duw prop

• Topicstarter Topicstarter pepijn de vos
  • Startdatum Startdatum
Met zo'n prop hoeft de motor niet andersom te draaien. En er zitten ribbeltjes waar de prop met de motor contact maakt.

Weet iemand of het aerodynamisch nog uitmaakt of je een gewone prop andersom laat draaien of een duwprop gebruikt?

ik denk van wel, waarom?
Met zo'n prop hoeft de motor niet andersom te draaien. En er zitten ribbeltjes waar de prop met de motor contact maakt.
ik vind het nog steeds een vaag verhaal :?
als je de motor op het vliegtuig zet soldeer je hem toch gelijk goed om?
ribbeltjes, contact?
maak je als de motor andersom draait ineens contact???
maak dan een duw motor :D
die heeft gewoon de lagers andersom, en de draadjes.

pepijn

wat noah bedoeld is dat je eigenlijk alleen maar de motor aan de andere kant van de prop monteerd
de prop blijft dus op de zelfde manier als als hij aan de voorkant van het toestel zou zitten

hij zuigt om het even simpel te zeggen de lucht nog steeds van voren aan en van achter blaast hij die dus weg
alleen je motor zit dus aan de andere kant van je prop dus die moet je ompolen

die ribbeltjes slaan dus op het midden van de prop
vooral bij verbrandingsmotoren worden deze gebruikt voor meer 'grip'
ga je je motor dan aan de andere kant monteren zitten die ribbeltjes nog steeds aan de zelfde kant van de prop maar je motor net aan de andere kant

hiervoor zijn dus die speciale props maar voor electro maakt het over het algemeen niets uit

hoop dat je er wat aan hebt

Voor zover ik weet maakt het voor het rendement van uw prop zeker uit hoe je hem monteert. Kijk eens goed naar het schroefblad: ook dit heeft een profiel. Door de schroef om te draaien verliest dit profiel zijn effect. Dus voor een duw-prop te gebruiken moet de motor anders draaien, of een speciale prop ervoor gebruiken

De timing van een standaard motor is zo gemaakt dat hij VOORUIT het beste rendement heeft. Laat je de motor andersom lopen zodat je prop goed loopt heeft je motor veel minder rendement. Deze prop is dus echt niet zo overdreven als je denkt ;)

oja, heeft dat niet iets met de afstelling van de borstels te maken?

daarom zeg ik, een duw motor.
en als ik me niet vergis, een vliegtuig motor heeft toch een plat lager(als je snapt wat ik bedoel), met de ringen in de andere richting, dat ze harder kunnen trekken voor de balletjes er uit vliegen.
dat zou je dan ook moeten omkeren :D

heeft een borsteloze ook last van dit effect?

@tadango
weet ik maar ik ben al lang gestopt met denken in borsteltermen om het zo maar te zeggen maar je hebt gelijk
je kan hem natuurlijk ook zelf opnieuw timen maar goed

@pepijn
dat heeft dus inderdaad met de afstelling van de borstels te maken
de hedendaagse ouderwetse vliegtuigmotoren zijn inderdaat getimed om 1 kant op te draaien en zullen een andere kant slechter draaien

wat betreft die lagers
normaal zitten er in zon motor volgens mij alleen maar axiale lagers dus je moet wel opletten of je je as er niet te ver uitduwd en je prop aan gaat lopen
normaal is aan het eind van je as een borgring die tegen het lager loopt

oh ja wat betreft die borstelloze motoren
deze hebben hier dus geen last van want je motor wordt getimed met je regelaar en niet meer doormiddel van borstels

dus alleen bij oude borstel motoren(behalve de luxe modellen met verstel schroefjes) zou het kunnen dat een duw prop handig is.

maare, vergelijk eens deze 2 foto's?

onze mooie duwprop
01-406.jpg

een gws ding
prop.jpg

staan de zelfde kant uit toch?
ik bedoel, ze zijn aan de zelfde kant schuin.
of ik ben nog wat slaperig geloof ik :)

dus dan gaat dat borstel verhaal ook niet op toch?

zal ik rctechnics eens een mailtje sturen?

In deze discussie wordt nog iets anders vergeten:
In bijna elk vliegtuig wordt een motor met enige zijwaarts-stelling gemonteerd.
De zijwaarts-stelling is bijvoorbeeld met een motor op de neus altijd naar rechts vanwege de draairichting van de motor.
Wanneer een pusher ontworpen is voor een "normale" borstelloze motor in combinatie met een "linkse" prop zal die een zijwaartsstelling naar links hebben (als ik het goed heb).
bij ombouw naar bv een borstelloze motor en een gewone prop zou de zijwaartsstelling andersom moeten zijn.
Door gebruik van een "linkse" prop wordt dit weer vookomen.

hmhm, ik snap het.... niet eigenlijk :?
maar het gaat er mij om dat die dingen een reden hebben....
en dat hebben ze dus blijkbaar....

waar je ze ook voor kan gebruiken...

bij een 2 motorige kist.
een links en een rechts draaien de prop

daar heb je een punt....
moet je wel de goede vinden....
want duw props heb ik nog niet in veel maten gezien.

maar dat zou dan toch betekenen dat de ene motor beter loopt dan de andere?

Back