Duwen of trekken voor meer pitch ?

• Topicstarter Topicstarter Heli.be
  • Startdatum Startdatum
H

Heli.be

Guest
<Deze vraag is niet specifiek elektro heli, maar geldt voor alle heli forums>

Hoe is jullie zender geconfigureerd? Om meer pitch te geven, moet je dan duwen of trekken aan de knuppel?

Ik wil het helikopteren aanleren met een juiste configuratie, zodat ik niet "alleen op de wereld" sta met mijn config. Bij mij is het zo:
LINKS:
- duw/trek is pitch meer/minder
- links/rechts is staart rechts/links
RECHTS:
- duw/trek is neus neer/op
- links/rechts is roll links/rechts
Achtergrond van de vraag is:
Ik ben nu bezig met een coax heli en ga overstappen naar een belt.
Ik vroeg aan een collega om eens op een simulator te tonen wat ik allemaal moet kunnen. Die collega was helemaal in de war als hij met mijn zender aan de slag ging. Alles stond anders, en volgens mij gaat dit veel verder dan een mode 1 / mode 2 probleem:

Dit zijn zijn settings:
LINKS:
- duw/trek: neus neer/op
- links/rechts: staart rechts/links
RECHTS:
- duw/trek is pitch minder/meer (Dit was zo verwarrend voor mij)
- links/rechts is roll links/rechts
Bij hem in de club vliegt iedereen zo. Hij vliegt al jaren en heeft 7 helis, dus zal we juist zijn... Is dit iets specifieks voor deze club, of is dit iets algemeens?

Clubspecifiek. Conformeer je aan de mode van de club, anders kan niemand je helpen met instructie en trimmen. Later zul jij dat ook niet kunnen bij nieuwelingen.

Hoi,

Zoals jij vliegt en gewend ben is Mode 2.
Zoals hij en de rest van zijn club vliegt is volgens mij mode 1?.
(ik vlieg zelf mode2 dus verbeter me als ik fout zit)

Volgens mij wordt er Wereldwijd het meeste mode 2 gevlogen met heli's.
Veel uitleg en informatie op internet is ook vaak gebaseerd op mode 2.

Het blijft een persoonlijke keuze echter.

Eric

Die club vliegt dan inderdaad mode 1 alleen hebben ze blijkbaar de pitch omgedraaid??? Trekken = positieve pitch... hallo?:hammer:
Persoonlijk vind ik dat je moet vliegen hoe voor jou het beste aanvoelt. In elke mode kan je even goed leren vliegen, mode1 of 2 thumbs of pinch, maakt mij niet uit als 't je maar ligt.;)

Inderdaad, mode 2 is het populairst.

Ik zou gewoon blijven vliegen met wat je gewend bent. Ik heb ook met een stickmode leren helivliegen wat ik op dat moment als enigste deed (enige instructeur vloog met getrokken pitch, ik duw de stick van me af). Dit is gewoon goed gegaan en ik heb hier geen last van ondervonden. Later met meetings kunnen anderen je sneller helpen.

Overigens als je het zo leert kan je mensen later WEL helpen met leren vliegen, als die dat in mode 2 willen.

Als je later wat geavanceerdere figuren wilt vliegen is mode 2 handiger, dan zijn sommige figuren makkelijker te sturen.

Overigens als je het zo leert kan je mensen later WEL helpen met leren vliegen, als die dat in mode 2 willen.
Hele zinnige opmerking van Laurens....
Toch wat raar als je perse de Mode van je club moet overnemen, zou voor mij al niet meer echt zinnig zijn, kan ik opnieuw bij "0" beginnen of een "mode2" club zoeken ???
Zou ideaal zijn als je instructeurs in verschillende modussen heb lopen bij een club, of daar i.i.g. naar streeft.

Eric

... Toch wat raar als je perse de Mode van je club moet overnemen...
Staat bij elke club in het reglement, ook al ben je wereldkampioen, afleren die clubvreemde mode ;)
Het is geen kwestie van 'persé', het is een kwestie van gezond verstand. Als je al kunt vliegen, maakt het natuurlijk niet uit. Als je nog moet leren, zul je je wel moeten conformeren. Met dubbele besturing is er helemaal niets aan de hand, kun je het net zo gek maken als je wilt. Maar waarom zou je dat doen als je nog geen voorkeur hebt? Je kunt dan later niet even lekker met iemand anders zijn kist vliegen, de club 'ace' kan je toestel niet invliegen ... En even hiervoor de knuppels anders zetten is vragen om problemen.

Staat bij elke club in het reglement, ook al ben je wereldkampioen, afleren die clubvreemde mode

Lijkt me niet, je doet het tenslotte voor je ontspanning. Daarbij hoort dat je zelf mag kiezen hoe je het doet.

Zoek maar op hoe Curtis Youngblood zn zender heeft. Hij is meervoudig wereldkampioen in ongeveer alles met heli.

De topic starter heeft aangegeven met Mode 2 begonnen te zijn op een coaxiale heli. Het lijkt met dus persoonlijk (mijn mening) een goed idee hier verder mee te gaan.

Nou dan wil ik er nog wel aan toevoegen:

Waarom zou een intructeur die zelf mode-1 vliegt geen les en aan de kabel kunnen geven met iemand die mode-2 vliegt,
of anders om???

Het is namelijk heel goed mogelijk dat b.v. de instucteur met zijn zender, mode-1 en geduwde pitch/gas heeft, terwijl de leerling op zijn zender, mode-2 heeft met getrokken pitch/gas.
Uiteraard moeten de beide zenders minimaal wel van de zelfde fabrikant zijn,
met twee FF9's gaat dat in ieder geval op zeker.

Laatst bewerkt:
Pardoez, Jeroen, lees mijn bijdragen in deze discussie nog maar eens. Er is geen tegenspraak met wat jullie zeggen, hoogstens de nuancering van het gebruik en invliegen van andermans toestellen. Ik heb ook niet gezegd dat de ene mode beter of slechter is dan de andere.

Niet bedoeld om dezelfde discussie te gaan herhalen maar op dit forum hebben we te maken met alleen heli vliegers, die voornamelijk gebruik maken van de nieuwste technieken...
Ron denkt misschien terecht vanuit de belangen van verenigingen en de vereenvoudiging van lesmethodes en eenheid/standaard.
Echter als je naar de huidige techniek en ontwikkelingen binnen de electronica gaat kijken staat m.i. als een paal boven water dat deze ideen vandaag de dag redelijk achterhaald zijn.
Ik vind het zowiezo logischer/realistischer om je tuimelschijf op 1 stick te hebben.
Van computerspel/gameconsolles tot simulator en speelgoed wordt deze methode toegepast, en dat is precies waar onze toekomstige clubgenoten mee van start gaan voordat ze in aanraking komen met een RC model.
Iets om de komende jaren aandacht te geven binnen de verenigingen m.i.

Eric

Niet bedoeld om dezelfde discussie te gaan herhalen maar op dit forum hebben we te maken met alleen heli vliegers, die voornamelijk gebruik maken van de nieuwste technieken...
Ron denkt misschien terecht vanuit de belangen van verenigingen en de vereenvoudiging van lesmethodes en eenheid/standaard.
Echter als je naar de huidige techniek en ontwikkelingen binnen de electronica gaat kijken staat m.i. als een paal boven water dat deze ideen vandaag de dag redelijk achterhaald zijn.
Ik vind het zowiezo logischer/realistischer om je tuimelschijf op 1 stick te hebben.
Van computerspel/gameconsolles tot simulator en speelgoed wordt deze methode toegepast, en dat is precies waar onze toekomstige clubgenoten mee van start gaan voordat ze in aanraking komen met een RC model.
Iets om de komende jaren aandacht te geven binnen de verenigingen m.i.

Eric

Hier in India vliegt 80% mode1 en 20% mode2.. ik heb eigenlijk op de sim nooit mode2 geprobeerd maar nu ik dit topic lees moet ik toch eens kijken of ik die settings kan veranderen in de sim om dat eens te ervaren. klinkt wel logisch om je vlakterichtingen op 1 stick te hebben en je turn/pitch op andere.

interessant topic. :D

Niet zozeer vanuit vereniging gedacht maar vanuit twee vliegers: "hier vlieg jij eens een stukkie, hoe voelt ie aan?". Waarom zou iemand die nog moet leren vliegen op een andere mode willen vliegen? Hij heeft nog geen voorkeur ontwikkeld namelijk. Hij zou zich er later, een beetje, mee te kort doen. Voor het feitelijke leren maakt het inderdaad geen fluit uit. Dus, mijn opmerkingen zijn eerder op de latere praktijk gericht en hebben geen didactische waarde.

Laatst bewerkt:
Niet zozeer vanuit vereniging gedacht maar vanuit twee vliegers: "hier vlieg jij eens een stukkie, hoe voelt ie aan?". Waarom zou iemand die nog moet leren vliegen op een andere mode willen vliegen? Hij heeft nog geen voorkeur ontwikkeld namelijk. Hij zou zich er later, een beetje, mee te kort doen. Voor het feitelijke leren maakt het inderdaad geen fluit uit. Dus, mijn opmerkingen zijn eerder op de latere praktijk gericht en hebben geen didactische waarde.

Daar doelde ik nu juist op.
Het uitwisselen van setups, binden op andermans ontvanger, leraar/leerling systemen etc.etc, ik verwacht dat dat veel eenvoudiger wordt op korte termijn.
Ik zal trouwens niet zo snel zeggen, vlieg jij eens een stukkie met mijn helie, tenzij ik een grenzeloos vertrouwen heb in diegene, maar goed..;)

De voorkeur bij veel kinderen is er al reeds ingeprogrammeerd in veel gevallen, lees mijn vorige post.

Eric

Ik vlieg zelf met mode 1 , omdat ik reeds met vliegtuigen heb gevlogen in dezelfde mode en het mezelf heb aangeleerd .... desondanks is het prima te doen hoor.

MEN zegt vaak dat het het handigst is om de tuimelschijf op 1 knuppel te hebben, mode 2 dus.
Als ik het opnieuw zou moeten doen dan zou ik misschien toch mode 2 kiezen, in een echte heli controleren ze roll en nick ook via 1 hendel en dat hebben ze vast niet voor niets gedaan vermoed ik zo, misschien is het voor je hersenen wat gemakkelijker om te leren.

Ik vloog met vliegtuigen ook in mode 1 trouwens.
Dit om hoogte en roll te scheiden, heeft zo zijn voordelen.
Er zijn plussen en minnen te bedenken voor beide modi met een heli als je naar specifieke vluchtfiguren gaat kijken.
Als je bijvoorbeeld een Funnel vliegt lijkt het mij makkelijker in mode 1, echter een Piroflip lijkt me dan weer gekkenwerk... :D
Toch zijn er gasten die het probleemloos doen.
Ik ben en blijf een "vrijheids" freak, en heb graag zo min mogelijk regelementen en toch een maximale samenwerking met anderen.
Zodra de technische/organisatorische mogelijkheden er zijn moet je die vrijheid scheppen m.i.

Eric

Back