Dutch RC Kits Fokker D-VII

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door skycat, 18 jan 2020.

  1. skycat

    skycat

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    920
    Locatie:
    Arnhem (NL)
    Zoals een aantal van jullie weten wordt er een kit van de Fokker D-VII schaal 1:3 geleverd door DRCK. Dit model is ontworpen door Frank Hartog en gebouwd en gevlogen door Teus Houweling.

    Teus D-VII A.JPG Teus D-VII B.JPG
    Buiten de ontwikkeling van alle schaal details ook een vervanging van de profiel struts voor het landingsgestel. Voor het stabilo en vleugel heb ik de juiste profielen gevonden echter voor het landingsgestel is deze niet voor handen.
    Ik heb een mal gefreesd met de juiste vorm. Vervolgens een opbouw uit glas, koolstof en aluminium buis.

    Strut bouw 1.jpg
    Strut bouw 2.jpg Strut bouw 3.jpg Strut bouw 4.jpg Strut bouw 5.jpg Strut bouw 6.jpg Strut bouw 6.jpg Strut bouw 5.jpg Strut bouw 7.jpg Strut bouw 9.jpg

    3x glasband 25mm breed per zijde
    6x koolstof rovings per zijde
    Aluminium buis 8/6mm
    Vulling epoxy met Thixo (silicium plaatjes)

    Eind resultaat is een stevig strut waar direct de 6mm stalen bevestingen ingelijmd kunnen worden.
     
  2. lamberto

    lamberto

    Lid geworden:
    12 okt 2008
    Berichten:
    216
    Locatie:
    stadskanaal
    Ik heb zelf een 1/4 schaal Fokker D7. Het model stamt uit de tachtiger jaren en heeft een eigenbouw 4 takt motor van 20 cc. Zal eens een foto opzoeken. Wat mij erg interesseert hoe je de verbinding tussen de vleugel struts en de ondervleugel gemaakt heb. Ik heb een boutje m3 met een moertje gebruikt. Dat is echter geen schaal constructie. Hoe de bevestiging bij het echte vliegtuig is weet ik, maar is erg bewerkelijk. Hier nog even een foto van de echte D7. IMG_20200113_125138.jpeg

    Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
     
  3. Hans Rijkuiter

    Hans Rijkuiter

    Lid geworden:
    16 mrt 2013
    Berichten:
    741
    ERg netjes en lekker stevig !!
     
  4. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Hallo Ray, keurig gedaan en een mooi alternatief voor de GTM alu profielen.
    Ik heb het draadje van Teus zijn DVII nog eens nagekeken.
    Hier worden de uiteinden van het profiel plat geknepen om zo aan de landingsgestel vleugel gebout te worden.
    Heb jij een hiervoor een oplossing in gedachten?
    Een andere mogelijkheid is de profielen geheel te vervangen door 6mm verenstaal welke later voorzien worden van hout om deze in profielvorm te schuren.
    Ik gebruik zelf rond 8x1mm pijp, dit werkt ook erg makkelijk.

    Hier wat plaatjes uit Teus zijn draadje

    1.jpg

    2.jpg

    3.jpg

    4.jpg

    Gaaf dat je met de details voor deze mooie kit bezig bent :thumbsup::thumbsup::thumbsup:!

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina