duikschakelaar ATS van norbert bruggen

raf

Forum veteraan
hallo

heeft er iemand nog een ATS duik schakelaar van norbert liggen
indien ja kan je dan eens kijken waar die kleine condensator thuis hoort
het is een aluminium dopje met aan een kant zwart en de andere kant letterjes op
waar zit die zwarte kant ????
naar het bevestigings gat of naar het midden van de print
dit is namelijk de - kant van de condensator en om deze niet verkeert te zetten zou ik dit dus willen weten
IMG_1093Small.jpg

hier zie je de ATS maar laat nu juist dat witte darmpje over die condensator zitten
het moet niet allemaal mee vallen hoor maar dit is echt wel pech hebben

groetjes raf

Dit zul je vermoedelijk Ohms kunnen meten. De condensator zal vrijwel zeker op het minspoor van de print zijn aangesloten en daarmee op de min van het servosnoer. Beide soldeereilandjes dus even vergelijken met de min van het servosnoer.

Ik gok, dat het buitenste eiland op het minspoor zal zitten. Nu is gokken bij elektronica uiteraard vragen om rookwolken, dus eerst de universeelmeter hanteren.

Hallo Raf,

Je kan er ook even spanning opzetten en met een multimeter meten op welk eilandje de positive spanning staat.

Suc6

Hans

hallo hans

deze condensator heeft te maken met welke relais er stuurt
maar ik denk dat ik jan zijn voorstel ga volgen en eventjes naar de massa gaan zoeken
als het goed is zitten die inderdaad allemaal aan elkaar
jan er staan waardes op deze condensator
mischien ken jij welk type het is
het is dus een klein aluminium spulletje met een zwarte helft
op de andere kant staat 22, 16 volt denk ik en S62 of 562

kan ik deze door een druppel tantaal vervangen ????of is het toch weer een speciaal gevalletje

groetjes raf

Laatst bewerkt:
Môgge Raf,

Jij bedoelt dat condensatortje links onder van dat gaatje ? dat is een half zwart cirkeltje en
dat wijst naar het gaatje, maar je weet meten is weten ? dat is just, de massa zijn met elkaar verbonden !!!

Gr. Rob

Laatst bewerkt:
kan ik deze door een druppel tantaal vervangen ????of is het toch weer een speciaal gevalletje

groetjes raf

Het advies is zelfs om ze uitsluitend door een tantaal-elco te vervangen (smd of een druppeltantaal-met-pootjes). Deze zilverkleurige elcootjes willen namelijk nogal eens spontaan gaan lekken, zeker als ze handmatig zijn gesoldeerd.
Als regel staat er een type-aanduiding op, de waarde (in uF) en de spanning. Het getal 22 zal vermoedelijk inderdaad de waarde zijn en met een 16V type zit je dan altijd goed.

hallo jan

de druppel tantaal is in stock en de andere ook maar de shop heeft zelf gezegd dat een tantaal beter is want die lekken niet
kost wel 2 euro en die andere 0.54 cent
dat hij in stock is dat verwonderd me zelfs hahahaha
want meestal is het hier tegenover gesteld

bedankt voor de info ik ga er straks om (30 km op en neer)

groetjes raf

hallo hans

nee niet echt want dat kost meer aan portkosten en verzekering dan het waard is
ik woon aan de zuidkant over de nederlandse grens weet je wel
dat is bij ons de noordkant van belgië hahahahaha
en dat tantaaltje soldeer ik er wel zelf eventjes op
ik heb nog meer inelkaar gezet vroeger maar dan had ik nog wel betere ogen en kon ik het zonder vergroot glas

groetjes raf

Hallo Raf,
Ik weet niet of je dit weet, zo ja vergeet dit bericht maar:

Als ik mij niet vergis kunnen condensatoren unipolair aangesloten worden. Alleen een elco en een tantaal niet.....
Een elco is te herkennen aan een zwarte band aan 1 kant, bij een van de 2 aansluitpolen. De zwarte band geeft aan dat dat de min-aansluiting is.

Vaak wordt een condensator gebruikt om iets te ontstoren, soms om een voedingsniveau te stabiliseren. Als je daar een condensator hebt die een ontstoorfunctie heeft zou ik nooit een tantaal gebruiken, daar is zo een niet voor.

Groet,
Gerben

hallo gerben

er zijj eigenlijk maar twee soorten condensatoren
electrolieten en dan die platte mkm
elco's kunnen maar op 1 manier aangesloten worden en dat is met de juiste kant naar de - pool
deze worden haast niet gebruikt om te ontstoren want BV een motor moet twee richtingen uit kunnen draaien
dikkere elco's worden soms wel gebruikt om een fasen motor een bepaalde richting uit te laten draaien (dikke cylinder op een wasmachine motor BV)
mkm zijn bipolair en hebben geen richting
ze worden voor ontstoren gebruikt maar ook voor het ontkoppelen van signalen
en voor een tijdsbepalend onder deel in een R/C netwerkje
4001 en nog wat onder delen maken een servo tester BV
dus deze condensator die nu defect is kan steeds door een tantaal vervangen worden
hahaha ik heb wel wat electro lettrkens gewreten hoor want wat er nu te koop is moest je vroeger zelf maken
zo heb ik een printje gemaakt dat de water diepte kon meten door de capaciteit van een printplaatje te meten en dat om te zetten in een breedte puls die voor een servo bruikbaar was
je wil niet weten hoe groot die stuur print was maar werken deed ze wel
alleen als de boot boven water kwam werdt die electronica gek want er was niets meer te meten en hoe ik een begrenzer moest maken dat had ik toen nog niet door

nu pak je een picje en programeert alles er en in je schakeling is voor 80% klaar

groetjes raf

Heb je hier nog iets aan Raf?

160249cbe790e0234.jpg

Op het condensatortje staat:

22
16
S62

Robbe noemt het dan een RTS maar voor zover ik weet is dat dezelfde als de ATS van Norbert en Engel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Uiteraard is dit hetzelfde apparaatje als wat Raf heeft.

Je kunt hier duidelijk de codering zien van een smd-elco. De 22 is de waarde in uF; de 16 is de spanning in Volts en de S62 is een typeaanduiding. Het zwarte vlak zit aan de minzijde.
Er zijn ook smd-tantaalelco's. Dit zijn rechthoekige blokjes met aan de pluszijde een bandje (net zoals de kathode-ring van een diode). Hierop staat als regel alleen de waarde in uF en een letter, die de spanning aangeeft.

hallo

ja dat is juist hetzelfde printje???????
koopt robbe nu ook al bij norbert in
alleen heet het RTS hahaha
die van mij is wel speciaal geprogrammeerd
de accu spanning wordt wel gemeten maar heeft geen invloed op de relais sturing
bij de originele kan je bij onder spanning niet meer duiken

dus straks eventjes die tantaal ophalen en solderen en dan het dak op want ik zit met een lek GRRRRRRRRRRR
groetjes raf

Nee, Robbe koopt bij Engel. Dit zat bij de "origineel Robbe" zuigertank van de U 31, wat dus een Engel tank is. Maar de RTS is dan eigenlijk toch bij Norbert, want daar koopt Engel dan weer. Het is een klein wereldje, hahaha. En al die tussenschakels verklaren dan weer het prijspeil van Robbe ....

Laatst bewerkt:
hallo lex

die RTS is eigenlijk de ATS van norbert maar die wordt niet meer gemaakt ?????
hahahaha
robbe koopt de oude rommel van engel die dan weer de oude stock van norbert heeft opgekocht

??????? begrijpen wie kan

ik moet aan deze print nog wat gewoon worden
want hij schakelt minder direct dan mijn eigen systeem
stop was bij mij ook meteen stop maar met de ATS is dit blijkbaar niet zo
al was het maar een korte tijd dat ik heb kunnen testen voor die condensator werdt weg geslagen

groetjes raf

hallo

de RTS werkt weer
een tantaaltje op dezelfde plaats en de RTS was weer genezen
pfffffff dan maar meteen een slangen pomp besteld bij norbert
ben ik van die ellende ook meteen verlost
nu is het wachten op motoren en slangen pomp
dus tijd voor andere blijven liggen projecten

groetjes raf

Zeg Raf.
Maar goed dat je nog een 100 watt soldeerbout in huis had,
anders had je de print toch naar Norbert moeten opsturen.
Zo zie je maar weer electronica heeft verschillende spanningen.

hallo harry

een 100 watt voor een smd printje ??????
daar heb je zo een ieniemienie ding van 25 wat of zo voor nodig
al de rest daar stook je de print mee op
maar ik heb er kleintjes en heeeeeeel grote (op propaan gas)kan je ook daken mee dicht branden (roofing)
groetjes raf

Is dat lekkende dak eigenlijk ook al gerepareerd? Of ben je nu van de regen in de drup terechtgekomen?

Back