Dubbeldekker Lazy Ace

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door strutter, 4 okt 2017.

  1. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mij lijkt het grootste voordeel van zijde met spanlak dat je de zijde structuur blijft zien, net als bij een full-scale toestel.
    Bij extra kleurllagen gaat die structuur wel verloren (zie ik ook bij kleurlak op Solartex doek)
    Belangrijk is dat de afwerk lak wat flexibel blijft zodat er geen barsten ontstaan in de lak na enige jaren.
    Om die reden is besparen op de verfkosten zeker af te raden.
    Ik heb ooit een gebruikte Tiger Moth gekocht waarvan de verf niet een waterbestendig was!!!!!!

    Spuitplamuur is niet alleen zwaar maar zal ook snel gaan barsten.
    Is zeker af te raden.
    Persoonlijk gebruik ik verf die bedoeld is voor polyester boten, deze 2K PU lak is brandstof bestendig, krasvast en blijft een beetje flexibel.
    Ik gebruik geen grondverf, dat is ook extra gewicht en niet nodig.
    Vroeger kon je ook spanlak met kleuren krijgen (dope) , maar ik weet niet waar dat nog te koop is.
    Persoonlijk wil een test gaan doen met zelf toevoegen van pigment pasta aan spanlak om zo zelf kleurlak te maken.

    Succes Willem
     
  2. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Spuitplamuur wat ik heb gebruikt is voor polyester boten bedoeld zit nu 1 laag op en alles is flexibel. Motgen schuren en nog 1 laagje dan gaan we proberen te kleuren met airbrush
     
  3. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Patrick,

    Na het spannen maak ik de bekleding luchtdicht met 1 laag trae-lex en dan daaroverheen aflakken (geen grondverf of spuitplamuur oid).
    Ja het is idd veel meer werk en als je het licht wilt houden zou ik met spuitbuslak aan de gang gaan, met gewone lak is het idd niet de lichtste manier van bespannen.
    Ik gebruik het vooral omdat ik deze manier van bespannen gewoon leuk vind om te doen en omdat de authentieke linnen-structuur mooi zichtbaar blijft. De lichtste bespanning is volgens mij Oralight.

    Rob.
     
  4. patrick paans

    patrick paans

    Lid geworden:
    18 okt 2017
    Berichten:
    19
    Locatie:
    limburg
    Maar als je hem helemaal glad wilt, kan je dan wel spuitplamuur gebruiken of is een paar lagen spanlak genoeg. En dan zonder grondverf aflakken of ....
     
  5. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels heeft de mijne vandaag haar eerste vlucht gehad :)
    En gelukkig ging alles naar wens :yes:

    Eerst een plaatje vooraf (voor de zekerheid ;))

    DSC_3909.JPG

    Official bad hairday :D
    DSC_3943.JPG

    En dan moet ie he, er stond nog een redelijk windje
    Het moest helaas zonder motorkap, deze ging bijna los door de propwind
    Magneetjes zijn niet sterk genoeg, maar een mooi riempje maken o.i.d.

    DSC_3962.JPG

    Nauwelijks trim nodig, vliegt al snel weer vertrouwd

    a.JPG

    b.JPG

    Jammer van de kap

    DSC_3979.JPG

    En dan de landing

    c.JPG

    Ben er heel blij mee, hij vliegt lekker en de Laser pruttelt mooi :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
    E.hof, Thedo, Ariel en 5 anderen vinden dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gefeliciteerd! Prachtfoto's!
     
    strutter vindt dit leuk.
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Prachtig!!!
     
    strutter vindt dit leuk.
  8. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Mooi geworden! Ik ga hem aanschouwen op de club de komende tijd.

    Groet Aad dB
     
    strutter vindt dit leuk.
  9. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Nog eens even jouw artikel doorgelezen. Nogmaals mooi gedaan! Kleine vraag. Ik zag dat je ook pro hinge glue gebruikt voor de scharnieren. Ik kon op de foto's nergens zien dat je borgjes had gebruikt. Is de scharnieren lijm sterk genoeg zonder borgjes? Ik vraag dit omdat ik een Fourstar 60 aan het bouwen ben en aan het scharnieren ben daar en ik daar dezelfde lijm voor gebruik en twijfel of ik wel moet borgen. Alleen met de lijm voelt al heel degelijk aan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 26 mrt 2018
  10. Merlin64

    Merlin64

    Lid geworden:
    4 jan 2010
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Riethoven
    Gefeliciteerd, wel een hele mooie dag uitgekozen om deze mooie kist de maiden te geven :feli::thumbsup:

    Rob.
     
  11. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Heel mooi geworden Ralf.
    En ik twijfelde er niet aan dat een zo netjes gebouwde Lazy Ace ook goed zou vliegen.
    Gefeliciteerd met een mooie kist!
    Groetjes Willem
     
  12. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    Erg mooi idd Ralf! Dat je er lang van mag genieten met mooie vlieguren!

    Groet Q
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Dank voor de leuke reacties mannen! :beer: en ik had inderdaad een prachtige dag.
    Ik wilde eigenlijk alleen de motor laten inlopen, maar ja als je er toch eenmaal bent :rolleyes:
    Dat wordt een hele mooie Fourstar 60 Aad als ik dat zo zie :thumbsup:
    Tot mijn spijt moet ik toegeven dat ik de scharnieren nog niet geborgd heb :oops:
    Het zit stevig met de lijm maar zekerheid voor alles en ik prik er ook nog wat stukjes rond in
    Vlieg jij ook bij de HLC?

    Groeten, Ralf
     
  14. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.504
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Ik vlieg inderdaad bij de HLC. Ik vlieg daar op het moment veel met een Great planes Escapade 40 met een 30 jaar oude Saito er op.

    Nogmaals mooi gemaakt en tot ziens op het veld.

    mvrgrt, Aad dB
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ???? bij dezelfde club vliegen en elkaar niet kennen???? Hoe groot is die club dan wel niet?

    Eerlijk is eerlijk, ik ken ook nog lang niet iedereen bij mijn club (RLC), maar dat komt omdat ik nog maar effectief 3 maanden daar vlieg....
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    :hammer::D De HLC is groots! ca.160 man grove schatting
    Ben net weer terug bij de HLC na en paar jaar GMVC dus ik ken ook niet iedereen ;)
     
  17. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.768
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ah, OK... 160 leden is inderdaad ERG groot....
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Borgen? Alleen maar ruzie mee bij groot onderhoud, gaat er meer stuk dan je lief is. Goed verlijmen met hinge glue. Scharnieren hebben perforaties en die laten niet snel meer los bij brandstofmodellen. Mits je zorgvuldig werkt!
    Overigens gebruik ik penscharnieren en die zijn niet te borgen. Nooit heeft zich een vlak gelost. Gaat ook niet gebeuren.
    Om die pennen los te krijgen moet je ze zorgvuldig uitstoken.
    ARF... waar je het niet zelf verlijmd hebt... kan er een speld doorheen. Vertrouw die echter voor geen meter meer, waar je de scharnieren niet los bij geleverd krijgt.
    Speld? Drop CA op de kop... die is dan ooit te lossen met soldeerbout...
    Met tandenstoker door de folie... hmmm... trekt het vet lekker langs...

    Maar wat doe je met een ARF waarbij een CA scharnier maar 2 mm in de lijst zit verlijmd en de andere helft mijlen ver in het hout... net meegemaakt...
    Kan je alles overdoen... was toch kromme bende... dan help een latente satéstok niet... valse veiligheid.
     
    Laatst bewerkt: 27 mrt 2018
  19. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Point taken, daar kan ik me in vinden :thumbsup:
     
  20. Jabudi

    Jabudi

    Lid geworden:
    2 mei 2018
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Dinxperlo
    De Lazy Ace afgelopen maanden gebouwd als Corona project. Met dank aan Ralf en allen die bijgedragen hebben aan dit bouwverslag. Hier heb ik toch nog wel veel profijt van gehad. Sinds 1978 heb ik de tekeningen van de Lazy Ace op zolder liggen. Besteld naar aanleiding van de bouwbeschrijving in RCModeler Magazine van november 1977 met het plan deze ooit te bouwen, wat er nooit van gekomen is. Door de Corona maatregelen in Duitsland, ik ben lid van de Modellbaugruppe Bocholt, staat de vliegerij bij ons al maanden op een zeer laag pitje en zat ik eraan te denken om een model te bouwen. Bij opruimwerkzaamheden op zolder kwam ik de tekeningen van de LA weer tegen en de rest is geschiedenis. Zie foto’s.
    Het zwaartepunt uitgevogeld met de Vanessa CG tool. Moest toch nog ca 400 gram lood voorin de romp aanbrengen. Het vlieggewicht ligt op ca 5300 gram. Met de ingebouwde vintage OS FS 91 Surpas met 14x7 propje zou dat geen probleem mogen zijn en dat was het ook niet. De Maiden verliep vlekkeloos. Prima start, klein beetje trimmen en zie, een perfect vliegend model en een lust voor het oog. Nogmaals met dank aan dit draadje. Nu alleen de prop nog in een passend rood kleurtje spuiten.
    Mvrgr Jan
     

    Bijgevoegde bestanden:

    willemvdm, Q Brand en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina