Duinenbuggy

hallo,

mijn zoontje en ik rijden vaak in de duinen met onze Losi desert buggy 1/10 en een team associated b4.2

waar ik bitter weinig van weet zijn de banden, bestaan er 'zandbanden' voor deze auto's? liefst op velg....

kun er iemand een tip geven welk type ik best neem en waar ik die kan kopen?

alvast heel erg bedankt!!
IMG_5217.JPG
IMG_5218.JPG
 
Banden met grote noppen zoals wat onder de Desert buggy zit.
Deze zakken wat dieper in het zand waardoor je wat meer grip krijgt omdat er simpelweg meer zand wordt verplaatst.

1 van de betere all-round offroadbanden is de Proline Badlands , hele grove noppen met een redelijke tussenruimte zoals ook vaak te vinden opcrossmotoren. Die of zoiets is er vast wel te vinden in 1:10.

9021-18.jpg
 
proline caliber m3 is voor mij de band voor mul zand!

1176-02-1.jpg


veel nopjes dus veel grip in het fijne duinzand!
wat je wel moet doen voordat je ze verlijmd is de band binnenstebuiten draaien en inwikkelen met 2 lagen ducttape zodat de band de vorm blijft houden als je gas geeft en niet gaat "balloonen"
ze hebben een erg breed loopvlak dus grip gegarandeerd! als ik het goed zie heb je ze op foto 2 al op velg zitten. even los weken in acceton, even laten overnachten in dreft en dan intapen en opnieuw verlijmen!
 
Als je echt ruig in het zand wel racen kan je idd het best 'Sand Paddles' gebruiken

image.jpg


Zijn er veel van te vinden, ook met velg

Als je gewoon wilt rijden raad ik de andere bovengenoemde aan.
 
Let wel op dat die inderdaad flink wat van de aandrijving vragen, maar ook veel meer stroom, dus een goede accu en motor/esc is een must!
Plus dat ze alleen te gebruiken zijn in echt mul zand, ik zou gaan voor de Badlands, zoals Savage ook al aangeeft.
 
Micro noppen als beste band op los zand ??? :rolleyes:

Zoek jij voor de gein eens een crossmotor band in de stijl van de Caliber's met micro noppen ;)

Die jongens rijden niet voor niks met grote grove noppen , je wil juist door de zachte losse bovenlaag heen zakken als je grip zoekt.
Op die losse bovenlaag gaan je wielen alleen maar spinnen en verplaats je alleen maar een hoop zand ipv je snelheid maakt.
 
Inderdaad, in mul zand werken alleen die sand paddles prima op de aangedreven wielen. De niet aangedreven wielen hoef je niet te voorzien van die dingen.

Zelf heb ik ook banden met grote noppen en fijnere noppen, echter in echt mul zand bereik je er weinig mee.
 
Toevallig heb ik vandaag voor het eerst sand paddles gebruikt. Het werk echt heel goed, je hebt zo veel meer grip. Alleen moet je op je vertanding letten, bij mij werd de esc na 2 minuten 87 graden.
 
In los zand rijden is sowieso al zwaarder , op het moment dat je ook nog 's paddle's gaat gebruiken gaan de ampere's helemaal omhoog.
De paddle's hebben meer grip maar zijn door de schoepen ook nog een stukje groter dan een standaard band ... Dat is zwaarder voor zowel motor als regelaar.
 
Het is eenvoudige natuurkunde waarom het meer energie kost: De paddles zwiepen een gewicht aan zand weg, waardoor de auto de tegenovergestelde richting in beweegt. Net als een jet-boat water wegschiet achter zich om vooruit te gaan.

Sand paddles zijn ook ideaal om te aquaplanen met je auto indien je je je daaraan durft te wagen. Zelfde principe ;)

Dit kost meer energie dan op een oppervlakte rijden waarop reguliere banden nog enigzins grip hebben. Kortom, zeker aan te raden om conservatief te vertanden. Iets wat met de huidige brushless generatie weleens wordt vergeten.
 
Let wel op dat die inderdaad flink wat van de aandrijving vragen, maar ook veel meer stroom, dus een goede accu en motor/esc is een must!
Plus dat ze alleen te gebruiken zijn in echt mul zand, ik zou gaan voor de Badlands, zoals Savage ook al aangeeft.

Toevallig heb ik vandaag voor het eerst sand paddles gebruikt. Het werk echt heel goed, je hebt zo veel meer grip. Alleen moet je op je vertanding letten, bij mij werd de esc na 2 minuten 87 graden.


Dat bedoelde ik dus :)

EDIT : Excuus ik, dacht dat ik anders vertanden ook had gemeld, dat is niet zo, sorry!
 
ja, die paddles lijken me wel heel leuk! We hebben hier hele steile duinen met (vooral in de zomer) heel los zand...zal inderdaad wel uitkijken zijn voor een niet té warme esc!!

wat bedoelen jullie met "opletten met de vertanding"?
 
De standaard vertanding van de auto's is niet geschikt voor gebruik met de paddle banden....
Ik gok dat je zomaar een tandje of 4~5 op de pinion kleiner moet om de boel niet te overbelasten.
 
Op de rustler rij ik met sandpaddles ,4600 kv motor en 3s
Als vertanding gebruik ik 96-14, 48p
Heb dit weekend nog een alu gearbox gezet , helpt ook voor de koeling

Ps
Zie dat je van koksijde bent. Ik rijd hoofdzakelijk in oostende op het strand ter hoogte van de paardekoers
 
Laatst bewerkt:
Op de rustler rij ik met sandpaddles ,4600 kv motor en 3s
Als vertanding gebruik ik 96-14, 48p
Heb dit weekend nog een alu gearbox gezet , helpt ook voor de koeling

Ps
Zie dat je van koksijde bent. Ik rijd hoofdzakelijk in oostende op het strand ter hoogte van de paardekoers

Zal eens moeten passeren :)
 
De dames en heren die strandfietswedstrijden rijden, rijden met Schwalbe Supermoto's; geen noppen, bijna helemaal glad.
Noppen snijden namelijk in het zand, waardoor je er in wegzakt; noppen scheppen namelijk zand ONDER de auto (of fiets) weg, dan zak je naar beneden in plaats van dat je vooruit gaat.

Een brede band met veel volume en bijna geen noppen graaft zich niet in, maar rijdt over het zand heen.

Heb zelf BadLands en Calibers. Op de laatste duidelijk de meeste snelheid, als ons baantje mul is. Als het vochtig is kies ik misschien voor de BadLands, omdat noppen die ver uit elkaar staan modder sneller kwijt raken.

De vragen over paddles en vertanding komen best vaak voorbij, mijn advies is altijd; gebruik paddles een keer voor de lol, om het te ervaren, je wil het toch wel, wat ik ook zeg ;). Rij altijd met een zo licht mogelijke vertanding; haal je snelheid uit je motorsetje of je stuurkunsten, niet uit de aandrijving!
 
nee... die gaan spinnen op het zand, de kleine nopjes van de calibers welke allemaal overlappen of schuin achter elkaar staan zorgen voor de voortstuwing van de wagen.
grotere noppen zoals een crossmmotor zouden niks doen omdat het zand er tussen blijft glijden en je wagen dan minder snel vooruit gaan. hoe meer kleine nopjes hoe beter omdat het fijne zand er tussen blijft zitten en de band als aquaplaning over het zand heen zal gaan
 
Back
Top