A
apachedemo
Guest
@apachedemo: wat bedoel je hier nou met of ‘’het’’![]()
Met Het bedoel ik de slat
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
@apachedemo: wat bedoel je hier nou met of ‘’het’’![]()
Of wat zou werken op een RC-vliegtuig? Dat verhaal wat ik heb opgeschreven is helemaal geënt op formaat modelvliegtuig. Of doel je op die Slats?Bedankt voor de nuttige informatie! Maar ik vraag me af of het ook zou werken op een rc vliegtuig?
Je hebt mijn verhaal, waar Peter Den naar verwees, niet goed gelezen. Als je de onderkant onveranderd laat en je plaatst er een bollere bovenhelft op, dan doe je niet meer en niet minder dan de welving veranderen. Immers de middellijn (welvingslijn) gaat omhoog.over profielen: soms kan het nuttig zijn de boven- en onderkant hol/bol heid afzonderlijk onder de loep te nemen voor specifieke eigenschappen.
bijvoorbeeld zonder welfkleppen, kan een iets dikker gelijk gewelfd profiel een groter snelheidbereik hebben, doordat de ondekant "boller" is. het kan ook met minder welving als parameter, maar dan wordt de bovenkant bolling minder met als resultaat dat de reserve van die zijde afneemt (beschouw de bolling als luchtafbuiger, volgens wet naar keuze) en de langzaam vlieg capaciteiten verminderen. een flap kan dat compenseren door de bovenkant boller te maken als het nodig is. (zoals DLG's doen).
het is leuk de bovenkant van profiel A te nemen, en die langzaamvliegeigenschappen,
en de onderkant van profiel B, en van die de snelvlieg eigenschappen te krijgen.
zo bekeken zijn welving en dikte dan een gevolg van eigenschappen.
soms zelfs, werkt een gegeven boven/onderkant slechts bij een klein bereikje van "bolheid", en neemt de weerstand van die zijde toe als men afzonderlijk de welving of dikte van het gegeven profiel teveel aanpast. dikker en meer welving of dunner en minder werkt dan wel (voor de onderkant), voor de bovenkant meer welving en minder dikte, of minder welving en meer dikte, voor een gegeven "bol" of "hol"heid.
waarschijnlijk is op deze manier meer uit een profielidee te halen dan abstract welving of dikte aanpassen.
Ik snap niet wat je hier zegt. Een minimum weerstand die voorbij nul gaat? Negatieve weerstand? Voortstuwing dus! Je hebt het perpetuum mobile uitgevonden, maar waarschijnlijker onduidelijk geformuleerd.waarvoor ik wat profielen heb geprobeerd en getweaked, en mh33 aangepast met 1,7% welving, en 9,5% dikte, heeft een zeer mooi lift bereik,
uit het hoofd minimum weerstand bij Cl 0,2, die voorbij nul en negatief niet erg toeneemt, ...
Ja, het is idd een andere benadering. Je goed recht. Maar vraag je wel even af waarom hoooggeleerde mannen als Drela, Quabeck, Selig, en de geniale man van de praktijk Habbe, ... het allemaal op de andere manier benaderen. Ik denk dat zolang je niet hard kunt aantonen waarom jouw methode beter werkt als die andere, je op de verkeerde weg zit.ja dat begrijp ik allemaal, echter dit is (ook) een (andere) benadering.
Je haalt er nu een compleet nieuw gegeven bij, dat eerder niet ter sprake is geweest.een ander voorbeeld waar je dit merkt (behalve dus aan de extremen van het snelheidsbereik waar ik dit voor aanhaalde) is relief van het huidoppervlak.
dat is ook een gegeven dat met welving of dikte niet goed gerepresenteerd wordt.
neem een libelle insect vleugel.
Nou, ik zou zeggen: kom maar op met een beter profiel als ... een Zone v2, HN-507, MH32, HQ3,5/15 ... Mij lukt het niet. Prop-er heeft mbv. een ge-automatiseerd tooltje (Edgar) een poging gewaad het Zone V2-profiel te verbeteren, en heeft heel eerlijk geconcludeerd dat het niet is gelukt. Hij kwam wel dicht in de buurt.het is fijn om uit coordinaten de dikte en welving te bepalen, maar dat is eigenlijk een abstractie die toevallig erg goed werkt als standaard en representatie en voor statistische bewerking. het is een referentie methode.
voor pure aerodynamica maakt het niet uit. men kan zelfs oog verliezen voor het maximum dat eruit te halen is.
men kan een symmetrische druppel welving geven en zo tot een profiel komen, maar men kan ook een boven en onderkant tekenen![]()
Oké.ik bedoelde, minimum weerstand bij Cl 0,2 , die niet veel toeneemt bij nog lagere liftcoefficient (steile duikvlucht), en die voorbij Cl 0 (verticale duikvlucht) en negatief Cl - (duik-rugvlucht)
niet heel erg toeneemt, vooral vergeleken met AG25.
De tendens tegenwoordig bij F3J en F5J en ook DLG (na vrije vlucht toch dé floater-groep denk ik) is toch minder welving, zelfs tot ruim onder de 2% (1,7%), dunner, en lage vleugelbelasting. Zouden al die wedstrijdwinnaars met verkeerd gekozen profielen hebben gevlogen?aanvulling: de eerste keer dat ik gewelfd/hol typte bovenin deze thread, was om aan te geven dat die vliegtuigen erg op langzaam vliegen met veel lift zijn gebouwd qua profiel doorgaans.
zo'n profiel is vrij dun en gewelfd (hol), van zulke holle profielen weet je dat ze niet goed (snel) aan kunnen duiken maar wel "floaten". een dun weinig/ongewelfd profiel kan uitstekend aanduiken, maar slecht "floaten".
Een profiel van pakweg 2,5% tot 3% welving is een (zeer) slechte keuze voor hard vliegen, ook/zeker als hij 12-13-14-15% dik is. Ja,als je hem op z'n neus zet bereikt hij best een respectable snelheid. Maar zodra je de 'motor' uit zet (lees: niet meer vertikaal gaat) is de snelheid en binnen no time weer uit. Kortom: hard maar met de handrem aan. Enkel onder hoge vleugelbelasting (>80gr/dm2) lukt het een beetje.maar een matig gewelfd profiel kan tot redelijke mate aanduiken als hij dik genoeg is. (wordt dan minder hol onderen in directe zin).
in dit geval aan het begin is hol imho niet slecht als benoeming, zulke profielen noem ik graag hol![]()
Als je die holte aan de onderkant indekt/opvult, haal je ter plaatse de welvingslijn naar beneden. Je ontwelft. Ja, dat is hetzelfde als de flaps 1 à 1,5 mm omhoog. Alleen:ah punt 2 wil ik nog even toelichten; men klapt hier de flap natuurlijk in als men snel wil vliegen, tenzij men snel wil landen. maar, als men de holte aan de onderkant wat in zou dekken, zou sneller vliegen weer iets beter gaan.
Uitschetsen hoeft niet, want ik begrijp best wat je vertelt, maar logisch?ik kan het wel uitschetsen maar nu geen zin, het is wel heel logisch wat ik typ
Als je veel over profielen leest en bediscussieerd op fora etc. dan had je geweten dat (vrijwel) alle profielen van Mark drela uitzonderlijk goed zijn in floaten, maar behoorlijk achterblijven op het gebied van penetratie. Dat is ook de klacht die je van F3J wedstrijdvliegers hoort. Er er is b.v. nooit een Supra wereldkampioen geworden.alleen, ik heb een AG25 kist gevlogen, en miste penetratie. daarna heb zelf heel wat profielen getweaked en getest, en mh33, gemod tot 1,7% welving, en (maar liefst) 9,5% dikte, lijkt me uitstekend voor een REF kistje (2as met flaps in middendelen vleugel), met uitstekende penetratie en zeker niet slecht floaten zeker met flap.
het grootste verschil van mijn custom versie van mh33, met AG25 vergeleken, is de vollere onderkant. in welving en dikte gesproken minder welving en iets meer dikte.
Dat maakt eea. duidelijker.
ah dat betekend grafisch voorgesteld een tongetje uitsteken als je een grapje maakt.
Je vergeet de beste optie: het dunne profiel met de welfklep omhoog. 1 à 2 mm doet wonderen. Maar ook: niet bij alle profielen!wat ik had willen uitschetsen, is de bovenkant van een dun profiel met flap naar beneden, op de onderkant van een dun profiel met beetje reflex, tot een breedbandig dikker profiel met vaste welving, doch iets meer weerstand dan de dunne met welfklep, maar wel met een veel breder snelheidsbereik dan de dunne zónder welfklep.