Duur foutje.

Normaal gebruik ik mijn Schultze 6-530 lader altijd om lipo´s mee te laden en mijn schultze 6-330 voor nicad of nimh.
Ik laad mijn lipo pakken altijd thuis via een balancer (orbit) voordat ik ga vliegen, en kijk altijd of het aantal cellen en de ampereinstelling goed staat (dus niet deze keer).
Dus lipo aangesloten en ampere goed, en niet verder gekeken, na een tijd ga ik in de schuur kijken of het lipopakket nog niet vol is en zie dat de orbitbalancer volop staat te branden en de amperage nog steeds het zelfde was.
En zie dat al de 8 cellen Kokam 3200 behoorlijk bol staan, ik kijk nu pas op het display en geen LIPO maar NIMH.
FOUTJE, alles losgetrokken en gaan meten al de cellen zaten boven de 4,4 volt dus geluk gehad dat er nog niets gebeurd was maar einde 8 cellen.
En ik maar denken dat de Schutlze laders mekkeren als je iets niet goed doet bij het lipo laden, maar dan moet de lader wel op LIPO staan.
Dus weer iets geleerd, altijd OPLETTEN met het laden van lipo´s.

Hans

Hansje hansje hansje toch...

Gelukkig hebben de balancers zijn werk goed gedaan door flink wat stroom om te zetten in warmte..
:? Zodat er geen fikkie is ontstaan!!!

De cellen hebben toch bij jou een lange levensduur gehad of niet?
Je had door het aantal cycles je cellen toch alweer terug verdiend!
Maar toch erg jammer...

Groetjes,

Jeroen

Het pakket was 127 keer gebruikt en nog in perfecte staat.
Na lipo afslag van de regelaar kon ik er nog 2800 mha inladen.

Hans

Ik dacht als een lipopakket eenmaal bol is gaan staan en heel zacht aanvoelen ze niet meer geschikt zijn om mee te vliegen.
Er wordt 30 amp uit het accupakket getrokken tijdens de vlucht met mijn Xtra 60.
Ik wil niet dat er iets gebeurt met mijn motor en regelaar omdat het pakket niet goed is, het is zo al duur genoeg.

Hans

Hey Hans,

Niet zo'n goed begin van het seizoen! :evil:

Mocht je nog geen nieuwe cellen hebben en toch wil vliegen ...
Je mag van mij wel 2x 4s1p Kokam 3200 pakket gebruiken (ca 15 ladingen oud)
En als ze bevallen mag je ze wel voor vriendenprijsje overnemen.

Ik hoor het wel ... alvast sterkte!

Groetjes,
Emile 8)

Stopt de balancer het laden niet als de spanning van 1 van de cellen te hoog wordt? Mijn Robbe doet dat namelijk wel en dat is dan ook de belangrijkste reden dat ik thuis de balancer ertussen zet.

Groeten,
Marc

Marc Bolier zei:
Stopt de balancer het laden niet als de spanning van 1 van de cellen te hoog wordt? Mijn Robbe doet dat namelijk wel en dat is dan ook de belangrijkste reden dat ik thuis de balancer ertussen zet.

Groeten,
Marc

Idd, zowel mijn Robbe als mijn FP balancer doet de laadgang onderbreken zodra de spanning te hoog wordt!

Ik gebruikte de Orbit balancer, en die kunnen een laadprocer van 3.5 Amp niet wegwerken.
De Orbit ontlaad max. 550 mha en gebruik 8 stuks bij dit pakket en al sinds augustus 2005 en heeft altijd goed gewerkt.

Der Orbit LiPo-Checker ist eine Präzisions- Spannungsüberwachnung für Lithium-Akkuzellen (LiPo). Er wird einfach zu einer oder mehreren parallelen Lithiumzellen geschaltet bzw. gesteckt. Eine ultrahelle Leuchtdiode digitalisiert den Spannungsverlauf der Zelle(n) in die Bereiche: Spannung ist konstant = (LED-AUS), Spannung steigt = (LED-BLITZT) und Überspannung = (LED-AN). Eine gesteuerte Stromsenke entlädt dann die Zellen auf das erlaubte Maß und kann damit im Akkupack wieder Spannungsgleichheit herstellen (Balancing). Wird trotzdem der maximal/minmal zulässige Bereich über- oder unterschritten, kann ein gemeinsames Alarmsignal benutzt werden.

Stromaufnahme: 10uA, max. 550 mA
Anschluss: BEC-Stecker ! (Serimedia) Stecksystem, andere auf Anfrage
Zul.Spannungen: +2,1V bis +4,5V
Schaltpegel: <2> 4,20V, >=4,23V
Abmessungen: 50 x 5 x 105 mm
Lieferumfang: 5s Orbit LiPo-checker (Platine auch einzeln trennbar)
mit angelöteten BEC-Stecker-Anschlusskabel
und 5 lose beigelegten BEC-Buchsen mit Kabel

Hans

Ik vind dat toch wel onhandig. Van een Lipobalancer mag je verwachten dat die de laadstroom zelf opstookt, of de gehele laadstroom onderbreekt. Wat die hyperion, graupner, robbe, simprop, ed. wel doen!

Dat had je nu een hoop bespaard.

Back