dusseldorf

hallo, ik heb sinds kort de brandweerboot dusseldorf en ik heb inmiddels de hele bouwbeschrijving en materialenlijst doorgenomen.
ik heb nu bouwdoos nr 1100, en beslagset nr 1101 in bezit.
mijn vraag gaat over de scheepsschroeven, in de doos zitten schroeven met een diameter van 35 mm maar op de tekening en in de materiaallijst staat dat deze 50 mm zouden zijn.
in het zakje waar die schroeven in zitten zijn ook geen assen bijgevoegd, ik zie op de tekening ook geen onderdeelnr van de assen staan, en ik kan in de materialenlijst geen assen ontdekken.
weet iemand hier meer van?
andre.

bij de dússeldorf worden geen motoren bij geleverd maar staan beschreven in erforderlich zubehòr dit zijn de navy kompact motoren met vaste schroefas en schroeven van 35mm. bestel nr 4105.
Dit zijn gegevens uit 1981 toen is de dùsselborf door mij gebouwd.Ik hoop je een beetje te hebben geholpen.Ik heb toen wel andere ingebouwd.2 x aan boord geweest van de dusseldorf in Dusseldòrf.

vr.gr.adrie

Laatst bewerkt:
Bij de Navy-kompact zitten geen 35 mm, maar 45 mm speed schroeven. Deze zitten ook in mijn " Schutze ". In veel vroegere kits van Robbe werden deze motorsets en schroeven gebruikt.
Groetjes, Jos

Assen en motoren

De reeds eerder genoemde motoren zijn wel herriemakers in deze boot. Dat komt deels door de tandwielen en deels omdat deze assen niet super zijn. Raadzaam is te kijken naar een andere oplossing in de vorm van bv. speed 600 of 700 motoren en losse assen. Ten eerste staan ze dan in lijn en ten 2e maken ze bijna geen herrie. Op de website van de HMBC staat een uitgebreid bouwverslag waarin dit probleem ook wordt aangekaart. Wat betreft kosten maakt niet niet zo heel veel uit, of je gaat voor losse motoren of de navy kompakt.

Ook qua ruimte gaat dit goed. De boot is lang genoeg om deze modificatie toe te passen. Veel bouwplezier met deze boot...

Groeten, Ron

@Vagebond:

Ben ik met Ron eens.
Je moet beseffen dat de Navy compacts al een 25 jaar oud zijn. In die tijd was er weinig anders om (relatief goedkoop) een motor te vertragen.
Tegenwoordig zijn er "langzaamlopers", motoren die speciaal geschikt zijn voor lagere toerentallen en daarbij tóch behoorlijk kracht kunnen leveren. De Robbe 755/40 is er daar één van. Goedkoop en levert flink power bij lage toerentallen. Is een goed alternatief voor de Navy Compact.
Voordelen:
Geen tandwiel-overbrenging = minder geluid en minder verlies.
Makkelijker in te bouwen
Economischer met de amperes.

M.b.t. een goede schroefas en schroefaskoker zou ik je Raboesch adviseren.
Kijk eens op hun site, daar heb je een behoorlijk aantal schroefassen en -kokers om uit te kiezen.
Bovendien hebben ze prima (messing) schroeven, die ook beter zijn dan kunststof schroeven.

@Simen: waarom durf je hier niets te posten:confused:

wel ik ben nochtans niet bang van een Nederlander, maar ik heb al rare verhalen gehoord zodus,
maar ondertussen kreeg ik toch al gehoor via PB

hallo

frederik waarom maak je die mensen ook altijd zo bang
hahahahaha
ja iemand moet het gedaan heben en dan kan jij het beter zijn LOL

simen gewoon posten zo erg is het niet mijn gedacht

en aan je postings te zien heb je reeds genoeg hervaring met posten

groetjes raf

wat ik eigenlijk wilde weten was, is , ( ben al wat verder geholpen van Forum lid )
welke batterijen ( ik dacht lipo ( maar gewicht zal ook grote rol spelen )
welke regelaar(s) motoren zijn vermoedelijk speed 600 met reduktie

Hallo Simen,

Ik heb een aantal jaren geleden ook de Dusseldorf gebouwd, ik heb er toen 2 motoren van Graupner ingezet nl. 720 BB Torque. Ik heb er een 12V 7 amp loodaccu inzitten, is ook gelijk goed voor het gewicht want ik heb hem ook zelfs nog moeten verzwaren met lood. De regelaar maakt geloof ik niet zo veel uit, bij mij zit er een Rokraft 100 in van Robbe.

Groeten,
Peter
04aa.jpg

hallo

voor die rokraft zou ik ook gaan
een goeie degelijke regelaar of wel de 120 van de zelfde serie
heb ik in een ander topic ook nog voorgesteld
en zelf gebruik ik ze ook in mijn duikboten

groetjes raf

hoi simen

je kan bijde motoren op 1 regelaar zetten.

ik zelf zou de 120 nemen.

maar wat wilt u zelf he sturen op de motoren hoeft niet op deze boot.
want gehebt roeren er onder. dus bijde motoren samen kopelen. en dan aan sluiten op de regelaar.

gr willem

Hallo heb ook een dusseldorf 2e hands gekocht
mag ik hier ook posten
volg al even dit forum maar er word weinig gebouwd denk ik

gr cvdh

Back