Dutch Tamiya Challenge 2012

Discussie in 'Electro onroad' gestart door Tazman, 3 jan 2012.

  1. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Zo als titel vermeld, is er al iets bekent ivm de wedstrijden en regelementen?
    Zag dat belgië reeds zijn regels en data's online had staan.


    mvg Roy
     
  2. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Ik wil dit jaar ook wel mee doen aan de wedstrijden en eventueel ook wel iets betekenen in de organisatie.... Ik ben benieuwd!
     
  3. Observer

    Observer Guest

    Ben ook benieuwd.

    Ga binnenkort mijn TT01 bouwen.
     
  4. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Er gaat gewoon een DTC 2012 komen zover ik weet, in sommige klassen zullen reglementwijzigingen zijn, het 1 en ander zal nog getest moeten worden.

    Wedstrijd data, en het aantal wedstrijden is ook nog in overleg, alsmede de inbreng van mogelijke andere locaties.

    Dit was de stand eind vorige week, en veranderingen kosten tijd, dus je zal nog even geduld moeten hebben.
     
  5. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @Driftjunkie....Let op he ik val niemand aan of heb een negatieve houding ten opzichte van de DTC:D
    Ik was gewoon nieuwsgierig of er al iets bekent was ivm dit jaar.
    Het is na de BE/NL finale in Rucphen nog al rustig geweest:cool:
    Ik begrijp dat er overleg,planning e.d. gedaan moet worden net als misschien regel veranderingen.
    Dit neemt niet weg dat een aantal van ons toch nieuwsgierig is wanneer het weer gaat beginnen en of er nog een aantal dingen "gescoord" moeten worden ivm wel of geen veranderingen.;)
    Ik heb afgelopen jaar een erg leuke tijd gehad tijdens de DTC wedstrijden en hoop dit dit jaar weer te kunnen doen.
    Het is voor mij en denk meerdere mensen wel belangrijk ivm werk dat er een planning bekent is ivm vrij aanvragen of een dienst ruilen:)
    Nogmaals het is geen aanval,kritiek oid maar gewoon nieuwsgierigheid.

    mvg Roy
     
  6. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @Roy, ik zag het ook niet als een aanval, ik behoor niet eens tot de organisatie, dus……. mijn mededeling is wat ik opgevangen heb uit het geruchtencircuit.

    Michael (hij doet de pr voor de DTC) is hier niet zo vaak te vinden, en hij heeft zijn handen vol denk ik om het 1 en ander te testen, of bij elkaar te brengen, enz, ik probeerde slechts enkel bep negatieve reacties te voorkomen, wbt de mogelijke (te) lange duur.

    Toevallig weet ik dat men probeert te voldoen aan bep wensen van rijders in bep klassen. Een wens is snel uitgesproken (zonder dat je over de consequenties hoeft na te denken), maar het is soms niet eenvoudig om het “betrouwbaar” in praktijk te brengen, of een goed reglement hiervoor in elkaar te steken. Technisch moet het ook nog eens kloppen, daarnaast moet de wens betaalbaar, en een positieve bijdragen leveren, en liefst aansluiting vinden bij reglementen van andere (club) evenementen.

    Geloof mij, ze hebben dit seizoen heeeeeeeeel veel, om over na te denken, of het goed in elkaar te laten steken, tenminste als men bep veranderingen wil gaan door voeren…….meer kan ik hierover niet kwijt, het is nl niet aan mij om daarover uitspraken te doen…..
     
  7. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Als bepaalde mensen bepaalde veranderingen willen loopt dat meestal mis. Pas als alle mensen dezelfde verandering willen gaat het goed...
     
  8. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @driftjunkie...Tja een jungle tamtam werkt vaak goed he;)
    @Bart banaan...Ik zeg niet dat er wijzigingen zijn maar het kan zijn dat er door wijzigingen het langer duurt totdat alles geregeld is.
    Ik denk dat we beter ffies kunnen wachten op de organisatie ivm wat er wel of niet gaat gebeuren ivm de regels.
    Mijn vraag was gewoon(zie eerste post) of er al wat bekent was ivm data's en/of wijzigingen en dit was aan de organisatie gericht:cool:

    mvg Roy
     
  9. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Waar kan ik de organisatie eigenlijk bereiken? Via Rapidhobby? Of staat de organisatie van de DTC los van de importeur?
     
  10. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    Zoals Drift junkie al aangaf zit Michael.L de promo van de DTC en dacht dat ook Ted er mee te maken heeft.
    Pin mij hier niet op vast:confused:
    Anders eens op Facebook kijken/zoeken op dutch tamiya challenge.
    Daar staan misschien wel gegevens bij.

    mvg Roy
     
  11. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Bij ERCE staat op de voorlopige kalender de DTC op 10 juni :)
     
  12. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    Michael onderhoud het contact via MBF, Ted op facebook…..

    Er zullen dit jaar 6 wedstrijden verreden worden, men wacht nog op 1 bevestiging, Ted zou hun een herinnering sturen, zodat iedere club de definitieve data krijgt toegewezen. Voor het overgrote deel staat de agenda al vast, zo heb ik net vernomen/gezien, ook hij wil het zo snel mogelijk publiceren.

    Wbt de reglement wijzigingen, men probeert zo veel mogelijk alles hetzelfde te houden, omdat het over het algemeen goed werkt, maar men kijkt in hoever men overeenstemming/aansluiting kan houden/vinden met andere evenementen, omdat het voor iedereen dan gemakkelijker en goedkoper is om in te stappen. Mogelijk in de F1, en bij de M-chassis zijn er veranderingen te verwachten, de rest blijft dacht ik hetzelfde.
     
  13. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank je Roy voor het alvast opstarten van de promotie voor de DTC 2012!

    Zoals al aangegeven nog even geduld.
    Achter de schermen worden de laatste dingen afgerond zoals kalender en reglement.

    Over de kalender kan ik het volgende zeggen zonder data te noemen;
    We hebben al positieve reacties gehad van; ERCE / Deventer / Lelystad en natuurlijk MBC en HFCC.
    Er hebben nog meer clubs interesse getoond.
    We willen echter niet teveel wedstrijden organiseren aangezien het al moeilijk genoeg is om in de kalender overal tussendoor te fietsen ;)

    Over het reglement moet je niet teveel veranderingen verwachten.
    Voor de F1 klasse staat eigenlijk de grootste verandering gepland namelijk de mogelijkheid om brushless te rijden. Dit moet echter nog getest worden.
    Het idee is om met een Citrix (of 0grd regelaar) in combinatie met een 21,5t te rijden.
    Dit is naar aanleiding van wensen van rijders maar ook de aansluiting bij de ETS regels.
    We willen met de 21,5t een vergelijkbaar alternatief bieden voor de Cupmachine, deze blijft ook toegestaan om te gebruiken.

    We hebben al getest met 17,5t op 0grd maar dit was al best veel vermogen.

    Voor de stock;
    TT01 met de opties toegestaan van de TT01E-R
    motor: Cupmachine of standaard Mabuchi
    banden: standaard Tamiya slicks / radial of semi slick

    Voor de mini;
    Motor: Cupmachine
    banden: alle Tamiya 55D of 60D banden toegestaan

    Voor de GT;
    Waarschijnlijk geen veranderingen

    Dit is slechts een voorproefje en onder voorbehoud.
    Als er iets te melden is zal ik dat via het forum doen.


    Als er vragen zijn dan kan je bij mij of Ted Spinders terecht.
    Via PB of forum is prima.

    Grt,
    Organisatie DTC 2012
    Michael Lepelaar
     
  14. Tazman

    Tazman

    Lid geworden:
    22 mrt 2009
    Berichten:
    2.570
    Locatie:
    Lelystad
    @michael...Wohoooo ivm dit onder voorbehoud nieuws en het eventuele brushless toelaten in de F1.
    Voor de rest gaan wij met enige "ongeduld" geduldig afwachten:cool::D

    mvg Roy
    PS your welcome Michael
     
  15. silverpijl

    silverpijl

    Lid geworden:
    27 apr 2009
    Berichten:
    491
    Locatie:
    Deventer
    Hopelijk veranderd er ook niets in het reglement van de banden bij de F1 klasse. ( Foam ) Aangezien dat er door rijders vorig jaar veel is aangeschaft.
     
  16. drift-junkie

    drift-junkie

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    1.837
    @silverpijl, alle veranderingen die grofweg in Michael’s lijstje staan, heb ik ook voorbij horen komen, wanneer er geen wens vanuit de rijders komt op dit gebied, zal men het ook niet zo snel onder de hamer gooien, ter discussie. Bepaalde chassis uitsluiten/verbieden (betreft met name in de F1, alsmede in de M-chassis) zoals bij andere evenementen nu en in de toekomst het geval zal zijn, ook daar staat men nog niet voor te trappelen.

    Alle banden toelaten in de M-chassis: Een wens uit deze klasse omdat de M-grip banden vrij snel slijten, zelf vind ik dit een niet goed doordacht plan, of ik nu 4/6 setjes verslijt in een seizoen, of meerdere setjes moet aanschaffen om overal de juiste ballans te vinden op ieder circuit, dit lijkt mij om het even, en de kans bestaat, dat ik deze banden ook niet kan gebruiken, in bv een club reglement. 1 slijtvastere band toevoegen of rondom toestaan, is kosten besparend op de lange duur, en clubreglementen zullen meer geneigd zijn om dit na te volgen, alle banden vrij (ook foam???) is een stap terug in de tijd, een tijd waar we allemaal met veel plezier afstand van hebben genomen. Misschien is het een optie als we bv de A-slick of een S-grip compound (rondom) toestaan, om bv de M-04 die een zwaardere overbrenging heeft, op de 55D maat te laten rijden, om het mogelijke verschil in topsnelheid weg te nemen, ik heb het niet getest of gecheckt, maar mogelijk heffen deze 2 grootheden elkaar op, dan is iedereen weer tevreden, er is nl veel commotie wbt de verschillen in versnellingbak van de M-04 met de rest……geen uitsluiting van dit model, iedereen happy……:D
     
  17. ErikJan

    ErikJan

    Lid geworden:
    3 feb 2005
    Berichten:
    390
    Locatie:
    Eindhoven
    Wat betreft de motoren in de Mini en de F1 vind ik de Belgische reglementen goed. Ik zie geen reden om in deze klasses over te stappen naar een brushless variant, alleen omdat er een grote wedstrijd in Nederland wordt georganiseerd. (het zal immers ook niet de bedoeling zijn om met de ride banden en alleen het smalle chassis te gaan rijden). De rijders die de ETS meedoen zullen de extra investering toch wel doen. Ik denk wel dat we met de ervaringen die daar opgedaan worden een goede inschatting van mogelijke aanpassingen voor 2013 kunnen maken. Deze moet wel in een heel vroeg stadium gecommuniceerd worden.
    Voor de F1 vind ik Carson/Formula32T, met banden en chassis vrij een heel goed idee.

    De mini M grips slijten inderdaad erg hard. De S grips gebruik ik ook al een tijdje en lijken veel duurzamer en hebben ook nog meer grip, wat vooral voor de FWD een extra voordeel is. De M en S grips zijn ook goed verkrijgbaar.
     
  18. footy71

    footy71

    Lid geworden:
    30 dec 2004
    Berichten:
    649
    In de F1 is het mij vooral te doen om een vervanger voor de Carson Cup Machine, of in ieder geval een alternatief ernaast. Uit de ervaringen van het afgelopen jaar, zowel in de DTC als tijdens de clubwedstrijden in Deventer (F1) blijkt dat de Carson qua snelheid een goede motor is, maar wel de neiging heeft om ineens ergens midden in een wedstrijd in te storten en dat komt dan niet meer goed. Dit heeft tot gevolg dat het je een goede klassering kan kosten (ik had dit in Eindhoven) en dat je tijdens het seizoen een andere motor moet kopen. Een alternatief zou brushless kunnen zijn, dit mag wat mij betreft, maar zou mogelijk ook de 32t formula motor van Tamiya kunnen zijn. Ik ben in het laatste geval wel van mening dat je dan met hand-out zou moeten werken, anders gaan mensen tussendoor toch weer afdraaien en niet iedereen beschikt (meer) over een draaibankje. Voordeel van BL 21.5 met bv. de Cirtix regelaar is dat onderhoud/afdraaien geen issue is en dat handout wellicht niet meer nodig is.

    Verder ben ik een voorstander van het handhaven van de oudere chassis en het toestaan van foambanden, tenzij er een hele goede rubberband met veel grip is. Rubber vind ik uiteindelijk wel realistischer en je hebt minder "gedoe" met rijhoogte en rollout, maar tot dusver is de grip van foam op de meeste plekken (behalve Eindhoven) superieur.

    Overigens laat ik het aan de organisatie over om een goed reglement vast te stellen, deze mensen zijn zo ervaren dat ik daar alle vertrouwen in heb. Ik zal me dan ook zeker aan de reglementen conformeren.

    Groet,

    Marcel
     
  19. Marten

    Marten

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    1.114
    Locatie:
    Deventer
    In het verleden bleek dat de Tamiya 23 turns motoren makkelijk het hele seizoen volhielden zonder af te draaien en dat nog wel in een 4WD. Laat ik het anders zeggen: ik reed aan de top mee, zonder afdraaien en borstels verwisselen. Ik denk ook dat met de 32T nauwelijks iets te 'verbeteren' valt. Zachtere borstels doen niet veel, magneten zijn al sterk en de motor blijft koel.
    Ik zou zeggen: doe geen handout, controleer tijdens de technische inspectie of de motoren niet open zijn geweest en bij twijfel (veel snellere auto) inspecteer je de motor nauwkeuriger.
     
  20. Michael L

    Michael L

    Lid geworden:
    9 nov 2006
    Berichten:
    442
    Locatie:
    Rotterdam
    In de F1 blijven de banden vrij dus ook foam toegestaan.

    Wat betreft de motor keuze:
    Goed nieuws is dat ik een "speedpassion ultra sportsman V3 21,5t" binnen heb.
    (behoorlijke lange naam voor zo'n simpele motor :) )

    Het is duidelijk een budget motor en heeft veel weg van een Mabuchi motor.
    De motor is dicht geklonken, dus kan niet open.
    De vertiming is niet instelbaar.
    De rotor is gemerkt met een A op de achterkant.
    De motor is dus simpel te controleren of er gerommeld wordt.

    Nu nog tijd vinden om te testen.

    Wat ik wel verwacht is dat door de lage kV waarde dat je behoorlijk moet vertanden om een beetje vooruit te komen. Een brushed motor maakt meestal veel meer toeren, maar bij hoge toeren stort het koppel in waardoor je uiteindelijk niet te zwaar kan vertanden.
    Dit was ook het euvel van de cupmachine in de F1 klasse. De motor was gevoelig voor over gearing.

    Het doel van de test zal zijn om een leuk vegelijk te krijgen tussen de cupmachine en de 21,5t op 0grd. Deze willen we dan beide toestaaan.

    Weet iemand wat de Formula tuned (32t) motor doet in vergelijk met de cupmachine??
    Bij mij leeft het idee om deze motor ook toe te staan.

    Grt,
    Michael
     

Deel Deze Pagina