Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Dat vind ik ook. Maar met die kunde en deze afronding tot goed, was ik naar een mooie NL lasergesneden kit overgestapt. Uit pure bouwdrift[emoji106]

• Like
Reactions: Cnn
Tundra eerste vlucht na herstel.

Gisteren de Tundra gevlogen na herstel.
Was iets windig en bokkig maar daar kan ik wel mee overweg.
Hoogte roer stond niet goed, teveel hoog dus flink moeten trimmen.
na de eerste vlucht heb ik dit mechanisch weer goed gezet, daarna gevlogen en perfect.
Daarna wat test gedaan, vliegt hij een beetje recht en gekeken naar het zwaartepunt tijdens de vlucht.
Daarna stall test gedaan en dat viel niet tegen.
Had het zwaartepunt volgens manual, maar na mijn testen ga ik hem nog iets meer terug plaatsen.

Ook op de rol moest ik trimmen, thuis op mijn gemak (was koud buiten) na gekeken en mijn linker flap stond nog een beetje uit dit dus goed gezet dat ze beide nu mooi aansluiten op de vleugel.

Verder geen rare dingen gezien.
Groet Hans

ps net nog ff na CG gekeken.
manual zegt 50-60mm, volgens de 30% regel kom ik op 67mm uit ga daar de volgende keer eens mee vliegen.

Laatst bewerkt:
Update
Vandaag nog ff gevlogen de laatste keer dit jaar.
Nu ik het CG op 67-70mm heb liggen, vliegt hij lekker rustig.
Bij half flaps heb ik diep bij gemixed, en bij full flaps moest ik er flink wat diep bij mixen.

ps filmpje is rommelig moest het zelf filmen ha ha
grts Hans

Laatst bewerkt:
  • Like
IMG_5781.JPG
Beste vliegwensen voor 2021

• Like
Hallo profs ,
De durafly tundra leek mij ook een mooi vliegtuig ,en nu heb ik er een , uitgerust met een giro en RTH systeem lite kopilot van zohd . zender radiolink10II.
wat mij bij het afregelen op viel is dat de stroomregelaar van de motor heet werd terwijl nog niet gevlogen werd. en de gps van zohd ook heet werd (deze 2 doen de warm lijm terug smelten) .het gps systeem kon na een paar grond testen al niet meer zijn plaats bepalen , maar het giro stabiliteit systeem deed het wel goed op de grond en met de eerste vlucht.
Met de 2de vlucht was ik op een gegeven moment de totale controle kwijt en eindigde +- 250m 350m van mij af in een crash. prop kapot neus gescheurd en de vleugels los van de romp ....
Vliegtuig gerepareerd . vorige week op nieuw gaan vliegen met en mooie vlucht met giro stabiliteit systeem op actief . Nu vandaag weer vliegen met het met het giro stabiliteit systeem op actief , na 3 tal minuten stop de motor? vliegtuig terug gedraaid en begin hoogte verliezen , flapps omlaag en kan veilig verder terug zweven en landen . (mooi he , terug zweven daarvoor heb ik gekocht)
Maar dat die motor zomaar uitval ?aan de stroomregelaar gevoelt : heet maar net niet om de vingers te verbranden . Effe gewacht ,nu schakelaar op de zender om gezet :zonder giro stabiliteitssysteem . teveel lift en draait linksom in het veld crash ,niks kapot ,alles bij getrimd dmv vergeleken met de giro stabiliteit systeem op en af te zetten en zo de trim bij geregeld dat de servo's niet omstellen .
Start goed zonder het giro stabiliteit systeem ,vliegt mooi en is handelbaar tot op een 200 a 300 m afstand reageert niet meer draait weg en omhoog recht omlaag weer om hoog draait weg en stort neer .
Nu , naar de crash plaat gegaan en op die plaats was ook geen gsm ontvangst of gsm bereik. heeft dit laatste nu iets te maken met de crash. Is er een soort storings veld op die plaats ?. ( geen luchthaven of militair domein ,industrie terrein de buurt)
De gsm mast staat 400m verder en daar heb ik ook al gevlogen met een Hubsan spy hawk . en hier waar de crash is heb ik ook al met de Hubsan spy hawk gevlogen. snap er niks van .wat is jullie gedacht hier over. De 2 antenne kabels van de ontvanger liggen over de bodem naar achter en het laatste stukje een antenne kabel heeft een hoekje om geplooid van 90° over de breedte van de romp.
Graag jullie gedacht .
mvg Tony

Beste Tony,

ik heb een project ( voor mijn werk in de bouw ) waar ik al een jaar aan het werk ben, ik heb mijn DJI drone meegenomen om wat foto,s te maken van het project en dan vanaf het begin van de bouw tot
de oplevering.
Allen staat vlak bij dat gebouw een GSM mast, ik heb bijna geen foto,s kunnen maken het gebouw is niet heel hoog misschien 10 meter maar mijn DJI drone had na 8 meter al geen bereik meer, niet te doen
Ik dacht eerst dat het aan mijn drone lag, dus op ons veld ook maar eens geprobeerd en ja hoor bereik is prima. ik heb nog een paar maal de drone meegenomen naar het project maar geen enkele
keer is het gelukt om een paar goed foto,s te maken.
Dus ja na mijn ervaring hier kan ik zeggen dat de boosdoener waarschijnlijk de GSM mast is

Back