geen geld meer steken in de verdere ontwikkeling van de cassette tape.
     

Deel Deze Pagina