Dutch Power Scale Soarers, EPP models PSS 1,20m-1,40m

Misschien een beetje cryptisch deze omschrijving, maar het is mijn nieuwste aanwinst. Dat wil zeggen vanmiddag besteld.
POLYCOMBAT . MODELE EPP

Onder de 8 graden zetten mijn vingers op en krijg ik pijnlijke gewrichten.
De temperaturen dreigen weer boven de 8-9 graden te gaan worden binnenkort dus het begint weer te kriebelen.

Tijdens een beetje surfen over PSS gestruikeld, Power Scale Soaring of door sommigen Power Slope Soaring genoemd, hellingvliegen met Scale(-aandoende) vliegtuigen.

Over de leverancier vond ik wel iets negatiefs: er zou een negatieve ervaring op E-zone magazine staan. Echter daar ben ik op zoek gegaan maar heb niets kunnen vinden.
Voor de prijs waarvoor dit setje wordt aangeboden €56,- inclusief verzending naar Nederland, wil ik het wel uitproberen.

Op RC-groups een verslag van een andere leverancier om een idee te geven van de materialen(EPP en coroplast), bouwwijze en finish.
Combat Air Models (CAM) P51 PSS Review - RC Groups

De website van CAM ligt momenteel plat vanwege aanpassingen/ombouw.

Zoekend naar leveranciers kom je uit bij Amerikaanse, Australische, Engelse en uiteindelijk bij een paar adresjes dichterbij. Gelukkig ook wat leukere prijzen. Natuurlijk hebben een aantal Amerikaanse leveranciers kwalitatief mooiere pakketten maar daar gaat het mij niet om. Ik ken mijn vliegstijl met EPP en als ik op het strand van Zandvoort aan het vliegen ben, heb ik al menig maal mijn Weasel en Moth het prikkeldraad in gevlogen (natuurlijk altijd storing :p - pilot-error wat is dat ??:rolling::rolling:)
Langevelderslag is natuurlijk veel prettiger, je staat daar op het duin. Maar goed af en toe wil je wel eens "even snel" vliegen en dan zijn de duinen aan het strand in je woonplaats ook een mooie plek.

Als het pakket arriveert zal ik wat foto's maken en hier posten.
Hopelijk kan ik het opbrengen tijdens het bouwen ook wat foto's te maken en een klein bouwverslagje te maken.
Komende dag maar even snel mijn Booby van Wowing afmaken, deze ligt bijna 2 jaar te wachten om te worden afgebouwd.:mrgreen::mrgreen:

Hans

Laatst bewerkt:
ik zie 1 kilo voor 1m40 span :o dat is al aardig wat...

zeker voor een schaal epp dingetje...
hopelijk blijft het boven.

EPP PSS Mustang van 1 kg?

Een EPS PSS Mustang met een spanwijdte van 1,4 m en een gewicht van 1 Kg, daar zou ik me geen zorgen over maken.....

Bij de Edese Luchtvaart Club wordt namelijk al een jaar of 15 met EPP PSS warbirds gevlogen - spanwijdte 1,25 m, gewicht 800-900 gram. Deze modellen worden door ons langs de kust gevlogen vanaf windkracht 3-4. Zijn bedoeld voor "slope combat" en zo gebruiken we ze ook. Deze modellen kunnen fors incasseren mits voorzien van een solide hoofdligger (bxh 8x18 mm (vleugelwortel) verlopend naar 8x12 mm (tip)) en op de juiste manier getaped met glasvezel versterkte tape. Om veiligheidsredenen mogen de liggers niet helemaal tot aan de tip lopen en dient er minimaal ca. 5 cm schuim voor de harde onderdelen te zitten (accu, lood etc). Bespanning glasvezeltape (waar nodig) en verpakkingstape (gekleurd - of gewoon bruin en een spuitbusje verf).

Ik kan uit ervaring spreken dat dit soort modellen is behoorlijk prikkeldraadbestendig zijn. Gaatjes en prikkeldraadsporen kunnen eenvoudig met een stukje plakband worden weggewerkt, grotere gaten kunnen opgevuld worden met PU constructielijm, overtollige lijm wegsnijden, plakbandje erover en klaar ben je weer!

Ben benieuwd naar de foto's van je pakketje, de bouw en je vlieg-ervaringen met deze Mustang!

Paul

Welkom op de site "De Cockpit" van de Edese Luchtvaart Club

P51 EPP PSS 1,4m

Een paar weken geleden heb ik een PSS model uit Frankrijk besteld bij Miniplumes miniplumes
Met verzendkosten €78. Inmiddels is het klaar, spanwijdte 1.20 m met een gewicht van 790 g. De maiden vlucht is geweest en het ding vliegt prima vanaf windkracht 4. Ik kan bevestigen dat dit model niet kapot te krijgen is . Ik zal nog een foto posten en ben benieuwd naar je foto's en ervaringen met je Mustang.

Maarten X

Maarten,

ik ben benieuwd wat jij als afwerking hebt gebruikt.
Glasvezeltape om de boel te versterken (eerst nog met lijm bespoten?), waarschijnlijk ook met strijkijzertje behandeld en dan de afwerking. Heb je hiervoor gekleurd tape gebruikt of Oratex (of Oracover)?
Mijn Booby van Wowing.com heb ik met Oratex bekleed, eerste het EPP versterkt met glasvezeltape op de belangrijke plaatsen en vervolgens met een tapijtlijmspray bespoten(lijkt een soort bisonkit uit de spuitbus). Daarna Oratex aangebracht. Omdat ik met de Booby toch geen combat ga vliegen moet dit ruim voldoen voor wat "mindere" landingen.

Van de bouw van de P51 wil ik een klein verslagje plaatsen. Ik wil proberen om de romp zo mooi mogelijk te schuren, d.w.z. mooi afgerond. Op sommige site's zie je dat de hoeken van de romp een beetje afgerond zijn, maar deze vliegtuigen zijn vaak ook puur voor combat.
De mijne mag er best wel wat mooier uitzien, tenminste dat ga ik proberen !!
Mocht ik eens iemand tegenkomen die met zijn vliegtuig mijn vliegtuig in de lucht een duwtje wil geven, dan zal ik dat zeker niet uit de weg gaan.

Op dit moment heb ik een start gemaakt om van de franstalige bouwbeschrijving een nederlandse veratling te maken. Eerst even grof vertaald met Babelfish, daarna het steenkolen-Nederlands wat verbetert en getracht de zinnen wat vloeiender te krijgen. Her en der blijft er wel wat hangen in deze vertaling, daarom moet ik eens kijken of ik wat hulp en advies kan krijgen van een twee-talig forumlid. Vrijwilligers????

Hans

van een twee-talig forumlid. Vrijwilligers????
Nou tweetalig... ik spreek redelijk Frans, en mijn overbuurman zeer goed.
Ik wil ik er graag naar kijken.

[die kist in jouw Avatar komt mij bekend voor.... voor wat, hoort wat]

Leon

Wubbe heeft mail van mij gehad !! Originele franse bouwbeschrijving en mijn poging tot een logische Nederlandse vertaling.

[die kist in jouw Avatar komt mij bekend voor.... voor wat, hoort wat]
Leon

Nou heb je grote kans dat iemand anders dat ook nog zegt.............. ik had 'm ook 2nd-hand.

Hans

Laatst bewerkt:
Dus deze (en de Booby) zien we binnenkort op Langevelderslag? Ik heb je daar al een tijd niet gezien....

P51 EPP PSS 1,40m

Dag Hans en mijne heren,

Mijn EPP Yak 3 heb ik afgewerkt met Oracover. Wel van te voren het EPP goed schuren en inspuiten met contactlijm voor de hechting. Je moet uitkijken dat je de Coroplast delen niet afwerkt met Oracover. Die trekken dan krom :(.
Ik heb de servo's (Hitech standaard) vrij ver naar voren verplaast. Om flutter op de ailerons te voorkomen heb ik carbon stuurstangen gebruikt. De accu is een 4 x AA van graupner, er zit een Jamara Compa X4 ontvanger in. Door een beetje te schuiven met de accu heb ik geen gram lood hoeven toe te voegen :p. Dit heeft een acceptabel gewicht van 790 gram gegeven.
Ik ben het overigens met Hans eens dat het leuk is om ook aan een combat model wat meer aandacht aan de afwerking te besteden.

De overige heren worden trouwens bedankt voor hun bijdragen, leuk dat er wat aandacht aan dit in mijn ogen onderbelichte onderwerp wordt besteed :mrgreen:.

Maarten X

P51 EPP PSS 1,40m

album.php

Dus deze (en de Booby) zien we binnenkort op Langevelderslag? Ik heb je daar al een tijd niet gezien....

Raymond zie het begin van mijn post, onder de 9 graden doen mijn gewrichten echt pijn en springen de kloven in de huid van mijn vingers waar je bij staat.
Maar het begint echt weer te kriebelen, ik ben het vlieger arsenaal weer flink onder handen aan het nemen. Sinds 2 weken als detacheerder zonder opdracht, volgende week 9 maart begint mijn nieuwe opdracht. In de tussentijd veel dingen in huis gedaan maar ook gehobby'd :D

Bij westenwind zal ik je eens laten zien wat combatvliegen betekend:D:D;)

@Maarten, ook ik heb het idee dat het combat vliegen wat weinig aan bod komt in Nederland en op het forum. Hopelijk komen er nog wat meer reacties om mij ongelijk te geven, zou leuk zijn om dit met meer mensen te delen.

Overigens wordt er ook electrische gevlogen met deze EPP warbirds, scheelt aanzienlijk in prijs met de gewone kits. Als ze voor netjes worden gebruikt kan men ze ook met "spackle" behandelen om een mooie afwerking te krijgen, dan kan ook zonder problemen met Oracover worden gewerkt voor de mooiste resultaten. Voor het gebruik van "spackle" moet men maar even op RC-groups gaan kijken/zoeken, is daar al veel aandacht voor geweest.

Hans.

P51 EPP PSS 1,44m

Hans voor de duidelijkheid: uiteraard heb ik eerst het EPP na voorbehandeling met contactlijmspray bekleed met glasvezeltape, daarna Oracover erover. Voor de hechting van Oracover op het tape helpt het om dit licht te schuren. Ik zal nog een foto plaatsen van mijn model, de eerste keer ging dat fout zie ik. Je leverancier biedt overigens leuke modellen aan, ik ben benieuwd hoe die van jou vliegt. De PSS modellen van Miniplumes zijn zeker gerenommeerd en er staan regelmatig filmpjes van op internet.

Hier staat overigens een engels bouwverslag van een PSS model van PYM zoals ze ook door GliderIreland worden verkocht. Wellicht heb je iets aan deze informatie:
P51D Mustang - Full EPP PSS from Islandmodels.ie - Gliderireland, home of the PSS in Ireland !

Maarten

P51 EPP PSS 1,40m

Hans even uit nieuwsgierigheid: mag ik vragen waar je precies gaat staan in Zandvoort voor hellingvliegen?
Thanx Maarten.
P.S. ik had beloofd een foto te plaatsen. Om één of andere reden lukt het plaatsen van de foto van mijn Yak 3 niet.....

Maarten, in de Zuid bij stuk tussen textiel en non-textielstrand, daar staan namelijk geen strandpaviljoens. Alleen moet je dan vanaf het strand vliegen.
Daarom ga ik dan toch liever naar Langevelderslag, dan ik op het duin staan (de hangglider startplek). Bij LVS houd ik mij aan mijn regel om de hanggliders en parapents niet tot hinderen of in gevaar te brengen. Verderweg van de startplek bevind je in verboden gebied waar toch nog wel eens een bekeuring wordt uitgeschreven. Zodra het echt boven de 5 Bft gaat waaien zijn de hanggliders en parapents toch al weg, en dan begint voor ons pas echt de fun;)

Hans

Bij de Edese Luchtvaart Club wordt namelijk al een jaar of 15 met EPP PSS warbirds gevlogen - spanwijdte 1,25 m, gewicht 800-900 gram. Deze modellen worden door ons langs de kust gevlogen vanaf windkracht 3-4. Zijn bedoeld voor "slope combat" en zo gebruiken we ze ook.......
Paul

Welkom op de site "De Cockpit" van de Edese Luchtvaart Club

Paul E, nu pas weer eens (vroeger ook al eens op jullie site wezen kijken), leuke foto's van warbirds/combat in "foto's 2008""Texel" !!!!

Zo te zien o.a . links van de veerboot, maar ook bij de Oude Schild. Mijn vriendin moet toch weer snel wat oude vriendinnen gaan opzoeken, ik zal dan verplicht wel moeten.......:mrgreen::mrgreen::mrgreen:

Hans

edit: nu pas valt het mij op dat de leuke fotoserie gemaakt is door ene Paul. Bekende van je??????

Laatst bewerkt:
P51 EPP PSS 1,40m

Hans bedankt voor je info met betrekking tot de vliegstekken. Langevelderslag zal ik zeker uitproberen. Zelf geef ik er ook de voorkeur aan om boven op de heuvel / duin te staan. Ik heb geen ervaring met vliegen vanaf het strand :confused:. Ga je dan van onderaan de duin "ingooien" om lift te pakken of gebruik je een bungee?
More wind! Maarten

Gewoon zo'n 15-30 meter voor het duin en je vliegtuig gooien.
Dat deed tenminste vroeger wel met mijn Zagi en met mijn Moth (NC FM).
Echter de laatste 4 jaar ben ik "lui" geworden en vlieg ik gewoon lekker boven vanaf het duin. Krijg je ook geen stijve nek van!
Bungee is ook nog een optie.

Zodra het wat mooier weer wordt, in ieder geval minder koud, wordt het drukker op het strand van Zandvoort. Dan lopen er voor mijn idee te veel mensen om "veilig" te kunnen vliegen. Zelfs bij 5 Bft lopen er nog verbazend veel mensen op het Zandvoortse strand. Bij LVS is het dan toch al een stuk rustiger. Overigens gaat mijn veiligheidsgevoel voor andere mensen behoorlijk ver: naast rekening houdend met technische storing, hou ik ook terdege rekening met de allergrootste oorzaak van ongelukken ==> pilot error (verkeerde inschatting effecten wind valt hier ook onder) . Door velen wordt dit vertaald als onverwachte storing.

Zaterdagmiddag is mijn P51D binnengekomen vanuit Frankrijk.
Keurig gesneden, weinig smelt haartjes, onderdelen beschermd in het blok waar ze uit gesneden zijn. Alleen EPP en Coroplast (staartstuk), verder geen bevestigingsmiddelen. Maar dat vind ik niet erg, meestal sta ik niet te juichen over dat soort materiaal of wil ik net iets anders gebruiken. Ik heb gelukkig nog genoeg liggen omdat ik in het verleden vaak wat kocht, het niet gelijk gebruikte, weglegde en niet meer terug kon vinden. Sinds onze verhuizing vorig jaar zijn er ineens weer veel zaken "gevonden".

Ik twijfel nog even over de uitvoering:
1. toch met Oracover/Monokote Chroom en/of Silver bekleden of een fantasie kleurstelling?
2. wel een carbon hoofdligger of toch een samengestelde houten hoofdligger?

Nog even dubben.

Aangezien ik maandag weer in een nieuwe opdracht ga beginnen heb ik tijdens de week eigenlijk geen tijd voor de bouw.
Misschien dat ik morgen de bouw begin, hoewel ik nog wel een aantal zaken voor mezelf uitgedokterd wil hebben voordat ik echt begin met inbouw van apparatuur.

Wensenlijst:
1. ook rudder inbouwen.
2. vleugel inderdaad conform bouwbeschrijving demontabel van de romp maken.
3. misschien een ballastkoker inbouwen.
4. tactische plaatsering van de apparatuur,zodanig dat eventueel vervanging kan gebeuren zonder de romp echt te moeten slopen.

Vandaag/vanavond maar eens rustig doordenken.

Hans.

Laatst bewerkt:
Hans,

De foto's die je bedoelt, zijn inderdaad door mij gemaakt.
Klein detail: nagenoeg alle "stuiterschuim" wat voorbij komt is eigen bouw. Zo één keer in het jaar wordt er in de vereniging weer een serie gesneden. De vleugeltjes zij allemaal "Flying V"s, de warbirds hebben allemaal dezelfde vleugel (alleen de ronding van de tippen varieert), voor de romp hebben we verschillende keuze's. O.a. FW-190, ME-109, P-39 Airacobra, P-51 Mustang, Hurricane, Dewoitine 520. Basismodel is m'n FW 190 van Dave's Airworksgeweest, als mede een ME-109 van een maatje van dezelfde fabrikant. Modellen waren identiek op romp, stabilo en kielvlak na. Rompen hadden echter wel dezelfde lengte, en plaats van vleugel en stabilo, rompbreedte en romphoogte waren identiek. De overige rompen hebben we volgens hetzelfde concept zelf bijgemaakt. Omdat het basis-concept al 15 jaar oud is, wordt nog steeds een dikke vuren lat als hoofdligger gebruikt, en geen koolstof buis zoals je in veel huidige modellen tegenkomt. Gewicht is derhalve iets hoger als van een model met koolstof buis, maar dat is absoluut geen probleem.
Wel hebben we in de loop van de jaren geleerd om of geen aan-uit schakelaar te gebruiken, of deze verdiept in te bouwen. Als de schakelaars uitsteken, worden ze gegarandeerd een keer in de lucht uitgezet door een behulpzame collegavlieger als je begrijpt wat ik bedoel...

Misschien moeten we een keer een afspraak maken dat wij ook een keer met een aantal mensen richting LVS komen met onze schuimpjes.

Groeten,

Paul

Back