Duo discus 1:6.5 eigenbouw

Hallo zweefvliegers,

Al een geruime tijd ben ik opzoek naar een mooie zwever in de drie meter klasse.
Ik heb op het punt gestaan om een Alphina 3001 te kopen maar vanwege school is het geld toch richting een ipad gegaan.
Toch blijft het gewoon dat ik graag een grote zwever wil en nu heb ik ook een hele mooie Andrijving er voor gekregen die op een 14x7 3700gr trekkracht kan leveren. Het is een scorpion hki 2221-6 met een 5:1 gear.

Toch is zelfbouw echt iets wat ik vele malen leuker vind als arf jes dus wil ik jullie toch even vragen onder het aërodynamische gedeelte ;-)

Als profiel zat ik aan een HQ 3.0/12 root tot 3.0/10 tip wat zeggen jullie hier van? Het moet een combi zijn van termiek en toch licht acro kunnen hebben
Als vleugelopbouw schuim met glas ingedekt en cfk H ligger met kops balsa eventueel disser (carbon roving is goedkoop voor mij) :-) om het glas mooi op te krijgen kan ik de snijresten een laag mylar geven om daar de vleugel in te bouwen en zo heb ik direct een mooie mal :-)

Als romp wilde ik deze manier gebruiken die hier staat Little Duo Discus - RC Groups

Wat vinden jullie van deze manier van bouwen en zal dit haalbaar zijn?

Groeten Robert

HQ-profielen reageren beter op sneller maken mbv. rolroeren/flaps 1-2à3 mm omhoog dan op langzaam maken door diezelfde roeren 3-4à5 mm naar beneden te zetten. Dus wat dat betreft klopt die 3% welving wel.

HQ-profielen zijn minder geschikt voor kleine Re-getallen. Onder de 150.000 begint het een beetje tegen te vallen. Met een 3m schaalkist kom je dan vaak al fors in de problemen bij de tippen. Want de tipkoordes zijn daar vaak erg klein. Mogelijk kan je met semi-schaal de tip iets vergroten nog wat verbeteren. Maar ik denk dat de kist te klein is en te licht blijft om echt goed te worden.

Het dikteverloop is op zich goed. Aan de tip dunner is verstandig omdat dunnere profielen wat minder problemen hebben met kleine Re-getallen.
Het hangt ook af van hoe je met de kist wilt gaan vliegen en de bouwwijze. Anders gezegd: de belasting en de sterkte. Wordt het een houten vleugel dan zal hij wat dikker moeten worden als een vleugel met een carbon ligger.
Op zich vindt ik 12%-10% wat dik. Hoe ga je bouwen?

Als je hout gaat bouwen en geen harde acro wilt gaan doen, zou 10,5% naar 9,5% een redelijke keuze zijn. Zeker als je goede en iets bredere liggers bouwt. Kijk een goed naar de draadjes van Johannes (Ariel) Surprois en zijn Hast. Heel leerzaam qua houtbouw. Zeker de sterke ligger van zijn Surprois.

Dezelfde welving over de gehele vleugel klopt ook wel. Soms zou je 1/10 of 2/10 % minder welving aan de tip willen, maar dat is van veel factoren afhankelijk.
Wat ik wel belangrijk vind is in het tipprofiel het diktste punt en het punt van de maximale welving wat naar voren te leggen.
HQ/W-3-10 heeft het dikste punt op 32,8% achter de profielneus, en ik zou gevoelsmatig naar 27 à 25% gaan. De max. welving ligt bij 48,7% en die zou ik naar 40% verleggen.

Hoop dat je hier iets aan hebt.
Dirk

Bedankt Dirk hier heb ik wat aan! :-)

De vleugel moet van composiet worden dus disser gfk cfk schuim en kops balsa tussen de liggers. Bij het draadje van berrie van de admas had ik heel wat gezien over liggers en zo wil ik het ook gaan doen.

Wat voor mij erg belangerijk is is dat de snelheid er in blijft zitten na een duikvlucht, ik heb namelijk een 1.2m discus en het stoort mij gigantisch dat je na een duikvlucht maar de helft terug krijgt!

Welving was de kromming van het profiel niet? HQ heeft een mooie lijn aan verschillende profielen maar welke dikte raad je aan voor composiet opbouw? Als ik me niet vergis waren er ook speciale low Reynolds profielen van HQ maar daar ga ik morgen achteraan. Als staartprofiel leek me naca 0009 trouwens een goede.

Bedankt voor de reactie,
Groeten Robert

De vleugel moet van composiet worden dus disser gfk cfk schuim en kops balsa tussen de liggers. Bij het draadje van maartenX? van de admas had ik heel wat gezien over liggers en zo wil ik het ook gaan doen.
Draadje van Berrie (en een beetje van Dirk) :rolleyes:
Composiet en CFK! Dan 10% - 9%.
Gebruik het Excel-sheet van Christin Baron eens om je ligger te dimensioneren.

Wat voor mij erg belangerijk is is dat de snelheid er in blijft zitten na een duikvlucht, ik heb namelijk een 1.2m discus en het stoort mij gigantisch dat je na een duikvlucht maar de helft terug krijgt!
Dan kun je wellicht beter naar 2,5% welving gaan. Mits de romp niet al te zot dik is, en je niet een al te lage vleugelbelasting hebt.
Welving was de kromming van het profiel niet?
Yep.
... maar welke dikte raad je aan voor composiet opbouw? Als ik me niet vergis waren er ook speciale low Reynolds profielen van HQ maar daar ga ik morgen achteraan.
Zie hiervoor. 2,5% dus.
Speciale low-Reynolds-HQ-profielen ken ik niet.
Als staartprofiel leek me naca 0009 trouwens een goede.
SD8020 heeft minder last van het zgn. deadband-effect (stuurbewegingen vlak rond nul hebben veel minder effect).

Dirk.

Waar kun je de welving van HQ profielen zien in procenten? Eerste nummer is welving in procente tweede profieldikte in???

Erg mooi die exel sheet zal hem zeker gaan gebruiken bedankt voor de hulp!

Laatst bewerkt:
Waar kun je de welving van HQ profielen zien in procenten?
Profili2

N.B.
Ik weet niet of er een probleem met de website is, of dat het aan mijn verouderde IExplorer 7 :( ligt. Die heb ik nl. op mijn werk, en ik kan/mag niets anders installeren.
Ga naar de Engelse vlag (bij mij niet zichtbaar, re plaatje).

Eerste nummer is welving in procente tweede profieldikte in???
Wat dacht je van procenten?! :rolleyes:

Erg mooi die exel sheet zal hem zeker gaan gebruiken bedankt voor de hulp!
Veel plezier ermee.

Dirk.

Kijk hier eens ;

Little Duo Discus - RC Groups

Hij gebruikt een S3010 profile

S3010.jpg

Lyckele

Het model die ik wil maken die is 3M en wil ik graag gaan gebruiken voor termiek en acro het gaat op rcgroups om een hellingzweef model van twee meter met een houtvleugel. Ik ga maar eens opzoek naar het profiel die Dirk gaf :-)

http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/afplots/hq259.gif
http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/afplots/hq2510.gif

Op deze vleugelprofielen zal ik dus uit moeten komen.
Voor het maken zal ik alleen wel een tussenvorm moeten hebben van de twee weten jullie hoe dat moet?

En Wash-out is dat eventueel niet veel makkelijker/efficenter te maken door de chamber iets te verminderen bij de tip? Is Wash out nodig bij zo'n kist?
http://www.ae.illinois.edu/m-selig/ads/afplots/hq2510.gif
Dit is dan het profiel dat eventueel te gebruiken is.

Ik ben er erg blij mee dat jullie me helpen bij deze kist vind het nadenken en ontwerpen een hele goede tijdsbesteding in de bus of savonds waar ik heel veel :-)
Groeten Robert

Het model die ik wil maken die is 3M en wil ik graag gaan gebruiken voor termiek en acro het gaat op rcgroups om een hellingzweef model van twee meter met een houtvleugel. Ik ga maar eens opzoek naar het profiel die Dirk gaf :-)

Het profiel wat ik noemde (SD8020) is een symmetrisch profiel voor stabilo en kielvlak. Alternatieven zijn HT12 en HT14 van Mark Drela.

Hier vindt je meer dan 1000 profielen (plaatjes en coördinaten). Alfabetisch geördend. Modelprofielen en profielen voor full-size aircraft.

Als je Profili2 nog niet hebt (verwacht ik niet, want is kooppakket) kun je profielen afdrukken mbv. WinFoil 2.11, en vergeet de update naar WinFoil 2.12 niet.

Als je een profiel (coördinaten) niet kunt vinden: stel de vraag op het forum (hier). Ik en anderen hier hebben er heel veel.

Dirk.

Dirk

Klopt heb ik heb het profiel al in cad staan en bij de staart gevoegd :-)

Ht profielen zijn te dun bij de staart helaas voor de constructie bij de staart omdat het einde gewoon te dun is :-(

Ik heb profilli helaas niet.

Stuur mij eens jouw gewone emailadres via een PB-tje.
Niet open en bloot hier, tezij je een abonnement op SPAM wilt ...

Even een update,

Na veel tekenen en denken heb ik alles in autocad gezet en er een mooie tekening van gemaakt ik zal eens kijken of ik daar een mooie foto van zou kunnen plaatsen.

De spullen van carbonwinkel die zijn onderweg om de mallen te bouwen. Alleen bij de romp zit nog wat twijfel, ik kan een schuimen rompplug maken en daar twee negatieve mallen van bouwen of in de verloren mal methode gaan bouwen. Wat geniet de voorkeur van de experts?
Het is het plan om er twee of drie te bouwen als hij goed vliegt.

Ook zag ik dat er een nieuwe soort glasvezel was uitgebracht genaamt hollow glas fiber:

Glasvezel weefsel hol 160 g/m² satijn 5/3 geweven, 92 cm breed - Carbonwinkel.nl

Dit zal als basis weefsel gebruikt worden.

Verder is de aandrijving ook al voor elkaar:
Scorpion HK 2221/6 - 4400KV mit Micro Edition 5:1NL

Dit heb ik thuis liggen alleen zijn de scorpion lagers omgeruild voor hyperion lagers omdat die onderhoudsvrij zijn. Het moet gedraaid worden op een 14x7' prop

Verder is het de bedoeling om er volledig hs 65 hb voor te gebruiken omdat ik daar goede ervaringen mee heb.

Volgende week dus beginnen met de mallen en dan proberen hem voor het mooie weer klaar te hebben!

Ff een sfeer plaatje:

Robbe-DUO-Discus-3m-GFK-mit-EZF-1-2584-1.jpg

IMG_0691.jpg

IMG_0692.jpg

IMG_0693.jpg

hoofdligger had ik in gedachten om 2x balsa 5mm onder 45 graden doen. natuurlijk moet er nog carbon overheen dat is enkel nog niet getekend.

dat mooie exel tabel die dirk me gaf kan ik helaas niets mee, het lukt me gewoon niet om het te begrijpen ondanks dat ik zo mijn best doe... misschien over een een paar jaar maar ik doen nou eenmaal geen gymnasium maar mbo bol 3-4 vliegtuig techniek.

Back