Duyfken onder vol zeil... een ontdekkingstocht

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door GijsbertTw, 26 jun 2020.

  1. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    De mooi stijve zeilen kon ik toen verder afwerken.
    Om te beginnen met de zomen. Daarvoor heb ik 2-zijdig klevende zeilmakers tape gebruikt, dat ik ooit (begin jaren '80) had meegenomen van een project waar we de vleugels hebben gebouwd van een delta-microlight, dat verder nooit tot een echte productie heeft geleid. De tape kleeft na 40 jaar nog als een malle, goed spul!!!

    upload_2020-6-27_13-53-5.png

    upload_2020-6-27_13-53-39.jpeg

    Daarna met een rolmes de uiteindelijke vorm uitgesneden

    upload_2020-6-27_13-54-42.jpeg
     
  2. Stephan Kertész

    Stephan Kertész

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ittervoort
  3. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    ... en toen het carbondraadje tegen de tape aanleggen en secuur dichtvouwen.

    upload_2020-6-27_13-58-13.jpeg

    en het resultaat:

    upload_2020-6-27_13-59-15.jpeg

    upload_2020-6-27_13-59-41.jpeg

    So far so good, en toen begonnen de problemen...
     
    Jaques, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. *Hans*

    *Hans* Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 okt 2012
    Berichten:
    6.776
    Locatie:
    Dordrecht
    Cliffhanger....
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  5. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Ik snap je ongeduld, maar ik kon op mijn computer (Macbook Pro) geen kant meer op omdat mijn trackpad "vast" zat. Blijkt een gezwollen accu te zijn. Dus nu draai ik zonder accu... gaat wel, maar als het voedingskabeltje losschiet is het ineens over en kan ik opnieuw opstarten. Ach ja... sorry!!!
     
    TIMBERWOLF en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  6. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Je begint natuurlijk met de blinde...
    Allereerst de zomen vastnaaien met daartegenaan lijkentouwen. Ik ben niet zo'n nauwkeurige naaier en ik had al eens eerder ervaren dat de handmatige stiksels in alle variaties verschijnen en ik schijn dat niet goed te kunnen krijgen. Toen ik mijn vrouw met haar borduurhobby bezig zag bedacht ik me dat het voorprikken van de gaatjes een goed idee was. Temeer daar ik ook de tape in de zoom had liggen die plakkerige restjes op de naald achterlaat waardoor deze nog lastiger is door te steken. Dus de naaimachine van mijn eigen moeder erbij gehaald (een oude Singer) die behoorlijk lange steken maakt en begonnen met het perforeren van de zomen.


    upload_2020-6-27_15-35-54.jpeg

    Tijdens het naaien merkte ik al dat ik toch nog erg veel kracht zette op het zeil bij het doortrekken van de draad, de ra heb ik er op gekregen, maar langs de randen werd het lastiger. Ik ben er dus maar mee gestopt en heb besloten het lijkentouw verder tegen de zoom aan te lijmen met een rups houtlijm.
    Dus het zeil op een plankje op omgedraaid schilderstape geplakt en het lijkentouw er tegenaan en zo een nachtje laten drogen. Resultaat prachtig... zie foto. In de zomen zie je nog de perforaties van de Singer.

    De blinde aan de ra bevestigd met alle blokjes en voila...

    upload_2020-6-27_15-45-17.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 27 jun 2020
    Jaques, TIMBERWOLF, janzwart en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Het leek allemaal prachtig totdat ik de geien ging aantrekken.

    upload_2020-6-27_15-47-11.jpeg

    Op ca 1 cm onder de ra is het carbondraadje gebroken en er kwam een knikje in dat me vreselijk stoorde en ook de bolling was niet mooi omdat het buigmoment in het draadje weg was op die plek en het lijk veel te vlak naar beneden liep.
    Bovendien kon ik de blinde niet naar voren krijgen door de ra om de lengte-as te draaien en zodra de schoten werden aangetrokken was het alleen het neusje van de leeuw die het zeil op zijn plek kon houden. Dat kon ik het arme beestje ook niet aandoen.

    upload_2020-6-27_15-50-56.jpeg

    Gelukkig had ik de zomen uiteindelijk niet gestikt en kon ik de tape nog losfrunniken zodat er een nieuw draadje ingefriemeld kon worden.

    upload_2020-6-27_15-59-30.jpeg

    Het resultaat is nu acceptabel en door het draaien van de ra kantel ik ook het zeil aan de onderzijde een beetje naar voren zodat het vrij in de ruimte hangt en de schoten mooi strak gezet kunnen worden. Uiteindelijk kan ik de geien nog verder aantrekken zodat de bolling nog versterkt wordt.
    Het is hier allemaal snel uitgelegd, maar het heeft me de nodige uren gekost om een en ander te repareren. Het lijkt verdorie wel modelbouwen...

    Gijsbert
     
    TIMBERWOLF, Stephan Kertész en *Hans* vinden dit leuk.
  8. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Nog een observatie tav de schoothoorn.
    Er is een verschil tussen het krachtenspel in de werkelijkheid en bij het model. In het eggie trekt het zeil via de schoothoorn aan de schoten en hoeven de geien eigenlijk niets te doen. Dus loopt de kromming vanaf het zeil mooi door in de schoot. In een model zijn het juist de geien die voor de bolling zorgen en ze trekken de schoonhoorn naar boven. De schoot trek je dan mee omhoog en komt dan ergens boven de schoothoek terecht en loopt niet mooi door in het zeil. Dus ik heb de schoonhoorn bij het volgende zeil (de fok) maar weggelaten en bevestig de verschillende touwen direct in de met CA-lijm verstijfde hoek van het zeil aan het lijkentouw. Nog niet perfect, maar al wel beter.

    Door dit andere krachtenspel is het ook ven belang om het zeil onder een hoek aan de ra vast te lijmen. Dus naar voren, onder een hoek van ongeveer 30 graden onder het horizontale vlak. Ook dan komt de bolling er mooi in bij het aantrekken van de geien.

    Grappig he, al dit soort details...

    Nog iets. Bij de blinde had ik de bevestiging van de gei aan de ra tegen de bovenhoek van het zeil gedaan. Niet goed opgelet, want je moet dat een stukje naar binnen doen. Bij de fok heb ik dat wel gedaan en het aantrekken van de geien leidt er dan ook direct toe dat ook het onderlijk al van nature uitbuikt. Hoe leuk!

    upload_2020-6-27_16-45-45.jpeg


    upload_2020-6-27_16-46-20.jpeg

    NB: toch geen gezicht zo, die blinde... :-(


    Gijsbert
     
  9. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Tot zover de resultaten en bevindingen uit het verleden. De frequentie van uploads zal vanaf nu drastisch afnemen, haha
    Hopelijk vinden jullie mijn zoektocht leuk, ik was nog niet eerder het carbondraadje tegengekomen, dus leek het me de moeite waard dit te delen.

    Tot de volgende update!

    Gijsbert

    NB: "Hans", ik kan weer vooruit! Bedankt!
     
    *Hans* vindt dit leuk.
  10. Jinny

    Jinny

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    852
    Locatie:
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Mis.

    Btw, mooi werk.
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  11. Ronk

    Ronk

    Lid geworden:
    13 dec 2019
    Berichten:
    1.434
    Locatie:
    Helena Geertje
    Ik ben een groot voorstander van bolle zeilen en dergelijke dingen om een schip actief uit te beelden, vind dit heel interessant en mooi!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  12. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Beste mensen (nu gender neutraal :thumbsup:),

    Ik ben nu toch lekker bezig hier, dus ik dacht dat het misschien ook wel aardig zou zijn om van een klusje dat +/- 300.000 keer voorkomt eens mijn aanpak te laten zien voor de minder geroutineerden: Blokjes!

    Allereerst prepareer ik zowat ieder draadje van tevoren met bijenwas. Als het wasblokje erg "gebruikt" is, smelt ik het opnieuw au bain marie in een polystyreen koffiebekertje. Deze vervormt wel een beetje aan de onderkant, dus een beetje naast de kookzone houden, maar dat is niet erg zolang het bekertje niet omvalt. Als alle was is gesmolten en daarna weer is gestold, kan je het bekertje makkelijk kapot knippen en heb je weer een "vers" stukje was. De was hecht niet aan het bekertje!

    upload_2020-6-28_12-51-56.jpeg

    Het draadje op lengte knippen, 8 - 10 cm is makkelijk om mee te werken. Dan het draadje om het blokje leggen en ik zet het dan vast in een "omgedraaide" wasknijper. De draad plakt al een beetje aan het blokje, dus vliegt niet direct uit je vingers of uit de knijper.

    upload_2020-6-28_12-59-7.jpeg

    Vervolgens maak ik een enkel knoopje en fixeer deze met een beetje CA-lijm.

    upload_2020-6-28_13-1-24.jpeg

    Bij de volgende stap maak ik een klein lusje door een half prikkertje mee te knopen en dit lusje af te sluiten met een platte knoop (meestal ook wel resulterend in een "oud wijf") en ook deze te fixeren met CA-lijm.

    upload_2020-6-28_13-3-56.jpeg

    Het resultaat:

    upload_2020-6-28_13-4-36.jpeg

    Als laatste knip ik het korte eindje af en draai een boortje (ca. 0,8 mm) door het onderste gaatje van het blok om straks de lijnen er goed doorheen te kunnen krijgen.

    upload_2020-6-28_13-5-4.jpeg

    Het geheel is dan klaar om op zijn plek te worden gezet mbv een naald en een draadtrekkertje.

    upload_2020-6-28_13-9-34.jpeg

    en voila, het eindresultaat.

    upload_2020-6-28_13-8-52.jpeg

    Voor mij is het handig dat het blokje door het lusje enige afstand heeft tot de ra en er niet zo strak tegenaan zit en daardoor beter toegankelijk is bij het inrijgen van de diverse lijnen.
    Ik hoop dat dit behulpzaam is voor relatieve beginners.

    groet,
    Gijsbert
     

    Bijgevoegde bestanden:

  13. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Gijsbert,wat zijn de maten van het blokje en het draad dat je gebruikt? en een platte knoop is toch hetzelfde als een halve steek?
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  14. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Hans (?),

    Op internet vind je het verschil tussen platte knoop (onderste) en een oud wijf (bovenste). Knoop technisch is een platte knoop beter en makkelijker los te maken, maar bij de kleine blokjes en het feit dat ze gefixeerd zijn met CA-lijm maakt het niet zoveel uit. Ze bestaan beide uit twee halve steken volgens mij.

    upload_2020-6-28_14-19-11.png
    Het blokje dat ik hierboven heb laten zien is een 4 mm blok met een draad van 0,4 mm.

    Gijsbert
     
  15. Hoosterw

    Hoosterw

    Lid geworden:
    22 jun 2011
    Berichten:
    2.920
    Locatie:
    Nuenen
    Dank je, groet hans (idd)
     
    Herby63 en GijsbertTw vinden dit leuk.
  16. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.577
    Locatie:
    noord-holland
  17. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Tatata...

    De fokkemars is gehesen. Nu nog een strak plankje... ik kan niet wachten totdat ik hem in vorm kan trekken. Volgende post moet het gebeurd zijn!

    IMG_6185.jpeg

    groeten,
    Gijsbert
     
    TIMBERWOLF, Jaques, Pingu57 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. GijsbertTw

    GijsbertTw

    Lid geworden:
    12 dec 2016
    Berichten:
    303
    Locatie:
    Klimmen
    Yesss...

    Met alleen de geilijnen aangetrokken staat de fokkemars er al prima bij. Met de schoten en halzen onderin zal ook het onderlijk nog een beetje boller worden getrokken en naar voren toe en is er de verbinding met de fokkera. Dus bijna klaar en behoorlijk in de richting van het gewenste beeld.

    IMG_6189.jpeg

    upload_2020-6-29_20-41-25.jpeg
     
  19. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.724
    Locatie:
    Tilburg
    Hoedje af hoor, ziet er heel netjes uit :thumbsup::thumbsup:
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.
  20. Heinrich

    Heinrich

    Lid geworden:
    26 jan 2020
    Berichten:
    2.382
    Locatie:
    China
    Baie mooi!
     
    GijsbertTw vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina