Dubbeldekker Lazy Ace

Ja, resultaat mag er wezen... mooie kleurstellingen!
De Coveral... 'moet' die in de spanlak om op te spannen... of kan er ook met PU-lak worden gewerkt om de stof te sealen?
Coveral krimpt natuurlijk onder de bout?... nooit mee gewerkt namelijk.. maar wil het best eens testen op een kit in de afwerking, is al decennia in de markt... Oracover is ook niet alles immers, Oratex ook zwaar...
 
Laatst bewerkt:
Ja heel duur! Ben zelf met lamineerfolie in de weer gegaan. Krimpt minder maar erg sterk en stijf spul tegen een fractie van de kosten.

Maar goed. Nog maar de vraag of ik et zo netjes als Rob gespoten krijg! Wat een mooie kleurstelling ook met de witte romp! Chapeau...
 
Wat voor verf gebruik je?
Het geel is buitenverf vn de Gamma :eek:, het wit is 2K autolak ivm brandstof bestendigheid.

De Coveral... 'moet' die in de spanlak om op te spannen... of kan er ook met PU-lak worden gewerkt om de stof te sealen?
Ik plak het vast met spanlak, kimpen met fohn en strijkbout en seal het met 1K PU lak. In dit geval trae-lyx vloerenlak, droogt mooi egaal mat op en is in 1 laag dicht.

maar wel belachelijk duur geworden...
Ik betaal geloof ik € 23,= voor 5.5m2. Als je alles gaat tellen maakt het in prijs allemaal niet zoveel uit volgens mij, maar ik vind Koverall gewoon fijn om mee te werken. Ik denk dat hierin iedereen zijn eigen voorkeur wel een beetje heeft.

Rob.
 
Interessant! De PU, dat zal dan waterbasis zijn? Ik had met spanlak en daar over PU G4 een lak-reactie... spanlak kon niet tegen het oplosmiddel in G4.
Coveral heeft dus geen termische lijmlaag.
Ik had van Ramses begrepen dat een Alkydlak beter tegen methanol kon.
Blanke epoxy biedt bescherming... totdat het geperforeerd is... dan kruipt de viezigheid er onder... Maar dan ben je al weer een flink wat seizoenen verder.

Ook lak is natuurlijk gewichtig. Maar zal bij zo een Ace niet donderen... lift ohne ende...
 
Als je benzine zou draaien totaal geen issue natuurlijk! (die info kon ik zo snel niet terug vinden... te lui :-) )
Dank voor de info, weer wat wijzer.
Gr Bas
 
Weer een stap verder, alle instelhoeken zijn oké nu. Het zwaartepunt is toch nog te ver naar achteren verschoven door het bespannen en verven, ik denk dat ik ongeveer 500gram in de neus moet doen :frustie:.
Even afwachten wat het definitief zal zijn als de bestelde accu's binnen zijn.


Instelhoek bovenvleugel en ondervleugel mooi gelijk.


Om het zwaartepunt goed te krijgen moet er nog ongeveer 500 gr lood worden toegevoegd wat me wel een beetje tegenvalt.......

Rob.
 
Blijft altijd lastig om het zwaartepunt goed te krijgen zonder lood :mad:
Je zou de motor een paar cm op blokjes naar voren kunnen schuiven.
Leng daarna de romp een stukje op en niemand weet het ;)

Ziet er verder super uit :beer:!

Groeten, Ralf
 
Hi Rob, dat kan ik wel voor je uitrekenen als je wilt?

Moet ik wat gegevens voor hebben. Zet het vliegtuig horizontaal zoals je em voor het zwaartepunt hebt opgehangen.

- weegschalen onder de (3) wielen en gewicht meten.
- afstand vd spinner tot de wielen (horizontale afstand).
- afstand spinner tot zwaartepunt (die het nu is en die het zou moeten zijn).
- gewicht motor en afstand vd spinner naar midden motor.

Groet Q
 
- weegschalen onder de (3) wielen en gewicht meten.
- afstand vd spinner tot de wielen (horizontale afstand).
- afstand spinner tot zwaartepunt (die het nu is en die het zou moeten zijn).
- gewicht motor en afstand vd spinner naar midden motor.

Daar vraag je me wat :),

- Totaal gewicht is 11,3 KG
- Afstand spinner tot hart as ia 390 mm
- Afstand spinner tot zwaartepunt is 597 mm en zou moeten zijn 570 mm
- Gewicht van de motor is 2,1 Kg en de afstand spinner tot hart motor is 125 mm

Alvast bedankt en ik ben benieuwd!

Rob.
 
Hi Rob,


Het effect van de motor naar voren verplaatsen zal gering zijn ben ik bang. Onderstaand een berekening in twee delen. Idee is dat het vliegtuig in evenwicht is en dan kan je stellen dat 1) de motor en de rest van het vliegtuig het huidige zwaartepunt vormen. Hieruit volgt waar de rest van het vliegtuig qua gewicht ligt tov de spinner.

Daarna in 2) berekening waar de motor geplaatst moet worden om het zwaartepunt op gewenste positie te krijgen.

Resultaat is teleurstellend ben ik bang: maar liefst 15cm naar voren. Das niet meer mooi!

Staat niet op papier: Stel dat je de motor wel 3cm naar voren plaatst dan verplaatst het zwaartepunt zich ca 5mm naar voren.

Groet Q

76265ED3-5CDF-4584-A52A-12E361E1226A.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Resultaat is teleurstellend ben ik bang: maar liefst 15cm naar voren. Das niet meer mooi!
Hier was ik al een beetje bang voor, omdat deze motor relatief licht is.
Aan het vanessa tool had ik uitgevogeld dat er afhankelijk van de accu's ongeveer 500 a 600 gram lood in moet.

De berekening is wel interessant om op voorhand al het een en ander uit te rekenen en hiermee met de bouw al rekening te houden, ik ga dit zeker bewaren voor mijn volgende project ( Flair Hannibal). Thanx :thumbsup:

Rob.
 
Hi Rob,


Graag gedaan uiteraard, zo'n mooie kist verdient aandacht van allen! ;-)

Effe verder gerekend voor je:

- stel je plaatst lood 5cm achter motor middelpunt: ca 780gr.
- stel je verplaatst motor 3cm naar voren. Dan nog 575gr lood (ook 3cm mee naar voren gekomen).

Maar goed, daar gaan je accu's nog vanaf? Zorg ervoor dat die flink voorin zitten vanwege de moment werking (maar da hoef ik je uiteraard niet te zeggen).

Misschien een mooie aluminium spinner erop (lekker zwaar uitgevoerd)? En een 3 blad prop oid om massa ver voorin te brengen? Helpt ook weer!

Succes en erg mooie kleurstelling!


Q
 
Hallo, ik heb een vraagje:
Ik heb een stukje geprobeerd bekleed met zijde en spanlak gaat opzich erg goed. Nu zou ik grasg willen weten:
1. Na de lagen spanlak gebruikt u dan nog 1 of 2 lagen spuitplamuur of hoe doet u dat.
2. Bij ons op de club zeggen ze allemaal het is te veel werk en word allemaal te zwaar, u kent de verhalen wel denk ik, wat zijn uw bevindingen omtrendt dit alleen

Mvg patrick paans
 
Back
Top