staffa zei:
dus als ik het goed zie (het eerste filmpje) dan zit er bij de bovense fles een dop met een klein gaatje en een rond stukje buis dat over de onderste fles gaat maar waar gaat die dop dan in ?
stef
Het systeem van AntiGravityResearch werkt identiek aan hun lanceersysteem.
Je hebt een gaatje in de dop, dit is je nozzle ("uitlaat"). Deze is dus veel kleiner dan de flessehals die wij meestal gebruiken. Het grote voordeel is dat het veel langer duurt voordat alle kracht uit je raket is (je zou dus hoger kunnen komen) het nadeel is dat er minder kracht ineens vrijkomt, waardoor je raket lichter moet zijn.
Hoe werkt het lanceersysteem van AntiGravityResearch?
Aan het einde van hun pompslang zit een klein "ballonnetje" (het ronde stukje buis). Dit steek je door de nozzle (gat in de dop). In het ballonnetje zit een heel klein gaatje (speldenprik). Zodra je gaat pompen blaast het ballonnetje zich licht op waardoor hij klem zit in de nozzle. De luchtdruk wordt daarna zo hoog dat er lucht via het gaatje ontsnapt de fles in. Nu pas wordt de fles op druk gebracht.
Om je raket te lanceren wordt de druk in de slang teruggebracht, nu is de druk in de fles groter dan in de slang en in het ballonnetje. De druk in de fles drukt het ballonnetje plat waardoor hij uit de nozzle geperst wordt en je raket omhoog schiet.
Het ballonnetje hebben ze nu ook bovenop een fles gemaakt waardoor je er nog een raket bovenop kunt zetten. Deze wordt pas gelanceerd als de druk weg is uit de eerste raket.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
Verder vindt ik het systeem van Bruce Berggren erg mooi. Kijk maar eens op zijn site:
The Water Rocket Garage
Hier zijn mechanisme (met bouwtekeningen):
The crushing Sleeve Mechanism
Je kunt ook een fietsventiel gebruiken in plaats van de speld. Je zult iets aan druk verliezen in de 2e trap, maar het is eenvoudiger lucht dicht te maken.
Klik
HIER voor een FILMPJE
Dit is de Millenium Rocket van Bruce Berggren, alle bouwtekeningen staan op zijn site.
Groet,
Bas