Duits open

Discussie in 'F5J' gestart door trebor siuhyn, 22 sep 2012.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Heren,

    Ik ga 12 t/m 14 Oktober naar het Duits open in Weilheim F5J German Open 2012 MFG Weilheim Ik weet niet of er iemand zin heeft om mee te gaan ik heb nog plaats voor twee personen in de auto dus wie het leuk lijkt een keer een eurotour mee te maken mag mee.

    mvg Robert
     
  2. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    zo de auto vol gepakt tank vol, morgen om vier uur vertrek, ik zal kijken of ik tussen door verslag doen en ik zal ook foto's maken en video. Nu het bed in morgen 789 km weg trappen:(

    Oja Gerben mijn zender ligt ook in de auto ;-)
     
  3. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Veel succes en vooral plezier.
    Ik had graag meegegaan maar krijg het hier thuis niet rond helaas.
    Volgend jaar misschien, en dan eentje die binnen een dag te rijden is...
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Haha, die zender..dat blijft me nog wel even achtervolgen vrees ik...

    Succes!

    Gerben
     
  5. Wimh

    Wimh

    Lid geworden:
    25 mei 2005
    Berichten:
    802
    Locatie:
    Vliermaal, Belgium
    Oh, dat was ik al helemaal vergeten....
    Was zelf ook graag gegaan, maar er zijn dit weekend verkiezingen bij ons....
    ook van mij succes gewenst uiteraard...
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Alweer verkiezingen?
    :p

    Gerben
     
  7. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Ben je al weer terug Robert? Hoe was het?
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    das Flyoff-Ergebniss:

    1. Primož Rižner
    2. Florian Schambeck
    3. Stefan Eder
    4. Karl Hinsch
    5. Sebastjan Hajnsek
    6. Thomas Fischer


    Primož hat im 2. Flyoff-Durchgang voll gepokert und aus nur 33m !! ausgangshöhe die 15 Minuten voll gemacht - Hut ab...
     
  9. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Dit was echt waanzinnig maar mijn verslag en foto's en video's komen eraan ook de video van die waanzinnige vlucht.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    En dat is waar F5J naar toe gaat als het goed is. Waanzinnig laag starten, niet hoog en ver :) (grapje Arno, moet kunnen toch ;) )
     
  11. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat is precies waar ik ook naar toe wil. (staat gelijk aan de 1 sec. start bij F3J)

    Maar vergis je niet in dat verre ;) Een belletje uitdraaien bij een moderate 5m/sec wind verplaatst je als het een beetje meezit (of tegen) al gauw een kilometertje of 2 ........
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Robert,

    Vooruitlopend op t verslag:Hoeveel deelnemers waren er en hoe ist voor jou gelopen?

    Gerben
     
  13. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Christian Seibel
    16 oktober 13:13
    Ein kleiner Bericht über die 1. Deutsche Meisterschaft / German Open in Weilheim am
    13 & 14.10.2012.

    Nun sollte es endlich so weit sein, auch in Deutschland sollte im Rahmen der Eurotour der erste Deutsche Meister im F5J erflogen werden.
    Es traten 23 Teilnehmer in der Seniorenklasse an um sich zu messen und sich zu vergnügen.
    Leider kam eine Jugend und Juniorenmeisterschaft Aufgrund fehlender Teilnehmer nicht zu Stande.
    Ich hoffe, dass dieses sich im nächsten Jahr ändert.
    Es sind lediglich min. 4 Teilnehmer erforderlich um diese Meisterschaft auszutragen.
    Da sind die Chancen auf das Podium zu kommen sehr gut !!

    Es war also nur eine kleine Gruppe an Piloten, die jedoch weite Wege zurücklegten.
    Teilnehmer aus Zilina (Slowakei) fuhren gut 800 km,
    Teilnehmer aus Eibergen (Niederlande) fuhren gut 750 km,
    Teilnehmer aus Logatec (Slowenien) fuhren gut 500km
    und Teilnehmer aus ganz Deutschland reisten bereits auch schon Freitags an.

    Leider war das Wetter Freitags noch mir Regen beschert, so das Probeflüge Buchstäblich ins Wasser fielen.
    Aber bereist am Samstag morgen zeigte sich das Wetter noch leicht vernebelt aber von oben trocken Seite.
    Leider waren teile des Fluggeländes durch die Tage langen zuvor anhaltenden Regen fälle sehr erweicht, so dass sich Gummistiefel lohnten.

    Meine liebe Frau schaffte es den kleinen Fiesta genau über einen Hasenbau abzustellen, der im laufe des Tages einfach einsackte so dass das Vorderrad bis zur Achse einfach versang.

    Aber die Organisatoren hatten selbst für solche Fälle vorgesorgt und schweres Gerät bereit stehen.

    Ich Persönlich war sehr von der Organisation begeistert, es gab vom Frühstück ( wo der Präsident selber die Eier mit Speck brät über Weißwurst Mittags bis zum Krustenbraten mit Spätzle und Rotkraut Abends im großen Zelt alles.

    Ahh Zelt, ich mag kurz unseren Freund Robert aus den NL erwähnen, der zu so später Jahreszeit
    als einziger im Zelt übernachtete. RESPEKT !!

    Auch von der Wettkampforganisation her war alles sehr professionell organisiert es gab Zeitnehmer und eine 1a Zeitansage Computer mit Display.

    Geflogen wurde alles was den Regeln entsprach von Folien bespannten Modellen bis voll CFK Modellen. Oft war dabei sein alles und der letzte Platz sehr begehrt und umstritten.

    Es wurden am Samstag bis 17:00 Uhr 7 Vorrunden geflogen und am Sonntag dann die letzte Vorrunde und das Fly Off mit Siegerehrung.

    An beiden Tagen war das Wetter für die Jahreszeit sehr gut, bei schwachem Wind und geringer bis mäßiger Thermik wurden die 10 Minuten und die 15 min im Fly off oft durchflogen.

    Das Fly Off war sehr spannend , da die Piloten bereits in wenigen Höhenmeter ihre Elektro Motoren drosselten um in Baumwipfel Höhe nach Thermik zu suchen.
    Nach dem alle Piloten die erste Runde komplett durch flogen, war es kaum zu erahnen wer vorne lag.

    Es ergab sich nach der Auswertung folgende Ergebnisse :

    1. Primož Rižner
    2. Florian Schambeck
    3. Stefan Eder
    4. Karl Hinsch
    5. Sebastjan Hajnsek
    6. Thomas Fischer

    Gegen 13:00 Uhr waren am Sonntag alle Durchgänge geflogen und alle waren glücklich, dass es bis auf 1 Baumlandung und defekte Servogetriebe keine größeren Schäden gab.

    Eine als Siegerprämie für den Jugendmeister gedachte Spende von
    Home - Drescher Modellbau -- online-modellbau.de -- Fachgeschäft und Versandhandel und F5J Fliegen - Empfang über 100 €
    wurden spontan zu einer Tombola unter den Piloten von 400 €.

    Dank spenden von
    Stefan Merz von www.sm-modellbau.de über 100€,
    Florian Schambeck von klapptriebwerk.de über 100€
    Stefan Eder von www.Aer-O-Tec.de - Startseite/Startpage über 50 €
    und unseren Freunden der Firma Mibo Mibo Modeli, Internet Shop über 50 €.

    Hierbei sei erwähnt, dass alle Piloten auf eine Ziehung verzichteten und die Gutscheine somit der Jugendgruppe des Weilheimer Vereins zu Gunsten kamen, die auch Ihren Anteil an diesem gelungenen Wettbewerb leistete.

    Dieses habe ich so noch nicht erlebt und war sehr bewegend. Danke sehr !

    Quellen für Fotos und Filme werde ich hier natürlich bekannt geben !

    [media=youtube]vY-5ipeffzs[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  15. Superior

    Superior

    Lid geworden:
    6 sep 2003
    Berichten:
    1.890
    Locatie:
    Zierikzee
    Er staat in het regelement nergens dat je niet mag prikken.
    De schade is voor jezelf lijkt mij.;)
     
  16. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.966
    Locatie:
    Eibergen
    Kort verslag Duits Open

    Vrijdags 's morgens om drie uur richting Weilbach vertrokken een kleine 759 km rijden. De heen reis liep al niet geheel lekker stond in Duisburg al 4 uur in de file.
    Later kreeg ik een telefoontje van het thuis front dat mijn moeder een hersenbloeding had gehad maar dat alles onder controle was en de familie vond dat ik gewoon door moest gaan.
    In de namiddag om rond half zes kwam ik dan eindelijk aan in Weilbach na 14 uur continu doorrijden en alleen stoppen om te tanken.
    Na een warm welkom van de voorzitter daar maar eens op zoek naar mijn pension daar aangekomen blijkt die dicht te zitten en het dichts bijzijnde hotel was 45 minuten rijden :(:mad:. Om maar niet in problemen te denken maar in oplossingen ben ik terug naar het veld gereden en heb mijn modellen tent opgezet in het donker en ben daar maar in gaan overnachten.

    De zaterdag morgen om half zeven eruit en de modellen opbouwen en wie kwam daar aan onze Duitse vriend Christian Seibel die ook in Swalmen mee vloog.
    Samen besloten dat we het weekend elkaar helpen en ondersteunen.

    Het veld was één grote natte boel je had het gevoel op je op een waterbed liep.

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-UJJPLFWN.jpg

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-RESEXH8U.jpg

    Om tien uur was de briefing daar bleek dat er totaal 23 deelnemers overgebleven waren. En werd ik meteen tot jury lid gebombardeerd achteraf zij de organisatie omdat ik ervaring met de F5J had.



    We moesten 8 rondes waarvan 1 schrap vliegen in het weekend de zaterdag hebben we er 6 gevlogen.

    De eerste vlucht van mij was goed niks te klagen het was vroeg en niet thermisch en windstil iedereen was met een minuut of zes beneden. De gemiddelde start hoogte was 190 meter en ik ben eruit gegaan op 194 meter.

    De tweede ronden zag ik achter mij boven het bos op de berg een buizerd draaien dus na de start direct rechtsomkeer en op motor er heen in de laatste 10 seconden nog iets meer hoogte gepakt en op 175 meter eruit gegaan.
    Binnen een minuut zat ik op een mooie uitgang hoogte dat de 10 minuten wel te doen was alleen toe begon de ellende ik was te ver weg gevlogen en had bereik problemen dan wel dan niet en het model ging alle kanten op.
    Met veel pijn en moeite kon ik het model weer onder controle krijgen daarna in één streep terug gevlogen en geland om te kijken wat het probleem was.
    Achteraf uit de logger gegevens en GPS gegevens bleek dat ik wel heel ver weg zat dus eigenlijk had ik achteraf wat terug moeten vliegen en door vliegen.
    Derde vlucht was ook een nette vlucht 160 meter alleen toen had mijn tijdwaarnemer niet opgelet en de tijd niet geklokt dus ik had een reflight kunnen claimen maar dacht daar niet zo snel aan. Bovendien moet je bij een protest €25,00 neertellen en dat vond ik het niet waard, maar door het niet te doen was een goede klassering niet meer mogelijk.
    Vlucht vier was ook een mooie ruim 9 minuten maar met alle toppers in de groep kun je het wel vergeten ook de landingen waren van het type gooi hem daar maar neer met dit als resultaat;

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKZYCWCD.jpg

    http://www.mijnalbum.nl/Foto-AL46L4QF.jpg

    ja je ziet het goed een open buitenloper :rolleyes:

    Ik heb de vijfde ronde verpest door uit te schieten naar de 223 meter (foutje)
    het was al later op de avond en het was niet thermisch meer wel netjes uit gevlogen bijna 9,50 minuten maar met Stefan Eder in je groep en Karel Hinsch wordt je op de hoogte afgestraft :(.
    Vlucht zes was ook weer netjes 175 meter en ruim negen minuten
    Vlucht zeven had ik lekker verpest door maar weer eens te denken dat je een goed vliegende kist misschien toch wel beter kun krijgen en ik een lichtere accu plaats met het gevolg dat de kist K.......T vloog. Start hoogte was weer netjes 180 meter maar de tijd was slecht met 7 minuten.
    na vlucht zeven was het einde dag met de tijd van 18:30 op de klok.

    "s avonds gezellig op de vereniging gegeten er was een warme maaltijd gemaakt die voor de deelnemers gratis zou zijn maar toen weer niet en toch weer wel maar goed ik heb we hebben betaald en gezegd dat het geld maar in de Jugend kas moest.
    De zondag dan de laatste dag 's morgens om zeven uur al het model aan het opbouwen en weer een fout gaan maken door even een vario prop te monteren, het systeem werkt overigens super alleen ik moest de veertjes voor de props nog plaatsen dus toch maar weer terug naar het oude systeem.
    Vlucht acht de laatste want de fly off hoefde ik toch niet te vliegen ook deze vlucht heb ik verkloot door tijdens het aansluiten de schakelaar van het gas los te zetten en de ESC in programmeer stand schoot ondanks de snelle reactie had hij toch de rem gedeactiveerd tja dan kun je de vlucht ook wel weggooien.

    De flyoffs waren schitterend om te zien men is niet boven de 68 meter gestart
    met de top in ronde twee dat Primož Rižner op 33 meter eruit ging.

    Het was een schitterend weekend heel veel geleerd en heel veel gezien ik ben een uitgebreid verslag met foto's en video's aan het maken voor F5J.nl.
    Het weekend was ook slopend want nu twee dagen erna ben ik nog kapot.
    Ook de terug reis was een ritje van ruim 12 tot 13 uur.

    Het mooie is als je dan terug komt en de F5J discussie's leest over de F5J en motoren en modellen dan zie je dat de mening hier geheel anders is als daar.
    De modellen waarmee gevlogen werd waren F3J modellen maar geen elektro uitvoeringen maar gewoon de neus eraf een lange neus met superlichte motoren 55 gr. de tacktiek is weg gaan op vol gas 2 sec daarna naar sleepgas
    en de laatste 15 seconden eventueel naar 150+.
    Doordat de neuzen zo lang zijn kunnen ze weg met accu's op het zwaartepunt en vliegen ze met accu's van rond de 850 Mah.


    wordt vervolgt
     
  17. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Ik hoorde in Swalmen iets mompelen van een "Gentlemans Agreement" .........

    Sorry; staat ook in het reglement (bedankt Arjan)

    Door de spleet tussen spinner en romp minimaal te houden haal je toch een aardig stukje belasting op je motor weg lijkt mij, of zie ik dat fout ?
     
    Laatst bewerkt: 17 okt 2012
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Dat je een borgsom moet betalen bij het indienen van een protest is gebruikelijk. Het is echter ook regel dat je, indien je protest wordt toegekend, deze borgsom weer terug krijgt .........
     
  19. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Priklandingen: staat ook in de reglementen, pagina 9, punt 5.5.11.11 C.
     
  20. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Mijn idee is toch ongeveer gelijk aan wat jij hier omschrijft, alleen dat ik voor die laatste 15 sekonden (nog) meer power aan boord wil hebben ;)
    Heb jij kunnen zien, weet jij, welke motoren ingezet werden (die 55 grams motoren...)
     

Deel Deze Pagina