Duwboot met bak

Goedenavond,
Weer aardig bezig geweest laatste dagen.
Nog wat spuitwerk gedaan en veeeel soldeerwerk voor de railing maar gelukkig is dat klaar, in de verf en wel.
Verder nog wat aan de duwbak gedaan.
Die is zo gemaakt dat de duwboot erin kan, het gaat maar net maar het past.
Verder moet ik nog wat trappen bestellen, stangen en hevels vor het roerwerk.

Groetjes, Peter

Bijlagen

• 20211016_175144.jpg
    20211016_175144.jpg
    273,7 KB · Weergaven: 223
  • 20211007_170050.jpg
    20211007_170050.jpg
    342,1 KB · Weergaven: 235
  • 20211026_184703.jpg
    20211026_184703.jpg
    194,9 KB · Weergaven: 212
Stangen en hevels zijn goed zelf te maken. Stuk(je) draad van 1,5 mm, waarin een paar 90° graden bochten zijn gezet. Hevels gemaakt van een stukje alu en het binnenwerk van een kroonsteentje. Met epoxy aan elkaar gelijmd. Met messing is het te solderen. Gr. Klaas.

Stangen en hevels zijn goed zelf te maken. Stuk(je) draad van 1,5 mm, waarin een paar 90° graden bochten zijn gezet. Hevels gemaakt van een stukje alu en het binnenwerk van een kroonsteentje. Met epoxy aan elkaar gelijmd. Met messing is het te solderen. Gr. Klaas.
Klaas,
Op die manier is ook zeker een goede oplossing.
Ik had het bij mijn sleper wat simpeler gedaan, maar daar zit het niet naar mijn zin.
Te veel speling en dat stuurde niet fijn, dat ga ik ook veranderen.

Bedankt voor de tip, daar ga ik wat mee doen.

Groetjes, Peter

De M3 boutjes heb ik vervangen door imbusboutjes. Zijn op die manier wat beter vast te zetten. Het platte deel, is dat een stukje koper van een (plat geslagen) pijpje Fokko?

Zunege Grunnegers, bouwend uit de "knopendoos". Dat maakt je bijna vanzelf inventief. Out of the box denken noemen ze dat nu, geloof ik. Maakt niet uit, als je maar (bouw)plezier hebt. Gr. Klaas.

Edge, hoe dik is de as van het roer,?
misschien een tip om in de aansluiting van de roerhevel een extra buisje te zetten zodat de roeras goed in het midden zit
groet Piet

Als je de hevel tussen de boutjes van het kroonsteentje zet kan de hevel onbeperkt op en neer. In mijn geval de contouren van het kroonsteentje afgetekend op stukje alu. Borend en vijlend gat pas gemaakt en vastgezet met epoxylijm. Bij mij is de roerkoning 3 mm dik. Hennegatskoker gemaakt van Frans fietsventiel. Desnoods opruimen. Helaas zijn de nieuwere kroonsteentjes minder geschikt. Er zit minder "vlees" aan het metaal en ook zijn de gaten kleiner dan 3 mm. Maar als je iets passends hebt is het goed te doen. Gr. Klaas.

Edge, hoe dik is de as van het roer,?
misschien een tip om in de aansluiting van de roerhevel een extra buisje te zetten zodat de roeras goed in het midden zit
groet Piet
Ik werk meestal met profielen die je bij reguliere dhz winkels kan vinden.
In dit geval 3 mm staf wat tevens past in een 4 mm buis. ( is 3 mm inwendig ).

Ik werk meestal met profielen die je bij reguliere dhz winkels kan vinden.
In dit geval 3 mm staf wat tevens past in een 4 mm buis. ( is 3 mm inwendig ).
Even aan het zoeken geweest.
De roerasjes zijn 4 mm en laat nou nog een paar kroonsteentjes hebben met een gat van 4 mm.
Die kroonsteentjes zijn heel oud maar dat doet er niet toe.
Zelf had ik nooit aan dit idee gedacht, waar dit forum allemaal goed voor is.

Groet, Peter

Ben jij weer een avond zoet Peter! Succes met het maken van de heveltjes. Pas op dat bij eventueel solderen de schroefdraad niet vol loopt. Maar als je de gaatjes goed pas maakt hoef je alleen de "achterkant" maar te solderen. Gr. Klaas.

Ben jij weer een avond zoet Peter! Succes met het maken van de heveltjes. Pas op dat bij eventueel solderen de schroefdraad niet vol loopt. Maar als je de gaatjes goed pas maakt hoef je alleen de "achterkant" maar te solderen. Gr. Klaas.
Klaas,
Ben al even bezig geweest, morgen verder.
Alles op z'n tijd anders ben ik er zo weer mee klaar.
Gelijk maar nieuwe roeren gemaakt van messing..Andere had ik van hout gemaakt.
Morgen even de heveltjes makenen er aan solderen.
Groet, peter

Bijlagen

• IMG_20211028_173032_019.jpg
    IMG_20211028_173032_019.jpg
    87,5 KB · Weergaven: 135
Peter, Van wat afvalmateriaal heb ik Becker-roeren gemaakt voor mijn Smit Finland. Had wat afgesneden stukken verticale raamlamel liggen. Van 1 mm messing de uithouders voor de hennegatskokers gemaakt en met zilver aan de fietsventielen gesoldeerd. Bij gebrek aan asjes voor de roerkoningen van een RVS ketting de schakels recht gemaakt. Het eerste exemplaar viel zo goed uit dat ik gelijk een tweede heb gemaakt. Leuk werk om zo te knutselen. Hieronder een plaatje met een van de roeren uit elkaar voor een reparatie. Een paar van de busjes aan het hoofdroer waren losgebroken. Gr. Klaas.

20181017_185303.jpg

Peter, Van wat afvalmateriaal heb ik Becker-roeren gemaakt voor mijn Smit Finland. Had wat afgesneden stukken verticale raamlamel liggen. Van 1 mm messing de uithouders voor de hennegatskokers gemaakt en met zilver aan de fietsventielen gesoldeerd. Bij gebrek aan asjes voor de roerkoningen van een RVS ketting de schakels recht gemaakt. Het eerste exemplaar viel zo goed uit dat ik gelijk een tweede heb gemaakt. Leuk werk om zo te knutselen. Hieronder een plaatje met een van de roeren uit elkaar voor een reparatie. Een paar van de busjes aan het hoofdroer waren losgebroken. Gr. Klaas.

Bekijk bijlage 464200
Klaas ik hou hem in gedachten, bedankt voor je tip.
Denk dat ik bij de sleper geen ruimte heeft misschien bij de duwboot moet ik nog effe bekijken.
Gr. Peter

Hevels gemaakt gesoldeerd, en passen perfect.
Vanwege de ruimte hevels tussen de twee schroefjes gemaakt, dat scheelt weer een kleine centimeter.
En dat hed ik net nodig, want zoveel ruimte heb ik niet 14 mm om precies te zijn.
Weer wat geleerd van de routiniers van het forum.

Groetjes, Peter

Bijlagen

• IMG_20211029_185610_568.jpg
    IMG_20211029_185610_568.jpg
    295,2 KB · Weergaven: 150
Back