Dubbele tailmotor Hummingbird

• Topicstarter Topicstarter haak
  • Startdatum Startdatum
H

haak

Guest
Laatst voor mijn Hummingbird met Himax brushless houten bladen van Like90 besteld (prima dingen trouwens, kan nu buiten vliegen met wind!), en ook maar meteen zo'n CNC-gefreesde tailmotorhouder voor een 2de tailmotor besteld. Ik had eerder een HAT-motor geprobeerd, maar dat was geen succes wat mij betreft. Ten eerste waren de montagegaten te ver uitgedraaid, waardoor hij niet te monteren was, ten tweede gebruikt dat ding een ontzettende hoop energie, en ten derde maakt het ding een hoop herrie.
Maar goed, de motorhouder van like90 is erg makkelijk te monteren, gewoon met CA vastlijmen bovenop het tailrotorhuis. De motortjes die je erbij krijgt zijn geen briljante kwaliteit (niet gebruiken als standaard tailmotortje, ze verbranden) maar voor deze toepassing voldoen ze uitstekend. Ik heb ze parallel geschakeld, en ze leven nog steeds na plm. 15 vluchten van 15 minuten op een 3S lipo pack en plm 20 vluchten van 25 minuten op een 2s2p pack. Als controller gebruik ik een Schulze 105He, wat natuurlijk ook bevorderlijk is voor de levensduur (100KHz).
Balansverstoring valt mee, simpel uit te trimmen door verschuiven van de accu. Het geheel is ook erg licht.

tailmodkit.jpg

Iedereen die een standaard Hummingbird/Dragonfly heeft gevlogen weet hoe langzaam de staart reageert en hoeveel moeite het tailmotortje heeft om het koppel van de main rotor te kompenseren. Met brushless wordt dit helemaal een probleem en moet je wel op zoek naar een alternatief. Voor mij is dit het juiste alternatief. De stroomopname is veel minder dan een HAT motor, en deze setup heeft geen enkele moeite om het koppel van de brushless motor te kompenseren. De heli draait nu ongeveer 360 graden in ongeveer 1 seconde. Vol gas met een 3s lipoly resulteert niet meer in een oncontroleerbare pirouette, maar in een strak omhoog schietende heli. Als ik dan van het gas afga merk ik dat ik toe ben aan een one-way hoofdas, want de tailrotor staat stil terwijl de staart de andere kant opslaat.

Conclusie:

Als je op zoek bent naar een oplossing voor de standaard zwakke tailsetup, en je wilt niet het stroomverbruik en het vervelende gezoem van de HAT DD setup, dan is dit een prima alternatief!

Zelf vind ik dit beter dan de HAT, maar ik weet dat veel mensen erg tevreden zijn met de HAT. Deze setup had ik besteld bij like90, maar je kunt hem ook op andere sites krijgen.

Vlieg ze!

Haak.

Ik zweer het nog ff met die DD motor.
Daarnaast is het niet meer mogelijk zo'n ding meer te monteren, Heb namelijk al het plastic er af gebroken en de DD motor met een ty-wrap vast geklemd. esthetisch is anders, maar als de rest van die Hummingbird er zo mooi uit zag :roll: :lol:

Ga toch denk ik voor een brushless DD motor.

Leuke shop die www.like90.com Ik heb er net 2 prijzen gewonnen met de fotowedstrijd :mrgreen:

Moet nog iets uit kiezen uit hun shop. hmmmm... ;)

Satoer zei:
Ik zweer het nog ff met die DD motor.
Daarnaast is het niet meer mogelijk zo'n ding meer te monteren, Heb namelijk al het plastic er af gebroken en de DD motor met een ty-wrap vast geklemd. esthetisch is anders, maar als de rest van die Hummingbird er zo mooi uit zag :roll: :lol:

Een tailrotorhuis is zo vervangen, als je ze hebt liggen.

Satoer zei:
Ga toch denk ik voor een brushless DD motor.:

Ja, die Feigao 12mm lijkt mij wel wat, is alleen een beetje prijzig. Trouwens, ik heb niet zo'n zin om nog een brushless controller te moeten aanschaffen. Die dingen zijn niet goedkoop, bovendien een stuk zwaarder en groter dan bijv. de Schulze 105He die ik nu gebruik. Trouwens, die 100KHz maakt echt een groot verschil. Met de standaard controller werden de motortjes echt heet, nu nog nauwelijks handwarm op 3s lipo! Iets voor de HAT motor?

Satoer zei:
Leuke shop die www.like90.com Ik heb er net 2 prijzen gewonnen met de fotowedstrijd :mrgreen:

Moet nog iets uit kiezen uit hun shop. hmmmm... ;)

Zijn die Zoom houten bladen niks, als je toch niet voor die dubbele setup gaat? En anders een extra setje voor de H'bird, zo te zien verslijt je er wel een paar ;)

ik heb niet zo'n zin om nog een brushless controller te moeten aanschaffen. Die dingen zijn niet goedkoop, bovendien een stuk zwaarder en groter dan bijv. de Schulze 105He die ik nu gebruik.
De phoenix10 is goedkoper dan die 100 kHz controller van jou ;)
Daarnaast maakt dat beetje extra gewicht (heb nu een pixie7 van 2800 Hz) mij toch niet uit. power ten overvloede met brushles motor. Ik heb hem zelfs opzettelijk verzwaard met een extra grote accu (2s2s 2400 mah) om beter buiten in de wind te kunnen vliegen.

even offtopic: Volgens de handleiding die schulze 105He mag de maximale lengte tussen controller en motor maar 12 CM zijn. Heb je geen last van inteverentie? Of heb je de controller in het midden van de staart geplakt (staart is 32 CM)

Info van Schulze zelf:
Schulze zei:
Dear Sir,

most important is that you never exceed 20cm between controller and battery.
The length between controller and motor is not critical for the controller,
it only affects the radiated EM(EMC restrictions and receiver interferience).
I recommend that you place the controller in the chassis and make the motor cables lond as you need.
I recommend that you twist the motor cables to avoid receiver interferiences.

Best regards
Ulf Herder

Schulze Elektronik GmbH
Prenzlauer weg 6
64331 Weiterstadt
Germany

Zijn die Zoom houten bladen niks, als je toch niet voor die dubbele setup gaat? En anders een extra setje voor de H'bird, zo te zien verslijt je er wel een paar
Denk ook dat ik voor een setje zoom bladen ga. en een setje hummingbird CP. Denk dat ik namelijk een hummingbird CP aan ga schaffen zodra m'n huidige hummingbird voor 30% uit lijm bestaat ;)

Satoer zei:
De phoenix10 is goedkoper dan die 100 kHz controller van jou ;)

Daar heb je gelijk in....

Satoer zei:
Ik heb hem zelfs opzettelijk verzwaard met een extra grote accu (2s2s 2400 mah) om beter buiten in de wind te kunnen vliegen.

Dat doe ik ook, 2s2p etechs. Vliegt prima, maar ik vlieg het liefst met 3s, kun je veel heftiger manueuvres uitvoeren. Wel batterij goed vastmaken, door g-krachten ben je hem zo kwijt... :roll:

Satoer zei:
even offtopic: Volgens de handleiding die schulze 105He mag de maximale lengte tussen controller en motor maar 12 CM zijn. Heb je geen last van inteverentie?

De draden lopen door een CF buis, wat een zeer goede afscherming is (CF geleidt, zelf eens via een van de skid-pootjes een NiMH accu weten te ontladen... :oops: ). Zoals Schulze al zegt, voor de performance van de controller maakt het niet uit. Voor de motortjes is het zelfs goed, de pieken worden nog wat verder uitgevlakt. Blijft over EMC en ontvangerinterferentie. Dit wordt beide opgelost met de CF staartbuis.

Satoer zei:
Denk ook dat ik voor een setje zoom bladen ga.

Ik hoor graag of ze bevallen.

satoer wat wil je bedoelen met kamiel
ps ik moet nog veel sparen stome school 2 dagen eerste fatuur lap 200 euro heel geestig

@kamiel, ik hoop dat je zelf begrijpt wat je hebt geschreven, dan snapt nog iemand het :wink:

@ allemaal, graag een beetje terug :ontopic: please.

Back