Ik ben een Ranger 2000 in elkaar aan het zetten en daar moet een duw prop op. Kan ik gewoon de motor de andere kant op laten lopen en een standaard 8x4 E prop gebruiken. Ik denk van wel, maar ik weet het niet zeker dus vraag ik het maar even. TNX
Als je een borstelloze motor gebruikt kan dat zonder problemen. Als je een borstelmotor gebruikt kan je misschien een probleempje hebben. Niet alle borstelmotoren draaien beide kanten op even snel. Door de stand van de koolborstels kunnen die motoren een voorkeur hebben voor een bepaalde draairichting. Als je zo'n motor de andere kant op laat draaien draait hij langzamer en gebruikt naar verhouding meer stroom. Vooral motoren die echt bedoeld zijn voor hoge toeren en/of veel vermogen hebben vrij vaak een voorkeursdraairichting.
Dank je Ernst, het is een borstelloze motor dus geen punt... alleen de moer van de prop goed vastzetten merk ik.
Dat zeker, Het beste kan je een tweede moer gebruiken om de eerste te blokkeren. Gebruik geen borgmoer want die "werken" niet. Bij een tik tegen de prop zal zo'n moer toch iets lossen en komt de prop dus ook los. Daarbij moet je zo'n moer vervangen als je hem los hebt gehad want het lock vermogen is flink minder als je hem een tweede keer gebruikt. Een andere mogelijkheid is om een propmenemer te gebruiken met linkse schroefdraad. Maar ik ben bang dat zo'n propmenemer heel moeilijk te vinden zal zijn. Ik heb ze in Engeland wel eens gezien maar het zal me niet verwonderen als die zelf gemaakt waren.
Voor drones worden regelmatig motoren geleverd in uitvoering met normale draad en tegengestelde draad. Bij voorbeeld: https://www.racerstar.com/racerstar...-motor-for-x210-x220-250-fpv-frame-p-160.html In die hoek zoeken naar een geschikte motor zou ook een mogelijkheid zijn.
Kan me haast niet voorstellen dat er borstelloze motoren zijn met een voorkeursdraairichting. De commutatie wordt immers elektronisch door de ESC verzorgt. Wat wel mogelijk is, is dat het verschil zit in de schroefdraad op de motoras. Linkse of rechtse draad. Dat voorkomt het loswerken van de propellermoer.
Volgens mij heeft Ernst het ook over borstel motoren als hij het over een voorkeur draairichting heeft. Ik heb het over borstelloos en kan dus gewoon de draairichting omdraaien, zoek nu even naar een meenemer CCW en die is ook wel te vinden.
verschil tussen CW en CCW motoren is de schroefdraad op de propellor as, de een is linksom de ander rechtsom, juist om te vookomen dat je prop los slaat. De motoren zelf kunnn probleemloos beide kanten op draaien.