Dutch Eurotour F5F / F5B 8-9 Juni Zeewolde

Mensen allemaal bedankt voor t TOP WEEKEND :cool::cool::cool:
Denk dat we allemaal erg tevreden mogen zijn :D:D:D

Gr Frank en Nicole en Senna

Ik heb ook alles weer in de garage gezet, dit maal 2x heen en weer met de aanhanger.
Bedankt voor de tip Niek!

Het filmpje op omroep flevoland ziet er leuk uit.
Leuk dat ouwe George ook aan het woord komt.
Colin Banks is wel meteen gepromoveerd tot wedstriijdleider ;-)

Vanaf de bank, met een bordje eten naast me:

Iedereen die dit evenement mogelijk gemaakt heeft, super bedankt!
We hebben nu al weer vragen gehad wanneer we het in 2014 gaan doen.

Dan nog een speciaal bedankje naar de gehele vereniging van modelvliegers Gooi en Eemland.
Het begon met meedenken, overleggen.
Daarna kwamen de leden van de club zich in grote getalen aanmelden als helper.
En dit weekend, de hulp, de gastvrijheid, de inzet en vooral de sfeer.
Het is tijden geleden dat ik zo'n fijn weekend meegemaakt heb!
Hulde hulde hulde!!
Donderdagavond 20 juni komen we als organisatie nog even bedanken maar nu van mij persoonlijk:

Bedankt!!

Gert-Jan

Ben het helemaal met GJ eens. De super enthousiaste vereniging in Zeewolde heeft enorm bijgedragen aan het succes van dit weekend.

Zekering

Wat een fantastische Eurotour hebben jullie georganiseerd. Hulde aan iedereen die dit mogelijk maakte.
Mijn vluchten gingen door motorproblemen niet al te best.
Bij de eerste vlucht liep de motor los van de vertraging en kon de prop geheel freewheelen.
Bij de 2e vlucht liep na de rakken de motor vast en draaide de prop in zijn geheel niet meer.
De unilog wees uit dat de stroom in ieder geval 200 A was, meer registreert de 150A versie niet. De YGE 120 heeft het zonder enige schade overleefd, mogelijk omdat de accu als zekering werkte.
Gerben had me er al op geattendeerd dat wanneer je de 5S Turnigy 30-40C 3000 gebruikt met meer dan 150A je de Z-verbinder moet doorsolderen, hier het bewijs.
full

De verbinder is net naast de negtieve pool van de 5e cel doorgebrand als zekering, nu mijn geluk.
Ik stuur de motor terug en zie wel wat ermee gebeurt.

Ik kijk terug op een hele mooie wedstrijd.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
A-rak ervaringen zaterdag 8 juni

Het was een mooie dag zaterdag! 's morgens erg koud op het A-rak, 's middags ging het beter. De organisatie was strak en de vliegers volgden elkaar lekker snel op.

Weinig cuts op het A-rak. Wel een aantal keren motor-in en een paar motor-uit. Dat was even wat minder leuk, maar discussie achteraf heeft geen nut. Ik heb niemand iets weggegeven en ook niemand iets tekort gedaan.

Ik heb overigens mijn vraagtekens bij het nut van een hulprak of hoe het ook heet. Voor mijn gevoel introduceer je een onnodige afwijking. Sommigen zijn lang bezig met positioneren en checken meerdere keren voor ze gaan vliegen. Anderen plempen hem neer en gaan vliegen, of gebruiken hem van de vorige vlieger zonder hem te controleren. Wellicht is het gewoon persoonlijke voorkeur of zorgt het voor meer herkenning als je je eigen hulprak voor je neus hebt.

Ronald had tijdens de tweede vlucht nog een lage duik te pakken waarbij je het gras tegen de vleugels hoorde slaan. Gelukkig geen crash als gevolg.

De safety line is een goed initiatief om te dwingen netjes en met gepaste afstand te vliegen. Helaas ook een keer een demonstratie gekregen van het tegengestelde effect ervan toen iemand bijna zijn kist de grond instuurde om de safety line te ontwijken.

Die Nurflugels lopen hard door! Het lijkt wel of ze nergens energie verliezen.

Wat landen sommigen ruig/hard zeg om zoveel mogelijk punten te scoren! Toen mijn Hawkje stuiterde ging dat heel wat zachter, maar lag wel de vleugel eraf...

Het is altijd bijzonder leerzaam om de vliegstijlen te zien vanaf het rak. Ook de veelgemaakte fouten. Ter leeringh ende vermaeck een klein lijstje van wat er zoal fout gaat:
- Dalen op het eerste rak: totaal zinloos, je verliest een hoop energie waar je niets voor terugkrijgt. De snelste vliegers vliegen vrij laag het A-rak weer in. Schuin omhoog naar B, dan schuin omlaag terug naar A naar de hoogte waar je A invloog. De rest van de hoogte netjes verdelen tussen de laaste 2 beentjes.
- Motor-in en -uit bij een 6-rakker (bijna alle gevallen). Schijnbaar iets mentaals wat makkelijk misgaat omdat je zo snel en veel mogelijk wilt steigen.
- Alle vormen van schuin vliegen waardoor je extra meters maakt en veel moet sturen (dus 8-jes, rondjes of eieren vliegen en bij voorkeur een combinatie van die allen).

Eigenlijk zou iedereen eens een wedstrijd op het rak moeten zitten om dit allemaal te zien. Erg leerzaam, als is het implementeren in de praktijk ook geowon een proces van trainingsuren maken.
Daarnaast ook vermakelijk als Luc coacht: gereeerrrr, gereeerrrr, vaaeftien-draa, vor zes, een-twee-AFF! :D

Kan iemand mij de groepsfoto van zaterdag PM-en, plus een goede afbeelding van de aankondiging (Gert-Jan?). Die verwerk ik dan in de fotoreportage dus als het effe kan in de hoogst mogelijke kwaliteit.

Komt op sjoeptjoep.

Leuk om allemaal te zien en te lezen, mooie foto's. En dan dat filmpje.
Gelukt met de groepsfoto's en lijstjes?
Alles gemist? Ja dat kan je wel behoorlijk stellen :|
Het was niet anders. (Pootje is weer aan beterende hand... nja)
Gr Bas

Daarnaast ook vermakelijk als Luc coacht: gereeerrrr, gereeerrrr, vaaeftien-draa, vor zes, een-twee-AFF! :D

Dat moet zijn : gerieët (klaar voor nederlanders...) veu(r) zes...

Het is zeker vermakelijk (we lachen graag in F5B...) , maar ook zeer efficiënt, er is een reden waarom Luc zo populair is als coach, en dat heeft dan weer niets met de spektakelwaarde te maken.

Ik heb niemand iets weggegeven en ook niemand iets tekort gedaan

Dat is de goeie instelling. Vooral bij de duitstalige deelnemers laten voelen dat je sterk in je schoenen staat en naar de wedstrijdleider verwijzen.
Er zijn volgens mij niet echt problemen geweest alhoewel sommigen beter met een security penalty om konden dan anderen. Men was zeer streng ; misschien iets te, maar ook rechtvaardig (voor iedereen gelijk) denk ik.

Verder wil ik me aansluiten bij de anderen, zeer geslaagde Eurotour... Ik had 's avonds al iets in die zin gepost, maar was blijkbaar te moe om dat ook deftig door te sturen.

Klonk ongeveer zo : bij het mijmeren over het voorbije weekend en het bekijken van de fotos viel mij op hoeveel mensen er dit weekend alweer in het getouw zijn geweest om ervoor te zorgen dat IK een leuk weekend zou kunnen beleven. Waarvoor mijn oprechte dank....

Het doet me plezier dat ik niet de enige ben aan wie dit is opgevallen.

Een geslaagd en goed georganiseerd weekend waar alles vrij vlot verliep met uitzondering van mijn vluchten (voor mezelf dan) die niet al te best waren. Ik zal het maar op de wind steken. Dat heeft er vooral in de landing mee te maken denk ik.
Nogal logisch dat Luc veel te zeggen en aan te wijzen had. Had ik beter gevlogen dan was dat minder nodig geweest.

Willy

Ik ben ook weer een beetje tot rust gekomen.
Het was een erg leuk weekend, ik denk dat wij als organisatie allemaal die mening hebben.
Hoewel mijn resultaten wat tegenvielen, de S15 liep niet zo hard als de Backfires en mijn vliegstijl was in F5F niet optimaal.
In F5B besloot het motorspant dat het wel genoeg was, dus maakte zich los van de romp, mede geholpen door een harde van van een tafel waardoor ook mijn stabilo wat gekreukeld was.
In de 3e ronde had ik dus wat extra wikkelingen tussen de motor en regelaar.
Ik kwam er ook achter dat de YGE200 FAI niet zo best gesoldeerd was, koude lassen, en ook dat er dus 200A door 6 pennetjes van 0,8mm gaat.
Net de YGE gemodificeerd en alles loopt weer soepel.

Tot zover mijn vliegverslag.

Wat hebben degenen die niet langs geweest zijn gemist?
Een enorm gezellig samenkomen van oude bekenden, nieuwkomers, topvliegers.
Het weer was niet helemaal zoals voorspeld, de wind bleef hard blazen.
Gerben had enkele weken voor de wedstrijd voorgesteld een safetyline te hanteren.
Ik was daar zelf niet zo'n voorstander van.
Achteraf bleek Gerben gelijk te hebben, er gingen toch heel wat mensen, waaronder Gerben zelf en ik, over de lijn.
Enkele duitse, engelse en franse vliegers werden op die manier ook geconfronteerd met de nederlandse zijwind wat leidde tot wat ergernis en 1 vlieger is kwaad naar huis gereden.
Maar de lijn goldt voor iedereen en was bij iedereen gelijk.

De ronden werden er flink snel doorheen gejaagd onder leiding van Jan en Anja in F5B.
Ik wilde zaterdag nog even tussendoor wat slaap inhalen maar door de enorme snelheid in de ronden is dat helaas niet gelukt.
In samenspraak met Gerben en Wolfgang Schulz is er besloten om zaterdag 3 ronden F5F te vliegen.
De vliegers waren hier zeer blij mee, er konden nu 4 ronden gevlogen worden.
In duitse competities met dit soort deelnemersaantallen kunnen er vaak maar 3 ronden gevlogen worden.
Zondag bleef er dus 2 ronden F5B en 1 Ronde F5F over.
Bijna volgens planning konden we de wedstrijd dan ook rond 15.00 afsluiten.

Anja heeft de certificaten in zitten vullen, ze was de enige met een leesbaar handschrift.
Nicole heeft de foto's in de lijstjes zitten doen.

De prijsuitreiking ging tot genoegen van de engelsen, in het engels.
Van Plettenberg hadden we een tegoedbon van 100 Euro ontvangen.
Door middel van loting ging die naar een verbaasde George Shering.
En een zenderdraagriem van Hoellein ging door loting naar Wolf Fickenscher, dat was ook net wat hij nog nodig had!
Onze Juniorvlieger, Pascal Jungman, kreeg een Hollein zenderhoes zodat hij de hele winter door kan trainen.
Volgend jaar vliegt hij dus waarschijnlijk zijn mentor, Bernd Bosmann, zoek.

De helpers kregen van AEG een fles wijn en een foto met alle deelnemers.

We gaan binnenkort nog even langs bij de vereniging waar we te gast waren om daar de helpers echt even persoonlijk te bedanken.

Al met al..
Zeer geslaagd evenement en we krijgen nu al weer vragen of we het volgend jaar weer doen, zelfde plaats, zelfde mensen...

We zullen zien.

GJ

Back