Durafly Tundra 1300mm bush plane info + review

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Justapoke, 10 dec 2015.

  1. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vervolg:

    Bij de Tundra wordt nog een FPV canopy meegeleverd. De triplex onderdelen snij je even uit en via de tekening in de manual is het geheel gemakkelijk met wat CA lijm in elkaar te zetten. De magneet zat bij mij vast aan de metalen onderstel delen.

    Optie om een servo in te bouwen voor een pan / tilt setup, maar je kan het natuurlijk ook gebruiken voor een Mobius of een GoPro of iets dergelijks.

    IMG_1033.jpg IMG_1034.jpg IMG_1035.jpg IMG_1036.jpg IMG_1037.jpg IMG_1038.jpg IMG_1039.jpg
     
  2. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Heb je zo erg veel prop in beeld of valt dat nog mee?
     
    Justapoke vindt dit leuk.
  3. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Vervolgens gaan we nog wat LED's inbouwen:

    We gebruiken een kant-en-klaar LED systeem van Hobbyking, je kan dit zonder solderen inbouwen.

    TURNIGY Super Bright LED Low Voltage Alarm Device
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=65837&aff=769394
    +
    Turnigy Super Bright 2 x White Add On LED Light Set
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewitem.asp?idproduct=68818&aff=769394

    De LED's zijn erg goed zichtbaar, ook overdag. Het heeft tevens een functie als low-voltage alarm (de LED's gaan snel knipperen)
    Nadeel is wel dat het systeem alleen de eerste cellen gebruikt, er ontstaat dus wat onbalans in je lipo bij gebruik.
    Later hierover meer, maar laten we eerst bekijken hoe het te installeren is.

    Note: ik ga er van uit dat ik de vleugels nooit demonteer, wil je dat wel dan zal je dus een connector toe moeten voegen!

    Vanaf de achterzijde maak je eerst de sticker op de romp voorzichtig los. Niet schrikken dat je de lak compleet mee trekt!
    IMG_1006.jpg

    Zet de sticker vast met wat tape, en maak voorzichtig een gat met b.v. een saté-prikker. Je kan immers niet zien hoe de bedrading
    aan de achterzijde zit.Gebruik dus geen mes! Maak wat gaatjes en "pluk" de foam er uit met een tang.
    IMG_1015.jpg

    Je kan nu simpel met behulp van een trek-draad de kabels van de witte LED's naar binnen voeren:
    IMG_1007.jpg IMG_1008.jpg

    Draai het model om en verwijder de "Tundra" sticker:
    - als je deze wat warm maakt is het redelijk makkelijk te verwijderen.
    - plaats hem ergens op een gladde ondergrond, kan later gewoon terug geplakt worden.

    Vervolgens maak je de witte tape los, ook hier even wat warm maken heeft voorkeur.
    Je kan dan de positie van de LED en kabels bepalen:
    IMG_1009.jpg IMG_1010.jpg IMG_1011.jpg

    Na plaatsing van de draad kan je de witte tape terug plakken. Je kan duidelijk zien waar de tape en stickers hebben gezeten.
    Terug in positie brengen is dus eenvoudig. Ik gebruik wat Uhu-POR omdat de kleefkracht natuurlijk heeft af genomen.
    (simpelweg met je vinger wat lijm over de foam smeren, een zeer dun laagje is voldoende)

    IMG_1012.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  4. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Hetzelfde doen we met de Tundra sticker, ook deze gaat terug na toevoeging van wat UHU-Por.

    IMG_1013.jpg IMG_1018.jpg

    En de raampjes op de romp gaan ook netjes terug. De draad komt simpelweg er onder uit ter hoogte van de connector.
    IMG_1014.jpg

    Vervolgens plaatsen we de rode LED achter het servo luikje. Even wat foam uit snijden om het er netjes in te laten verzinken.
    De draad laat ik onder de servo's naar voren komen. Verder niet al te moeilijk…
    IMG_1017.jpg

    En de groene LED komt aan de voorzijde onder bij de lucht-inlaat. Ik lijm alle LED's overigens vast met UHU-Por:
    IMG_1016.jpg

    Als je alle draden naar binnen hebt kan je deze eenvoudig via de stekkers aan het board vast maken.
    Ik plaats het board zodat de schakelaar (LED's laten "blinken" of constant AAN) makkelijk bereikbaar is.
    IMG_1060.jpg

    Nadeel van het systeem is dus dat het slecht 2 cellen gebruikt; de eerst en tweede voor respectievelijk meten van de voltage en natuurlijk het voeden van de LED. Hierdoor onstaat dus wat onbalans, je moet je lipo dus steeds via de balance-charge modus laden op je lader.

    Ik soldeer in mijn geval nog wel een JST-XH verlenging op het board, want de standaard 2-pin stekker is verre van ideaal in gebruik:
    IMG_1040.jpg

    Nog een laatste tip:
    Wil je het board niet gebruiken dan heb je de mogelijkheid om vergelijkbare LED's te plaatsen, en b.v.een MR16 constant-current driver direct op je XT60 connector aan te sluiten:

    http://www.ebay.com/itm/321794503558?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT

    Zijn ook per stuk te vinden op Ebay.

    De stickers zijn dus redelijk gemakkelijk terug te plaatsen, ben er wel voorzichtig mee. Optioneel kan je natuurlijk een nieuwe sticker-set als spare bestellen. (momenteel nog niet in EU warehouse beschikbaar)
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  5. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Conclusie:

    De Tundra is een leuk compact model met goede eigenschappen.
    Geschikt als park-flyer voor de beginner (als 2e toestel) tot de ver gevorderde club vlieger vanwege de hoge fun-factor.

    De bouw is eenvoudig, de afwerking is goed en het uiterlijk bevalt me prima. Hier zijn wat mij betreft geen aanpassingen nodig.
    (met andere foamies heb ik toch snel dat ik ook het uiterlijk wat naar wens wil aanpassen)

    De toevoeging van de LED's maakt het voor mij wel wat meer "af", mijn keuze van het gebruikte systeem maakt het echter niet uitermate geschikt als "Night-flyer", hiervoor kan je beter wat LED strips of iets dergelijk gebruiken met duidelijke onderscheiding tussen kleuren op de vleugels.

    Zoals je ondertussen misschien al gezien hebt via mijn video's heb ik een motor upgrade toe gepast. Niet dat dit echt nodig is,want de stock setup heeft al redelijk wat power. Ik had echter de spullen toch liggen, en ik ben tevreden met het resultaat:

    IMG_1030.jpg

    Ik ga geen uitgebreide vlieg eigenschappen meer opsommen, ik denk dat de videos voor zich spreken..
    Zou zo ook even geen echte negatieve dingen kunnen bedenken, ik heb helaas door het weer van de afgelopen tijd niet veel kunnen vliegen, maar vanaf dag 1 was voor mij duidelijk dat dit een toestel is waar je een hoop plezier aan kunt beleven.

    Nog een extra punt van aandacht: in de manual staan alle uitslagen vermeld voor de setup. Deze zijn redelijk goed als startpunt, in mijn geval heb ik wel flink wat meer hoogte-roer toe moeten voegen. Daarnaast staat er niets vermeld over een flaps naar hoogte-roer mix: ik heb een "Flap Condition" met 30% down elevator in mijn Hitec Aurora ingesteld.

    De extra's zoals de Floats, en FPV canopy maakt helaas wel dat het model vrij aan de prijs is.. De vraag blijft natuurlijk of veel mensen daar ook gebruik van gaan maken. Misschien was het toch beter geweest indien ze dit als extra opties aan hadden geboden. Er gaan echter wel geruchten rond van een KIT versie, dus wie weet wat 2016 nog meer gaat brengen!

    Het sleep-punt is trouwens ook leuk, maar of je dit model door het compacte formaat nu als serieuze sleper moet zien?
    Ik denk dat je dan beter naar de FunCub XL of E-flite CZC kan kijken!

    Wel makkelijk voor ophangen:
    IMG_1145.jpg


    Nog wat laatste Plus en Min punten om het af te ronden:


    + Mooi compleet toestel, fraai uiterlijk en goede kleurstelling

    + Universeel inzetbaar, veelzijdig op beton, gras, zand, strand en water

    + Compact formaat, makkelijk vervoerbaar

    + Kan redelijk wat wind aan

    + Populair maatje lipo: 1800 of 2200mAh 3S

    + STOL en acrobatische eigenschappen

    + Makkelijk te vliegen, perfect als 2e toestel

    + Gemakkelijk op te hangen aan het sleep-punt



    Minpunten:

    - Lak laat makkelijk los

    - Erg kleine schroefjes voor herhaalde montage en de-montage

    - Ball-links eigenlijk niet zonder tang te monteren

    - Bevestiging van de lipo enkel met wat klittenband



    Punten van extra aandacht voor montage:

    * 6-Pin servo connectors in vleugels bij eerste montage

    * Eventueel wat lijm gebruiken bij de staart

    * Wiel moeren eerst een keer apart monteren!


    Met dank aan HobbyKing voor het toesturen van de Tundra!
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2016
  6. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Wat denk jezelf ? :yes:
     
  7. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Ja veel in beeld ga ik vanuit :) Ik zal hem hoger op een servo monteren denk ik
     
  8. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Dan red je het nog niet, de 12x6 is een flinke prop. Je kan het dan beter boven op de vleugel gaan plaatsen.

    Ik heb zelf nog steeds geen FPV spullen, moet dat deze zomer toch eindelijk eens gaan proberen..
     
  9. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Op de vleugel heb ik ook kort aan gedacht maar dan is juist het hele idee van de verwisselbare cockpit weg. Beetje prop in beeld is niet erg en met een nd filter zie je hem ook weinig.
     
  10. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Blokje/rekje onder de camera?
     
  11. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Al zet je 'm in het midden boven op de vleugel dan heb je nog een prop in beeld.

    [​IMG]

    Blijft toch de beste optie om een twin of een pusher te gebruiken voor FPV.
    De Tundra heeft dan wel weer het voordeel van het landingsgestel, wat het ook weer leuk kan maken.
     
  12. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Met pan / tilt mooi opzij kijken kan ook erg leuk zijn als je lekker laag rond tuft.
     
  13. MartinT

    MartinT

    Lid geworden:
    24 aug 2008
    Berichten:
    116
    Mooie uitgebreide review Poke!
     
  14. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Gisteren heb ik hem ook even in elkaar gezet nadat alle visite weer weg was. Stelt niets voor en gaat erg leuk. Wel een paar opmerkingen / nadelen:
    - De extra versterkingen voor de hoogteroeren zijn simpel uitgevoerd. 1 brak kapot na het buigen. Deze zitten er ook niet op dus. Lijkt me ook niet nodig als je hem niet mishandeld
    - Kogel linkjes lijken mooi maar gaan wel heeeel erg strak om te kogels. De eerste ging prima met de hand maar de rest had een tang nodig. Ze zitten soms zo strak dat de kogels losgeschroefd worden ipv dat de kogels draaien in de kop. Beetje rond draaien en een drupje olie helpt.
    - Prop is mooi maar heeft een rand in het midden aan de achterkant. Daardoor krijg je hem niet goed op de meenemer. Daardoor hoor je soms dat mensen de motor lastig tegen kunnen houden. Dat is ook niet nodig als de prop goed is. De prop moet aangepast om deze goed vast te kunnen zetten met een ruimer of verzink boor oid. Met een vijl of schuren loop je het risico het vlak af te schuinen.
    - Bijgeleverde klitteband plakt slecht op epp zoals vaak. De regelaar blijft niet zitten waar je hem plakt. Is bij durafly vaak zo...... Stukje niet zelf klevend met epoxy vast plakken is een oplossing. Wel EPP even schuren voor een goede hechting van epoxy

    Verder lijkt alles prima. Flaps lopen redelijk gelijk. Kan beter maar hoeft niet. Passingen zijn super en het schroeven voelen prima aan. Hij bouwt erg snel en ziet er leuk uit. Formaat is ook ideaal. Klein genoeg om zo in de auto te gooien maar groot genoeg om met wind nog te kunnen vliegen. Drijver set gaat voorlopig in de kast. leuk voor een vakantie oid misschien. Vanavond even stekkers om solderen aan de regelaar en de ontvanger erin plakken.
     
  15. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Zelfklevende klittenband plakt prima op EPO (EPP is het materiaal waar de wielen van gemaakt zijn) als je er even vlug een dun laagje UHU-Por op smeert. Schuren is niet nodig, gewoon een dun laagje lijm er op smeren en een 2 minuutjes laten drogen.

    UHU-Por is ideaal, als contactlijm ook prima voor snelle reparaties op het veld. Werkt verder op alle foam materialen.

    Snap niet goed wat je met de rand op de prop bedoeld, heb inderdaad meer gelezen dat de prop moeilijk vast te draaien is, maar in mijn geval heb ik er geen last van.
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    EPO... oke :) Wel jammer dat er altijd iets nodig is om het klitteband te laten hechten. Het materiaal is erg vettig van nature. Ik gebruik geen UHU por dus zal eens kijken hoe ik het ga vastzetten. Denk gewoon 5 min. epoxy... schiet ook lekker op dan. Als deze nog iets kleverig is klitteband erop en dat gaat nooit meer los.

    Als je de achterkant van de prop bekijkt zit er een uitstekende dunnen rand (1mm) rond het gat. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, wellicht is er 1 mal met die fout. met die rand kan je de prop nooit goed vast zetten, tenminste niet zoals het hoort. Met geweld de moer erop draaien kan maar dan sloop je het draad van de alu meenemer misschien en zet je erg veel spanning op het gat in de prop.
     
  17. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    UHU-Por werkt prima, ontvetten is niet eens nodig en werkt sneller dan epoxy.

    Ik gebruik het altijd voor klittenband en werkt prima. Ook ideaal voor verlijmen/repareren van de scharnieren etc.
    Werkt eigenlijk op elke materiaal, ideaal spul, iedere piloot zou het moeten hebben is mijn mening.
    Epoxy is voor somige toepassingen goed, maar verder vind ik het maar smerig spul om mee te werken.

    Als er een rand om het gat van de prop zit zou ik die er even af schuren, of weg snijden met een mes.
    Je moet een prop nooit met geweld vast draaien, in veel gevallen gaat je prop-adapter dan ook krom!
     
  18. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Mes werkt niet lekker op carbon he ;) Schuren is ook niet slim want dan schuur je de prop misschien schuin zoals ik al schreef.

    Ik heb nooit uhu por gebruikt dus heb het niet. Epoxy is in allle soorten en maten aanwezig. Ruikt als modelbouw :)Zit na 5min muurvast dus veel sneller heeft geen zin meestal.
     
  19. Justapoke

    Justapoke

    Lid geworden:
    9 dec 2012
    Berichten:
    576
    Met een schuurblok zou het geen probleem moeten zijn. Persoonlijk zou ik trouwens een verzink-boor pakken, maar dan moet je die natuurlijk ook wel hebben..

    Ik ben door mijn werk goed bekend met eigenlijk nagenoeg alle lijmen; PVAc, PU / polyurethaan, polymeren, contactlijm, spuitlijm, hotmelt en noem maar op.
    Ook veel epoxy gebruikt, en hoewel ideaal voor sommige toepassingen vind ik het maar stink-spul ;)

    Neem eens een tube UHU-Por mee, hebben ze bij elke modelbouw winkel. Niet goedkoop, maar wel erg fijne lijm. Op diverse manieren te gebruiken, normaal of als contact-lijm.
    Dus snel of langzaam. Voordeel is ook dat het flexibel blijft.

    Voor het bouwen van EPP kit's eigenlijk onmisbaar, hoewel ik daarvoor liever "Welder" (de rode tubes) gebruik, helaas alleen via Ebay te bestellen en daardoor kostbaar.
     
  20. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.352
    Locatie:
    Groningen
    Durafly levert vaak ook van tubes gel lijm erbij (witte tube) wat iets schuimt. Zijn ook los te koop bij HK. Lijkt dat erop? Dat lijmt vrij snel en blijft flexibel. Lijmt ook bijna alles. Ideaal voor schuim modellen.
     

Deel Deze Pagina