Duyfken Kolderstok

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Hans Groenenberg, 23 nov 2016.

  1. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  2. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik heb het genoegen het eerste bericht hier te schrijven. Leuk dat je een bouwverslag start, Hans!

    En zoals al in de pb geschreven - heb je vragen, kom je ergens niet uit - gewoon de vragen stellen :)
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  3. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ik zal mee eerst even voorstellen. Mijn naam is Hans Groenenberg en ben 46 jaar. Ik heb de moed opgevat om een verslag bij te gaan houden van het verkenningsjacht de Duyfken.
    Dit is niet het eerste verslag wat op dit forum wordt getoond maar dat weerhoud me niet om dit te gaan bijhouden in een bouwverslag.
    De keuze voor me was duidelijk of het werd de Batavia of deze boot. In ieder geval moest het een Hollandse boot worden met historische achtergrond.

    Het is dus geworden Duyfken en wel omdat het een wat gemakkelijkere boot is dan de Batavia en omdat ik dit een leuk bootje vindt.
    Over de historie van dit schip is reeds voldoende geschreven en laten we dan ook verder rusten.
    Ik hoop van tijd tot tijd het verslag te gaan bijwerken en uiteraard te vernemen wat jullie van mijn vorderingen vinden en van commentaar te voorzien als dit nodig is. Hier sta ik zeker voor open. Boris en ook Hans de ontwerper van deze boot zijn reeds een verslag gestart. Dit maakt het voor mij ook gemakkelijker als naslagwerk.
    Hopelijk zal ook dit verslag ertoe bijdragen dat ook toekomstige bouwers er baat bij hebben.
    Navolgend komt er een afbeelding van de boten die ik tot nu toe heb gebouwd.
     
    Stephan Kertész en Henk Swiers vinden dit leuk.
  4. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
  5. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    In volgorde de Eendracht, de Groene Draeck en de Zuiderzeebotter.
     
  6. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    We zijn gestart en na de mooie doos geopend te hebben krijgen we veel zin. De spantjes zijn geplaatst op de kiel. Kolderstok blijkt prima gelaserde materialen geleverd te hebben en al snel waren spantjes en kiel op elkaar vast gelijmd. Spantje 8 en 9 bleken iets te diep te liggen maar loste ik op door een fineertje in de uitkeping te lijmen.

    Handig is dat er op de spantjes de nummers staan die ook op de kiel zijn weergegeven. Tevens staat aangegeven waar je moet beginnen om de eerste huidplank te bevestigen Maar goed daar zijn we straks pas aan toe.
    De bovenkant van een aantal spantjes gaf ik reeds voor het verlijmen de zeeg mee zodat later het dek sluitend kan worden verlijmd. DSC_1771.JPG
     
    Henk Swiers vindt dit leuk.
  7. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En zoals al in de pb geschreven - heb je vragen, kom je ergens niet uit - gewoon de vragen stellen :)[/QUOTE]
    Hoi Hans bedankt voor je welkoms woord. En ik weet het ik mag je alles vragen en dat waardeer ik zeer!!
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Uiteraard heb ik gelijk in een andere doos gekeken naar de afwijking van de spantjes, en ze zitten inderdaad een fractie te laag. Ik heb het ook gelijk aangepast in de snijbestanden waarmee de spanten gemaakt worden.:)
     
    Herby63 en Hans Groenenberg vinden dit leuk.
  9. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hierna was het dek aan aan de beurt om te bevestigen. Ik heb ze vastgezet met lijm en spijkers die ik er in drukte met een spijkerdrukker. Ik drukte zo hard dat er een spantje brak omdat ik uitschoot. Maar!!! gelukkig kon ik dat goed herstellen. Ik gebruikte, in tegenstelling van mijn andere boten lijm van pattex....

    Dat vond ik echt niets ... het rook anders en lijmen deed het ook veel minder. Ben maar snel weer overgestapt op de houtlijm van Bison, DSC_1777.JPG
     
  10. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Ondertussen is ook de spiegel uit de verschillende segmenten samengesteld en ligt nu in de "Bison"te drogen... DSC_1775.JPG
     
  11. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    En kolderstok dacht overal over na... De binnenkant van de doos was mooi wit.. en dat fotografeerde weer makkelijk..;)
     
    Laatst bewerkt: 23 nov 2016
  12. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Achter op de spiegel komen twee luiken gevat in een kozijn. Kolderstok heeft dit wellicht gedaan voor de gemakkelijke bouwer...Ik zie niet hoe ik een smiley moet toevoegen. Ik besluit om dit na te maken waardoor dit naar mijn inziens wat echter en mooier is. Allereerst nam ik hiervoor een triplex.( 1.6mm Vervolgens maakte ik de stijlen en de dorpels passend om het geleverde deurtje. Dit geeft wat dieptewerking. De deurtjes zullen ook opnieuw worden gemaakt zodat ze iets verdiept komen te liggen in het gemaakte kozijntje. Later zullen er nog wel wat foto's volgen als er geschilderde deurtjes in zitten. Een andere reden is dat ik nu notenhout kan gebruiken ( had ik nog) wat direct op kleur van de huidbeplanking is. Bij het geleverde lasergesneden kozijn ( overigens niets mis mee ) moet je dus gaan bijkleuren aangezien dit Berkentriplex is ( zeg ik dat goed Hans?)
    Niets mis mee natuurlijk maar beetje freumelen is toch ook wel leuk... DSC_1781.JPG
     
    Henk Swiers en pietsan vinden dit leuk.
  13. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Dit is de status tot nu toe. Ik zal mogelijk wat gaan afwijken van het gekregen kleuradvies Oftewel het zijn de kleuren die op de replica zijn toegepast! Ik ben nu aan de deurtjes bezig en het rood is zeker mooi. Alleen het geel van de Duyfken vindt ik te geel en zal mogelijk wat donkerder worden. Maar daar ben ik nog lang niet aan toe.
    De volgende werkzaamheden zullen worden de dekbeplanking en de spiegel bekleden. Wordt vervolgd dus.
     
  14. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    :) doos gekeken naar de afwijking van de spantjes, en ze zitten inderdaad een fractie te laag. Ik heb het ook gelijk aangepast in de snijbestanden waarmee de spanten gemaakt worden.:)[/QUOTE]
    Mooi Hans.. Het was geen probleem hoor. Maar alles wat ik tegenkom zal ik hier of jou in PB melden:)
     
  15. pietsan

    pietsan Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 dec 2011
    Berichten:
    8.213
    Locatie:
    Zeeuws-Vlaanderen
    Mooi begin van je verslag. Ik wens je veel succes met de bouw:koud:
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  16. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Bedankt Pietsan.. Zonder dat je het wist heb ik ook jou verslagen gelezen. En veel van geleerd. Overigens van ieders verslag. En ook uiteraard wel eens gezien hoe je het beter niet kan doen.
     
  17. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    hoi, welkom op het forum , ik heb in 2004 ook de eendracht van deagostini gebouwd , alleen de romp is klaar met de masten deel nr 88 enz nooit mee verder gegaan.

    succes met de bouw van de dufken
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.
  18. Hans Groenenberg

    Hans Groenenberg Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 nov 2014
    Berichten:
    6.065
    Locatie:
    Oud Beijerland
    Hoi Timberwolf.Bedankt.. Toch niet geheel nieuw hier we spraken elkaar reeds eerder over de Eendracht en volg ook jou al vanaf 2014:)
     
  19. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.579
    Locatie:
    noord-holland
    ben hier sinds 2008
     
  20. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.202
    Locatie:
    Leeuwarden
    Hans, gefeliciteerd met je mooie boot, die past volgens mij hartstikke goed bij die mooie collectie van je.
    Succes en veel plezier.
     
    Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina