Duwboot

IJsselmeer 1

In Memoriam
Hallo Forum,

Ik heb sinds de jaren `70 een duwboot Veerhaven 1 (Walrus) gebouwd van metaal nu had ik een probleem (nu nog) de boot ligt (lag) te diep dus heb ik toen purschuim onder het vlak gespoten om de boot hoger in het water te krijgen nu mijn vraag weet iemand of heeft iemand een idee om het purschuim te verwijderen en foefje heeft om toch de boot op zijn ijk te krijgen zoals nu met purschuim.

Ook moet ik de Veerhaven 1 nog eens onderhanden nemen want toendertijd gaf Veerhaven geen tekeningen van hun boten af aan 3e dus ik hij gemaakt van foto`s maar van het ondrschip klopt eigenlijk niets ik heb 2 schroeven i.p.v. 3 ook 2 tunnels i.p.v. 3 en 2 roeren ,daar wil ik er 6 van maken maar niets naar mij zin kopen en zelfmaken heb ik toch materiaal voor nodig zoiets als 2 componenten spul wat hard word en in vorm te vijlen is ,vroeger werkte ik bij Deutz Motoren te R.Dam en daar hadden ze in het mag. zoiets als 2 comp.mat.dus het is er wel maar waar kan ik het kopen en wat is de naam van dat spul???

En als ik eens 3 schroeven gaat plaatsen en er dus 1 motor Hectoperm en vaartreg. bij komt hoe moet ik het versieren om te manoeuvreren met 3 schroeven lijkt mij toch dat ik dan de middelste schroef stil moet zetten anders krijg ik BB of SB te veel kracht tegenover de andere kant van de boot ???

Ik hoor graag van u .

mvg Henk

Welkom naamgenoot. Als een boot te diep ligt, is de meest voor de hand liggende oplossing, zorgen dat er minder gewicht in komt. Misschien gebruik je nu forse loodaccu's, die zou je kunnen vervangen door NiMh type, of LiPo/Life. Deze hebben een betere verhouding tussen capaciteit en gewicht, dus je boot zal lichter worden, net als je portemonnee overigens. ;)

Wat betreft het onderwaterschip, het is natuurlijk mooier als je dat helemaal natuurgetrouw maakt, maar als je nu al problemen met het gewicht van de boot hebt, dan zal het toevoegen van extra roeren, een motor en een extra as, daar niet bij helpen.

Wat je ook kan overwegen is een nieuwe romp te maken, van lichter materiaal, en daar dan met 3 motoren en het aantal roeren wat het origineel heeft, te gaan werken.

Hallo Henk,
Leuk dat ik welkom ben, de boot is gebouwd in de jaren `70 en toen ik er mee voer heb ik op 1duwbak een verhoging gemaakt en akku`s had ik niet dus als ik ging varen zette ik de akku van mijn VW Golf er in 44 A dus daar kon ik een tijdje mee door en ik had zodoende ook geen extra gewicht van akku`s aan boord er staan 2 hectoperms in 2 vaartreg. een waterverklikker en een HEEL klein motortje voor het radar .

In die tijd was ik toch anders bezig dan nu met bouwen .

Als ik ging varen (het liefst bij mijn schoonouders) in de wetering daar stond stroom en klein vertakkingen voor het weiland en die gebruikte ik als insteekhaven dan had ik er de Fairplay V (Decaperm 12 v op reduc.))voor staan als voorspanboot (eigenlijk te grote schaal ) en was dan heerlijk bezig ook als de Fairplay in de spring lag als de Veerhaven de insteekhaven in moest en dan wil ik nu weer gaan doen het echte werk naBOOTSEN.

Maar de boot lag te diep dus dacht ik, ik spuit op de kiel purschuim en plamuren klaar en de diepgang was nu beter ,maar nu zou ik hem toch van het purschuim willen ontdoen en dacht ik plaats eens een berichtje ,misschien dat er iemand een oplossing weet waar ik niet op kom.

Nu kreeg ik ook een privè berichtje van een forumlid dat het inderdaad moeilijk is om dit probleem te verhelpen,maar ik kon niet op dat berichtje reageren stond er boven het berichtje dus bij deze ook aan het forumlid van het privè berichtje zonde dat ik niet kan reageren op zo`n bericht.

Van een modelbouwclub heb ik persoonlijk niet zoveel ben eens in het verleden lid geweest van een modelbouwclub maar is voor mij niets en ik vaar het liefst alleen of met 2 man meer niet ,het is heerlijk rustig zonder commentaar van kijkers en even het kind in mij naar boven laten komen en denken hoe wij dat vroeger deden in de haven zeeschepen op stroom brengen , binnnenvaartschepen van de 1e ,2e 3e,pethaven naar de merode slepen meestal v.Ommeren en voorspan bieden aan Duweenheden prachtige tijd .

Bedankt voor jullie reactie ,en hoop op meer?

Groet Henk

Dag Henk, allereerst welkom natuurlijk!!

Heb je een idee hoeveel cm ze omhoog zou moeten komen? Verder, wat zijn globaal de afmetingen (lengte, breedte), dan kan je ook een schatting maken hoeveel lichter ze zou moeten zijn.

Groet,

Ad Bakker

welkom!!
de beste oplossing is om een heel nieuwe romp te maken in bv. polyester!
en dan gewoon het dek van de oude romp maken in op de nieuwe plaatsen, dan heb je ook direct een goede rompvorm.

Hallo Ad & Brecht,

Hartelijk dank voor jullie welkomswoord.

Ad ,ik ben erg benieuwd de afm.zijn L 70,5 xbr. 26 x diep 11cm ,11 cm is van onderkant ( perschuim) tot waterlijn, gewicht met motoren en alles er op en eer aan (zonder akku`s) 7,5 kg.

het zou heel fijn zijn als de boot 3 cm ophoog zou komen , dus een diepgang van 8 cm zou heel mooi zijn,maar elke cm is meegenomen natuurlijk

En Brecht om het onderschip te veranderen is voor mij geen optie i.v.m. vrijetijd en zoveel andere boten die nog steeds op stapel staan die nog eens vaarklaar gemaakt moeten worden .

Henk

Ik heb geen akku`s Ad voor de VH 1 ik had er altijd een 45 A akku uit mijn VW Golf die ik toen had ,en die zetten ik in èèn van de duwbakken en de voedingdraden liepen een klein stukje over het dek en op de opbouw (front) zitten contrastekkertjes dus mannetje -vrouwtje prencipe.

EN daar kon ik natuurlijk heel lang mee varen en einde varen weer in de golf en klaar was kees.

Dus wat ik opgaf in het vorige berichtje is het totaal gewicht van de boot als hij het water ingaat.

Hobbes bedoel je een dubbele bodem van metaal??

Paul ,ik geloof het ook .
Nu in iedergeval wel mensen die met mij meedenken en dat is heel plezierig.
Schore daar heb ik ook nog familie wonen ook toevallig ?

bedankt voor jullie berichtjes

Groet Henk

Ja, maar dan zou het toch voldoende zijn om er een loodgel accu in te zetten? Als ik het zo globaal bekijk moest er bij die 7,5 kg nog zo'n 6,5 kg aan accu bij om op de waterlijn te komen. Om in de oorspronkelijke staat (zonder schuimbodem) op de waterlijn te komen zou je zo'n 4 kg lichter moeten worden. Een 7Ah 12 V accu weegt zo'n 2,3 kg, dan heb je dat al binnen.

OK, je levert vaartijd in, maar je kan daar toch echt nog wel een aantal uren mee varen.

Groet,

Ad

EDIT,
Ik had die opmerking gemist dat je die auto accu in een duwbak zette. Dan snap ik het even niet, want als ik het ruw uitreken (lengte x breedte x diepgang x 0,7) kom ik aan zo'n 14 liter = kg waterverplaatsing. Als de boot nu 7.5 kg weegt zou ze zonder verdere ballast veel te hoog moeten liggen.

Hallo Henk,

Ik weet niet waar u woont, en hoe oud u bent haha
Maar dat is zeker toevallig, wat is de naam?

@Ad, Kan ik die som ook toepassen op de Smit Nederland, en waar is die 0.7 voor?

Mvg,
Paul

Paul, ik denk dat die som niet direct op een sleper kan worden toegepast, een duwboot is min of meer een vierkante bak, en dan kun je snel vrij goed de waterverplaatsing uitrekenen. De romp van de "Nederland" is allesbehalve vierkant. Wat je wel kan doen als test, is in een rechthoekige vaarbak, waarvan je de afmetingen kent, de boot tot je gewenste waterlijn naar beneden duwen en dan meten hoeveel het waterpeil stijgt vergeleken met de situatie dat er geen boot in het water ligt. Vermenigvuldig die stijging met lengte en breedte van de vaarbak, en je hebt de waterverplaatsing, afhankelijk van hoe nauwkeurig je hebt gemeten, redelijk exact.

Maar misschien heeft Ad nog een betere methode.

Kan ik die som ook toepassen op de Smit Nederland, en waar is die 0.7 voor?

Is een ruwe schatting. Lengte x breedte x diepgang is het volume van een "doos" waar het schip net in past, maar de inhoud daarvan is natuurlijk groter dan de echte waterverplaatsing. Die factor 0,7 is om daarvoor te corrigeren. De factor 0,7 wordt ook nog wel afhankelijk van het type schip hoger of lager genomen, maar het gaat toch maar om een ruwe schatting.

Groet,

Ad Bakker

Maar misschien heeft Ad nog een betere methode.

Een nog directere methode is gewoon je schip wegen, Henk. Maar dan weet je nog niet de diepgang, maar die zie je als je 'm in het water legt.
Ik gebruik een vuistregel die je kunt toepassen als je niet kan meten.

Groet,

Ad

Back