Duwboot Kelly

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Duwboot Kelly, 21 sep 2018.

  1. Duwboot Kelly

    Duwboot Kelly

    Lid geworden:
    21 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Luik België
    hallo iedereen,

    Ik had een vraagje.
    Dit zou mijn eerste project worden. Ik ga de duwsleepboot waar ik op werk na bouwen. Ik zou er een varend model van willen maken.
    Ik heb de originele plannen. Maar ik zou de boot dubbel zo groot willen maken dan op het origineel plan. Hoe kan ik het plan dubbel zo groot maken maar wel de originele afmetingen behouden? Daar mee bedoel ik dat het model niet wijzigt.
    En welk hout gebruik ik het best voor de spanten en de huid? Het is namelijk een gewezen Engelse marine sleper. Dus heel veel rondingen

    M.v.g.

    Arno van de Kelly
     
  2. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/multiknikspant-coastertje.229450/
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/vergroten-van-een-bouwtekening.3753/
    Hallo Arno, Welkom op het Forum, waar op heel veel vragen een antwoord is en je met Google veel kunt vinden. De eerste link leidt naar het bouwverslag van mijn laatste scheepje. Geeft je een indruk wat er bij de bouw allemaal komt kijken. Voor de tweede link heb ik gezocht op:vergroten bouwtekening. Kijk maar eens of je iets aan de reacties hebt.
    Begrijp uit je oproep dat je met hout wilt gaan bouwen. Als je met het model wilt gaan varen houd dan rekening met de apparatuur die er in moet en pas je spanten (binnenkant) daarop aan. Aan de buitenkant van de spanten rekening houden met de dikte van de huid, anders klopt de schaal niet meer.
    Als eerste project is bouwen vanaf tekening wel een uitdaging en komt er een hoop speurwerk bij kijken. Niet alleen bouwmateriaal, maar ook welke onderdelen koop je of maak je zelf? Lees je goed in eer je aan de slag gaat. Misschien is het verstandig om eerst eens op een een simpele bouwdoos te gaan oefenen. Dan krijg je het bouwen in de vingers en kun je alsnog besluiten of duwboot Kelly er in het klein komt. Havenbarkas van Krick, of sleepboot Kalle van Aeronaut zijn twee voorbeelden. Wel modellen met een kunststof romp. Dus eerst veel lezen! Succes ermee. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 22 sep 2018
  3. Duwboot Kelly

    Duwboot Kelly

    Lid geworden:
    21 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Luik België
    Danku wel, ga ik zeker doen het leuke is wel als het niet op het plan staat ga ik het aan boord zelf opmeten
    Ik heb ondertussen al veel verslagen gelezen ik heb deze morgen iemand gevonden die een gelijkaardige sleper heeft gebouwd
    Bedankt voor de reactie
     
  4. Duwboot Kelly

    Duwboot Kelly

    Lid geworden:
    21 sep 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Luik België
    Hallo,
    Door middel van mijn tekening op foto 1 heb ik de afmetingen van de spanten kunnen bepalen.
    Ik ben onder tussen al wat verder geraakt met de bouw van de duwboot ik ga 1 van de dagen beginnen met de beplanking! Daar voor heb ik mahonie latjes gekocht en daar ga ik heel de boot mee beplanken. Heeft er iemand een idee wel product ik het hout achteraf kan behandelen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  5. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.040
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Arno, Voor je verder gaat raad ik je aan om het spantenraam op een bouwplank vast te zetten. Anders heb je kans dat tijdens het beplanken de boel krom trekt.
    Het lijkt nu net of dat er zeeg in het dek en (negatief) in de kiel zit. Neem aan dat de kiel recht hoort te zijn. Werk bij het beplanken om en om d.w.z. een plank aan stuurboord en dan een aan bakboord. Schuin de spanten dusdanig af dat de huid volledig op de spanten draagt. Voorkomt knikken en bulten. Het is belangrijk om netjes te werken, want het beplanken bepaalt voor een groot gedeelte hoe je schip (romp) er uit gaat zien. Hoe je het hout behandelt hangt er vanaf of je op de buitenkant een laagje glasweefsel/epoxy doet. Zo ja, dan kun je de binnenkant ook met epoxy behandelen. Op die manier heb je een sterk en "watervast" schip. Vergeet niet de schroefaskoker er bijtijds in te zetten. Mocht je niet op de epoxy-toer gaan dan kun je het hout met G4 (soort lak op polyurethaan basis) of normale blanke lak behandelen. Probeer zoveel mogelijk bij één soort te blijven. Zorg voor een goede afdichting tussen romp en verwijderbare opbouw. Zoveel minder last van water in het schip. Succes ermee!
    Voor wat de aandrijving en elektronica betreft komen de volgende onderdelen voorbij.
    Zender/ontvanger Zijn er te kust en te keur. Raad je aan om als je iets nieuws wilt kopen voor de 2,4 Ghz band te kiezen. Met op z'n minst 4 kanalen.
    Accu. Als er voldoende ruimte is zou ik een loodaccu nemen. Anders moet je meer gaan ballasten. Zelf laad ik de accu's zonder ze uit de modellen te halen. Gebruik zowel lood, Nimh en Nicad. Mocht je voor Lipo kiezen dan meot je die steeds verwijderen om op te laden.
    Motor, keuze maken tussen borstel of borstelloze motor. Lees het bouwverslag van de Yarra eens door. Heb ik zelf veel nuttige info uit gehaald voor een van mijn schepen.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/havensleper-yarra-van-deans-marine.236592/page-6
    schroefas, schroef. Geen idee of er een straalbuis aan komt. Dus kijk eens hoe lang de as moet worden. Zou er eentje van 4 mm dik nemen.
    Motorregelaar is afhankelijk van borstel of borstelloze motor. Zelf ben ik zeer content met die genoemd bij de Yarra, maar die zijn alleen te gebruiken bij een borstelloze motor.
    Stuurservo. Deze zijn er volop. Een standaardservo met 3 kg stuwkracht is sterk zat.
    Schakelaar verlichting(groepen) Er zijn multiswitches, waarmee je op één kanaal 4 dingen kunt schakelen. CTI levert ze.
    Mechanisme heffen stuurhuis. Kijk eens in het bouwverslag van de Armira. Opdat schip is een hefbare stuurhut gebouwd. Kijk zelf maar hoe het is gedaan. Neem het hele verslag op je gemak door. Er komt van alles aan de orde. Gr. Klaas.
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/bouw-binnenvaartschip-armira.257625/
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2018
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. Solutio

    Solutio

    Lid geworden:
    31 okt 2017
    Berichten:
    14
    Locatie:
    Aan boord
    Mooie boot om te bouwen, onder de oude naam nog vaak in Dordrecht zien liggen, vandaag nog gezien bij Lixhe.
     

Deel Deze Pagina