A-rak ervaringen zaterdag 8 juni
Het was een mooie dag zaterdag! 's morgens erg koud op het A-rak, 's middags ging het beter. De organisatie was strak en de vliegers volgden elkaar lekker snel op.
Weinig cuts op het A-rak. Wel een aantal keren motor-in en een paar motor-uit. Dat was even wat minder leuk, maar discussie achteraf heeft geen nut. Ik heb niemand iets weggegeven en ook niemand iets tekort gedaan.
Ik heb overigens mijn vraagtekens bij het nut van een hulprak of hoe het ook heet. Voor mijn gevoel introduceer je een onnodige afwijking. Sommigen zijn lang bezig met positioneren en checken meerdere keren voor ze gaan vliegen. Anderen plempen hem neer en gaan vliegen, of gebruiken hem van de vorige vlieger zonder hem te controleren. Wellicht is het gewoon persoonlijke voorkeur of zorgt het voor meer herkenning als je je eigen hulprak voor je neus hebt.
Ronald had tijdens de tweede vlucht nog een lage duik te pakken waarbij je het gras tegen de vleugels hoorde slaan. Gelukkig geen crash als gevolg.
De safety line is een goed initiatief om te dwingen netjes en met gepaste afstand te vliegen. Helaas ook een keer een demonstratie gekregen van het tegengestelde effect ervan toen iemand bijna zijn kist de grond instuurde om de safety line te ontwijken.
Die Nurflugels lopen hard door! Het lijkt wel of ze nergens energie verliezen.
Wat landen sommigen ruig/hard zeg om zoveel mogelijk punten te scoren! Toen mijn Hawkje stuiterde ging dat heel wat zachter, maar lag wel de vleugel eraf...
Het is altijd bijzonder leerzaam om de vliegstijlen te zien vanaf het rak. Ook de veelgemaakte fouten. Ter leeringh ende vermaeck een klein lijstje van wat er zoal fout gaat:
- Dalen op het eerste rak: totaal zinloos, je verliest een hoop energie waar je niets voor terugkrijgt. De snelste vliegers vliegen vrij laag het A-rak weer in. Schuin omhoog naar B, dan schuin omlaag terug naar A naar de hoogte waar je A invloog. De rest van de hoogte netjes verdelen tussen de laaste 2 beentjes.
- Motor-in en -uit bij een 6-rakker (bijna alle gevallen). Schijnbaar iets mentaals wat makkelijk misgaat omdat je zo snel en veel mogelijk wilt steigen.
- Alle vormen van schuin vliegen waardoor je extra meters maakt en veel moet sturen (dus 8-jes, rondjes of eieren vliegen en bij voorkeur een combinatie van die allen).
Eigenlijk zou iedereen eens een wedstrijd op het rak moeten zitten om dit allemaal te zien. Erg leerzaam, als is het implementeren in de praktijk ook geowon een proces van trainingsuren maken.
Daarnaast ook vermakelijk als Luc coacht: gereeerrrr, gereeerrrr, vaaeftien-draa, vor zes, een-twee-AFF!