Duw boot

Dat set kan prima. Sterker: Ik heb hetzelfde in mijn springer liggen en dat gaat best leuk zonder hitte. De accu die ik er voor heb staan is 12V, 3.2 Ah

Verder ben ik nu wel benieuwd hoe 'deze duwboot' er uitziet.

maar deze niet in z'n post geplaatst (of het album staat niet op 'openbaar'...)

Staat wel openbaar Jan, want ik kan het bekijken.

@ Oliver, hier kan ze nalezen hoe je foto's in je berichten plaatst (voor berichten uit een album kan je volstaan met het bekijken van het filmpje aan het begin).
Ambitieus project: volledig metalen uitvoering:

full

full

full

Het zou mooi zijn als je je verdere vorderingen hier zou melden.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator:
Duw boot in het water

Hallo
Ik heb die in het water gedaan hij licht best diep dus ik ga een dichte reling er op solderen dus komt goed

Hallo
Ik heb die in het water gedaan hij licht best diep dus ik ga een dichte reling er op solderen dus komt goed
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oliver, Je kunt natuurlijk een verschansing (of dichte railing, zoals jij het noemt) solderen, maar ik vrees dat je met alle delen die je nog moet of wilt toevoegen in de problemen komt. De verschansing zorgt niet voor extra draagvermogen. Er zijn twee opties. Of je begint helemaal opnieuw en berekent eerst wat het draagvermogen moet zijn. Aan de hand daarvan en met de nodige reserves bereken je de afmetingen van het schip. Optie 2 is het dek uit de romp halen en dan de romp een paar centimeter te verhogen. Daarna het dek er weer in en wel zodanig dat boven water de verhoudingen kloppen. De romp doorslijpen 1 cm onder het dek gaat ook en dan aan de binnenkant er een strip in solderen of lijmen/kitten. Op die manier win je wat drijfvermogen. Ik weet het gaat ten koste van de schaal waarop wordt gebouwd, maar je moet toch iets. Samen met mijn kleinzoon hebben we een klein RC scheepje gebouwd. Eerste werk was om alle bouwmaterialen te wegen en aan de hand daarvan de afmetingen van het scheepje te bepalen. Maar troost je, ook in het echt werden dit soort fouten gemaakt. Resultaat veel minder laadvermogen dan gedacht of nog erger; na de tewaterlating kapseisen van het schip. Succes met de aanpassingen. Gr. Klaas.

Laatst bewerkt:
Zo diep op het water liggend is dat wel een toepasselijke naam, verrmoed ik. Een extra hoge verschansing gaat daar niet echt tegen helpen, water slaat daar zo overheen, en dan wordt het een zwembad binnen die "dijk". Of een lichtere romp maken, of lichtere RC onderdelen erin, of zorgen dat de dekopening absoluut waterdicht is, met een afdekplaat die je vastschroeft of zo, want anders gaat hij vrijwel zeker een "duikboot-imitatie" doen, vrees ik.

Ik heb best goei nieuws als ik er een gewicht van 1kg in het midden leg dan ligt hij regt en mooi in het water dus jij licht niet zo heel erg diep dus dalijk onderdelen bestellen en beginnen

Voordat je 1kg aan elektronica verder bent heb je er inderdaad al best wel wat in zitten.
Gewoon NiMH cellen gebruiken en geen loodaccu's, dan moet het wel goed komen.
Desalwelteplus zou ik toch zorgen dat je dekopening goed waterdicht is, dat is zowiezo een goed plan - ik heb ook met houten bootjes al net wat te vaak meer water binnen gehad dan goed was voor de inhoud... Voorkomen is beter dan genezen, zullen we maar zeggen.

Oliver, bedenk goed:
bovenstaande reacties zijn niet geplaatst om je af te plassen.
Ze komen van mensen die "iets meer" ervaring hebben in RC-modelbouw dan jij.
Sommigen (waaronder ik) hebben de ervaring dan een model waar je veel geld in hebt gestoken, door een of andere oorzaak midden in de vijver zonk.
In het meest gunstige geval heb je een nat pak om je model te redden, maar met een beetje pech ligt je model tot het vergaan van de wereld op de bodem van die vijver.

Als ik de foto's van je duwboot bekijk zie ik een model wat met technieken is gemaakt die ik niet kan nadoen. Da's knap.
Maar ik zie ook een model wat op een perfect glad wateroppervlak ongeveer 1 cm boven de waterspiegel ligt. Nog zonder elektronica of accu's.
Hoever ligt het model nog boven het wateroppervlak als je alles er in en er op hebt zitten?
Waarschijnlijk hooguit nog een paar millimeter.
Daar komt bij: je boeggolf, de golven van de wind, van stroming en van modellen die eens van dichtbij een kijkje komen nemen. Of van veraf, dat maakt weinig uit.
Als ik met één van mijn modellen op volle kracht op één meter langs jou boot vaar, krijg je een boeggolf van zo'n 5cm hoog en een hekgolf van 4 cm over je model heen.
Dat gaat je model niet overleven, tenzij je haar als duikboot hebt gebouwd. Oftewel: compleet, maar dan ook compleet waterdicht.
Iets zegt mij dat dat niet het geval is.

Samenvatting: bereken opnieuw hoeveel je model mag wegen en maak het hoger. Zorg voor meer waterverplaatsing.
Anders ben je 5 minuten na te tewaterlating je model (en het geld wat je erin gestoken hebt) kwijt.

Ik heb een vraagje hoe kan ik mijn dek het beste er uit halen want dat os natuurlijk met metaal lijm vast geplakt en is nu ''steen'' hard

Gr oliver

Ik weet t al ik ga het gewoon netjes met een decoupeerzaag uitzagen is het goed gelukt gebruik ik hem opnieuw is het mislukt ja dan Is het zo en maak ik een nieuwe en met traanplaat van 4mm.

Gr oliver

Back