duw prop

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Erik Janssen, 14 jun 2020.

  1. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Ik ben een Ranger 2000 in elkaar aan het zetten en daar moet een duw prop op.

    Kan ik gewoon de motor de andere kant op laten lopen en een standaard 8x4 E prop gebruiken.

    Ik denk van wel, maar ik weet het niet zeker dus vraag ik het maar even.

    TNX
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    ja dat kan. De prop moet wel gewoon naar voren staan, dus de maat aanduiding in de vliegrichting!
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  3. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je dan ga ik lekker door en hoef ik niets te kopen.
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Als je een borstelloze motor gebruikt kan dat zonder problemen. Als je een borstelmotor gebruikt kan je misschien een probleempje hebben.
    Niet alle borstelmotoren draaien beide kanten op even snel. Door de stand van de koolborstels kunnen die motoren een voorkeur hebben voor een bepaalde draairichting. Als je zo'n motor de andere kant op laat draaien draait hij langzamer en gebruikt naar verhouding meer stroom.
    Vooral motoren die echt bedoeld zijn voor hoge toeren en/of veel vermogen hebben vrij vaak een voorkeursdraairichting.
     
    Erik Janssen vindt dit leuk.
  5. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Dank je Ernst, het is een borstelloze motor dus geen punt... alleen de moer van de prop goed vastzetten merk ik.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Dat zeker, Het beste kan je een tweede moer gebruiken om de eerste te blokkeren. Gebruik geen borgmoer want die "werken" niet. Bij een tik tegen de prop zal zo'n moer toch iets lossen en komt de prop dus ook los. Daarbij moet je zo'n moer vervangen als je hem los hebt gehad want het lock vermogen is flink minder als je hem een tweede keer gebruikt.
    Een andere mogelijkheid is om een propmenemer te gebruiken met linkse schroefdraad. Maar ik ben bang dat zo'n propmenemer heel moeilijk te vinden zal zijn. Ik heb ze in Engeland wel eens gezien maar het zal me niet verwonderen als die zelf gemaakt waren.
     
  7. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
  8. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
  9. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Kan me haast niet voorstellen dat er borstelloze motoren zijn met een voorkeursdraairichting. De commutatie wordt immers elektronisch door de ESC verzorgt. Wat wel mogelijk is, is dat het verschil zit in de schroefdraad op de motoras. Linkse of rechtse draad. Dat voorkomt het loswerken van de propellermoer.
     
    wvr vindt dit leuk.
  10. Erik Janssen

    Erik Janssen

    Lid geworden:
    19 nov 2016
    Berichten:
    225
    Locatie:
    Hoorn
    Volgens mij heeft Ernst het ook over borstel motoren als hij het over een voorkeur draairichting heeft. Ik heb het over borstelloos en kan dus gewoon de draairichting omdraaien, zoek nu even naar een meenemer CCW en die is ook wel te vinden.
     
  11. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    verschil tussen CW en CCW motoren is de schroefdraad op de propellor as, de een is linksom de ander rechtsom, juist om te vookomen dat je prop los slaat.

    De motoren zelf kunnn probleemloos beide kanten op draaien.
     
    Rick NL vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina