duikboot bouwen als schoolproject + filmpje test duiksysteem

Discussie in 'Duikboten' gestart door robert14, 30 mei 2007.

  1. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hallo,

    wij hebben de leraar weten over te halen dat we een duikboot mogen bouwen. het moet wel helemaal werken. we hebben al vernomen dat het duikgedeelte het moeilijkse zal worden. we dachten aan dit ontwerp:

    [​IMG]
    vooraanzicht (achterkant :D)

    [​IMG]
    bovenkant

    mijn idee was om een 2 kanaals bootje te kopen die stuurt d.m.v. de motoren. het duiken wou ik dan regelen vanaf de kant met een soort handcompressor van lego. ik heb zelf ook wel zender e.d. maar ik denk niet dat school er al te veel geld aan wil uitgeven. wat denken julie van dit idee?? we willen hem bouwen van pvc.
     
  2. raalst

    raalst

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    1.070
    Locatie:
    onder water
    prima idee.

    zie ook de andere postings op dit forum over schoolprojecten.

    voor de lego compressor heb je een lange slang nodig. die kan je krijgen bij
    de DoeHetZelf zaak of dierenwinkel (als aquariumslang, lichtgroen doorzichtig).
    als je daarmee het water uit een tank perst, dan komt de boot naar de oppervlakte,
    en als je de lucht erit laat lopen dan zinkt íe weer naar de bodem.
    alleen niet verwachten dat de boot tussen oppervlak en bodem blijft zweven.

    motoren kunnen evt in het water draaien. die hoeven niet droog. ze hebben dan ook niet het
    eeuwige leven, dus neem goedkope en zorg dat je ze kan vervangen.

    succes !
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    bijvoorbeeld deze en deze

    Wim
     
  4. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hebben we gelukkig nog genoeg van op school liggen :D

    nee, dat dachten we zelf ook al, maar als we het een beetje in de gaten houden moet het toch wel lukken denk ik. als we maar zorgen dat het bad diep genoeg is.

    een simpel bootje heb al op marktplaats voor 25 euro met accu (7.2 volt stickpack). die accu;s heb ik hier ook nog wel liggen. eventueel kunnen wel er ook een 6 volt loodaccu in leggen voor het gewicht dat ie beter zinkt.


    ik heb ook al contact gehad met forumlid harrie68. hij woont in emmen en hopelijk kan hij ons een beetje helpen :D natuurlijk houden we het forum ook SUPERgoed in de gaten. ik zit hier toch vaak genoeg
     
  5. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Neem geen dubbele duiktank. Het wordt dan heel lastig om het water netjes over de twee tanks te verdelen, waardoor je boot voorover of achterover gaat hellen en met de boeg of de achterkant naar beneden gaat hangen.

    Je kunt beter een iets grotere tank in het midden maken en de electronica er in 2 compartimenten voor en achter. Bedenk ook dat je de bot nog makkelijk open en dicht moet kunnen maken. Als je er voor kiest een ingewikkelde vorm te nemen kan dit nog wel eens lastig worden.
     
  6. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ik zat eraan te denken om de luchtslang dan te splitsen. dat beide tanks even groot zijn en evenveel lucht krijgen

    dat omhoogstaande ding op de grote buis (tekening 1e post) moet een draaidop worden. daardoor wouden we de accu in en uit doen.
     
  7. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Robert14, als er een verbinding met de wal mag zijn (legocompressor) dan kun je toch ook de besturing met een kabel maken. Dat scheelt een hoop afstellen en testen, en is bedrijfszekerder.
     
  8. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.828
    Locatie:
    As,België
    hallo

    twee tanks lopen nooit gelijk vol

    de tank die iets dieper licht al is het maar 1 mm zal eerder vol lopen dan de andere
    en anders gewoon twee flessen nemen en proberen
    een plastiek fles kost niks


    groeten raf
     
  9. Kloppertjes

    Kloppertjes Guest

    Als je de boot gaat besturen met een kabel vanaf de wal zou ik alle electronica aan de wal houden. Dat maakt het ontwerp van de boot gelijk een stuk eenvoudiger en je electronica loopt geen risico.

    Als je wel de electronica in de boot wil bouwen, is alleen een schroefdop om de accu er in en uit te kunnen halen niet voldoende. Je zal echt nog wel eens bij je electronica moeten om dingen te veranderen (Wij hadden bij ons project een opstandige ontvanger en een koppige motorregelaar) Dat gaat natuurlijk niet meer als je je boot hebt dichtgelijmd.
     
  10. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    zoek eens op DYI ROV op het internet. Er zijn tonnen plannen en projecten in deze zin. Meestal zonder duiktank maar met motoren voor verticale sturing.

    Patrick
     
  11. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    shit, je was me net voor, dat was ook mijn idee :lol:

    ik wou 2 speed 400 motoren om te sturen en dan de duikboot zo zwaar maken dat hij net blijft drijven. dan kunnen we naar beneden gaan meet een verticaal geplaatste motor. we gaan er eerst mee bezig dat hij iniedergeval kan varen aan het oppervlakte. als accu's wou ik 2x 7.2volt 2000 mah stickpacks gebruiken. als het dan goed vaart gaan we denk ik bezig met het duikgedeelte :D
     
  12. voltmeter

    voltmeter Guest

    een duikboot moet zinken dus moet ie iets zwaar zijn om te zinken
     
  13. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    ja, nu speed400's daar heb je weer schroeven en koppelingen voor nodig. Waarom niet met gewoon het goedkoopste water pompje dat je kan vinden met wat debiet. Misschien uit de kamping wereld op 12V - kan je met een lood accu de hele zaak van de kant sturen.

    Patrick
     
  14. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    @voltmeter

    neen, je duikboot kan ook lichter zijn dan zijn waterverplaatsing en toch duiken. Liefst niet te veel natuurlijk.

    zoek maar eens het verschil tussen statisch (met druktanks) en dynamisch duiken (door snelheid en met roeren zoals een vliegtuig)

    Patrick
     
  15. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    schoeven en koppelingen moegen wel allemaal bestellen op kosten van school :D
    12 volt hadden we ook al aan zitten denken :D

    maar nog niets is zeker
     
  16. voltmeter

    voltmeter Guest

    oja dat is waar ook als een vliegtuig te zwaar is stort hij neer en als hij te licht is vliegt hij
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    hmmmm, waar ken ik dat van??? ben ik laatst niet gecrashed?? :lol:

    ps, we gebruiken mijn 4 kanaals zender en mijn 7.2 volt stickpacks van mijn auto's

    welles, 25 cent aan statiegeld :D
     
  18. Pjoeter

    Pjoeter Guest

    Wegwerpfles.........................geen statiegeld..... :wink:
     
  19. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
    kan je die PET flessen lijmen?

    Patrick
     
  20. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    moet lukken denk ik, secondenlijm, lijmpistool
     

Deel Deze Pagina