Duurvlucht op UK Nats

FOX35

PH-SAM
Inderdaad, het werd te veel off-topic in het draadje over electro LB
Ik heb helaas geen foto's van de modellen. In beide gevallen was er een romp om een brandstofblik gebouwd, met een opgebouwde romp tussen vleugel en staartvlakken, en in beide gevallen de vleugel bovenop de tank, hoogdekker dus. Beiden hadden een symmetrisch profiel. Zou een profiel met vlakke onderkant niet beter zijn? Je hoeft tenslotte geen figuren te vliegen. Volgens mij kwamen de modellen door het gewicht wel lift tekort. Jan had met schuim, bekleed met glasmat, een gestroomlijnd neusje gemaakt. Zo leek het model heel in de verte een beetje op een sportmodel van Vic Smeed.
 
De duurvlucht verhalen halen bij mij oude herinnringen op. In 1978 was er een KNVvL duurvluchtwedstrijd op Terlet. Mijn toenmalige maatje Martin en ik hebben daar dit model voor gebouwd.

De motor was een Super Tigre G20-15 diesel, de romp bestond uit balsa zijkanten die strak om een plastic literfles heen gebouwd zaten, met een multiplex motordrager, een alu afdekplaat van de tankruimte. De vleugel had geloof ik een Clark Y profiel voor veel lift, eenvoudige balsa staartvlakken completeerden het geheel. We hebben de vrijdag voor de wedstrijd in het Groninger stadspark ongeveer 4 uur gevlogen op de liter dieselpeut. Toen de tank half leeg was, kon de kist al loopings achterover vliegen.
Helaas was Martin 's avonds op het lumineuze idee gekomen om de motor te ontkolen, dus tijdens de westrijd konden we geen betrouwbare afstelling vinden en was de pret al na 3 kwartier op...
 
Hè , wat zeg je nu? 4 uur op één lliter peut?
Toendertijd had ik een model met ongeveer de zelfde configuratie ,ook een schouderdekker (clarkY) met een litertank.
De motor was een olivier tigre en naar nu blijkt een echte engelse zuipschuit, maar dat wisten wij toen nog niet.....
Maar goed , gefelicieteerd met jullie prestatie, je moet het alleen wel op een öfficieele wedstrijd doen, dan heb er nog wat aan...

nu reken ik even ..als Rob met z'n speciale motor en 2.1/2 liter peut dat ook was overkomen , dan had die daar 9-a 10 uur gehangen en dat is pas echt zielig.........
 
Ik ben zelf net met dieselen begonnen tenminste,heb alvast een diesel motor van Enya gekocht.

Ben me op het internet een beetje aan het orienteren wat de rc diesel betreft.

Kan ik de brandstof het beste zelf mengen of is die ook kant-en-klaar te koop?
Weten jullie ook of er speciale dieseltanks te koop zijn of moet ik gewoon zelf eentje maken (een ex-soepblik?)
En wat voor brandstofslangen moet ik gebruiken?

Een nieuwe dieselaar.
 
Het Schijnt dat quartel $$ het kant-en-klaar verkoopt.
Alle dieselaars die ik ken mengen het zelf.
Pas op met de ether, je wordt er aardig duf van.
Ik zet tegenwoordig een gasmasker op.
Ik weet niet van speciale diesel tanks.
Gewoon een tankje solderen.
Gewone silicone slang kan niet tegen diesel.
Benzine slang kan er wel tegen.
Er is een speciale silicone slang te koop die er wel tegen kan.
Geen idee waar dit te koop is.
Voor het inlopen kan je gewoon silicone slang gebruiken.
Dan zie je meteen wat de brandstof doet.
Ik geloof dat de oude zwarte neopreen slang ook tegen diesel kan misschien dat iemand anders dit kan beamen. Wederom geen idee of dit nog te koop is.

Het starten moet je altijd met de hand doen dus geen start motor.
De diesel heeft een veel hogere compressie en daardoor kans op een hydro lock.
Dit betekent als je hem verzuipt zit de compressie ruimte vol met brandstof en dan begeeft de drijfstang het.
Gebruik voor het starten altijd een startvinger. Of zoals PP ga naar de bouw markt en zoek een stukje slang waar je vinger in past.

Succes groet Robert-Jan
 
Robert Jan, denk nog even aan Davelaars JodenKoekenblikken? Veel dunner blik dan soepblik! Maakt beter tankjes.
 
Altijd leuk, nieuwe dieselaars!

Welke Enya diesel heb je, ik geloof dat ze er sinds kort weer 3 of 4 maken, in ieder geval een 2,5cc (.15) en een 4cc (.25).
Waar heb je hem gekocht (en hoe) en wat kostte hij? Want ik geloof dat ze vrij prijzig zijn. Ik herinner me dat op een amerikaans forum stond dat waarschijnlijk de goedkoopste manier was om hem te bestellen bij Kaz Minato, een japanse LB stuntvlieger.

Voor vrije vlucht worden meestal motoren van minder dan 1cc gebruikt en een enkele keer tot 1,5cc. Voor lijnbesturing zijn 1,5 en 2,5cc de meest gebruikte maten. Voor Radiobesturing zijn er tegenwoordig grotere diesels (je had de Irvine 40, van PAW heb je ze tot 10cc en Davis heeft conversiekits voor glowmotoren tot in ieder geval 10cc). Zelf heb ik geen ervaring met diesels boven de 2,5cc.

Ik ben zelf de gelukkige eigenaar van een Enya 15D (ik geloof de MkII) uit de jaren '60. Zwaar, maar kwalitatief zeer goed. Ik heb overigens nog niet de kans gehad hem te laten draaien, laat staan hem op een toestel te gebruiken.

Een 2,5cc diesel moet je nog nieuw kunnen kopen onder de 100 euro. In ieder geval de Fora Junior uit de Oekraine die waarschijnlijk nog via Loet Wakkerman te krijgen is, en natuurlijk de PAW uit Engeland met glijlager of enkel of dubbel kogellager, en ook verschillende Oliver Tiger replica's. Er zijn er nog veel meer te krijgen, maar dat is lastiger te vinden. Natuurlijk cirkuleren er nog heel veel tweedehands diesels, waarvan de Webra 1,5 en 2.5cc motoren wel het vaakst opduiken op marktplaats en zo.

Brandstof: De brandstof die bij Quartel in Pijnacker te koop is komt bij Paul Rietbergen van Fly by Wire, het LB promoteam van de KNVvL vandaan, hij verkoopt het goedkoper. Ik neem ook als ik naar Engeland ga (minstens een keer per jaar) kant en klaar gemengde brandstof uit Engeland mee. Er zijn daar 2 of 3 merken. Ze hebben gewone (sports) brandstof voor gewone glijlagermotoren (30% ether, 25% wonderolie), brandstof voor kogellagermotoren (30% ether, 20% olie) en voor kleine of zeer oude diesels (35-40% ether). We zijn momenteel aan het inventariseren waar je ether kunt kopen. Robert-Jan bestelt het bij zijn plaatselijke drogist of apotheek, ik heb onlangs via een kennis ether uit Tsjechie versierd. Wonderolie koop ik bij Hobby Inn in Waalwijk. Als petroleum kun je eigenlijk alles gebruiken tot je echte prestaties moet leveren. Kleur- en geurloze lampolie of geraffineerde petroleum voor Zibro-Kamin achtige petroleum kachels is goed, maar gewone petroleum van de Gamma doet het ook.
Zorg dat je het in een blikken container of glazen fles bewaart met indien mogelijk een blikken of bakelieten dop. Plastic tast het geheid aan. Een onlangs gehoorde tip: een lege jeneverfles, die heeft een blikken dop.

Tankjes: je bedoelde natuurlijk of je een plastic cluncktankje kunt gebruiken. Ik weet niet of ze er allemaal geschikt voor zijn, hangt van het gebruikte kunststof af, maar degene die ik tot nog toe geprobeerd heb kunnen inderdaad tegen diesel. Als je tankjes soldeert gebruik ik meestal blik van blikken modelbouwbrandstof. Ik vind dat de ideale dikte en zolang je geen ultieme prestaties hoeft te leveren komt het op het gewicht van het tankje niet zo aan.

Brandstofslang: zwart Neopreen is hier en daar nog verkrijgbaar en inderdaad bruikbaar, al wordt het op den duur bros en het is natuurlijk lastig dat het ondoorzichtig is. Paul Rietbergen verkoopt het van Kavan voor 2 euro per meter. Benzineslang is vaak te groot. Gewoon plastic slang, bijvoorbeeld voor de zuurstofpomp van aquaria doet het meestal ook, maar wordt op den duur hard. In Engeland is voor diesel geschikt doorzichtig slang te krijgen. Siliconen zet uit en wordt glibberig en floept daarom van de pijpjes af. Als je er echter een ringetje van 3mm van knipt, dat met een punttangetje uitrekt en het over het eigenlijke slangetje heendoet kan het zijn dat het voldoende klemt en afdicht om toch siliconen te kunnen gebruiken. Ik gebruik dit wel als noodmaatregel.

Als startvinger gebruik ik inderdaad een stuk stevig doorzichtig slang dat bij de bouwmarkt wordt verkocht voor zwembadpompen. Het moet ruim genoeg te zijn om je vinger in te kunnen doen, maar krap genoeg om er zo omheen te klemmen dat hij niet bij elke klap tegen de prop afschiet.

Hen je jouw Enya al aan het draaien? Als je problemen tegenkomt, laat maar even weten.
 
Pffffff,wist niet dat de dieselende community zo hartelijk was.
Echt een aangename verrassing!

Ik heb zelf de Enya SS25DBB welke dubbel kogel gelagerd is en van een regelbaar brandstoftoevoer voorzien is.
Ik heb de motor direct bij Enya zelf besteld.Kostte inclusief een extra (sport)uitlaat en propspinner 132 euro.Betaling middels creditcard.De douane wou nog 24 euro van me hebben.Totaal 156 euro.Netjes geprijsd voor een mooi stuk japans craftmanship.

http://www.enya-engine.com/store/index.php?main_page=index&cPath=1_10

Bij aankomst natuurlijk meteen de (mooie) doos opengemaakt en de motor bewonderd.Ik heb hem nog niet gestart omdat ik geen fouten wil maken die voorkomen hadden kunnen worden als ik wat meer naar de gevorderde dieselaars had geluisterd.
Als ik wat bekender met diesels ben hoop ik een keer de 4-takt diesel van Enya te mogen aanschaffen.Op www.youtube.com staat een filmpje waarbij de 41-4 CD een 13X6 prop 7300rpm laat draaien!Moet je met een methanol motor niet proberen.

http://www.youtube.com/results?search_query=enya+diesel

Wat de tank betreft lijkt het me inderdaad een beter idee om zelf eentje te maken.Men kan dan immers de juistte vorm en grootte nemen die bij het toestel past (maximaal brandstof aanboord!).
Maar hoe maak ik er eentje?Door stukken blik aan mekaar vast te lijmen of te solderen/lassen?

Ik ben nu op zoek naar een "Motorprufstand" om de motor op te kunnen laten inlopen en afstellen.

Dit lijkt er al een beetje op,maar weet het niet zeker (stevig genoeg?):

http://shop.lindinger.at/product_info.php?cPath=1130_1517_1185&products_id=36189

Wat brandstof betreft,denk dat ik die lekker zelf ga mixen.Lekker vers en ik weet dan tenminste dat er kwaliteits spul in gemengd zal worden ipv alternatieve.

Wat het starten betreft heb ik gelezen dat je in het begin beter de tank leeg kunt laten en eerst een paar keer de motor starten door wat brandstof in de carburateur te doen.Als de motor eenmaal makkelijk start,kun je de tank volgooien en de motor starten om te gaan vliegen.Voordeel?Je elimineerd dan de kans op een hydrolock door te veel aangezogen brandstof.

Tenslotte wil ik de volgende link met jullie delen:

http://modellmotoren.homepage.t-online.de/Engl-start2.htm

Klik dan vooral op de VT-1 D :D
 
Het ziet er uit als hout dat zuigt zich vol met olie.
Is dit misschien wat:
ebay moter proef stand

Marco heeft er zo een.
Hij lijkt verdacht veel op de mijne die ik zelf gemaakt had.
Ik wist toen nog niet dat ze verkocht werden :(

Hier kan je zien hoe je een tankje maakt
http://www.clacro.de/index.htm
Druk op workshop tanks

Hier verkopen ze ook Enya's
Het is al in Europa dus geen extra kosten

Groet Robert-Jan
 
Hoi Schroef,

Het heeft geloof ik wel zin de prijzen van Enya en Alberto te vergelijken. Even googelen voor de wisselkoers van de yen. Bij Enya zijn de diesels soms drie maal zo duur als de glowversies en bij Alberto niet! Soms pakken de motoren heel duur uit, maar soms weer absoluut niet.
Qua tank: tankjes solderen is een kunst. Als het jou lukt die snel onder de knie te krijgen (ik vind het nog steeds een ramp) is het leuk om blik te gebruiken, maar als het bij jou ook niet zo geweldig gaat kun je wel een cluncktankje proberen.
Qua bokje (zo noem ik zo'n ding), het ding dat RJ adviseert is inderdaad universeel toepasbaar en duurzaam. Je kunt echter ook een plank pakken, stukje uitzagen voor de motor, die bevestigen met boutjes (niet met houtschroeven!), en de plank vervolgens goed monteren op iets stevigs als een workmate (buiten natuurlijk), tenzij je veel motoren wilt gaan aanschaffen die je gaat laten inlopen.
Ik vind het heel verstandig een motor op een bokje te laten inlopen. Inlopen zelf is heel verstandig en zo leer je je motor ook kennen. Inlopen betekent vele malen (minimaal enkele tientallen keren) de motor enkele minuten (2-3) laten draaien en daarna goed laten afkoelen voor de volgende keer (minimaal kwartier). Het op temperatuur komen en daarna afkoelen is het belangrijkste van het inlopen. Je begint zo rijk mogelijk en na een keer of 5 ga je steeds iets armer draaien tot hij uiteindlijk lang op maximala vermogen kan lopen. Heb je ervaring met het laten inlopen van glowmotoren? Ik heb helaas geen ervaring met carburateur motoren. Daar kunnen anderen wat over zeggen.

Voor het starten: inderdaad, goed gezien, nooit de motor meteen vullen en aansluiten. Je moet eerst het punt vinden dat de compressie hoog genoeg is om te ontsteken. Laat de tank afgekoppeld. Draai de compressieschroef een paar slagen uit. doe met een klein vulflesje of een spuit enkele druppels brandstof in de venturi (ik noem dat primen). flip de prop een een keer of drie tegen de klok in. Doet de motor niets, draai de compressie dan een kwart slag in en probeer dit opnieuw. Dit doe je tot dat de motor opeens even een teken van leven geeft. blijf op die stand kijken of de motor telkens even loopt.

Sluit dan de tank aan, maar pas nadat je de brandstofnaald helemaal dicht hebt gedraaid. Ga vervolgens steeds op enkele druppels de motor aanslaan terwijl je telkens de naald iets verder opendraait tot hij blijft lopen. De bedoeling hiervan is dat je de motor niet meteen verzuipt. Als de motor loopt, draai hem dan zo ver open tot hij blijft lopen, dan loopt hij rijk en op lage compressie, wat goed is voor de eerste paar keer lopen.

Mocht je de motor toch verzuipen door te veel primen of een te rijke afstelling, dan krijg je hem niet of moeilijk door de compressie. Draai dan de compressieschroef een halve slag terug en sla de motor aan tot hij het overschot aan brandstof verbrand heeft of de motor niet meer zwaar ronddraait. Schroef de compressie dan weer de halve slag in en probeer het opnieuw.

Als je motor 5 keer een paar minuten rijk en 'undercomressed" gedraaid heeft (hou je hand achter de draaiende motor, als je veel uitlaatsmurrie op je hand krijgt, in feite pure onverbrande wonderolie is het goed), kun je in kleine stapjes de naald iets armer zetten en de compressie iets hoger. Elke keer dat de motor loopt iets meer. Als de uitlaatsmurrie donkerder dan stroopkleurig wordt staat de compressie te hoog. Zwart is uit den boze: compressie iets terug.

Je kunt ook contact zoeken met Bert en Sander van der Meij, die wonen bij je in de buurt en willen vast helpen bij het starten van de motor en het leren kennen van een diesel. Ik heb geen adres of telefoonnummer van ze, maar ik stuur je een email adres per PM.
succes!
 
Één tip voor diesels: je moet echt slaan en niet duwen. Als je duwt heb je meer kans dat hij terug slaat en een tik van een propeller doet meestal meer pijn dan een tik tegen een propeller. ;)
 
Neoprene is inderdaad de brandstofslang die geschikt is voor diesel.
Hans H van Quartel heeft het voor mij nog eens apart besteld , nadat ik hem overtuigd had dat hij het weer zou slijten aan meer dieselaars . (misschien ligt het er nog)!!!
Er is ook nog een glazige soort slang die ook veel gebruikt werdd , maar daar weet ik de naam niet meer van, het werd wel keihard na verloop van tijd.
Wat voor slang wordt er er eigenlijk tegen woordig gebruikt?
 
Ik gebruik al jaren de doorzichtige wat groen gelige benzine slang.
Te koop bij Q in Adam.
Ik zag het ook bij Rob in Velsen.
Diesel bestendig, Past op de Webra,
Dus diameter iets van 3 mm.

Groet Robert-Jan
 
Back
Top