Bouwverslag Durafly Ryan STA PH-STM ombouw

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door E.hof, 7 jan 2020.

  1. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Wegens een naderende verhuizing heb ik besloten enkele projecten af te maken en te koop te zetten. 1 van die projecten is de ombouw van een Durafly Ryan STA naar de Nederlandse PH-STM. Omdat ik de in aanbouw zijnde E-flite Stearman vooralsnog wil behouden heb ik dit project op hold gezet en ben met de Ryan begonnen. De Ryan is inmiddels klaar, en zelfs al weer verkocht. Ik wil toch in een paar grote stappen laten zien hoe de ombouw is gegaan...

    In 2015 kocht ik de Durafly ARF bij HK. Omdat de productie eind dat jaar stopte, gingen alle reservedelen in 2016 in de aanbieding. Ik kon voor een redelijke prijs een vleugelset, romp en motorkap bemachtigen. De rest van de onderdelen heb ik nagemaakt van de ARF en deze weer doorverkocht.

    Dit is de Durafly versie (spanwijdte 965 mm):
    000.jpg

    Dit moet het gaan worden:
    001.jpg

    Ik ben begonnen met het overtrekken van het stabilo.
    003.jpg

    Er zijn 4 glasvezel stuurhevels nodig...
    004.jpg

    ... voor hoogte, richting en rolroeren.
    005.jpg

    Deze tekening heb ik als basis gebruikt.
    006.jpg

    Het stabilo vervolgens voorzien van valse ribben.
    007.jpg

    En de andere zijde
    008.jpg

    Hetzelfde voor de hoogteroeren
    009.jpg

    En een totaal overzicht
    010.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2020
    Ramses vindt dit leuk.
  2. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Het luik met de cockpit was niet meer los te koop:hammer: en moest ik namaken. Het onderdeel van de ARF heb ik dus nagemeten en getekend.
    011.jpg

    Begonnen met een basis van vuren latjes
    012.jpg

    Enkele multiplex en balsa spanten gemaakt. De houders van het luik zijn van multiplex.
    013.jpg

    De voorste houder steekt in het “brandschot” van de romp. De achterste houder wordt voorzien van magneten.
    014.jpg

    De spanten op hun plek
    015.jpg

    De voorzijde krijgt extra versteviging van vuren suikerspin stokjeso_O en de cockpitvloeren zitten erin.
    016.jpg

    Dan in het zonnetje:cool: de 1,5 mm balsa beplanking met ammoniak voorvormen rond een koker van karton.
    017.jpg

    Daarna is hij relatief gemakkelijk met spelden in de juiste contour vast te zetten.
    018.jpg

    Als laatste nog wat versiering…
    019.jpg

    …en schuren, totdat ‘ie perfect op de romp past. De romp is inmiddels verlost van folie en de (veel te grote) plastic hoofdsteun.
    020.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 7 jan 2020
  3. Bart83

    Bart83 verslagschrijvers

    Lid geworden:
    1 okt 2007
    Berichten:
    2.574
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hey leuk ! komt ergens bekend van voor ;)

    Mvg,

    Bart
     
    E.hof vindt dit leuk.
  4. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Heeze
    .
    Mooi werk weer Eddy! :thumbsup:

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankjewel Bart en Ramses:)!

    @Bart, inderdaad grappig dat je elkaar via verschillende media tegenkomt;).

    Het is tijd om de magneetjes in te lijmen met epoxy.
    021.jpg

    Dan de cockpit openingen aan de hand van een sjabloon.
    022.jpg

    Kijk, dat lijkt er meer op:cool:.
    023.jpg

    De randen zijn gemaakt van benzineslang die in de lengte is doorgesneden.
    024.jpg

    Na het bekleden worden ze definitief vastgezet.
    025.jpg

    Het kielvlak krijgt ook valse ribben. De vorm heb ik van de ARF overgenomen.
    026.jpg

    En het richtingsroer.
    027.jpg

    Idem voor de andere kant.
    028.jpg

    Dan de leading en trailing edges.
    029.jpg

    En ruwbouw klaar:yes::
    030.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    strutter, PapaHotel en Bart83 vinden dit leuk.
  6. strutter

    strutter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.018
    Locatie:
    Haarlem
    Gaaf gedaan, mooie kist ook :thumbsup:

    Groeten, Ralf
     
  7. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankjewel Ralf:)!

    De volgende stap is het verwijderen van de folie van de vleugels.
    031.jpg

    De servo’s zitten rechtop gemonteerd, waardoor een groot deel onder de vleugel uitsteekt. Ik vind dat niet mooi, dus is de servo steun verwijderd.
    032.jpg

    Vanwege de grote ruimte tussen de vleugel en rolroer- uiteinde is opvulling voorzien.
    033.jpg

    Nu is de nieuwe servo montage aan de beurt. Dit zorgt ervoor dat alleen de hevel uitsteekt. Hiervoor onderdelen gesneden uit 2 mm triplex.
    034.jpg

    De overige onderdelen zijn uit 2,5 mm multiplex gemaakt.
    035.jpg

    Even passen:cool:...
    036.jpg

    De uitsparingen voor de servo hevels, en steuntjes zijn gemaakt.
    037.jpg

    Nadat alles is verlijmd (de steuntjes nog met epoxy versterkt) is het gereed om in de vleugel te plaatsen.
    038.jpg

    Even iets anders: de romp van de Durafly is behoorlijk langer en daardoor niet op schaal:confused:. Ik heb hem daarom ca. 30 mm ingekort, zodat de stabilo leading edge tegen het laatste spant ligt.
    Hij is nog steeds te lang, maar ivm de vliegeigenschappen hou ik het hierbij:rolleyes:.
    039.jpg

    Als afsluiter heb ik het kielvlak pasgemaakt op de ingekorte romp.
    040.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Laatst bewerkt: 9 jan 2020
    PapaHotel vindt dit leuk.
  8. Vinze

    Vinze

    Lid geworden:
    2 sep 2002
    Berichten:
    987
    Locatie:
    hellevoetsluis/ MCV Voorne Putten
    hé leuk
    ik heb ook een ARF waar ik dit wil doen en een nieuw jasje aan wil geven, heb je een tip hoe je dit goed kan verwijderen en een cleane vleugel overhoudt?

    gr

    vinze
     
  9. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo Vince, ik heb de folie met een strijkijzer/ folieboutje warm gemaakt en de folie er warm afgetrokken. Het kan ook met een verfstripper en misschien zelfs al met een föhn.

    Groeten, Eddy
     
  10. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Vandaag is de nieuwe hoofdsteun aan de beurt.
    041.jpg

    Het balsa ruw in vorm gesneden.
    042.jpg

    Dan een papieren sjabloon gemaakt en het balsa rond geschaafd.
    043.jpg

    Na het schuren voelt ‘ie lekker glad:).
    044.jpg

    En naar zijn definitieve "rustplaats".
    045.jpg

    Dan de tussenstand.
    046.jpg

    En nog een plaatje.
    047.jpg

    Waar is dit nou goed voor :eek:?
    048.jpg

    ... om de servo montage op z’n plek houden.
    049.jpg

    De vleugelhelften zijn hiermee ruwbouw klaar:yes:.
    050.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    strutter vindt dit leuk.
  11. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Het klusje waar ik het meest tegenop zag, was het fabriceren van de wielkappen. Aan de hand van de tekening heb ik de basisvorm van 2 mm triplex gemaakt. Om breuk te voorkomen is de wielopening eerst nog gesloten.
    051.jpg

    Vervolgens 1 zijde met balsa opvullen. Het asgat zit op de juiste plek en wordt later in de zijwand overgenomen, voordat het balsa verwijderd wordt. In de uitsparingen kan de figuurzaag gestoken worden.
    052.jpg

    Hier wordt de 2 mm triplex zijwand geplaatst. De positie voor de as wordt nu overgenomen. Het balsa wat verwijderd moet worden, wordt niet vastgelijmd. De rest wel.
    053.jpg

    Dan de 2e zijde met balsa opvullen.
    054.jpg

    Uiteindelijk zijn nog 3 mm triplex stripjes toegevoegd voor extra sterkte. Voordat de 2e zijde werd verlijmd, heb ik enkele gaatjes geprikt zodat ik globaal de zaagcontour van de basisvorm weet.
    055.jpg

    En gezaagd.
    056.jpg

    Dan het wiel passen. De as is meteen goed uitgelijnd.
    057.jpg

    Nu kunnen de zijwanden verder met balsa worden opgevuld.
    058.jpg

    Nadat de uitsparing voor de landingspoot is voorzien kan het schaven beginnen…
    059.jpg

    … en zijn ze ruwbouw klaar.
    060.jpg

    Groeten, Eddy
     
    Arnold 85, Ramses, strutter en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  12. Ramses

    Ramses The First Aviators

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Heeze
    .
    Mooi, strak, netjes en degelijk handwerk als altijd!
    Wordt (is ;)) weer een beauty! :thumbsup:
    Heb je er voor de verkoop zelf nog wel mee gevlogen?

    Groeten, Ramses
    .
     
    E.hof vindt dit leuk.
  13. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.135
    Locatie:
    Stein
    Mooi project.
    Je laat hier zien dat je met de ombouw van een ARF kist toch mooie schaalbouw kan bedrijven.
    Ik hoop dat er modelbouwers op het forum zijn die op deze manier gaan schaal bouwen.

    Ton
     
    E.hof vindt dit leuk.
  14. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Dankjewel Ramses en Ton:)!

    @Ramses, ik heb er niet mee gevlogen. De kans is zelfs groot dat er niet mee gevlogen gaat worden, aangezien de koper hem wilde ophangen en aangaf niets met RC te hebben:D.

    Het einde van de ruwbouw nadert. De volgende klussen zijn nog gedaan:
    De vleugelhelften verlijmen.
    061.jpg

    Een paar stuurstang geleiders die met tape onder spanning staan, zijn voldoende om de zaak bij elkaar te houden.
    062.jpg

    Aan de onderzijde komt een multiplex plaatje waar de montagebouten doorheen gaan.
    063.jpg

    Aan de leading edge nog een vulstukje voor een gestroomlijnde overgang tussen romp en vleugel.
    064.jpg

    De PH-STM heeft opvallende versterkingslijsten vlak onder de cockpitrand. Hier komen de suikerspin stokjes weer van pas. Nu ik dit schrijf, zie ik pas dat ze eigenlijk hoger hadden gemoeten:confused:.
    065.jpg

    Ze lopen aan de achterzijde door.
    066.jpg

    En hiermee is alles ruwbouw klaar en ben ik begonnen met het schuren van het stabilo.
    067.jpg

    Toen het kielvlak…
    068.jpg

    … en het richtingsroer.
    069.jpg

    Dan de scharnieren met epoxy vastzetten.
    070.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Frits37, Bart83 en Ramses vinden dit leuk.
  15. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Bij deze weer een update. De wielkappen zijn geschuurd.
    071.jpg

    072.jpg

    073.jpg

    De uitsparingen, waar normaal de spankabels in gemonteerd worden, zijn aangebracht.
    074.jpg

    Daarna begonnen met bespannen.
    075.jpg

    Om de rondingen voldoende strak te krijgen breng ik delingen aan, zoals bij de echte Ryan.
    076.jpg

    Vervolgens de uitspringen zwart inkleuren.
    077.jpg

    Dan met epoxy de landingspoten verlijmen (niet de wielen vergeten)…
    078.jpg

    …en de fairings.
    079.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Ramses en strutter vinden dit leuk.
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Verder met het bespannen.
    Het richtingsroer.
    080.jpg

    De zwarte randen erlangs.
    081.jpg

    082.jpg

    Het staartwiel gebogen en met epoxy op z’n plek, evenals de glasvezel stuurhevel.
    083.jpg

    Het hoogteroer. De ribben komen mooi uit…
    084.jpg

    …en de stuurhevel met epoxy vastgezet.
    085.jpg

    Hetzelfde voor de rolroeren.
    086.jpg

    Dan begonnen met de vleugel.
    087.jpg

    De onderzijde:
    088.jpg

    De bovenzijde:
    089.jpg

    Binnenkort meer.

    Groeten, Eddy
     
    Bart83 en strutter vinden dit leuk.
  17. PapaHotel

    PapaHotel

    Lid geworden:
    25 jul 2008
    Berichten:
    715
    Locatie:
    Den Haag
    Het wordt erg mooi.
    Ik heb het niet kunnen vinden in het verslag, waar is de aluminiumkleurige vleugel bekleding van gemaakt?

    Groet, Sinan
     
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.010
    Locatie:
    Zuidelijk
    :rofl: ...en dan ga je juist bouwen waar de meesten druk bezig zijn met regelen, uitzoeken en alvast inpakken, respect! :)

    Leuk project hoor!

    Grt,
    Gerald
     
  19. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    @Sinan, het is bespanfolie van HK en fijn spul.
    @Gerald, door projecten af te maken en weg te doen heb ik straks minder uit te zoeken en in te pakken:rolleyes:. Ik raak daardoor enorm gemotiveerd;). En mijn vrouw is heel goed in regelen, vind ik tenminste:D.

    Groeten, Eddy
     
    Bart83 vindt dit leuk.
  20. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    348
    Locatie:
    Nunspeet
    Hallo allemaal,

    Weer verder met het bespannen.
    De hoofdsteun:
    090.jpg

    De romp…
    091.jpg

    …en de andere zijde.
    092.jpg

    De cockpitkap:
    093.jpg

    Even passen:
    094.jpg

    De binnenzijde van de cockpitkap in zilverkleur.
    095.jpg

    De bovenzijde deels zwart.
    096.jpg

    Het rubber voor de randen weer tevoorschijn gehaald.
    097.jpg

    En vastgezet.
    098.jpg

    099.jpg

    Binnenkort weer meer.

    Groeten, Eddy
     
    strutter en Bart83 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina