Dubbele motoren aansluiting

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door RobinJ, 22 sep 2019.

  1. RobinJ

    RobinJ

    Lid geworden:
    8 okt 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Amersfoort
    Goedendag,

    Ben zelf bezig met mijn eerste RC boot. In de ogen van sommige speel ik misschien een beetje vals, de boot word namelijk ge3dprint.

    Het ontwerp heb ik van internet af en is een afgeleide van een werkschip/offshore supply vessel. Er komen twee brushless motoren in die de aandrijving voor mogen gaan stellen. In combinatie met een boegschroef zal er toch voor gaan zorgen dat gedurende het manoeuvreren er een hoop mogelijk is.

    In lijn met leuk manoeuvreren is twee afzonderlijke schroeven met hun eigen esc natuurlijk een must. Is niet ingewikkeld. Zender en ontvanger hebben beide kanalen te over, maar gewoon rondjes varen en dan twee motoren afzonderlijk lijkt mij niets. Je geeft nooit over twee sticks even veel gas en dus zal de boot een afwijking krijgen.

    Is er een mogelijkheid om met een schakelaar op de zender een modus in te schakelen waarbij over 2 esc reageren als 1 of dat ze afzonderlijk zijn aan te sturen.

    Hoor graag van jullie!

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 6.1 met Tapatalk
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Geen probleem, in zo goed als alle moderne zenders zitten mixers waarmee je twee kanalen kunt mixen. Die mixer kan je met een schakelaartje aan en uit zetten dus of beide motoren met een eigen knuppel bedienen (mixer uit) of tegelijk met één knuppel (mixer aan). Hoe je die mixer moet programmeren kan ik je niet vertellen dat is per merk en vaak ook nog per type verschillend. De handleiding zal je daarbij moeten helpen.
     
  3. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Robin, Simpel rondjes varen met een dubbelschroever verveelt gauw evenals met een enkelschroever trouwers. Net als sleepboten zijn supplyvessels werkschepen en die moet je iets te doen geven. Sinds 2010 vaar ik met de Smit Finland. Een Billing Boats bouwdoos uit de vorige eeuw (begin jaren 80). Pas in 2009 aan begonnen en als lowbudget project gebouwd.
    Eerst met 2 (borstel)motoren op één regelaar. De motoren had ik uit boormachines gesloopt. Prima dingen, maar enorme stroomvreters. Allereerst geïnvesteerd in een tweede regelaar. Bij het blokkeren van een schroef fikte één van de motoren bijna uit. Aangezien het een aardig vaarschip werd 2 Bühlers erin gelegd. Had ik veel eerder moeten doen, maar dat ging tegen het low budget principe in. Bij gelegenheid liep ik tegen een Futaba F -14 met Navy-stick aan. Lijkt mooier dan het is. Een volgende stap was om te gaan sturen met behulp van een mixer. Werkt prima, maar één van de nadelen is dat bij het sturen de helft van de trekkracht wegvalt en bij roer aan boord één van de motoren achteruit draait. Mooi met de losse boot, maar trekkend een ramp. Dus einde mixer. Nu stuur ik weer met beide knuppels en kan zo nodig beide motoren op één stick zetten en gelijk de roeruitslag beperken. Vind ikzelf het prettigst werken. Links en rechts een knuppel per motor en sturen op rechts. Met een dubbelschroever heb je eigenlijk geen boegschroef nodig. Ook nog een test gedaan met een brushless motor. Dit om meer trekkracht te hebben. Een en ander afgekeken uit het bouwverslag van de Yarra, door Lex Verkuijl.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    In mijn geval een 750 KV motor met een andere regelaar op 12 Volt. Dat wilde wel, maar veel te grof. Vergeten om een zwaardere zekering te zetten en voorzichtig manoeuvrerend was er niets aan de hand. Toen eens kijken wat er gebeurde bij vol gas. De boot nam een aanloop, kwam omhoog en viel toen stil wegens een doorgebrande zekering. Een meter of 10 van de bovenwindse wal. Even geprobeerd om met een werphengeltje de boot terug te halen, maar helaas. Gauw naar huis voor een ander (reddings)schip, maar toen ik terug kwam lag Smit Finland al aan lagerwal tegen het riet. Was ook nog eens onder een waterfontein door gedreven. Enfin, de schade viel mee. Borrelglaasje water in het schip en gelijk dek gewassen. 20 A zekering gestoken en weer te water. Indrukwekkend wat de motor wilde. Hoop water op het voordek en dat nog maar met één buitenloper. Dus met 2 van die motoren werd het een onderzeeër met 15 à 20 minuten vaartijd op een 7 Ah accu. Spectaculair, maar dat was het toch niet voor me. Dus de buitenloper met regelaar er weer uit en de Bühler terug op zijn fundatie. Wat heb ik ervan geleerd? Zorg voor een goede combinatie van accu, motor en regelaar. Bij de Yarra ligt dat goed in balans. Voor een 750 KV motor is 7,2 Volt ruim voldoende. De regelaars in de Yarra zijn ideaal om in het laag toerig gebied te regelen. Ze kunnen maar 10 Ampère aan, maar in wezen is het de schroef/toeren combinatie die bepaalt hoeveel stroom er gaat lopen. Nog wat ervaringen heb ik vastgelegd in het verslag over het scheepje in mijn avatar.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-verslag-esso-berlin-raffaele-cafiero.266675/
    Kijk maar of er voor jou nuttige informatie in zit. Succes ermee! gr. Klaas.
     
  4. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Robin, je kunt het ook anders benaderen.
    Ik weet niet wat voor zender je hebt. maar als er 'kanalen te over' zijn, zullen er vast ook wel mixers in je zender zitten.
    Waar je dan naar op zoek moet gaan is de "V-mixer".
    Bij mijn zender, een Futaba FF-7 2,4 GHz kan ik kanaal 1 en 2 (de rechterstick) koppelen met een V-mixer.
    Daar sluit ik de regelaars van de motoren op aan, en na een portie 'knoppenbonken' heb ik de handel zó ingesteld dat kanaal 2 (op/neer) leading is.

    Als ik mijn knuppel naar voren druk, geven beide motoren gas naar voren toe.
    Druk ik de knuppel een beetje naar links, gaat de linkermotor (bakboord) iets minder gas geven en de rechter (stuurboord) iets meer. Resultaat: boot gaat naar links.
    Idem de andere kant uit.

    Geef ik geen gas voor- of achteruit, maar druk ik de knuppel helemaal naar links, geeft de linkermotor vol gas achteruit, de rechter vol gas vooruit. Resultaat een fraaie pirouette op de plaats.
    Met een 'gewone' mixer heb ik ook het roer (op kanaal 4) aan kanaal 2 gehangen. Kanaal 2 als 'master', kanaal 4 als 'slave'.
    Druk ik de rechterknuppel opzij, gaat het roer dus mee.

    Maar... om krachtverlies te voorkomen, wat Klaas al schetste, kan ik ook het roer 'gewoon' met kanaal 4 bedienen. De motoren doen dan gewoon wat ze moeten doen, die worden dan niet beïnvloed.

    En met een beetje creatief knuppels klutsen kan ik zelfs de boot schuin (als een krab) laten varen.
    Een filmpje wat Smit Salland kan... zonder boegschroef!
     
  5. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Hoi Roel,

    Heb je dan alleen een V-mixer op de regelaars van de motoren zitten? Is dat voldoende?
     
  6. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Ja, da's voldoende. Die zit in het menu van de zender meegebakken. En ik heb via een 'vrije mixer' de roeren meegemixt, zodat roeren en schroeven te allen tijde optimaal samenwerken.
    Die vrije mixer kan ik overigens via een schakelaar aan of uit zetten zodat ik ook alleen met de roeren kan sturen.
     
  7. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Dank je, Roel. Hoe doe je dat met een F-14 Navy? Moet er dan nog wat bijgekocht worden in de zender?
     
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Een F14 heeft volgens mij géén mixers. Is geen computerzender.
    Maar er zijn losse V-mixers in de handel die je aan je ontvanger kunt koppelen.
    Met de navy stick kun je je weliswaar je motoren op een 'natuurlijke' manier bedienen, maar je roeren zul je via de andere knuppel moeten bedienen.
    Op zich natuurlijk helemaal geen bezwaar, maar zeker als je je zender in je handen hebt, zit je nogal te 'friemelen' met de Navy sticks. Als je de zender op een tafeltje voor je hebt, of je hebt 'm met een riem om je nek hangen is het geen punt, maar als je 'm los in je handen hebt vind ik (maar wie ben ik??) het niet prettig sturen.
     
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.039
    Locatie:
    Oostvoorne
    Ronald, Bij mijn vorige posting ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Heb over mijn F-14 met Navystick geschreven dat het mooier leek dan het was. Deels ook omdat je met de zender in je handen staat en je eigenlijk een hand te kort komt. Dat werd daarom einde F-14 voor deze boot.
    Maar opeens kreeg ik een MPX Profi 3010 en daar zat een mixer in. Met hulp van Roel geprobeerd om dat aan de praat te krijgen, maar dat lukte niet. Ten einde raad een V-mixer gekocht en die ertussen gezet. Je mixt dan je roersignaal met de beide motoren. Mooi met de losse boot, maar slepend geen succes. Daarom de mixer er weer uit en de motoren sturen met linker en rechter knuppel. Met een schakelaar combineer ik beide motoren op één knuppel en dual rate (beperkte uitslag) op de roeren. Met de losse boot manoeuvreer ik door beide motoren apart te bedienen. Slepend zet ik de motoren samen op de linker knuppel en de roeren op 50% uitslag. De roeren staan in beide gevallen op de rechter knuppel. Dat bevalt mij het beste, maar een ander heeft misschien liever een andere instelling. Succes verder! Gr. Klaas.
     
  10. Ronald55

    Ronald55

    Lid geworden:
    19 dec 2019
    Berichten:
    150
    Locatie:
    Aalten
    Oke mannen, dank voor de uitleg! :)
     

Deel Deze Pagina