duikroeren robbe U 47

• Topicstarter Topicstarter Karel
  • Startdatum Startdatum
K

Karel

Guest
beste forumleden , ik ben sinds kort begonnen met het bouwen van de U47 van robbe ,ik heb hier een vraag over wie kan mij vertellen wat de beste manier is om de voorste duikroeren met een servo aan te sturen de boot bouw ik met een 750 ml tank van Engel (statisch duiken )en wie weet de juiste humbrol of revell kleuren ,ps dit is een prima forum .
gr Karel

hoi Karel
welkom op het furum
ik ben ook sins kort lid op dit forum ,en ik kan je vertellen dat er hier een paar active bouwers zijn ,die je vast met raad kunnen bijstaan.
ik ben zelf de walrus aan het bouwen (scratchbild) en heb al vele adviezen gekregen hier. (het is ook mn eerste sub)
groeten Gert jan

Hoi Karel,

van mij ook hartelijk welkom op 't forum, en speciaal welkom in de duikboten-hoek. Het begint hier de laatste maanden steeds drukker te worden en dat is een goeie zaak!

Over jouw duikroeren: twee opties: 'direct' aansturen met een servo (eventueel in een waterdicht compartiment) in de boeg en 'indirect' (zoals bij mijn U96) via een servo onder de toren met een hevelverbinding.
Voordeel 'direct': korte overbrenging. Nadeel 'direct': moeilijk bij te komen voor onderhoud.
Voordeel 'indirect': door afnemen van de toren makkelijk bereikbaar. Nadeel 'indirect': lange stuurstangen, dus wat speling.
Overigens moet je je eerst realiseren dat het nut van beweegbare voorste duikroeren bij een statische boot beperkt is! Het heeft natuurlijk wel wat effect, maar zeer beperkt....

Ben je ook van de partij op 22 mei in Lelystad -kan je daar wat voorbeelden zien van diverse constructies-

Groet & bouwze!!

Jos

hoi karel

welkom in de duikboothoek

ik heb de servo's allemaal IN de WTC (waterdichte sectie)zitten

de koppeling van robbe heb ik niet gebruikt maar eentje bij norbert brugge besteld
de draad stang was na een paarkeer afgebroken en losgekomen en meermaals lekken langs de ring dan heb ik maar beslist om wat geld uit te geven aan een bajonetsluiting.
ik gebruik een magneet koppeling om de voorste duikroeren aan te sturen

de servo stuurstang komt aan de achter kant uit de boot
gaat via een omkeer koppeling weer naar voor en is gekoppeld door twee kleine magneten daar waar de wtc gesloten wordt door de baionet sluiting (koppeling).
door de roeren in duikstand te duwen ontkoppelen de roeren en kan ik de rompen uitelkaar schuiven

betrouwbaar onderhouds vrij en makkelijk aan te komen.

maar zoals de mensen hier boven hebben gezegd er zijn verschillende manieren

groeten raf

Hartelijk bedankt voor de snelle reactie van een ieder , ik denk dat ik voor de direct aangedreven duikroeren ga ,ik moet alleen een waterdichte behuizing voor de servo maken (iemand een goed idee ? ), op 22 mei ben ik zeker aanwezig alleen is mijn boot dan nog niet af , ik kan hem wel meenemen voor advies
gr Karel

op 22 mei ben ik zeker aanwezig alleen is mijn boot dan nog niet af , ik kan hem wel meenemen voor advies

Zeker doen Karel, je kunt die dag vast nog meer tips her en der oppikken denk ik! :wink: Het wordt daar gezellig druk!

Groeten, Lex.

hallo

karel een WTC in de toren is zo geen goed idee denk ik
welke grote van WTC had je in gedachte en welk gewicht
als je me de maten kan door mailen dan kan ik testen wat het effect gaat zijn van die WTC daar op die plaats
de reden dat ik dit zeg is dat alle gewicht dat je boven de waterlijn toevoegd effect gaat hebben op de vollume inhoud van je duiktank
ik kan gewicht weg halen en bijvoegen in mijn u47
en als ik dus zo een zelfde WTC nabouw van piepschuim en die hetzelfde gewicht kan geven dan die jij wil bouwen dan kan ik dat mooi voor je uit testen welk effect het heeft op de boot
zowel boven als onder water

groeten raf

Helemaal goed Jos, ik zit nu op 19 personen, en over de 40 boten (ja toch, Raf?), en zeg de gemiddelde sub 13 kg dus over de halve ton aan varend materieel! 8O 8O 8O 8O

(Sorry, beetje :offtopic: hier...)

Groeten, Lex.

hallo

jaaaaaaaaaaa ik kom en marc ook klaar nu

jonges wa een gelobby hier
:D :D :D :D
ik zal maar door geven met wat ik kom

groeten raf

hela

groupie wel :ontopic: blijven hier want anders komt die met zijn :tank: en dan doet die :sniper:

ik heb alles waar we ongeveer mee komen gemelt onder lelystad

groeten raf

Raf
Mijn bedoeling is om een servo aan de voorkant ,dus voor het wtc gedeelte te plaatsen om inderdaad te voorkomen dat er teveel gewicht in de toren komt , de toren heb ik zelf al wat veranderd naar een 7C toren .
Karel

hallo karel

voor heb je wel plaats maar je kan er daarna niet meer aan
ik zal eens proberen een foto te plaatsen van mijn oplossing
mischien dat het je wel wat lijkt

groeten raf

hallo

wat ik gedaan heb is het volgende
afb19509.jpg

op deze foto zie je een blauwe buis lopen
dat is de bediening van de duikroer hevel vooraan
deze loopt naar achter in het midden van de romp aan de bovenkant
dit is een 7 D dus een verlengde versie van de 7C
de ruimte die ik van voor nu heb die heb jij dus niet
afb19510.jpg

hier zie je de buis doorlopen naar achter

waar ze uitmond in een mesing buisje met een alu stukje er in om de buis wat steun te geven

afb19514.jpg

hier zie je de omkeer hevel maar dit is een een 7b van krick maar is wel hetzelfde principe als in de u47
deze gaat weer in een messingbuisje wat als de boot gesloten is juist past met het buisje aan de voorkant

afb19515.jpg

hier zie je het buisje en de magneet die er in zit
het zit juist onder het dek
de twee magneetjes koppelen als ik de boot sluit en ik heb een vaste verbinding en ik heb geen problemen met koppelen en andere toestanden
de servo voor de bediening zit mee in de drukromp
en dus ik hoef niets extras aan de boot toe tevoegen
afb19517.jpg

hier zie je de drie servo's zitten eentje op zijn kop en twee rechtop

je kan de opening voor de motoren gebruiken om er twee platte servo's in te zetten dan heb je een iets langere weg naar je romp doorvoeringen
(waar je stangen naar buiten gaan)
de servo die dan nu recht opstaat aan de zijkant kan dan daar ook naast

ik hoop dat je der wat aan hebt

groeten raf

hallo Raf
mooie oplossing met die magneetje's , wat zijn het voor magneten en vooral waar kan ik ze kopen ?
zeer zeker de moeite waard om te proberen.
Ik ben reuze benieuwd naar de vaardag in lelystad , lekker ideeen op doen
bedankt Karel

hallo karel

het zijn magneten uit een lada (auto)
die dienen om de hoeden plank vast te houden als de klep (koffer)dicht is
maar je kan er ook gebruiken die in doppen zitten om de schroeven er magnetis in vast tehouden
ik gebruik er 2 per boot
ze trekken knoert hard en zijn heel klein zoals je hebt kunnen zien
groeten raf

Back