Durafly Curtiss P-40N Warhawk 1100mm

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
Halloa mensen :)

gisteren (op het moment dat ik dit schreef) bracht HobbyKing de lang verwachte Durafly P40 uit. Een aanvulling op de andere Durafly 1100mm warbirds, al is deze wel aanmerkelijk zwaarder dan de anderen.

Specs:
Wingspan: 1100mm (43.3")
Flying Weight: 1300-1400g (45-49oz)
ESC: Durafly 45A Brushless ESC
Motor: Durafly 3536 900kv Outrunner
Prop: 10x5 3 Blade
Servos: 7x 9g (2 Aileron, 2 Flap, Elevator, Rudder, Bomb)
Controls: 6-7ch Required (7 if using included bomb drop)
Retracts: Servoless Twist & Turn, Metal Trunnion, 100 Degree

Required:
2200mah 3S 65C or 2200mah 4S 25-35C LiPo Battery
6-7 Channel Transmitter and Receiver

Ik zal meerdere video's over dit toestel maken, maar voor nu..
Mijn unboxing ervan :)

Ja, ik zat te twijfelen... vanaf de start van het project... maar heb inmiddels zware foamievrees, tenzij zelfbouw.
Er zijn tuurlijk wel goede modelletjes op de markt geweest. Maar na Hype Extra. Nee. Genezen.

Hij is fraai gestoken. Mooier dan de oudere FMS. (komt een P-40B aan). Matrijzen zijn mooi CNC uitgewerkt. Oogt voortreffelijk. HK heeft gelazer gehad met de grote P-40N.

Zal in een handomdraai uitverkocht zijn. Ik twijfel wegens de vele projecten en wat er nog aan vast kleeft om het alles vliegend te krijgen. Focus. Maar ik twijfel...

Ben jij overigens officieel aangesteld spreekbuis voor HK?
Of gewoon genetisch gedreven schuimkenner :)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Foamfrees?? Waarom dat? Ik heb zelf ook wel enkele balsa vliegtuigen.. Maar foam vliegt relaxter (dus doe / leer je meer).
Wat was er mis met jouw Hype?
Ik heb dan toevallig weer een Balsa Hype (Sbach) waar vanalles mis mee was :D haha

Ik heb enkele FMS vliegtuigen helpen bouwen (die waren niet van mij).. daar was zoveel mis mee (slecht / niet passende onderdelen.. dom ontworpen)..

Ik heb niets met HK te maken.. Maar ze hebben veel vliegtuigen.. Het is in 1 dag in huis EN het word goed bekeken op YT..
2 van m'n HK vliegtuigen zijn balsa toestellen trouwens..

mvg
Roeland

Achhh... isss verpakkingsmateriaal...Whoeha!Gepoft plastic :D

De Hype was erg slecht afgeleverd. Hoewel het model op zich prachtige lijnen heeft.
Af fabriek is er gewoon gerotzooid. Hype eigelijk belazerd in de inkoop-deal.
Scheve motoren, niet sluitende cabine kapjes. Afwerking belabberd. Servo door vleugel gedrukt. Blazen in de aflak/transfers. Verschrikkelijk. Uiteindelijk van twee bouwdozen 1 gemaakt. Daar de garantie begon te verdampen door economische omstandigheden van Hype, een nageleverde doos mogen houden. Heel erg netjes van mijn leverancier. Heeft het uit eigen zak opgelost. De vertegenwoordiger kwam ook niet, die was al ontslagen... sneu verhaal.

Die samenstelling vloog, altans daar leek het op. Vervolgens niet te landen door een ontwerpfout in het vleugelprofiel, dat pertinente tipstalls gaf. Dat aangepast met een slimme truck.
Tipverdraaiing ingebouwd. Maar nog steeds speedstalls.. uiteindelijk gesneuveld in een turbulente, en opvolgende stall niet meer te redden. Vleugels verschilden in gewicht behoorlijk. Dus geen constante in schuimgewicht. Met bandenlood gebalanceerd. Hielp enorm. Scharnieren die niet vast zaten, maar ook niet opnieuw te verlijmen waren. Zeer broos. Ailerons krom als een hoepel. Dan dat landingsgestel... Uri Geller kwaliteit.

Dus op een dag repareer ik de vleugels wel met carbon versteviging of snij ik een nieuwe vleugel. Met een correct, bewezen vol synmmetrisch profiel. Maar eigenlijk is het paarlen voor de zwijnen. Balsa en flink Motip verstuivend wordt het een duur kitje. Motor overtuigde overigens wel! 650kv met goede waarden. Ook door de juiste prop te kiezen. En kan best op een ander bakkie. Servo's eigenlijk ook niet slecht. 1 maakte wel veel herrie. Maar keurige resolutie.

Denk dat de Parkzone Mentor een van de beste foamies is geweest. Idd goed voor de reflexen. Maar die zijn toch wel goed genoeg. Kan altijd beter.

Ik had veel gelezen over de grotere P-40 van HK op RC-Groups. Was veel mis mee, maar scheen goed te vliegen.

Vlieg je op Dalfsen of in Kampen?

Gewicht? Als het maar stijfheid behoud. Heb een Pilot PT-19 dat formaat, balsa, en die is zwaarder. Tuft op een FS-26. Maar is daarmee niet echt 'capriolisch'. Deze P-40 lijkt goed door te pakken in vlucht, en kan je er mooie warbird wendingen mee sturen.
3S of 4S?

gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik heb toevallig vanavond met de Hype Funtastic van mijn broer (ik heb er zelf ook 1 als FPV toestel) gevlogen.. Die vliegen Enorm goed! M'n broer had zo'n 1,5 jaar niet gevlogen (en was toen nog beginner) maar het ging hem ook prima af :)
En mijn favoriete toestel is een (balsa) Sbach 342 van Hype.. Daarvan waren echter 2 servo's dood bij het uitpakken :(
Dat het de laatste tijd slecht ging bij Hype (Robbe dus) was inderdaad zeer goed te merken..

Qua foamies heb ik de hoogste pet op over Multiplex toestellen.. Daarvan is de fit & finish eigelijk altijd zeer goed en ze vliegen uitstekend..

Ik vlieg altijd wild, op een industrie-terrein (waar we toestemming voor hebben van de gemeente)

4S :)

mvg
Roeland

Et voila.. De P-40 zit inmiddels in elkaar, en bij deze een verslag van hoe de assamblage ging :)
De bouw ging trouwens wel Snel (als ik het niet ook aan het filmen zou zijn geweest :P)

Ik had erg veel pech met deze. De S Bach vliegt totaal anders. Bijna geen vergelijk.
Het model had overigens ook al dienst gedaan in de USA onder andere naam.
Even rampzalig. Ze hoopten in China op een extra leven in een ander kleurjasje.
Prachtig 'pak' overigens... Wel zeggen we dan... 'Garbage in, garbage out!'

Juist wel mooi dat het model niet zo uitgesproken is in detail. Geeft een beter schaalgevoel dan die uitgesproken diepgetrokken verdelingen... FMS etc.
Je kan hem verbeteren in details... maar het is een vlieger. Wellicht zelfs voor dynamic soaring... setje extra vleugels erbij met meer span :-) Maar dat is er niet voor.
Nu een fimpje van het vliegen!
GrBas

Hey Roeland,

Heb je toevallig al gevlogen met de P40? Ik ben benieuwd wat je er van vind of gaat vinden en op welke lipo's je vliegt . Hopelijk test je beide lipo's om een goed beeld te vormen. Zit er sterk aan te denken om deze aan mijn collectie toe te gaan voegen echter ben ik een beetje kritisch vanwege het gewicht en dan een 4S lipo.

Groeten, Maarten

Dat gewicht maak ik niet zo mijn zorgen om. Vliegt toch wel. Goed sturen bij het landen. Elke P40 is bijkans een draak om te vliegen. Je kan altijd de retracts weghalen voor "Parkzone buikschuivers"... heb je ook geen nose-overs met die kleine wieltjes. (CG altijd bepalen met de wielen ingeklapt)

Wat meer semi-scale?... gewoon een grote Ziroly bouwen... maakt ook direct indruk bij transport in een stationwagon... met een grote haaienbek achter de zijruit :)

Wel zag ik dat de prijs per vandaag pardoes is verhoogd! van 160 naar 164 euronauten... daar hebben wij niets voor hoeven doen... alleen nalaten te kopen :)

Prijs komt denk ik door de euro vs dollar. Wat maakt dat je zegt dat de P40 een draak om te vliegen is? Qua gewicht maak ik me een beetje zorgen met de snelheid bij het landen en het uit de lucht vallen..

Nose-over hoort bij deze kisten om te voorkomen. Die haaienbek zou ik wel liever hebben dan de decals welke meegeleverd zijn eerlijk gezegt ;-)

Vaak kom je met deze kistjes, (ik had de spit) met de geadviseerde accu uit op een achterlijk zwaartepunt, en ja, dan is het een draak om te vliegen. Zeker met wat wind. Let daar goed op.

Omdat algemeen vrijwel elke P-40 lastig(er) te vliegen is. Dat kan iedere schaalvlieger wel beamen. Of deze dat ook heeft?
Het zit een beetje beslecht in het ontwerp. De echte waren dat overigens ook.
Gingen een groot aantal aan flarden zonder ooit een gevechtshandeling...
Puur op starten en landen.

De grote Ziroli (geen ARF, maar zelfbouw) zijn zo uitontwikkeld dat ze wat beter vliegen. Maar Pica -de ergste- de Top Flite Gold Edition is het opletten en de oude Red Box (Dave Plat) is ook link, zo zijn er nog een aantal, moet je bij de start vanaf de grond eerst op snelheid zetten. Dan pas iets van up. Anders heb je radstand.

Bijkans heeft HK deze goed getest. Maar het zal geen beginnerskistje wezen.
HK heeft ook verdomd goede demonstratie piloten... hebben snel door, goede reflexen.
Kampioenen olympisch schoonvliegen...

Nose over? Daarvoor moeten de pootjes verder naar voren doordraaien. 100 tot 105º.
Weet niet of deze dat doen. Nose overs zijn niet leuk, heb je rap de prop aan flarden, kan je gevoegelijk een puntzak vol losse props gaan aanschaffen. En dat 'horen bij' ben je snel zat.

Maarja... de prijs is 2x boodschapjes AH. Vliegt ie niet lekker...dan is ie aan het plafond altijd nog een juweel :) En dat zou zelfs voor mij nog wel een overweging zijn...

Oeps, oh pardon... Fender bender...

352958077_dd471397c5_o.jpg

446038283_2d6a6c5578_o.jpg

438334639_5e7cb4ed6b_o.jpg

Zo zien we het liefst onze garage gevuld...

1033647703_44c4cf4515_o.jpg

Kijk... zo worden ze gebouwd bij Durafly... netjes opgesteld... voor emballage... stoer!

FightersWalnutRidge002a.jpg

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Eigenlijk moet je ze vanaf een harde baan vliegen. Maar je hebt gelijk, als static model is hij zijn geld al waard.

Ja dat klinkt allemaal wel als mijn mustang met dat drakonische vlieggedrag ;-). De pootjes hebben 100 graden idd. Lipo's en cg heb ik een mooie balanceer tool voor om vervelende situaties te voorkomen.

Ben benieuwd naar de review van Dutchrc. Het is inderdaad een juweel om naar te kijken dus als ie niet vliegt....

Back