duikboot op laden dmv inductie

Discussie in 'Duikboten' gestart door ZuidwegH, 14 feb 2010.

  1. ZuidwegH

    ZuidwegH

    Lid geworden:
    4 feb 2009
    Berichten:
    25
    Heeft hier iemand al ervaring met het opladen van accu's d.m.v. inductie.
    Lijkt mij heel er handig, hoef ik niet alsmaar mijn boot in en uit elkaar te schroeven als deze moet worden opgeladen.:)
    Mijn gedachte gaat uit naar electrische tandenborstels, hier worden de batterijen ook dmv van inductie opgeladen.
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo


    boommmmmm weg boot en mischien omstaanders ook

    als je een accu laad moet je zorgen dat er een lucht circulatie is om de eventuele gassen die ontsnappen af te voeren

    hoe ga je dat doen ???????

    en waarom moeilijk als het ook makkelijk kan

    twee goud contact stekkers (buisjes /female)in je romp in bouwen
    een extra relais bij je magnetische onder breker zetten die de twee contacten bij uitgeschakelde boot doorverbind met de accu's en de stroom naar de rest van de boot onderbreekt
    en klaar is het probleem en je accu wordt opgeladen
    je lader blijft een de buiten kant en je kan zien hoeveel en wat je aan het laden bent

    dan zit je niet met die zware halve trafo in je romp

    inductief opladen is makkelijk

    je zaagt een trafo door midden en aan de ene kant komt de primaire wikkeling aan de andere kant de secondaire
    door nu wissel spanning om de primaire te zetten en als ze juist over elkaar zitten ga je een stroom op wekken binnen in je boot

    dat is je bedoeling
    komt nog een gelijkrichter bij een ontstoor condensator en oeps een lader ook nog
    heb je zoveel plaats over ???????
    maar hoe ga je stoppen als de accu vol is ???????
    want als hij vol is (lood of Nmh)maat niet uit dan ga je gas op bouwen en laat dat nu in de volks mond knal gas noemen

    bij de eerste vonkvan je motor knalt letterlijk je model uit elkaar
    moet je anders maar eens vragen aan mark met zijn ontplofte geeltje
    deze ontplofte door dat er CA lijm in kombinatie met water en warmte gas had gevormt in zijn romp
    1 cm dik plexyglas vloog tot tegen het plafond vande limburg halle waar hij de dag voor de tentoonstelling nog eventjes wilde proef varen
    voor dezelfde prijs had hij geen gezicht meer gehad

    en dat wil je allemaal riskeren omdat je lui bent omdat je je boot niet wilt open doen ????

    ja sorry weer wat te crue maar zo is het nu helemaal

    ik doe steeds mijn boten open ik heb zelfs geen magneet kontakt om ze aan te zetten
    zo zie ik ook steeds of ik een lek heb gehad of dat er iets anders niet goed meer vast zit of juist is vast gelopen

    groetjes raf
     
    Laatst bewerkt: 14 feb 2010
  3. Jan de K

    Jan de K

    Lid geworden:
    30 aug 2006
    Berichten:
    983
    Locatie:
    st Michielsgestel
    Lek? wij hebben toch alleen maar last van condens... ?

    :-D
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.817
    Locatie:
    As,België
    hallo jan

    ja dat is waar maar vroeger heeeeeeeeeeeeeeeeeeel lang geleden had ik soms ook een lek
    maar ik spreek dan van toen ik pas begonnen was met duikboten hé

    nu hebben we alleen nog condensatie

    groetjes raf
     

Deel Deze Pagina